کد خبر: ۸۶۰۲۳۴
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸ 09 June 2020
خردادی متفاوت برای دانش‌آموزان

تهران-شیوع بیماری کرونا امتحانات پایان سال تحصیلی دانش‌آموزان را همچون سایر فعالیت‌های آموزشی تحت تاثیر قرار داد که با تصمیم مسئولان برای چگونگی برگزاری امتحانات به صورت حضوری و غیرحضوری خردادی متفاوت برای دانش‌آموزان رقم زده شده است.

شیوع بیماری کرونا از اسفندماه سال گذشته منجر به تعطیلی تمامی مدارس و فعالیت‌های آموزشی شد و روند آموزش دانش‌آموزان از کلاس‌های درس به فضای مجازی و رسانه ملی منتقل شد، هر چند این آموزش‌ها جایگزین کلاس‌های درس نبود و آموزش‌های مجازی نیز به دلیل تراکم جمعیت دانش‌آموزان و نبود امکانات لازم ارتباط معلمان و دانش‌آموزان را با مشکلاتی روبه رو می‌کرد که در نهایت فروردین ماه وزارت آموزش و پرورش برای انسجام آموزش‌ها و ایجاد محیطی امن برای تعامل معلم و دانش‌آموزان شبکه آموزش دانش‌آموزی «شاد» را راه‌اندازی کرد، استفاده از این شبکه نیز به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب و سرعت پایین اینترنت گلایه‌هایی را در پی داشت.

وزارت آموزش و پرورش براساس مصوبه ستاد ملی کرونا از ۲۷ اردیبهشت به مدت یک ماه تمامی مدارس را به جز مدارس استثنایی با رعایت ضوابط و دستورالعمل‌های بهداشتی برای رفع اشکال بازگشایی کرد تا دانش‌آموزانی که در چند ماه گذشته نتوانستند از طریق فضای مجازی مطالب درسی را بیاموزند و اشکالاتی دارند به مدارس مراجعه کنند.

همچنین این نهاد با توجه به پایان سال تحصیلی برای نحوه برگزاری امتحانات در شرایط شیوع کرونا، دستورالعملی را تدوین و به استان‌ها ابلاغ کرد.

براساس این دستورالعمل، ارزشیابی پایان سال دانش‌آموزان دوره ابتدایی (اول تا پنجم) همانند سال‌های گذشته به صورت توصیفی و بدون حضور آنان در مدرسه توسط معلم انجام می‌شود، امتحانات هماهنگ پایه ششم امسال حذف شده و ارزشیابی دانش‌آموزان به صورت غیرحضوری، فرایندی و براساس فعالیت آنان در طول سال تحصیلی انجام می‌شود.

در خصوص دانش‌آموزان کلاس اول باید از ارزیابی دقیق اطمینان حاصل شود که دانش‌آموز تمام حروف الفبا را به‌ خوبی فراگرفته و مهارت‌های خواندن و نوشتن در سطح پایه اول را به‌ خوبی کسب کرده است، ارزشیابی شفاهی و کتبی این موضوع نیز از سوی معلم مربوط انجام می‌شود و نظارت و تأیید آن با مدیر مدرسه خواهد بود.

ارزشیابی پایانی پایه‌های هفتم و هشتم(دوره اول متوسطه) و پایه‌های دهم و یازدهم(دوره دوم متوسطه) شاخه نظری به شیوه فرایندی و غیرحضوری برگزار می‌شود و مسئولیت ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی دانش‌آموزان به عهده معلمان و مدیران مدارس است.

امتحانات پایه نهم امسال به صورت هماهنگ استانی برگزار نمی‌شود و با توجه به تأثیر نمرات دروس پایه نهم در فرایند هدایت تحصیلی دانش‌آموزان، ارزشیابی پایانی این دانش‌آموزان به شیوه حضوری در سطح مدرسه برگزار می‌شود.

برنامه امتحانات پایانی پایه نهم بر اساس نظر شورای مدرسه از ۶ خرداد آغاز شده و تا ۳۱ خرداد به اتمام می‌رسد و نمرات حداکثر تا پایان هفته اول تیرماه در سامانه ثبت خواهد شد.

همچنین امتحانات نهایی پایه دوازدهم شاخه نظری از ۱۷ خرداد به صورت حضوری آغاز شده و تا ۱۶ تیر ادامه دارد.

در دوره دوم متوسطه شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش، ارزشیابی پایانی خردادماه دروس عمومی، شایستگی‌های غیرفنی و پایه فنی به صورت غیرحضوری انجام می‌شود و در دروس پایه فنی و شایستگی‌های غیرفنی حصول اطمینان از آموزش حضوری، غیرحضوری (مجازی) از پودمان های باقی‌مانده با معلمان مربوط خواهد بود.

تکمیل فرایند آموزش و ارزشیابی دروس شایستگی‌های فنی شاخه فنی و حرفه‌ای و آموزش و آزمون استانداردهای مهارت شاخه کاردانش (داخل و خارج از هنرستان)، از ۲۷ اردیبهشت تا ۱۵ مردادماه با اولویت دروس پایه دوازدهم به صورت تراکمی و با برنامه‌ریزی و سازماندهی هنرآموزان و شرایط حضور آنان، پس از تصویب در شورای مدرسه و با هماهنگی اداره آموزش‌ و پرورش منطقه انجام می‌شود.

دستورالعمل بهداشتی برگزاری امتحانات

معاونت تربیت ‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش دستورالعمل برگزاری امتحانات و آزمون‌های تراکمی دانش‌آموزان در شرایط فاصله‌گذاری اجتماعی را ابلاغ کرد.

در این دستورالعمل، الزامات کلی با توجه به شرایط شیوع بیماری از جمله برنامه مدون گندزدایی تمامی سطوح دارای امکان تماس زیاد (مانند تجهیزات، ‌دستگیره، درب‌ها، میز و صندلی، شیرآلات، نرده پله‌ها، پریز و کلیدهای برق)، تأمین صابون مایع و محلول‌های مناسب ضدعفونی‌کننده دست به مقدار کافی و متناسب، تهویه مناسب هوا و ثبت وضعیت سلامت دانش آموزان، معلمان و کارکنان با استفاده از سایت https://salamat.gov.ir/ مورد تاکید قرار گرفته است.

ضدعفونی‌ محل برگزاری امتحان و تجمع مراقبان، قبل و بعد از آزمون، تأمین فاصله‌گذاری مناسب و جلوگیری از تجمع در ورود به محل آزمون، تأمین فاصله‌گذاری مناسب ۱.۸ تا ۲ متر بین آزمون‌دهندگان، استفاده از تجهیزات حفاظت فردی مانند دستکش و ماسک برای کارکنان و مراقبان، استفاده دانش‌آموزان از ماسک، لوازم‌التحریر و مواد خوراکی و آشامیدنی شخصی، تهیه ماسک به تعداد ۱۰ درصد افراد حوزه آزمون برای اطمینان از حفظ سلامت دانش‌آموزان و تصحیح تمامی اوراق امتحانی دانش‌آموزان با استفاده از دستکش نیز در این دستورالعمل مورد تاکید قرار گرفته است.

با این وجود برخی از دانش‌آموزان، خانواده‌ها و معلمان به برگزاری امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم به صورت حضوری و به خصوص پایه نهم که به صورت غیرهماهنگ استانی و درون مدرسه‌ای برگزار می‌شود و چگونگی رعایت دستورالعمل های بهداشتی به دلیل نامناسب بودن فضای آموزشی و تراکم جمعیت دانش‌آموزی در مدارس و حوزه‌های امتحانی، انتقال ویروس کرونا از طریق برگه‌های امتحانی معترض بوده و سعی داشتند اعتراض‌های خود را از طریق فضای مجازی و برنامه‌های تلویزیونی و نامه‌نگاری به گوش مسئولان برسانند، پویش‌هایی نیز با عنوان‌هایی همچون «نه به امتحان حضوری» تشکیل شد و حتی برخی از دانش‌آموزان اعلام می‌کردند حاضرند سال بعد پایه تحصیلی را تکرار کنند اما در این شرایط به مدرسه نروند و امتحان ندهند.

تاکید بر رفع نگرانی امتحانات حضوری

با توجه به این نگرانی‌ها، نهم خرداد حسن روحانی رئیس جمهوری در گفت ‌و گوی تلفنی با وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر رفع نگرانی‌ها از برگزاری حضوری امتحانات دانش‌آموزان به وزیر آموزش و پرورش دستور داد: دستورالعمل‌های بهداشتی در مراکز آموزشی برای برگزاری امتحانات حضوری در برخی مقاطع تحصیلی به گونه‌ای رعایت شود تا دانش‌آموزان و والدین آنان دغدغه و نگرانی نداشته باشند و انعطاف‌های لازم برای نگرانی آنان رعایت شود.

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش نیز در این گفت و گو تاکید کرد: با تلاش کادر آموزشی و معلمان کشور با وجود شیوع ویروس کرونا، امر مهم آموزش و یادگیری در کشور تعطیل نشد و همه تلاش خود را انجام خواهیم داد که با رعایت همه دستورالعمل‌های بهداشتی در مقاطعی که امتحانات حضوری برگزار می‌شود، دانش‌آموزان و والدین آنان هیچگونه نگرانی از بابت سلامت نداشته باشند.

جزییات و چگونگی برگزاری امتحانات دوره متوسطه

بیش از ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دانش‌آموز در ۱۱۶ هزار مدرسه کشور تحصیل می‌کنند که از این تعداد بیش از ۵ میلیون دانش‌آموز در دوره متوسطه هستند، همچنین حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز در ۴ هزار و ۲۰۰ مدرسه پایتخت تحصیل می‌کنند که از این تعداد ۵۰۰ هزار دانش‌آموز تهرانی در دوره متوسطه هستند، اعتراض‌ها و نامه‌نگاری اولیا و دانش‌آموزان برای برگزارنشدن امتحانات به صورت حضوری نتیجه‌بخش نبود و امتحانات پایه نهم از ششم خرداد و امتحانات پایه دوازدهم شاخه نظری در حال برگزاری است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره چگونگی برگزاری امتحانات پایان سال دوره متوسطه و به خصوص امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم شاخه نظری به صورت حضوری در شرایط شیوع کرونا و نگرانی خانواده‌ها اظهارداشت: بعد از بازگشایی مدارس در ۲۷ اردیبهشت ماه برای رفع اشکال، طبیعی است که این فرایند یادگیری باید مورد ارزشیابی قرار بگیرد.

پانته‌آ درّی با اشاره به اینکه ارزشیابی تحصیلی پایه‌های هفتم، هشتم(دوره اول متوسطه)، دهم و یازدهم(دوره دوم متوسطه) شاخه نظری به صورت غیرحضوری انجام می‌شود، تاکید کرد: اگر جمعیت دانش‌آموزان این پایه‌های تحصیلی در مدرسه‌ای کم باشد و حتی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نباید آزمون پایانی سال حضوری برگزار شود.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران گفت: ارزشیابی در این پایه‌های تحصیلی براساس مصوبات شورای مدرسه به صورت فرایندی و عملکردی انجام خواهد شد و معلم باید بتواند براساس شواهد و مستندات در طول سال شامل ارزشیابی‌های مستمر حضوری تا اسفندماه، نمره نیمسال اول و مشارکت دانش‌آموزان در این سه ماهه کلاس‌های درس مجازی، پرسش و پاسخ، حل تمرین، انجام پروژه، آزمون‌های آنلاین و آفلاین، نمره پایانی دانش‌آموز را تعیین کند.

وی تاکید کرد: برگزاری هر گونه آزمون حضوری در این پایه‌های تحصیلی تخلف محسوب شده و اولیا می‌توانند موارد را از طریق مراجع نظارتی آموزش و پرورش مناطق و استان اطلاع دهند.

امتحانات پایه نهم

درّی با اشاره به برگزاری امتحانات پایه نهم به صورت حضوری اظهارداشت: آموزش و پرورش تهران مکاتبات بسیاری را برای تغییر نظر وزارت در روند برگزاری این امتحانات داشت اما تصمیم برای کل کشور است و با توجه به تغییر دوره تحصیلی دانش‌آموزان پایه نهم، تاثیرگذاری نمرات آنان در هدایت تحصیلی و آزمون ورودی بعضی از مدارس نمونه دولتی و خاص تشخیص داده شد که آزمون پایه نهم حضوری برگزار شود.

وی گفت: روند برگزاری امتحانات پایه نهم تفاوتی با پایه‌های تحصیلی دیگر ندارد و فقط این فرایند به صورت حضوری در مدرسه اتفاق می‌افتد و برخلاف سال‌های گذشته که امتحانات به صورت هماهنگ استانی برگزار می‌شد معلم اختیار دارد با اطلاع شورای مدرسه، هر مدل سوال را متناسب با فعالیت دانش‌آموزان در کلاس درس و برنامه غیرحضوری که داشته طراحی کند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران افزود: با توجه به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی ممکن است به عنوان مثال در یک کلاس درس با ۳۰ دانش‌آموز معلم آنان را به سه گروه تقسیم کند و دانش‌آموزان سه مدل سوال هم‌ارزش را تجربه کنند و یا در سه زمان مختلف آنان امتحان بدهند.

درّی بیان کرد: همچنین در مدرسه‌ای برنامه امتحانی می‌تواند یکسان و هماهنگ باشد که شورای مدرسه در این خصوص تصمیم‌گیری کرده و به دانش‌آموزان و اولیا اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که با برگزارنشدن امتحانات پایه نهم به صورت هماهنگ استانی عدالت آموزشی نادیده گرفته می‌شود؟، اظهارداشت: در زمان امتحانات هماهنگ استانی، میانگینی برای طراحی سوالات درنظر گرفته می‌شد و بازهم برخی از دانش‌آموزان به نحوه برگزاری امتحان و سوالات معترض بودند، وظیفه دانش‌آموز این است که درسش را خوب بخواند و به اندازه‌ای که زحمت کشیده، در برگه امتحانی منعکس کند که این نگرانی‌ها را کاهش می‌دهد.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران خاطرنشان کرد: عملکرد و نمره هر دانش‌آموزی متفاوت از دیگری است، برخی نگرانند که ممکن است سوالات برخی از معلمان آسان‌تر باشد، شاید آن معلم آسان‌تر تدریس کرده است، تفویض اختیار همین است و قرار نیست که همه مدارس، معلمان و عملکرد دانش‌آموزان شبیه هم باشد.

درّی با تاکید بر لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و ضدعفونی کلاس‌های درس بیان کرد: دستورالعمل‌ها به مدارس ابلاغ شده و در روند امتحانات، اگر مدرسه‌ای بخشی از آنها را رعایت نکند، اولیا باید موارد را به مدرسه متذکر شوند و همچنین دانش‌آموزان هم باید ماسک، دستکش و لوازم التحریر شخصی به همراه داشته باشند و از داشتن لوازم غیرضروری اجتناب کنند.  

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران درباره نگرانی دانش‌آموزان که برگه‌های امتحانی را انتقال دهنده ویروس کرونا می‌دانند، گفت: ما در حال حاضر در شرایط بحرانی هستیم و تمامی روندهای عادی زندگی تغییر کرده و زمانی که دانش‌آموزان با رعایت موازین بهداشتی و شخصی به همراه دستکش و خودکار شخصی سوالات امتحانی را پاسخ دهند، نگرانی وجود ندارد و معلمان نیز نباید نگران باشند که دانش‌آموزان مبتلا به کرونا باشند.

وی افزود: طبق دستورالعمل‌های وزارت بهداشت ویروس کرونا ۱۰ تا ۱۲ ساعت بیشتر روی کاغذ نمی‌ماند، معلمان می‌توانند برگه‌های امتحانی را در مکانی در مدرسه بایگانی کنند و پس از این مدت زمان و روز بعد با حضور در مدرسه با دستکش و رعایت موازین بهداشتی آنها را تصحیح کنند.

درّی با اشاره به اینکه رویکرد مدرسه محوری در امتحانات پایه نهم مورد توجه قرار گرفته، اظهارداشت: شرایط کرونا باعث شد که یک گام به سمت مدرسه محوری پیش برویم و هر مدرسه‌ای براساس روند آموزشی و حتی جزیی‌تر هر معلمی برای کلاس خود برنامه‌ریزی کند بنابراین قرار نیست مدارس شبیه هم باشیم و هر مدرسه‌ای می‌تواند سیاست خود را داشته باشد.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران به خانواده‌ها و دانش‌آموزان توصیه کرد که نگران امتحانات نباشند، معلمان شرایط را درک می‌کنند و سوالات امتحانی را متناسب با سنجش از یادگیری دانش‌آموزان، حفظ آرامش دانش‌آموزان، خانواده‌ها طراحی و امتحانات را برگزار می‌کنند و این سال تحصیلی به خوبی برای دانش‌آموزان پایه نهم به پایان می‌رسد.

امتحانات پایه دوازدهم

وی درباره امتحانات پایه دوازدهم شاخه نظری اظهارداشت: با توجه به اهمیت این پایه تحصیلی، اخذ مدرک دیپلم و فارغ‌التحصیلی از آموزش و پرورش و سهم نمره آن در کنکور سراسری، امتحانات پایه دوازدهم براساس ابلاغ آموزش و پرورش از ۱۷ خرداد به صورت حضوری و نهایی کشوری آغاز شده است.

درّی گفت: ستاد امتحانات اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران به دستور مدیرکل حوزه‌های امتحانی را به نسبت سال‌های گذشته کم‌جمعیت‌تر در نظر گرفته است و دانش‌آموزان رشته‌های ریاضی و تجربی در یک روز و دانش‌آموزان رشته‌های علوم انسانی و معارف هم روز دیگر در امتحانات مربوطه شرکت می‌کنند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران افزود: در طراحی سوالات پایه دوازدهم هم وزارت آموزش و پرورش ۲۰ نمره از بخش آموزش‌های حضوری و چهار نمره اضافه اختیاری از آموزش‌های غیرحضوری پیش‌بینی کرده که امیدواریم دانش‌آموزان با نتایج قابل قبول این دوره تحصیلی را به پایان برسانند.

وی بیان کرد: در تمامی حوزه‌های امتحانی موازین، اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی مورد توجه قرار گرفته و دانش‌آموزان باید دستکش، ماسک، لوازم‌التحریر شخصی، بطری آب به همراه داشته باشند و از وسایل مشترک استفاده نکنند و قبل و بعد از امتحان در حوزه‌های امتحانی تجمع نکنند.

امتحانات دانش‌آموزان هنرستانی

درّی درباره امتحانات دانش‌آموزان هنرستانی گفت: دروس این دانش‌آموزان در سه گروه دروس عمومی، شایستگی‌های فنی و پایه و شایستگی‌های غیرفنی است و امتحانات پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم در تمامی دروس به غیر از شایستگی فنی و دروس کارگاهی غیرحضوری است.

وی افزود: در هنرستان‌ها، شاخه فنی و حرفه‌ای آموزش شایستگی‌های فنی و در شاخه کاردانش آموزش استانداردهای مهارتی دانش‌آموزان تمامی پایه‌ها باید در کارگاه تکمیل شود و بعد به صورت حضوری مورد سنجش قرار بگیرد و آموزش این دانش‌آموزان با اولویت پایه دوازدهم از ۲۷ اردیبهشت با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در قالب گروه‌های کم‌جمعیت در هنرستان‌ها آغاز شده است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران بیان کرد: در رشته‌هایی مانند حسابداری و کامپیوتر آموزش‌های غیرحضوری برای دانش‌آموزان موثر بوده، تعداد جلسات کمتری احتیاج دارند تا آموزششان تکمیل شود، سپس معلمان در کارگاه، سنجش را انجام می‌دهند اما بعضی از رشته‌ها مانند شاخه صنعت دانش‌آموزان باید در کارگاه حضور پیدا کرده و ابزار مورد نظر را درست کنند که این آموزش‌ها طولانی‌تر است تا ۱۵ مرداد وزارت آموزش و پرورش فرصت داده آموزش انجام و بعد ارزشیابی شود.

درّی اظهارداشت: در مدارسی که آموزش‌های کارگاهی پایه دوازدهم زودتر به اتمام برسد، براساس برنامه‌ریزی‌های مربوطه می‌توانند دانش‌آموزان پایه یازدهم و سپس دهمی را آموزش دهند و ارزشیابی انجام شود.

اجرای متفاوت دستورالعمل‌های بهداشتی در مدارس

ابلاغ دستورالعمل‌های بهداشتی به مدارس و تاکید بر اجرای آنها گویا در بعضی از مدارس فقط در حد ابلاغیه مانده و به صورت کامل اجرا نمی‌شود و حتی در مواردی اجرای این دستورالعمل‌ها در مدارس دولتی و غیردولتی متفاوت است، مادر یکی از دانش آموزان پایه نهم که فرزند پسرش در مدرسه‌ای غیردولتی تحصیل می‌کند درباره چگونگی برگزاری امتحانات به خبرنگار ایرنا گفت: امتحانات فرزندم به صورت حضوری از هفتم خرداد آغاز شده و تا ۳۱خرداد ادامه دارد.

وی افزود: این مدرسه غیردولتی سه کلاس نهم دارد که در هر یک از کلاس‌ها، ۱۵ دانش‌آموز تحصیل می‌کنند و برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، در آمفی تئاتر مدرسه، فاصله دانش‌آموزان براساس شماره‌گذاری تعیین و از طریق فضای مجازی به اولیا و دانش‌آموزان اطلاع‌رسانی شده و دانش‌آموزان باید براساس شماره صندلی تعیین شده در سر جلسه امتحان حضور پیدا کنند.

این مادر دانش آموز با اشاره به اینکه دستورالعمل‌های بهداشتی حضور در مدرسه به اولیا و دانش‌آموزان اطلاع رسانی شده، اظهارداشت: دانش‌آموزان با ماسک و دستکش باید به مدرسه بروند و هنگام ورود به مدرسه با تب‌سنج حرارت بدن آنان سنجیده، کف کفش و دستانشان ضدعفونی می‌شود اما متاسفانه در هنگام خروج دانش‌آموزان اصول بهداشتی و فاصله‌ها را رعایت نمی‌کنند و بعضا فوتبال بازی می‌کنند و تنها تعداد کمی، سه چهار نفر از اولیا در حیاط مدرسه حضور دارند تا فرزندانشان را سریع به خانه بازگردانند.

مادر یکی از دانش‌آموزانی که فرزند پسر او در مدرسه‌ای دولتی در پایه نهم تحصیل می‌کند نیز درباره چگونگی برگزاری امتحانات به خبرنگار ایرنا گفت: امتحانات فرزندم از ششم خرداد آغاز شده و تا ۲۵ خرداد ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه در مدرسه فرزندم ۷۵۰ دانش‌آموز تحصیل می‌کنند، افزود: این مدرسه هفت کلاس نهم دارد که در هر کدام از آنها ۳۵ نفر تحصیل می‌کنند، برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی چهار کلاس ساعت ۸ تا ۱۰ و سه کلاس دیگر ساعت ۱۰ تا ۱۲ امتحان می‌دهند و فرزندم در کلاسی با ۶ نفر جمعیت که از قبل شماره‌گذاری و اطلاع‌رسانی شده امتحان می‌دهد اما متاسفانه دانش‌آموزان بعد از امتحان و در حیاط مدرسه فاصله‌ها و اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

این مادر دانش‌آموز پایه نهم با اشاره به اینکه فرزندم به همراه پدرش به مدرسه می‌رود و با او به خانه بازمی‌گردد، اظهارداشت: داشتن ماسک برای ورود به مدرسه اجباری است اما دستکش اجباری نیست و اگر دانش‌آموزی ماسک نداشته باشد، مسئولان مدرسه به او تذکر می‌دهند.

وی گفت: هنگام ورود به مدرسه حرارت بدن دانش‌آموزان با تب‌سنج سنجیده نمی‌شود و فقط روز اول امتحان کف کفش آنان ضدعفونی شد اما روزهای بعد ادامه پیدا نکرد، مراقبان امتحانی هم ماسک دارند اما دستکش ندارند و همچنین کل مدرسه قبل و بعد از امتحان فقط در روز اول امتحان ضدعفونی شد.

این مادر دانش‌آموز پایه نهم بیان کرد: فرزندم می‌گوید که امتحان حضوری بهتر از امتحان آنلاین هست و حداقل امکان تقلب در آن نیست و حق کسی ضایع نمی‌شود، با این شرایط نگران امتحان حضوری فرزندم هستم اما سعی می‌کنم انرژی منفی ندهم و هر روز وسایل و لوازم‌التحریر فرزندم را ضدعفونی می‌کنم.

درخواست برای لغو امتحانات حضوری پایه نهم

با توجه به افزایش آمار مبتلایان به بیماری کرونا بر نگرانی دانش‌آموزان و خانواده‌ها برای برگزاری این امتحانات افزوده شده است و این در حالی است که علیرضا زالی فرمانده عملیات مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران ۱۶ خرداد پس از یک هفته از برگزاری امتحانات حضوری دانش‌آموزان پایه نهم خواستار لغو امتحانات حضوری این پایه تحصیلی از سوی وزارت آموزش و پرورش شد و اظهارداشت: با توجه به شیوع گسترده پاندمی کرونا به نظر می‌رسد موکول شدن امتحانات حضوری پایه نهم به زمان مناسب‌تری که بیماری تحت کنترل باشد، راه حل بی‌خطری برای پیشگیری از سرایت ویروس کووید- ۱۹ باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در برنامه‌ای تلویزیونی درباره درخواست فرمانده عملیات مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران گفت: آموزش و پرورش برای برگزاری امتحانات حضوری از ستاد ملی مقابله با کرونا مجوز گرفته و آنجا در این باره تصمیم گرفته شده است، تصمیم استانی نیست.

عبدالرضا فولادوند با اشاره به برگزاری امتحانات نهم و دوازدهم به صورت حضوری افزود: امتحانات نهایی پایه دوازدهم در سطح ملی برگزار می‌شود و اگر قرار باشد تصمیم جدیدی اتخاذ شود باید در سطح ملی باشد.

فولادوند همچنین ۱۷ خرداد در جریان بازدید از روند برگزاری امتحانات نهایی در دبیرستان پسرانه شهید آیت‌الله مدنی و دبیرستان دخترانه نمونه دولتی فراست واقع در منطقه یک با اشاره به شیوع بیماری کرونا و ضرورت اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی برای مقابله با این بیماری در حوزه‌های امتحان نهایی گفت: این نهاد برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی تعداد حوزه‌های آزمون‌های نهایی را از ۲۷۴حوزه به ۵۰۰ حوزه افزایش داده است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران افزود: تعداد دانش‌آموزان در حوزه‌های امتحان نهایی از ۲۷۴نفر به ۱۲۰ نفر کاهش پیدا کرده است.

وی بیان کرد: ۵۰۰ تب‌سنج برای حوزه‌های امتحانات نهایی خریداری شده است تا پیش از ورود عوامل اجرایی و دانش‌آموزان حرارت بدن آنان سنجیده شود، همچنین با بسیج توافق کرده‌ایم تا برای ضدعفونی مدارس در قبل و بعد از برگزاری آزمون به ما کمک کنند.

فولادوند اظهارداشت: مربیان بهداشت و مدیران حوزه‌های اجرا آموزش‌های لازم را پیش از برگزاری امتحانات برای پیشگیری از شیوع کرونا دیده‌اند و با توجه به این آموزش‌ها تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی در هنگام برگزاری آزمون‌ها رعایت می‌شود و خانواده‌ها از این بابت و در مورد سلامت فرزندانشان نگرانی نداشته باشند.

با توجه به سخنان مطرح شده و تاکید بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، چگونگی اجرای دستورالعمل‌ها و نظارت بر آنها با توجه به اعتبار اختصاص داده شده به مدارس، امکانات و وضعیت و نوع مدارس شهر تهران همچنان مورد سوال است، هر چند که زهرا مظفر مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده که اولیا و دانش‌آموزان می‌توانند در زمینه نحوه برگزاری امتحانات برخلاف دستورالعمل‌های ابلاغی و رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی در برگزاری امتحانات شکایات خود را در سامانه یا پرتال شکایات آموزش و پرورش ثبت کنند و طی هفت تا ۱۰ روز به این شکایات رسیدگی می‌شود،  این سوال‌ها مطرح می‌شود که آیا نباید نظارت بیشتری بر اجرای دستورالعمل‌ها از سوی مسئولان انجام شود و تنها باید منتظر شکایت اولیا و دانش‌آموزان بود؟ و شکایت کردن و رسیدگی به مشکلات جلوی شیوع کرونا را خواهد گرفت؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار