کد خبر: ۸۶۲۴۹۸
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۶ 14 June 2020
تابناک گیلان/ برای چندمین بار است که دیده می‌شود مدیران استقلال بدون داشتن منابع مالی کافی، دست به استخدام بازیکن و مربی خارجی زده اند که عواقب حقوقی آن گریبان این باشگاه دولتی را گرفته است و گویا هنوز نهاد‌های نظارتی برای برخورد با متخلفان و صاحبان امضا‌های دردسرساز که جنبه ملی هم پیدا می‌کند، به نتیجه نرسیده اند.
 

باشگاه استقلال که هفته گذشته با دریافت یک نامه شوکه کننده از فیفا در آستانه اجرای دو حکم فدراسیون جهانی در پی شکایت شفر و بویان قرار گرفته تا این لحظه برای تامین این مبالغ نجونی به بن بست خورده است.

به گزارش «تابناک ورزشی»؛ فیفا تهدید کرده که اگر باشگاه ایرانی اقدامی برای پرداخت مطالبات این دو شاکی انجام ندهد، آبی‌پوشان تهرانی را با محرومیت از پنجره نقل‌وانتقالات و کسر امتیاز روبه‌رو خواهد کرد؛ اتفاقی که در صورت وقوع می تواند کورسوی امید مربیان و بازیکنان فعلی تیم و هواداران برای جبران عقب ماندگی از پرسپولیس صدرنشین را به صفر برساند و عملا ادامه لیگ را برای آنها سخت نماید.

شمارش معکوس برای کسر امتیاز از استقلال و محرومیت از ۳پنجره / شفر و بویان برای ۱۶ میلیارد نه تخفیف دادند نه زمان!

اصرار شفر به جذب بازیکنی که از بارفیکس افتاد!

بویان مهره ای بود که در نیم‌فصل دوم فصل ۹۷-۹۶ با معرفی و اصرار وینفرد شفر آلمانی به استقلال پیوست و در حالی که مدیران وقت باشگاه می‌توانستند با کمتر از ۸۰ هزار دلار قراردادش را فسخ کنند، این کار را انجام ندادند تا باشگاه محکوم به پرداخت ۳۳۰ هزار دلار از کل قرارداد به اضافه جرایم دیرکرد شود.

حالا همین تعلل انگشت اتهام را سوی امیرحسن فتحی و علی خطیر نشانه رفته است که چگونه بازیکنی که به هیچ عنوان در ترکیب استقلال به درد نخورد و مدتها نیز مصدوم بودT حالا چنین مطالبه ای ار باشگاه پیدا کرده است؟ در حالی که تسویه پول قرارداد بویان در همان زمان یک میلیارد و ششصد میلیون تومان خرج برمی داشت، فتحی و خطیر تشخیص دادند که این مبلغ را ندهند تا با احتساب نرخ دلار امروز، به رقمی نزدیک به شش میلیارد تومان نزدیک ‌شود!

این چندمین بار است که دیده می شود باشگاه استقلال به خصوص در زمان مدیریت فتحی، با جیب خالی دست به خرید بازیکن و مربی زده و با ناتوانی در پرداخت آن بدهی هولناکی برای باشگاه دولتی ایجاد کرده است؛ اما هیچ نهاد نظارتی او را احضار نکرده و اکنون در مدیریت مجموعه ورزشی خوش آب و هوای انقلاب در شمال تهران روزگار می گذراند!

جالب اینکه در همان نیم‌فصل حضور بویان در ایران، به او تنها دو هزار دلار پرداخت شد که حتی پول توجیبی هم نبود اما ۳۰ هزار دلار به حساب مدیربر نامه‌اش پرداخت شده بود! حالا که دفاعیه استقلال مقابل شکایت این بازیکن از سوی کمیته انضباطی فیفا رد شده و پرونده آبی ها در دادگاه داوری CAS هم به دلیل عدم واریز هزینه دادرسی رد شد، حکم کمیته انضباطی فیفا تأیید شده است.

در ضرب الاجل فیفا آمده است، اگر طلب هافبک مقدونیه‌ای پرداخت نشود، استقلال از سه پنجره نقل‌وانتقالاتی محروم خواهد شد. البته در قانون جدید فیفا، در صورتی که باشگاه استقلال بتواند طلب بازیکن را پرداخت کند، این محرومیت برداشته می‌شود اما موضوع مهم این است که در کنار این تهدید، کسر امتیاز هم ذکر شده که می تواند کابوسی برای استقلال فرهاد مجیدی باشد.

تقاضای بی ثمر برای گرفتن زمان و تخفیف از دو خارجی سمج

مدیران فعلی استقلال که از وقتی آمده اند، فقط مشغول تسویه بدهی‌ها و پرداخت جرایم احکام فیفا یا قرارداد بازیکنان ناراضی خارجی هستند، با اطلاع از فرصت کم باقی مانده مکاتباتی فوری با وکیل بویان و شفر که در اتفاقی عجیب و کاملا مشکوک هر دوی آن‌ها یک نفر است انجام داده‌اند، اما هنوز به نتیجه‌ای دست نیافته‌اند.

بویان در مصاحبه‌ با رسانه‌های ایران، به عدم پاسخگویی مدیران وقت استقلال به تماس‌های مکررش برای دریافت مطالبات اشاره کرد و گویا آن کم محلی‌ها کار دست استقلال داده است. علی خطیر، معاون سابق باشگاه استقلال هم اعلام کرده که این بازیکن حاضر بود با دریافت ۲۶۳ میلیون تومان رضایت دهد و سراغ شکایت نرود که این ادعا هم قابل راستی آزمایی و بررسی است.

فتحی که مدعی صفر بودن خسارت اخراج شفر بود، کجاست؟

امیرحسین فتحی که فایل مصاحبه اش مبنی بر ناچیز بودن غرامت و خسارت اخراج شفر برای استقلال موجود است و گفته بود این مبلغ نزدیک به صفر است (!) حالا از سوی وزیر ورزش در کنار ساختمان وزارتخانه، حکم مدیریت مجموعه بسیار خوش آب و هوای انقلاب را دریافت کرده و شاید چند روز هم بیکار نمانده بود.

هواداران میلیونی این باشگاه هم که آن مصاحبه معروف مدیرعامل سابق و حقوقدان خود را دیده و شنیده اند، حالا از نهادهای نظارتی توقع ورود دارند تا مشخص شود، مدیران دولتی چگونه بدون توجه به منابع محدود مالی تیم، تعهدات عجیب و خارق العاده ایجاد می کنند و این گونه تیم را در لبه دره سقوط قرار می دهند؟

علی خطیر از معاونت باشگاه استقلال استعفا داد - تابناک | TABNAK

امروز آخرین مهلت تسویه استقلال است؟

مهلت باشگاه برای پرداخت مطالبات بویان به پایان رسیده و تا این ساعت هیچ نوع خبری مبنی بر تسویه حساب یا توافق از سوی این باشگاه به فیفا ارسال نشده است. البته از گوشه و کنار، خبر از نامه نگاری تکراری باشگاه با فیفا برای پرداخت این جرایم از محل درآمد‌های استقلال در حساب فیفا شنیده می‌شود، اما بعید است که استقلال این میزان پول در صندوق فدراسیون جهانی داشته باشد.

در صورتی که وکیل بویان، موضوع را به فیفا اعلام کند و حاضر به توافق با مسئولان باشگاه برای مهلت، اقساطی کردن پرداخت یا کاهش رقم مطالبه نباشد، فیفا قطعا باشگاه استقلال را از سه پنجره نقل‌وانتقالات محروم خواهد کرد و تا زمانی که پول پرداخت نشود، این محرومیت سر جای خود می‌ماند.

درگیری و بی حرمتی دلیل ناراحتی شدید شفر از استقلالی‌ها

اخراج وینفرد شفر به شهادت اغلب کارشناسان داخلی، به هیچ عنوان فنی نبود. کنار گذاشتن یک سرمربی با تجربه در فاصله چهار هفته مانده به پایان لیگ و در حالی که بازی‌های ساده‌تر استقلال مانده بود و این تیم شانس قهرمانی اندکی هم داشت، یک ابهام بزرگ در نیت تصمیم گیران ایجاد کرده است.

شفر آلمانی طبق فیلمی که او با زیرکی از لحظه ممانعت از ورودش به زمین تمرین آبی‌ها گرفت و منتشر کرد، بدون اطلاع قبلی و احترام حرفه‌ای به یک مربی بین المللی، اخراج شد و به همین مقدار هم بسنده نشد. فتحی مدیرعامل باشگاه و خطیر در ادعا‌هایی گفتند که مدارکی از وی در دست دارند که مانع شکایت او می‌شود. اسنادی که بعد‌ها گفته شد، مهمترینش نداشتن مدرک رسمی مربیگری از سوی فیفا برای خودش و پسرش بوده است!

حالا تا مهلت پرونده ۵۵۰ هزار یورویی شفر نیز تنها یک روز زمان باقی مانده است. شفر با وجود استقبال از مدیرعاملی سعادتمند، تاکنون تمایلی برای سازش و تخفیف و مهلت دادن نشان نداده است. او که برای گرفتن یک میلیون و ۷۰۰ هزار دلار از استقلال شکایت کرده بود، این میزان حکم فیفا را هم کم و ناچیز می‌داند!

استدلال فیفا این بود که چون شفر در سال پایانی قراردادش در بن‌یاس امارات شاغل شد، همین مبلغ برایش کافی است. فیفا حقوق عقب‌افتاده او در استقلال طی لیگ هجدهم را به اضافه مابه‌التفاوت قرارداد بنی‌یاس و استقلال در سال سوم قرارداد، محاسبه کرده که جمعا ۵۵۰ هزار دلار شد. در اخطاریه فیفا به باشگاه استقلال آمده که اگر پول این مربی پرداخت نشود، جرایم دیگری برای استقلال لحاظ می‌شود. با توجه به پرونده مفتوح بویان، در صورتی که پول این بازیکن هم پرداخت یا با او توافقی نشود و در ادامه همین اتفاق برای شفر تکرار شود، آن وقت خطر کسر امتیاز بیخ گوش استقلال خواهد بود.

با جیب خالی به استقبال بحرانی بزرگ

باشگاه استقلال که با شکایت اسپانسر قبلی، حالا نمی‌تواند از حامی تازه اش هم پولی تحت عنوان پیش دریافت یا قرض بگیرد، در چاه یک میلیون دلاری گیر افتاده و در پی رسیدن یک طناب برای بیرون کشیدن خود از این بحران جدید است.

سعادتمند برای گرفتن رضایت از بویان و شفر سخت در تلاش است که تا امروز تلاش او نتیجه‌ای نداده و وزارت ورزش هم به عنوان متولی و مالک این باشگاه به جز مصاحبه‌های وزیر و وعده‌های او مبنی بر خصوصی سازی تا تابستان امسال، هیچ کمکی به تیم نمی‌کند و در واقع برای پرداخت پول به استقلال یا پرسپولیس، منع قانونی هم دارد.

استقلال به تازگی مبلغ قابل توجهی از قرارداد شیخ دیاباته و هروویه میلیچ را تامین و پرداخت کرده است و گویا همه کوپن هایش را برای نگه داشتن این دو مهره مورد اعتماد مجیدی خرج کرد تا ته حسابش پولی برای تسویه با دو شاکی خارجی قبلی نماند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار