کد خبر: ۸۶۳۶۹۶
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵ 17 June 2020
 
تابناک/رئیس کل و اعضای شورای عالی سازمان نظام پرستاری طی نامه‌ای به رئیس جمهور پیگیری و تحقق مطالبات پرستاران از جمله استخدام پرستار، پرداخت معوقات، اصلاح نظام پرداخت، استخدام پرستاران شرکتی، رسیدگی به پرستاران مبتلا به کرونا و اجرای قوانین بر زمین مانده را خواستار شدند.

شفاآنلاین>سلامت>رئیس کل و اعضای شورای عالی سازمان نظام پرستاری طی نامه‌ای به رئیس جمهور پیگیری و تحقق مطالبات پرستاران از جمله استخدام پرستار، پرداخت معوقات، اصلاح نظام پرداخت، استخدام پرستاران شرکتی، رسیدگی به پرستاران مبتلا به کرونا و اجرای قوانین بر زمین مانده را خواستار شدند.

به گزارش شفاآنلاین:بنابر اعلام روابط عمومی سازمان نظام پرستاری، در نامه محمد میرزابیگی_ رئیس کل سازمان نظام پرستاری، شمس الدین شمس _ رئیس شورای عالی و اعضای شورای عالی نظام پرستاری بااشاره به حضور و خدمت‌رسانی پرستاران در مقابله با کرونا با تمام قوا طی چهار ماه اخیر،  آمده است: از تعداد ۲۵۰ هزار خانواده بزرگ پرستاری کشور اعم از شاغلان، دانشجویان، بازنشستگان  و... تعداد بالغ بر ۱۱۰ هزار نفر برای ۱۴۰ هزار تخت بیمارستانی فعال بوده و فقط در بالین و بیمارستان ها کار می کنند، یعنی به ازای هر تخت بیمارستانی در بالین فقط ۰.۸ نیروی پرستار در ۲۴ ساعت داریم و این یعنی درهم تنیدگی همزمان دو بحران کمبود نیروی پرستاری و کرونا.

از این تعداد ۱۱۰ هزار نفر حدود ۶۵ تا  ۶۸ هزار پرستار مستقیما طی این چهار ماه، صرفاً به بیماران کرونایی خدمت کرده‌اند و از این تعداد ۶۵ الی ۶۸ هزار نفر، بالغ بر ۵۰ درصد آن‌ها یعنی حداقل ۳۲ هزار پرستار مدت زمانی بین حداقل دو هفته و حداکثر دو ماه به صورت مداوم در بخش‌های کرونایی بیمارستان ها یا در مجاور بخش کرونا به طور شبانه روز در ارتباط مستقیم با بیماران کرونایی بوده و از دیدار با خانواده های خود اعم از همسر، فرزند، پدر و مادر و ... محروم بوده اند و از نزدیکترین فاصله فیزیکی و کاری با بیماران کرونایی حشر و نشر داشته‌اند و به آنها خدمت کرده اند.   

در ادامه بااشاره به ابتلای قطعی ۷۴۰۰ پرستار به کرونا آمده است: تا این تاریخ نیز تعداد ۱۸ نفر از پرستاران به خیل شهدا پیوسته اند که هفت شهید از استان گیلان و بقیه از تهران و سایر نقاط کشور هستند.

در این نامه با اشاره به دیدار جامعه پرستاری با مقام معظم رهبری در دی ماه سال گذشته و همچنین جلسه پرستاران با معاون اول رئیس جمهور و وزیر بهداشت خواستار تحقق مطالبات وعده داده شده همچون استخدام پرستاران، ساماندهی نظام پرداخت در کوتاه مدت و میان مدت و صفر کردن معوقات کارانه ها و اضافه کارها شده و آمده است: برخی افزایشات حقوق ناشی از فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری است که بر اساس بخشنامه شماره ۶۹۶۴۸۸ مورخ ۳۰ بهمن۹۸ انجام گرفت که مربوط به همه کارکنان تمام دستگاه های اجرائی است و فقط مختص پرستاران نیست، ادامه پرداخت این افزایش نیز منوط به تامین اعتبار و کاهش هزینه های دستگاه ها از محل دارایی های مربوطه است. متاسفانه هنوز تعداد زیادی از دانشگاه های علوم پزشکی اضافه کار و کارانه پرستاران را از هم جدا نکرده اند. این موضوع باعث عدم شفافیت در پرداخت ها شده است و حقوق بسیاری از پرستاران از بین می رود.

این نامه با انتقاد از عدم موافقت دانشگاه‌ها با درخواست‌های قانونی بازنشستگی پیش از موعد پرستاران و مشکلات ایجاد شده ناشی از آن و همچنین نادیده گرفتن قانون بهره وری از سوی برخی دانشگاه های علوم پزشکی و اجبار پرستاران را به انجام اضافه کار بالاتر از سقف قانونی مجاز، می افزاید: در کشور ما نیز علیرغم تخصیص منابع قابل توجهی از صندوق ذخیره ملی برای جبران خسارات ناشی از کرونا، پرداخت هایی ( مثلا تحت عنوان حق کرونا) چون ۱۸هزار تومان، ۲۸ هزار تومان و ۱۵۰-۱۰۰ هزار تومان و ... مشاهده شده که خود باعث وهن جامعه پرستاری است. البته اخیرا نیز جدولی به بیمارستان ها ابلاغ شده که ارزش هر ساعت کار پرستاران در بخش کرونا را معادل ساعت کار یک دانشجوی اینترن پزشکی دیده‌اند. در صورتی که کار پرستار کجا و دانشجوی پزشکی عمومی کجا؟ این در حالیست که در بسیاری از کشورهای مشابه ما در موضوع کرونا ۲ تا ۴ هزار دلار در ماه هدیه پرداخت شده است.

وضعیت پرستاران داوطلب خدمت در ایام بحران کرونا، موضوع دیگر مورد اشاره جامعه پرستاری در نامه به روحانی است و در این باره نیز معتقدند: بدترین اتفاق در این روزها افتاده و مطلقا با اخلاق و مروت و جوانمردی ارتباط ندارد، بدعت خطرناک، رفتار با پرستاران داوطلب خدمت در ایام بحران کرونا در استان های شمالی اعم از گیلان و مازندران و تقریبا کل کشور است که بر خلاف درخواست مکتوب وزیر محترم از حضرتعالی برای بکارگیری پرستاران در ایام کرونا و علیرغم وعده اولویت استخدام و بکار گیری یکساله؛ درکمال ناباوری بعد از دو ماه و اندی فعالیت، بدون آنکه حقوق و مزایای قانونی ماهیانه آنها پرداخت شود، دانشگاهی چون علوم پزشکی گیلان قرارداد ۸۹ روزه ساعتی اجباری به پرستاران ارائه کرده و پرداخت هر گونه حقوق و مزایای قانونی آنها را منوط به امضا این قرارداد غیرقانونی از طرف پرستاران کرده است و در صورت عدم امضا، پرستار هیچ دریافتی نخواهد داشت.  

اجرای بدون قید و شرط دو قانون مهم تعرفه گذاری و ارتقاء بهره وری، اصلاح نظام پرداخت مطابق توافقات سازمان نظام پرستاری و وزارت بهداشت و نیز پرداخت معوقات مختص پرستاران، استخدام سریع حداقل ۱۰ هزار پرستار برای رفع کمبود ناشی از توسعه تخت های بیمارستانی و جایگرین بازنشستگان پرستاری، تغییر وضعیت نیروهای شرکتی و تسری مزایای فصل دهم قانون خدمات کشوری یا معادل آن به پرستاران شرکتی،  پرداخت فوق العاده ویژه به پرستاران همانند نیروهای ستادی و مالی،  رسیدگی جدی و اساسی به پرستاران مبتلا به کرونا و تامین جایگزین برای بالغ بر 7000 نفر از پرستاران مبتلا به کرونا ( همانند جایگزینی مرخصی زایمان) در بخش‌های مربوطه ،  برخورداری قانونی پرستاران از مرخصی استعلاجی در صورت ابتلا به کرونا و پیگیری موضوع این بیماری در بین خانواده و بستگان درجه یک وی و  رسیدگی و تصمیم فوری برای پرستاران بکارگیری شده در ایام کرونا در دانشگاه های گیلان، مازندران و کل  کشور، حداقل به صورت قراردادهای یکساله و قرار گرفتن آنها در اولویت استخدام از جمله مطالبات جامعه پرستاری از رییس‌جمهور است که در این نامه به آن اشاره شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار