کد خبر: ۸۵۹۴۶۳
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۰ 07 June 2020
شهرداری تهران ملزم به ثبت ملی میراث طبیعی توچال شد

تهران- اعضای شورای اسلامی شهر تهران، شهرداری تهران را موظف کردند تا نسبت به ثبت ملی میراث طبیعی توچال اقدام کند.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران، روز یکشنبه در دویست و هجدهمین جلسه شورا طرح «الزام شهرداری تهران به پیگیری ثبت ملی میراث طبیعی توچال تهران» را  در دستور کار قرار دادند.

«زهرا صدراعظم نوری» رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در توضیح این طرح گفت: با استناد به وظایف قانونی مندرج در بندهای دوم و ششم ماده ۸۰ قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی شهر بررسی و شناخت کمبودها و نیازهای محیط زیستی، فرهنگی و اجتماعی شهر و تهیه طرح‌ها و پیشنهادات اصلاحی و راه‌حل‌های کاربردی توسط شورای شهر تهران از جمله وظایف شورای شهر است.

وی با استناد به ماده دوم قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و با توجه به ماده ۴۹ و ۶۰ مصوبه برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران، توجه به اهمیت حفظ ماهیت و ویژگی‌های طبیعی ارتفاعات توچال جنوبی به عنوان میراث طبیعی شهر را ضروری دانست.

نوری ادامه داد: در این طرح، شهرداری تهران موظف است به منظور حفاظت و ثبت ملی میراث طبیعی محدوده ارتفاعات توچال با استفاده از ظرفیت‌های قانونی، با همکاری سایر سازمان‌ها و نهادهای ذیربط نسبت به انجام مطالعه، مستندسازی، تهیه مدارک فنی و جغرافیایی لازم برای محدوده پیشنهادی و ثبت ملی و حفاظت از میراث طبیعی توچال اقدام نموده و ظرف مدت حداکثر شش ماه نتایج را به شورای شهر ارائه کند.

وی گفت: شهرداری تهران همچنین مکلف است برنامه‌ریزی، شناسایی و پیگیری ثبت تمامی ذخایر طبیعی و ارتفاعات بکر اطراف تهران به منظور حفاظت و بهره‌وری پایدار از میراث طبیعی تهران را با همکاری سایر سازمانها و دستگاه‌های مربوطه طی برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران در دستور کار قرار دهد.

نوری همچنین بر اقدام قانونی لازم در این زمینه و ارایه گزارش هر شش ماه یک بار به شورای شهر ارائه تاکید کرد.

در نهایت اعضای شورای شهر تهران به کلیات طرح الزام شهرداری تهران به ثبت ملی میراث طبیعی توچال رأی دادند.

توچال نام قله ای در شمال استان تهران به بلندای سه هزار و ۹۶۲ متر از سطح دریاست که بخشی از دامنه رشته‌کوه‌های البرز می‌باشد؛ دامنه جنوبی توچال در مجاورت شهر تهران و قله آن نیز مشرف به این شهر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار