کد خبر: ۸۵۹۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۳ 07 June 2020
محیط زیست با شیوع کرونا نفس کشید

تهران- رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: شیوع کووید ١٩ در واقع نیاز محیط زیست به یک تنفس و توقف فعالیت‌های مضر بشری نسبت به محیط زیست را رقم زد.

«زهرا صدراعظم نوری» روز یکشنبه در دویست‌وهجدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران و در نطق پیش از دستور اظهار داشت: بی‌شک جهان امروز تحت اثر فراگیری این ویروس در حال تغییر است؛ فارغ از تبعات تلخ و کشنده این اپیدمی، نیمه دیگر این اتفاق بسیار شنیدنی است.

وی بیان کرد: ویروس کرونا به ما یادآور می‌شود که سمت روشن تکنولوژی چقدر حیاتی است؛ شاید انسان پس از کرونا باید بیش از هر چیز وامدار تکنولوژی باشد؛ سیستم آموزش انسانی تغییر خواهد کرد؛ تمامی مدارس به ناچار به جدیدترین ابزار انتقال علم مجهز خواهد شد و تعاریف بسیاری از علوم آموزشی دچار تحول خواهد شد.  

وی خاطر نشان کرد: این اتفاق می‌تواند به صورت غیرمستقیم و بعضا مستقیم از نابودی جنگل‌های بسیاری جهت چاپ کتاب‌های درسی و آموزشی در سراسر سیاره محافظت کند.

وی ادامه‌داد: ویروس کرونا به طرز شگفت‌انگیزی میانگین مطالعه افراد سیاره را در یکسال افزایش خواهد داد و انسان‌های زیادی برای زنده ماندن مجبور به یادگیری و خواندن خواهند شد.  

وی افزود: هنر و خلاقیت‌های فردی به شکل قابل توجهی رشد خواهد کرد و در مدت کوتاهی صنایع دستی و هنرهای مبتنی بر فرد، یک رنسانس تازه را تجریه خواهد کرد.

نوری گفت: تاثیر این ویروس در حوزه محیط زیست و طبیعت بسیار جالب خواهد بود؛ یک تیم تحقیقاتی محیط زیست که شامل بیش از ۵۰ دانشمند در زمینه محیط زیست و بیماری‌های بیولوژیکی در مرکز مطالعات محیط زیست میشیگان فعالیت می‌کند متعقد است که «کرونا حیات بیولوژیک سیاره زمین را متحول خواهد کرد».

وی گفت: دانشمند ارشد این تیم تحقیقاتی از کرونا به عنوان «یک تنفس عمیق» این سیاره نام برد؛ جایی که شاید حیات سیاره آبی به این اتفاق نیاز شدیدی داشت.

نوری گفت: این دانشمند به کاهش بیش از ۲۰۰ میلیون مترمکعب گازهای گلخانه‌ای و دی اکسید کربن، پایین آمدن دمای کره زمین در آینده نزدیک، حفظ بقای بیش از ۷۰۰ گونه گیاهی و جانوری در صورت حفظ این وضعیت به مدت یکسال اشاره کرده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در این تحقیق همچنین به آسمان‌های آبی‌تر، کاهش چند صد میلیون تن زباله به دلیل تغییر سبک زندگی، افزایش چشمگیر بهداشت عمومی، اختصاص بودجه‌های هنگفت جهانی و احیای سندیکاها و مجامع بهداشت در سراسر جهان برای حفظ انسان، بهره‌مندی عمومی‌تر کشورهای فقیر دنیا از بهداشت و آموزش و در نهایت باورپذیرتر بودن این دیدگاه که انسان مالک این سیاره نیست، تاکید شده است.

نوری عنوان کرد که یک مطالعه منتشر شده در ماه اردیبهشت سال ۲۰۲۰ نشان داد که میزان انتشار روزانه کربن جهانی طی اقدامات قرنطینه در اوایل آوریل ۱۷% کاهش یافته و می‌تواند به کاهش سالانه انتشار کربن تا ۷% منجر شود؛ که این بزرگترین میزان کاهش در انتشار کربن بعد از جنگ جهانی دوم است.

وی ادامه داد: این کاهش به استفاده کمتر از حمل‌ونقل و فعالیت‌های صنعتی نسبت داده می‌شو؛د با این وجود تغییرات اجتماعی ناشی از محدودیت‌هایش آمده و استفاده از فناوری، مانند ارتباط گسترده از راه دور و استفاده از فناوری کنفرانس مجازی، ممکن است تاثیر پایدارتری نسبت به کاهش کوتاه مدت استفاده از حمل‌ونقل داشته باشد.

هر ساله در روز ۱۶ خردادماه برابر با پنجم ژوئن در سراسر جهان روز جهانی محیط زیست گرامی داشته می‌شود و به همین مناسبت هر سال در تمامی جهان این روز را به منظور یادآوری اهمیت مواردی همچون توانمندسازی مردم برای تبدیل شدن به فعالانی در زمینه توسعه پایدار و متوازن و همچنین نقش محوری و اساسی جوامع بشری در ارتقای رفتار و بینش آنان در رویارویی با محیط زیست اطرافشان، گرامی می‌دارند.

موضوع روز جهانی محیط زیست در سال ۲۰۲۰ تنوع زیستی و شعار امسال «زمانی برای طبیعت» انتخاب شده است؛ امسال پیام‌ها کاملا متفاوت و غالبا با موضوع کرونا مرتبط است.  

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار