کد خبر: ۸۶۲۱۶۸
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۲ 13 June 2020
 

رئیس جمهور گفت: میزان رعایت نکات بهداشتی و پیشگیری در جامعه در اردیبهشت ۸۰ درصد بوده و امروز به ۲۰ درصد رسیده که نگران کننده است.

تابناک/به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: موضوع مواجه شدن با ویروس کرونا یک مسئله بی سابقه در ۱۵۰ سال اخیر بوده است؛ اگر از این مسائل بگذریم باید بگویم که در این ۱۰۰ سال اخیر ما همچون حادثه‌ای نداشتیم که از آسیا شروع شود و بعد به اروپا، آمریکا، آفریقا برسد.

روحانی اضافه کرد: روند بیماری کرونا به این صورت بوده که در یک کشوری این ویرس وارد شده به پیک رسیده و از یک دروازه‌ای به کشور‌های دیگر منتقل شده است. وقتی ویروس کرونا وارد کشور شد، استان‌هایی همچون گیلان، قم وارد پیک اول شدند؛ در نمودار امروز مشاهده شد که بسیاری از این استان‌ها از پیک خارج شدند و شرایط فوق العاده‌ای ندارند.

رئیس جمهور گفت: برخی استان‌ها همچنان در پیک اول ویروس کرونا هستند و پیش بینی این است که دیگر استان‌ها هم در نوبت باشند.

او افزود: سفید یا قرمز بودن استان‌ها ثابت نیست و ویروس کرونا واکسن و دارو قطعی برای درمان ندارد؛ نگرانی ما همچنان وجود دارد و باید مراقبت کنیم. رعایت نکردن پروتکل‌ها و سفر‌های غیر ضروری، دلیل اصلی ورود شهر‌ها به پیک ابتلا به ویروس کرونا است. میزان رعایت نکات بهداشتی و پیشگیری در جامعه در اردیبهشت ۸۰ درصد بوده و امروز به ۲۰ درصد رسیده که نگران کننده است.

رئیس جمهور یادآور شد: در حال حاضر بعضی از استان‌ها وارد پیک اول ویروس کرونا شدند، برای مثال استان خوزستان در حال عبور از پیک بیماری کروناست و پیش بینی ما این است که استان‌های دیگر هم در نوبت هستند. هنوز به نقطه‌ای نرسیدیم که نسبت به جمعیت حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد به ویروس کرونا مبتلا شده و از آن عبور کرده باشند.

روحانی اضافه کرد: استان هرمزگان اعلام کرد که شرایط ما شرایط عادی و سفید است، اما با توجه به رفت‌وآمد در تعطیلات، متاسفانه این استان دچار مشکل شد، البته در هرمزگان هنوز هم پیک ویروس کرونا وجود دارد؛ باید بحث سفر و اصول بهداشتی را جدی بگیریم، زیرا عدم رعایت آن ما را دچار مشکل می‌کند.

رئیس جمهور بیان کرد: با بیان اینکه دولت تمام توان خود را برای تامین تجهیزات بیمارستان به کار گرفته است، اظهار کرد: ما برای گسترش دولت الکترونیک تمام توان خود را به کار گرفتیم تا مردم مجبور به حضور در ادارات برای انجام خدمات نشوند، همچنین دولت در ارائه خدمات میز خدمت خود تلاش کرده تا مردم در صف‌های طولانی گرفتار نشوند.

روحانی خاطرنشان کرد: در کنار آمادگی‌های پزشکی و بهداشتی مردم باید همکاری‌های لازم را با ما داشته باشند؛ به وزارت صمت توصیه شد که ماسک ارزان به اندازه کافی در اختیار مردم گذاشته شود.

او ادامه داد: در در بحث صادرات غیرنفتی هم دولت با مشکلات عظیمی روبرو بود اما در ۲ هفته اخیر بسیاری از دروازه‌های کشور با همسایگان غربی، شرقی، جنوبی و شمالی گشایش پیدا کرد و صادرات غیرنفتی کشور افزایش پیدا کرده است.

او گفت: در ماه‌های فروردین و اردیبهشت تولیدات کشور در بسیاری از امور افزایش پیدا کرده است؛ حدود ١٠ الی ١٢ درصد در بخش تولیدات رشد داشتیم و این خبر خوشحال کننده‌ای است. نمی‌توانیم بگوئیم این ویروس تنها برای افراد مسن است و برای دیگران نیست، ۱۲.۶ درصد افرادی که فوت کردند نه بیماری زمینه‌ای داشتند و نه مسن بودند. در برخی اماکن مقدسه مراعات خوب یا عالی بوده است. در قم، جمکران و حرم عبدالعظیم حسنی اصول را تا ۹۰ درصد رعایت کردند، در برخی جاها مثل حرم رضوی که جمعیت بیشتر بوده باید کار بیشتری شود. 

رئیس جمهور ادامه داد: امروز در کشور وحدت و انسجام ملی شکل گرفته است؛ اگر بتوانیم امسال را سال پیوند و پیروزی قرار دهیم حتما دستاورد بسیار بزرگی ایجاد می‌شود، زیرا ما تهدید را به فرصت تبدیل کرده‌ایم.

روحانی گفت: در حال حاضر در کشور شاهد ائتلاف ملی برای زندگی، سلامت و معیشت هستیم و نباید آن را از دست دهیم؛ اگر ما اتحاد داشته باشیم، در برابر کرونا، تحریم و بسیاری از مشکلات پیروز خواهیم شد.

بازگشایی نمایشگاه‌ها و تالارهای پذیرایی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی

روحانی تصریح کرد: اگر مجبور شویم همه (محدودیت‌ها) را بر می‌گردانیم. امروز تصویب شد نمایشگاه‌های تخصصی بازگشایی شود به شرط آنکه در چارچوب مصوب افراد را دعوت کنند. تالار پذیرایی در نقاطی که قرمز نیست با رعایت ۵۰ درصد ظرفیت بازگشایی می‌شوند. کتابخانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها هم با حفظ پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی می‌شود.

رئیس جمهور اظهار کرد: علی رغم مشکلات این ویروس، توانستیم تهدید را تبدیل به فرصت کنیم. یکی از آن نکات مهم نزدیک شدن قوا به یکدیگر است، متحد شدن نیرو‌ها به یکدیگر است. یک ائتلاف ملی برای سلامت و معیشت و به عبارتی برای زندگی را شاهد هستیم. این ائتلاف یک دستاورد بزرگ است و نباید آن را از دست دهیم.

او ادامه داد: کتابخانه‌ها می‌توانند بر اساس پروتکل‌هایی که به آنها اعلام می‌شود فعالیت خود را آغاز کنند، اما فعالیت‌های فرهنگی و اردو‌های تابستانی مواردی است که فعلاً ممنوع است تا ببینیم شرایط به کجا می‌رسد.

رئیس‌جمهور گفت: در جلسه امروز مطرح شد که آیا به استان‌هایی که در این روز‌ها در وضعیت قرمز قرار می‌گیرند، اختیار به استانداری داده شود که برخی از محدودیت‌ها را در کل استان یا چند شهرستان اعمال کند یا خیر؟ برخی از استانداران این درخواست را داشتند که بنا شد این اختیارات در زمانی باشد که این استان‌ها در وضعیت قرمز باشند؛ چهار چوب‌های این موضوع در جلسه پنج شنبه مطرح و برای هفته آینده در دستور جلسه شنبه هفته آینده قرار می‌گیرد.

روحانی درباره مرخصی زندانی‌ها گفت: در گذشته تصویب کرده بودیم،زندانی‌هایی که مرخصی آنها خطری را برای جامعه ایجاد نمی‌کند تا پایان خرداد در مرخصی باشند. در خصوص تیر ماه هنوز تصمیمی نگرفتیم البته قرار بود امروز تصمیم گیری شود که ظاهراً هماهنگی‌ها کافی نبوده و هفته آینده در این خصوص تصمیم گیری می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار