کد خبر: ۸۶۱۴۷۱
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۰ 12 June 2020
 

تلوزیون اینترنتی، بازی تبلیغاتی وزیر جوان یا کاری خلاف قانون؟!

این روزها آذری جهرمی، تمام سطح شهر را پرکرده از تبلیغات طرح جدیدی به نام «هر ایرانی، یک تلوزیون اینترنتی»؛ طرحی که می گوید برای همه رایگان است! به گفته او این طرح، هدیه دولت به مردم است. در صفحه اینستاگرامش هم توضیح داده «یک سامانه است که با مراجعه به اون، می تونید یک عالمه فیلم و سریال روز ایرانی و خارجی رو با کیفیت خیلی مناسب تماشا کنید. تا یک مدتی هم همه خدمات رایگان هست». توضیحاتی که خیلی شفاف نشان میدهد چیز جدیدی قرار نیست راه اندازی شود. چندسالی است که چنین خدماتی توسط فیلیمو و نماوا و چندین رسانه دیگر ارائه می شود. رسانه هایی که مدتهاست با حمایت و کسب مجوز از صداوسیما و ساترا (سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی) راه اندازی شده اند. به عبارت دیگر صداوسیما و ساترا خیلی پیش از این IPTV را راه اندازی کرده بود.
 
در واقع آذری جهرمی صرفا یک بازی تبلیغاتی راه انداخته و البته یک اسم جذاب هم برایش انتخاب کرده: «تلوزیون اینترنتی»! چیزی که حداقل اسمش، تنه به تنه صداوسیما می زند! غافل از این که رسانه هایی که به اسم تلوزیون اینترنتی به مردم معرفی می کند و آن را دست آورد وزارت ارتباطات می نامد، همان چیزی است که صداوسیما مجوز فعالیتشان را داده و بر عملکردشان نظارت می کند. 
 
البته در این طرح 15 رسانه و سرویس‌VOD از سوی وزارت ارتباطات معرفی شده‌اند که قرار است استفاده از آنها برای کسانی که از اینترنت adsl استفاده می کنند رایگان باشد. در واقع تنها چیزی که آذری جهرمی ارائه میدهد، اینترنت رایگان برای مدتی محدود به استفاده کنندگان از رسانه هایی است که با او توافق کرده باشند.
 
اما آیا وزارت ارتباطات اساسا چنین اختیاری دارد؟
 
آن طور که گفته شد، به نظر می رسد آذری جهرمی تنها برای یک ماه مصرف اینترنت را برای استفاده کنندگان vodها رایگان کرده، که طبیعتا می تواند در حوزه اختیارات و وظایف مدیریتی او قرار گیرد. (البته بهره مندی از اینتنرنت رایگان دو شرط دارد: اولا اینترنت رایگان فقط برای استفاده از vodهایی است که در لیست وزارت ارتباطات باشند و شامل هر رسانه ای نمی شود، و دوم صرفا برای کسانی است که از اینترنت adsl استفاده می کنند. که این شرط ها برخلاف ظاهر تبلیغاتیشان، آورده بیشتری برای شرکت های اینترنتی و vodها دارد، تا مردم!).
 
اما اگر واقعا وزارت ارتباطات به دنبال راه اندازی طرحی است که مصداق کامل تلوزیون اینترنتی باشد، قطعا خلاف قانون اساسی و قوانین عادی است.
 
در همین راستا به استناد اصول 44 و 175 قانون اساسی و نظریه تفسیری شورای نگهبان نسبت به این اصول و سایر قوانین و مقررات جاری کشور مانند ماده 7 اساسنامه سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، تاسیس فرستنده و پخش برنامه های رادیویی و تلوزیونی از طریق کلیه بسترهای پخش منحصرا به عهده سازمان صداوسیما است. از سوی دیگر مطابق دستور مورخ 22/6/94 مقام رهبری خطاب به رئیس جمهور و رئیس شورای عالی فضای مجازی، مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی برعهده صداوسیما است که این مساله در بخشنامه اخیر رئیس قوه قضاییه خطاب به مراجع قضایی سراسر کشور مورد تاکید قرار گرفته و رفتار خلاف آن غیر مجاز اعلام شد. حتی قانونگذار در بند 8 جزء «و» موضوع ماده 21 قانون جرایم رایانه ای صراحتا راه اندازی رادیو و تلوزیون اینترنی و پخش و انتشار برنامه های صوتی و تصویری از طریق سیستم های قابل انتشار فراگیر بدون اخذ مجوز از سازمان صداوسیما را جرم انگاری نموده و مجازات پیش بینی کرده است.
 
مستند به این دلایل، وزارت ارتباطات قانونا اختیاری برای راه اندازی تلوزیون اینترنتی و صدور مجوز برای فعالان صوت و تصویر فراگیر ندارد. بنابراین اگر طرح جدید وزیر ارتباطات، مصداقی از تلوزیون اینترنتی باشد، تخلف آشکار و در تعارض صریح با قوانین موضوعه کشور است. اما اگر همانی باشد که در ابتدای این یادداشت ذکر شد، چیزی بیشتر از بازی تبلیغاتی نیست!
 
عبدالجواد کنعانی
دانشجوی دکتری حقوق عمومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار