کد خبر: ۸۶۲۴۶۵
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳ 14 June 2020
 
تابناک گیلان/ انتقاد حزب‌الله عراق از مذاکرات واشنگتن و بغداد، ورود یک کاروان نظامی آمریکا از عراق به سوریه، طرح پیشنهادی مصر برای مقابله با ترکیه در لیبی و واکنش امارات به جنجال مقاله سفیر این کشور در تمجید از اسرائیل از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به حمله موشکی به پایگاه «التاجی» عراق نیز اشاره کرد.
 
 

انتقاد حزب‌الله عراق از مذاکرات واشنگتن و بغداد، ورود یک کاروان نظامی آمریکا از عراق به سوریه، طرح پیشنهادی مصر برای مقابله با ترکیه در لیبی و واکنش امارات به جنجال مقاله سفیر این کشور در تمجید از اسرائیل از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به حمله موشکی به پایگاه «التاجی» عراق نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، شب گذشته شبکه خبری الجزیره قطر از حمله موشکی به پایگاه التاجی خبر داد.

پایگاه خبری موازین نیوز در این باره گزارش داد که یک موشک کاتیوشا از طرف افراد ناشناس شلیک شده که به نزدیک پایگاه نظامی التاجی محل استقرار نظامیان آمریکایی اصابت کرده است.

در این گزارش به خسارت‌های احتمالی این حمله اشاره‌ای نشده است.

ستاد اطلاع رسانی امنیتی عراق در پی این حمله اعلام کرد که دو فروند موشک به پایگاه نظامی التاجی اصابت کرده است . این مرکز در بیانیه کوتاهی مکان شلیک این موشک را نزدیک تاسیسات النصر واقع در شمال بغداد اعلام کرد و گزارش داد که این حمله خسارتی به همراه نداشته است .

پایگاه «التاجی» در 27کیلومتری شمال بغداد تأسیس شده و توجیه و بهانه آمریکایی‌ها برای ایجاد این پایگاه٬ آموزش نیروهای عراقی برای مبارزه با تروریسم در عراق است.

انتقاد حزب‌الله عراق از مذاکرات واشنگتن و بغداد

گردان‌های حزب‌الله عراق یکی از گروه‌های مقاومت عراق روز شنبه مذاکره راهبری میان عراق و آمریکا را "زیر فشار تهدید" عنوان کرد.

به گزارش سایت شبکه المیادین، در بیانیه این گروه آمده است، آمریکا اقدام به انجام مذاکره استراتژیک نکرد مگر بعد از اینکه دریافت، وجودش در عراق دیگر مورد استقبال نیست به خصوص بعد از مصوبه پارلمان که دولت را به اخراج نیروهای خارجی در کشور ملزم کرد، این مساله یعنی ملت خروج نیروهای آمریکایی را مورد تایید قرار داد و در انقلاب بیستم دومی میلیون‌ها تن به خیابان‌ها آمدند.

واکنش امارات به جنجال مقاله سفیر این کشور در تمجید از اسرائیل/حمله موشکی به پایگاه «التاجی» عراق/طرح پیشنهادی مصر برای مقابله با ترکیه در لیبی/انتقاد حزب‌الله عراق از مذاکرات واشنگتن و بغداد

وی افزود: عراقی‌ها از افراد ذی‌صلاح انتظار داشتند مصوبه اخراج نیروهای آمریکایی را در مدت زمان مشخص اجرایی کنند و آنها انتظار نداشتند به تمایلات دولت آمریکای جنایتکار با انجام آنچه مذاکره استراتژیک طبق زمان‌بندی، سازوکار و شروط تعیین شده و تحمیل شده تحت فشار تهدید صورت گرفته، تن دهند، آنچه قبول آن چیزی نیست جز اصرار بر تداوم نقض حاکمیت عراق و تن دادن به اراده دشمن.

براساس این بیانیه آمده است: کسانی که برای باقی نگه داشتن نیروهای اشغالگر در کشور تلاش می‌کنند، بدانند هرگز قادر به دفاع از حضور غیرقانونی این نیروها در برابر خشم کل عراقی‌ها و کسانی که با تمام توان برای حفظ حاکمیت کشور و طرد اشغالگران تلاش می‌کنند، نخواهند بود.

ورود یک کاروان نظامی آمریکا از عراق به سوریه

نیروهای آمریکایی در نقض مجدد قوانین و هنجارهای بین‌المللی، یک کاروان نظامی شامل ده‌ها خودرو را از عراق و از طریق یکی از گذرگاه‌های غیرقانونی وارد خاک سوریه کردند.

منابع محلی به خبرنگار خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گفتند: نیروهای اشغالگر آمریکا یک کاروان نظامی شامل ۳۵ کامیون حامل مهمات و مواد لجستیکی را از طریق گذرگاه غیرقانونی الولید واقع در حومه یعربیه وارد به شهر قامشلی کردند.

واکنش امارات به جنجال مقاله سفیر این کشور در تمجید از اسرائیل/حمله موشکی به پایگاه «التاجی» عراق/طرح پیشنهادی مصر برای مقابله با ترکیه در لیبی/انتقاد حزب‌الله عراق از مذاکرات واشنگتن و بغداد

طرح پیشنهادی مصر برای مقابله با ترکیه در لیبی

برخی منابع مصری گفتند که «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور این کشور به «دونالد ترامپ» همتای آمریکایی خود برقراری آتش‌بس در لیبی ، اخراج ژنرال «خلیفه حفتر» از صحنه و آغاز مذاکرات سیاسی در ازای عدم پیشروی نیروهای دولت وفاق ملی تحت حمایت ترکیه در شهر ترهونه(غرب طرابلس) را ارائه کرده است.

این منابع گفتند که با وجود استقبال آمریکا از این طرح پیشنهادی مصر اما به نظر می‌رسد در وادار کردن ترکیه به برقراری آتش‌بس جدی نیست و دلیل آن هم ترس آمریکا از استمرار حضور روسیه در شرق لیبی است.

طبق گزارش وبگاه «العربی‌الجدید»، آمریکا تخلیه پایگاه الجفره از نیروها و هواپیماهای روسی ، ارائه تضمین‌های کافی به شبه‌نظامیان تحت فرماندهی خلیفه حفتر مبنی بر عدم توقف تولیدات نفت و عدم آسیب‌رسانی به چاه‌های نفتی در هر گونه درگیری‌ها در ازای وادار کردن ترکیه به توقف عملیات نظامی در سرت را درخواست کرده‌ است.

به گفته این منابع، هواپیماهای مصری چهارشنبه شب گذشته مواضع دولت وفاق ملی در اطراف سرت را بمباران کردند و هدف از این حمله تخریب و به تعطیلی کشاندن سامانه دفاع هوایی ترکیه و ایجاد فرصت برای تماس‌های جاری جهت برقراری آتش‌بس بود.

واکنش امارات به جنجال مقاله سفیر این کشور در تمجید از اسرائیل/حمله موشکی به پایگاه «التاجی» عراق/طرح پیشنهادی مصر برای مقابله با ترکیه در لیبی/انتقاد حزب‌الله عراق از مذاکرات واشنگتن و بغداد

این منابع گفتند که در صورت موفقیت نیروهای دولت وفاق ملی برای نصب سامانه دفاع هوایی در اطراف سرت، مقابله با نیروهای زمینی آن نیز با توجه به غیرممکن بودن پرواز هواپیماهای شرق لیبی، دشوار خواهد شد و همین امر روی آوردن به مذاکرات و برقراری آتش‌بس را پیچیده خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، آمریکا از دستیابی «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و «ولادیمیر پوتین» همتای روسی او به توافقاتی در لیبی یا سوریه نگران است و به همین دلیل با احتیاط شدید در بحران لیبی عمل می‌کند.

پیشتر ترکیه با طرح مصر برای برقراری آتش‌بس مخالفت و اعلام کرده بود که برقراری آتش‌بس در لیبی برای نجات حفتر است.

واکنش امارات به جنجال مقاله سفیر این کشور در تمجید از اسرائیل

«هند العتیبه» مشاور ارتباطات استراتژیک وزارت خارجه امارات، در توئیتی در ارتباط با جنجال مقاله سفیر این کشور در واشنگتن نوشت که «می‌‌خواستیم به این باور برسیم که اسرائیل یک فرصت است نه یک دشمن».

این توئیت درست پس از آن بود که «یوسف العتیبه» سفیر امارات در واشنگتن طی یادداشتی برای یک روزنامه صهیونیستی، ضمن درخواست برای توقف طرح اشغال کرانه باختری، نوشت که اجرای این طرح عادی‌سازی روابط تل‌آویو با کشورهای عربی را متوقف می‌کند.

وبگاه خبری شبکه «المیادین» با انتشار توئیت هند العتیبه به نقل از او نوشت: «ما (امارات و رژیم صهیونیستی) بسیار در برابر خطرات مشترکی قرار می‌گیریم. معتقدیم که فرصت بسیار زیادی برای [ایجاد] ارتباطی گرم‌تر وجود دارد».

واکنش امارات به جنجال مقاله سفیر این کشور در تمجید از اسرائیل/حمله موشکی به پایگاه «التاجی» عراق/طرح پیشنهادی مصر برای مقابله با ترکیه در لیبی/انتقاد حزب‌الله عراق از مذاکرات واشنگتن و بغداد

در ادامه توئیت آمده:‌ «در امارات و بخش عظیمی از جهان عرب، می‌خواستیم به این باور برسیم که اسرائیل یک فرصت است نه یک دشمن».

در این توئیت همچنین آمده که تصمیم تل‌آویو مبنی بر الحاق نشانه‌ای است در خصوص اشتباه نبودن ادعاهایی که متوجه  این کیان است؛ ادعاهایی درباره این سؤال که آیا تل‌آویو نیز این مسائل را به همین شکل قبول دارد یا خیر.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار