کد خبر: ۸۶۲۱۹۸
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۷ 13 June 2020

 

تابناک/رئیس جمهور با بیان اینکه با وحدت و انسجام ملی در مقابله با بیماری عالمگیر کووید 19، تهدید کرونا امروز به یک فرصت تبدیل شده است، گفت: با متحد شدن و نزدیک تر شدن قوای کشور برای مقابله با کرونا و وحدت و انسجام در کشور ، تشکیل یک "ائتلاف ملی برای زندگی" را شاهد هستیم که دستاورد بسیار بزرگی است و همه باید تلاش کنیم تا این وحدت و انسجام و ائتلاف برای موفقیت های بیشتردر آینده حفظ شود.
 
به گزارش خرداد ،حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، با بیان اینکه  نگرانی درمورد بیماری کووید 19 و ویروس ناشناخته کرونا هنوز وجود دارد، اظهار داشت: مردم عزیز همچنان باید توصیه های بهداشتی را مراعات کرده و از سفرهای غیر ضروری خودداری کنند تا بار دیگر شاهد اوج گیری بیماری در کشور نباشیم.
 
رئیس جمهور با بیان اینکه هنوز برای این بیماری واکسن و داروی قطعی به دست نیامده است و به شرایط ایمنی دسته‌جمعی نرسیده‌ایم و وضعیت در استانها از نظر بیماری ثابت نیست، گفت: استان هرمزگان از وضعیت سفید برخوردار بود ولی در ایام عید سعید فطر و تعطیلات و به واسطه سفرها و رفت و آمدها این استان دچار مشکل شده است. لذا اگر دستورالعمل‌ها رعایت نشود، همچنان خطر وجود دارد.
 
دکتر روحانی اضافه کرد: کشور هر چه قدر هم پیشرفته باشد، تخت، امکانات و تجهیزات پزشکی و کادر درمانی محدود است، لذا باید همه نسبت به رعایت دستورالعمل‌ها همچنان همکاری داشته باشند.
 
رئیس جمهور خاطر نشان کرد: براساس گزارشی که در جلسه ارایه شد مردم در اردیبهشت‌ماه نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی همکاری بیشتری داشتند و شاهد شرایط مطلوبی بودیم، اما از اواسط خردادماه از سطح این مراقبت‌ها کاسته شده به نحوی که از حدود 80 درصد رعایت اصول بهداشتی به 20 درصد رسیده‌ایم که می‌تواند نگران‌کننده باشد. همه باید توجه داشته باشند که برای عبور از این شرایط همچنان باید مراقبت‌ها و توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی را مد نظر قرار دهند.
 
دکتر روحانی تصریح کرد: دولت تمام اقدامات لازم را برای اینکه تخت‌های بیمارستانی و امکانات و تجهیزات پزشکی و حفاظتی برای پزشکان و پرستاران بیشتر شود را بکار گرفته و از شرایط خوبی در این زمینه برخوردار هستیم و مشکلی نداریم. البته باید همچنان آمادگی‌های خود را تقویت کنیم.
 
رئیس جمهور با بیان اینکه  در کنار اینگونه آمادگی‌ها مردم هم همکاری‌های لازم را ادامه دهند،گفت: به وزارت صنعت، معدن و تجارت توصیه شد که ماسک ارزان و به اندازه کافی در اختیار مردم قرار دهند.
 
دکتر روحانی با تاکید بر تقویت و توسعه دولت الکترونیک، افزود: امروز در جلسه توصیه شد که هم دولت و هم مردم حتی‌الامکان امور و اقدامات خود را بدون سفر انجام دهند و دولت نیز خدمات خود را تا جایی که امکان دارد با استفاده از امکانات دولت الکترونیک و بدون مراجعه مردم انجام دهد و در این راستا هر هفته یک خدمت بزرگ به حوزه خدمت الکترونیک تبدیل می‌شود تا مردم نیازی به مراجعه به ادارات نداشته باشند.
 
دکتر روحانی با اعلام اینکه سطح تولیدات صنعتی، کشاورزی و خدمات الکترونیک در فروردین و اردیبهشت افزایش یافته است، اظهار داشت: امروز وضعیت تولید نسبت به 2 ماه اول سال گذشته  به طور متوسط 10 الی 12 درصد افزایش یافته است و تولیدات صنعتی نیز از جایگاه خوبی برخوردار است.
 
رئیس جمهور خاطر نشان کرد: صادرات غیرنفتی در ماه‌های اسفند، فروردین و  اردیبهشت بخاطر مواجه شدن با ویروس کرونا با مشکل مواجه شده بود ولی در 2 هفته اخیر بسیاری از دروازه‌ها با کشورهای همسایه گشایش یافته است و شرایط بانک مرکزی و ارزآوری کشور بهتر شده است.
 
دکتر روحانی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه امروز شاهد حکمرانی بهتری در کشور هستیم و با وحدت و انسجام، به جای مچ گیری دست همدیگر را گرفتن ،تقویت شده است، اظهار داشت: امروز همه قوا  و نیروهای مسلح و ارکان کشور در کنار هم قرار دارند.
 
رئیس جمهور تصریح کرد: اگر بتوانیم امسال را سال پیوند و پیروزی قرار دهیم و بیش از گذشته متحد باشیم، دستاورد بزرگی است که می‌تواند از مؤلفه‌های تبدیل تهدیدات و مشکلاتی که این بیماری ایجاد کرده به فرصت باشد.
 
دکتر روحانی تصریح کرد: امروز شاهد ائتلاف ملی برای سلامت و معیشت و در حقیقت ائتلاف ملی برای زندگی هستیم و این دستاورد بزرگی است که نباید از دست بدهیم.
 
رئیس جمهور تأکید کرد: تجربه چند ماه اخیر نشان می‌دهد که اگر در مقابله با مشکلاتی مانند کرونا و تحریم دست به دست هم دهیم، پیروز خواهیم بود و باید حکمرانی ماه‌های اخیر را به ائتلاف ملی برای زندگی، معیشت، سلامت و پیشرفت تبدیل کنیم و آن را تا پیروزی نهایی ادامه دهیم.
 
دکتر روحانی در ادامه با بیان اینکه ویروس کرونا برای افراد مسن و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند، خطرناک‌تر است، گفت: باید نسبت به این دو گروه حساس باشیم و در مناطقی که وارد پیک بیماری می‌شوند، بایستی اولین هشدارها را نسبت به افراد مسن و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند، اعلام شود.
 
رئیس جمهور با اشاره به بازگشایی اماکن مقدس و لزوم مراعات دستورالعمل‌های بهداشتی در این اماکن، تصریح کرد: براساس گزارشی که در جلسه امروز داده شد، وضعیت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در برخی از اماکن مقدس از جمله حرم عبدالعظیم حسنی و همچنین در قم و جمکران بسیار خوب و عالی بوده است، ولی بعضی از اماکن مانند حرم رضوی شرایط مناسبی ندارند و گزارشاتی که در این زمینه ارایه شده، ‌امیدوارکننده نیست، لذا از تولیت آستان قدس رضوی، استاندار و دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌خواهیم که تلاش کنند با مراعات موارد بهداشتی، استان خراسان رضوی وارد پیک بیماری نشود.
 
دکتر روحانی خاطر نشان کرد: گشایش‌ها مشروط بر این بوده که همه باید همکاری کنند، در غیر این صورت اگر سلامت مردم به خطر بیفتد ناچار خواهیم بود محدودیت‌ها را مجدداً اعمال نماییم.
 
رئیس جمهور در ادامه با اشاره به مصوبات جدید ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: در جلسه امروز مصوب شد افرادی که در 3 ماه اخیر بخاطر بیماری کرونا مشمول بیماری شده‌اند و همچنین به کسب و کارهایی که پرونده بیمه ندارند و بخاطر کرونا دچار مشکل شده‌اند، کمک شود.
 
دکتر روحانی اضافه کرد: در این جلسه همچنین مصوب شد تا نمایشگاه‌های تخصصی مجاز به فعالیت باشند به شرط اینکه افراد خاصی برای بازدید از آن دعوت شوند. همچنین تالارهای پذیرایی در نقاطی که شرایط قرمز ندارد در چارچوب دستورالعمل‌ها بازگشایی شود به نحوی که بیشتر از 50 درصد ظرفیت آن پذیرش نداشته باشد. در این راستا همچنین کتابخانه‌های عمومی و قهوه‌خانه‌ها در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی که اعلام خواهد شد، مجاز به فعالیت هستند، ولی برخی فعالیت‌های فرهنگی از جمله اردوهای تابستانی فعلاً ممنوع است.
 
رئیس جمهور همچنین با اشاره به درخواست برخی از استان‌هایی که در وضعیت قرمز قرار دارند، برای برخورداری از اعمال محدودیت‌ها، اظهار داشت: در این زمینه مقرر گردید چارچوب‌ها، زمان و چگونگی این اختیارات به استان‌هایی که در شرایط قرمز قرار دارند، تا زمانی که از شرایط پیک بیماری خارج شوند در جلسه پنج‌شنبه مورد بررسی قرار گرفته و در دستور کار هفته آینده جلسه ستاد مقابله با کرونا قرار بگیرد.
 
دکتر روحانی خاطر نشان کرد: درخصوص مرخصی تیرماه زندانیانی که آزادی آنها خطری برای امنیت جامعه ندارند، نیز با توجه به اینکه هماهنگی‌ها به طور کامل انجام نشده بود، مقرر گردید هفته آینده تصمیم‌گیری شود.
 
متن کامل سخنان حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی به شرح زیر است:
 
بسم‌الله الرحمن الرحیم
 
در جلسه امروز ستاد مقابله با کرونا که بحث درمورد نقاط و نکات مختلف پیرامون کرونا بود، چند نکته مهم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
اولا مردم عزیز می‌دانند که موضوع مواجه شدن با این ویروس پاندمی و عالمگیر یک موضوع بی سابقه است؛ حداقل در 150 سال اخیر در کشور بی سابقه بوده است؛ یعنی از سال 1247 و 1248 که دوران طاعون و مرگ و میر شدید در ایران و عراق آن زمان بوده، یعنی 150 سال پیش، دیگر چنین حادثه‌ای به این صورت نداشتیم. البته مواردی اپیدمی بوده ولی به این صورت، بی‌سابقه بوده است. در دنیا هم همینطور هست. در دنیا هم از 100 سال پیش، از سال 1918 ، 1920 که موضوع آنفلوانزای اسپانیایی مطرح بود و کشتار عظیمی کرد که حالا بعضی‌ها نوشتند تا 50 میلیون نفر در آن آنفلوانزا در سطح دنیا از بین رفتند، این همه‌گیری بی‌سابقه بوده است.
 
از این مسائل بگذریم که همه مربوط می‌شود به 100 و 150 سال پیش؛ در این 100 سال اخیر چنین حادثه‌ای نداشتیم که یک ویروس خطرناکی از آسیا شروع شود، بعد به اروپا برسد، بعد به آمریکا و بعد به آفریقا برسد و تقریبا همه کشورهای جهان را با این مساله درگیر کند.
 
روند به این صورت بوده که در یک کشوری این ویروس وارد شده، به پیک رسیده و کم کم از پیک عبور کرده و بعد می‌بینیم از دروازه‌ای وارد یک کشور دوم شده، از کشور دوم وارد کشور سوم شده و به همین صورت ادامه پیدا کرده است.
 
وقتی داخل خودِ کشورها هم وارد می‌شویم؛ مثلا ایران را به عنوان مثال مورد بررسی قرار دهیم، وقتی این ویروس وارد کشور ما شده یک استان‌هایی مثل  قم و گیلان به سرعت در پیک رفتند و بعد هم به تدریج استان‌های دیگر و در نموداری که امروز در جلسه نشان داده شده و مورد بررسی قرار گرفت، بسیاری از این استان‌هایی که به پیک رسیدند از پیک خارج شدند و عبور کردند و الان شرایط‌ آنها یک شرایط فوق‌العاده نیست؛ البته باز هم بیماری هست، باز هم بستری هست، اما آن حالت فوق‌العاده که داشته از آن عبور کرده است.
 
امروز هم چند استان همین حالت را دارند؛ یعنی اینها همه به پیک اول مربوط می‌شود و ما داخل پیک اول هستیم؛ پیک اول در برخی از استان‌ها آمده و عبور کرده و الان هم در بعضی از استان‌های دیگر وارد پیک شدیم و عبور خواهیم کرد. مثل خوزستان که در این جلسه بحث شد، کم کم در حال عبور از پیک هستند و بعد پیش‌بینی این است که بقیه استان‌ها هم در نوبت هستند؛ یعنی به تدریج آنها هم وارد این پیک می‌شوند و باید عبور کنند.
 
همه اینها مربوط به پیک اول این بیماری است. بنابراین این استان با آن استان متفاوت است؛ اینکه قبلا گفته شد استان‌های سفید، استان‌های زرد، استان‌های قرمز هست؛ این قرمزی ثابت نیست، سفید بودن هم ثابت نیست؛ یک استان ممکن است امروز سفید باشد، هفته بعد زرد شود و هفته بعدی به سمت قرمز شدن برود و شرایط ویژه خودش را خواهد داشت.
 
بارها تکرار کردیم چون این بیماری هنوز واکسن و داروی قطعی برای درمان ندارد؛ حالا داروهایی در کشورهای دنیا می‌گویند موثر است و دارند تجربه و امتحان می‌کنند؛ ولی این ویروس یک دارویی ندارد که اگر کسی این ویروس را گرفت دارویی به او بدهیم و سه روز بعد بگوییم خوب شود، هنوز در دنیا به آن نقطه نرسیده ایم و معمولا در کشور ما هم اگر چند شهرستان را کنار بگذاریم، به نقطه‌ای که حدود 60 ، 65 درصد جمعیت با ویروس مواجه شده و با آن دست و پنجه نرم کرده باشند و بعد از این ویروس عبور کرده باشند، نرسیدیم. همانی که معروف است به ایمنی دسته جمعی یا ایمنی رمه‌ای، حالا هر چه که گفته می‌شود؛ یعنی نه واکسن پیش روی ما هست نه دارو و نه آن ایمنی جمعی و رمه‌ای به وجود آمده است. اینکه بگوییم در جامعه‌ای 65 درصد مردم گرفتند و عبور کرده و بنابراین خیلی نباید نگران باشیم، نیست؛ پس نگرانی ما همچنان وجود دارد و باید مراقبت کنیم.
 
حالا دلیل شروع این پیک‌ها چیست؟ الان استان هرمزگان یکی از استان‌هایی بود که با ویدئوکنفرانس با آنها در تماس بودیم و مثلا گفتند شرایط ما یک شرایط عادی بود یا حتی شرایط سفید بود، ولی در ایام عید سعید فطر و تعطیلات که معمولا مردم آن تعطیلات را با تعطیلات بعدی متصل کردند و رفت و آمدها زیاد شد، متاسفانه استان هرمزگان دچار مشکل شد و هنوز هم در مرحله پیک قرار دارد.
 
پس سفرها، رفت و آمدها و مراعات نکردن دستورالعمل‌ها کشور را دچار مشکل می‌کند. باز هم مردم عزیز توجه کنند که نه در ایران، بلکه در تمام دنیا هر چقدر هم کشور پیشرفته باشد، تخت، آی.سی.یو و امکانات از لحاظ پزشک و پرستار محدود است و همه جا یک محدودیت‌هایی وجود دارد که آن محدودیت را باید مدنظر قرار دهیم.
 
 برای اینکه هر استانی که وارد پیک می‌شود، به صورت آرام و پشته‌ای از آن عبور کنیم و نه یک پیک بلند که همه را دچار اضطراب و مشکل کند، همه باید در این زمینه نسبت به دستورالعمل‌ها مراقبت و کمک کنیم.
 
گزارش دومی که در جلسه داده شد و یک مقدار نگران کننده بود این بود که مراعات‌ مردم عزیزمان در اردیبهشت نسبت به این اپیدمی، مطلوب تا 80 درصد و گاهی بیشتر از 80 درصد بوده اما امروز تقریبا از اواسط خرداد که نگاه می‌کنیم این مراعات‌ها کم شده است و از 80 درصد به 20 تا 18 درصد رسیده است، بنابراین می‌تواند نگرانی به وجود بیاورد و مردم عزیز باید این مراقبت را انجام دهند تا بتوانیم از این مرحله به خوبی عبور کنیم.
 
نکته‌ای که در اینجا می‌خواهم تاکید کنم اینکه دولت تمام اقدامات لازم و همه توان خود را برای اینکه تخت‌ها بیشتر شود، برای اینکه تجهیزات بیمارستان‌ها بیشتر شود، برای اینکه ونتیلاتور‌ها بیشتر شود و برای اینکه امکانات و تجهیزات حفاظتی برای پرستاران و پزشکان بیشتر شود را به کار گرفته و تقریبا امروز شرایط کشور در اینگونه نیازمندی‌ها خوب و مناسب است و مشکل نداریم و حتی خودمان را آماده کردیم برای اینکه اگر مراحل سخت‌تری هم باشد، این آمادگی را داشته باشیم، اما در عین حال در کنار این آمادگی درمانی و پزشکی مردم هم باید همکاری‌های خودشان را همچنان ادامه دهند. حالا همه دستورالعمل‌هایی که گفته می‌شود از شستن دست که سرآغاز همه این امور هست تا مساله ماسک و امثال اینها که امروز هم به وزارت صمت توصیه شد که ماسک ارزان به اندازه کافی در اختیار مردم گذاشته شود که مردم راحت بتوانند به ماسک پارچه‌ای قابل شستشو دسترسی داشته باشند و مشکلی نداشته باشند تا بتوانیم از این مراحل به خوبی عبور کنیم.
 
یکی از توصیه‌هایی که همه باید به آن پایبند باشیم این است که هم دولت و هم مردم اقداماتی که انجام می‌دهیم حتی‌الامکان باید بدون سفر باشد و خدماتی که دولت بخواهد انجام بدهد، حتی‌‌الامکان باید الکترونیکی باشد. درباره دولت الکترونیک همه توان خودمان را بکار گرفتیم و این را ادامه می‌دهیم برای اینکه خدمات مردم بدون مراجعه باشد و می‌بینید در هر هفته‌ای یک مورد مهم از مجوز گرفتن که هفته قبل اعلام شد یعنی دو هفته پیش اعلام شد تا مساله بیمه شخص ثالث که هفته قبل اعلام شد و در هر هفته‌ای یک خدمت بزرگ تبدیل به خدمت الکترونیکی می‌شود که مردم نیازی نداشته باشند از خانه خارج شوند و به اداره‌‌ای مراجعه کنند.
 
میز خدمت‌ ادارات هم به گونه‌ای باید خدمت ارائه دهد که اجتماعات نباشد و اگر صبح می‌بیند راجع به مساله‌ای اجتماع هست و تا ظهر نمی‌تواند رسیدگی کند با فاصله به آنها نوبت و زمان بدهد و بگوید شما 100 نفر فردا صبح و شما 100 نفر پس فردا مراجعه کنید یعنی دولت هم در میز خدمت یعنی اداری- استخدامی کاملا باید در این زمینه تلاش کند که مردم در صف‌های طولانی و بدون فاصله‌گذاری لازم گرفتار این مساله نشوند.
 
خبر خوشی هم برای مردم دارم و آن اینکه کلا در فروردین و اردیبهشت و تا حدودی حالا خرداد هم همین شرایط را دارد، ولی آمار خرداد هنوز در دست نیست؛ تولیدات در بسیاری از امور افزایش پیدا کرده است؛ البته در بعضی از امور مثل گردشگری و صنعت هوانوردی که اینها شرایط‌شان فرق می‌کند، بخش حمل و نقل یک مقدار شرایط‌شان فرق می‌کند؛ به غیر از آن چند موضوعی که هنوز به شرایط نرمال نرسیدند، امروز یک شرایط مناسبی هست. نه تنها مناسب، بلکه این دو ماه نسبت به دو ماه اول پارسال تولیدات به طور متوسط حدود 10 تا 12 درصد افزایش پیدا کرده است. بخش صنعتی و کشاورزی همین حالت را دارد. بخش خدمات، همین حالت را دارد. خدمات الکترونیکی، خرید‌های الکترونیکی همین حالت را دارد.
 
بنابراین بسیار خوشحال کننده است که هم تولید در مسیر حرکت است، و هم امروز صادرات در نقطه خوب دارد قرار می‌گیرد. مردم عزیز می‌دانند در فروردین، اردیبهشت و اسفند هم همین‌طور تقریبا سه ماه گرفتار بودیم و صادرات غیرنفتی با مشکل عظیمی مواجه بود؛ دروازه‌های کشور همه بسته بوده و بحمدالله در هفته قبل و هفته قبل تر، در این دو هفته اخیر بسیاری از مرزها با همسایگان گشایش پیدا کرد.
 
همه دروازه‌ها چه غربی، چه شرقی، چه جنوبی و چه شمالی گشایش یافته و صادرات غیرنفتی افزایش پیدا کرده است، شرایط بانک مرکزی بهتر شده و شرایط ارز آوری کشور بیشتر شده است؛ این هم جزو خبرهای خوشحال‌کننده‌ای است که داریم.
 
از این دو خوشحال‌کننده‌تر حکمرانی در کشور است؛ در این شرایط امروز بحمدالله یک وحدت و انسجام و دست همدیگر را گرفتن به جای مچ گرفتن در کشور شاهدیم؛ در اسفند، فروردین، اردیبهشت و الان خرداد شاهدیم همه قوا، همه نیروها همه کنار هم، نیروهای مسلح، مردم خدوم و خدمتگزار همه در کنار هم هستیم.
 
همانطور که در سخنرانی مجلس شورای اسلامی عرض کردم اگر بتوانیم امسال را سالِ پیوند و پیروزی قرار دهیم، یعنی همه با هم پیوند برقرار کرده و بیش از گذشته متحد شویم، به نظرم همه این مشکلاتی که این ویروس برای کشور ایجاد کرده، این همه مشکلاتی که برای دنیا ایجاد کرده یک نکاتی هم بوده که توانستیم تهدید را به فرصت تبدیل کنیم و دستاوردی هم داشته است؛ یکی از آن نکات مهم نزدیک شدن قوا به همدیگر ، متحد شدن همه نیروها کنار همدیگر است. همه جناح‌ها و احزاب یک ائتلاف ملی برای سلامت و برای معیشت یا به عبارت دیگر یک ائتلاف ملی را برای زندگی امروز شاهدیم.
 
این ائتلاف یک دستاورد بزرگ است و نباید این را از دست بدهیم و باید همه در کنار هم باشیم و این تجربه چند ماهه خواهد گفت و به ما می‌آموزد که اگر همه دست به دست هم دهیم، هم در برابر کرونا و هم در برابر تحریم موفق و پیروز می‌شویم؛ البته همه اینها مشکل دارد، ولی پیروزی نهایی در کنار مقاومت، استقامت و اتحاد، با ماست.
 
پس من حکمرانی این ماههای اخیر را تعبیر می‌کنم به یک "ائتلاف ملی برای زندگی"، هم برای سلامت، هم برای معیشت، هم برای پیشرفت و این را باید حفظ کنیم و ادامه دهیم که بسیار مهم است.
 
در اینجا یک نکته قبلی را تکرار می‌کنم که قبلا هم روی آن تاکید کردم و امروز هم در جلسه، وزارت بهداشت آن را تاکید می‌کرد که ببینید در زمینه این ویروس البته نمی‌توانیم بگوییم این ویروس فقط برای افراد مسن و آنهایی که بیماری زمینه‌ای دارند، هست و برای دیگران اصلا نیست و افرادی که در تخت آی.سی.یو هستند یا حتی فوت کردند، حدود 12.6 درصد آنها نه مسن  بودند و نه بیماری زمینه‌ای داشتند، پس صفر نیست، اما از آن طرف جمعیت بزرگ کشور که مبتلا می‌شوند دچار مشکل می‌شوند و بعد هم متاسفانه جان عزیز خود را از دست می‌دهند یا مسن‌ هستند یا بیماری زمینه‌ای دارند و این خیلی مهم است که نسبت به این دو گروه حساس باشیم.
 
همه جا مخصوصا استان‌هایی که داخل پیک می‌رویم، پیش‌بینی کنیم که وقتی داخل پیک می‌رویم اولین هشدار برای افراد مسن و برای آنهایی است که بیماری زمینه‌ای دارند و بقیه هم البته باید مراقبت کنند منتها خطر برای آنها کمتر است، این مساله مهمی است که باید مدنظر قرار دهیم.
 
در اینجا نکته‌ای در جلسه گفته شد که توجه می‌دهم و خیلی مهم است که در برخی از اماکن مقدس خیلی مراعات خوب و یا حتی عالی بود و در جلسه گزارش داده شد که در حرم و صحن حضرت عبدالعظیم حسنی و همچنین در قم و جمکران مراعات خیلی خوب بوده و همه اصول را تا حدود 90 درصد مراعات کردند که جای خوشحالی دارد و از همه آنها تشکر و سپاسگزاری می‌کنیم که دستورالعمل‌های لازم را برای حفظ سلامت و جان مردم مراعات کردند.
 
در بعضی از جاها شرایط مناسب نبوده و در حرم رضوی که البته آنجا جمعیت و هجوم بیشتر است و معلوم است که با همه جا متفاوت است و آنجا باید کار بیشتری شود و گزارش‌ها امیدوارکننده نبود از فاصله‌ها، ماسک، تشکیل نماز جماعت و چیزهایی که در این جلسه نقل شد که از تولیت آستان مقدس رضوی، همه مسوولین، استاندار محترم و از دانشگاه علوم پزشکی مشهد خواهش می‌کنم که همه تلاش کنند تا در استان خراسان رضوی وارد یک پیک نشویم که در آن صورت خیلی مشکل پیدا می‌کنیم.
 
این را خدمت مردم عزیز عرض می‌کنم که همه این گشایش‌هایی که بوجود می‌آوریم و امروز هم موارد جدید بازگشایی جزو مصوبات هست، مشروط به این است که همه با هم همکاری کنیم وگرنه یک روزی مجبور می شویم که همه را برگردانیم و اگر مجبور شویم ناچاریم این کار را بکنیم و اگر سلامت مردم در استانی و شهرستانی به خطر بیفتد، ناچاریم همان محدودیت‌های هفته‌های اول فروردین را دومرتبه ایجاد کنیم.
 
پس برای اینکه به آنجا نرسیم و بازگشایی‌ها هم ادامه پیدا کند و مردم هم در سلامت باشند، این همکاری‌ها باید به خوبی ادامه پیدا کند انشاءالله.
 
چند موضوع را در جلسه امروز به تصویب رساندیم؛ یکی برای آنهایی که در سه ماه به خاطر کرونا مشمول بیکاری شدند و کمکی که باید به آنها برای هر ماه انجام بگیرد، این را مصوب کردیم که انشاءالله اجرا و عملیاتی خواهد شد.
 
بعضی از کسب ‌و کارها که بیمه نبودند و به دلایلی پرونده بیمه ندارند، آنها هم که به خاطر کرونا دچار مشکل شدند امروز مشمول کمک شدند که به آنها هم کمک شود که قبلا جزو برنامه نبود، اینها جزو مصوبات هست.
 
امروز تصویب شد که نمایشگاه‌های تخصصی مجاز باشند به شرط ورود افراد ویژه و خاص؛ افراد را دعوت کنند؛ نه اینکه نمایشگاه طوری باشد که همه مردم بتوانند به این نمایشگاه بروند و حضور پیدا کنند به آن صورت نه، در چارچوبی که امروز مصوب شده نمایشگاه تخصصی می‌تواند باشد.
 
تالار پذیرایی در جایی که قرمز نیست می‌توانیم داشته باشیم در چارچوبی که مصوب می‌شود حتما باید 50 درصد ظرفیت بیشتر افراد در آنجا ورود پیدا نکنند و اینها می‌تواند باز شود.
 
کتابخانه‌های عمومی می‌تواند فعالیت خود را شروع کند، قهوه‌خانه‌ها می‌توانند در چارچوب پروتکل‌هایی که به آنها ابلاغ می‌شود فعالیت خود را آغاز کنند؛ اما بعضی از امور مثل فعالیت‌های فرهنگی، اردوهای تابستانی، اینها مواردی هست که فعلا ممنوع است تا ببینیم شرایط بعدِ به کجا می‌رسد.
 
در اینجا یک مساله خیلی مهم مطرح شد و آن اینکه در استان‌هایی که در این روزها در وضعیت قرمز قرار می‌گیرند آیا اختیاراتی به استانداری و استان داده شود برای اینکه برخی از محدودیت‌ها را حالا در کل استان یا در چند شهرستان آن استان اعمال کنند یا نه؛ برخی از استاندارها که امروز صحبت کردند درخواست چنین اختیاراتی را داشتند؛ بنا شد اینگونه که اختیارات چه باشد تا چه حد و چه مدت باشد فقط برای ایامی که اینها قرمز هستند یعنی وقتی شرایط آنها شروع می‌شود به شرایط پیک، آنها این اختیارات را داشته باشند تا وقتی که از پیک خارج شده و شرایط عادی پیدا می‌کنند؛ چارچوب‌های آن را در جلسه پنجشنبه بررسی و تصویب می‌کنیم و این را در دستور شنبه آینده برای این امر قرار می‌دهیم.
 
در مساله زندان آنچه که قبلا تصویب کرده بودیم این بود که زندانیانی که مرخصی آنها خطری را برای امنیت جامعه ایجاد نمی‌کند تا پایان خرداد در مرخصی باشند. نسبت به تیر ماه بنا بود امروز تصمیم بگیریم ظاهرا هماهنگی‌ها کامل نبود، این هماهنگی‌ها کامل شود، برای هفته آینده این را هم تصمیم بگیریم چون مساله سلامت مردم در این شرایط ویژه هست تا از این شرایط ویژه عبور کنیم.
 
امیدوارم همه ارکان کشور عزیزمان مسیر پیوند و پیروزی را برگزینند و انتخاب کنند و همچنان تا پایان بحران و انشاءالله برای همیشه بتوانیم آن ائتلاف ملی خودمان را به امید حق برای زندگی بهتر حفظ کنیم.
 
والسلام علیکم و رحمت‌الله و برکاته.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار