کد خبر: ۸۵۹۰۷۰
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۵ 06 June 2020

منظور از تکریم ارباب رجوع در نظام اداری آن است که فرآیند انجام کار و نحوه برخورد با مردم در چارچوب قانون، به گونه‌ای باشد که ارباب رجوع احساس رضایت‌مندی کند.
تکریم ارباب رجوع به عنوان رکن اصلی حقوق شهروندی در جامعه اسلامی یک حلقه مفقوده ایست که در بسیاری از اداره‌‌ها و نهاد‌های دولتی کمتر به آن توجه می‌شود و اینکه اغلب مردم در مراجعات خود به نهادها و ارگان‌ها، عموماً گلایه و شکوایه دارند.
تکریم ارباب رجوع در نظام اداری متأسفانه به یک شعار مبدل شده است ، چرا که فرآیند انجام کار و نحوه برخورد با مردم ، به گونه‌ای باید باشد که ارباب رجوع احساس رضایت‌مندی کند .
مسئولین و دولتمردان برای اینکه بذر امید را در دل مردم بکارند ، ازسر عادت تکریم ارباب رجوع را به کارکنان زیر مجموعه خود یادآوری می‌کنند در حالیکه واقعیت چیز یگری را ثابت می‌کند.
جالب است بدانیم که، فصل دوازدهم لایحه خدمات کشوری نیز به حقوق و تکالیف کارکنان از جمله دقت، سرعت، صداقت، امانت، گشاده‌رویی، انصاف و تبعیت از قوانین و مقررات عمومی ‌و اختصاصی دستگاه‌ها تأکید دارد.
شاید با مراجعه فرد به یک سازمان یا اداره خواسته و نیاز او به دلیل منع قانون، مرتفع نشود اما یک برخورد شایسته و لبخند کارمند آن مجموعه می تواند شخص را با رضایت و خرسندی از آن مجموعه بدرقه نمایند.
البته این حسن خلق که در دین مبین اسلام نیز بر آن تأکید شده است نیز امروز شاید به دلایل مختلف در اداره ها و نهادهای دولتی و حتی خصوصی گم شده است.
و مسبب این ناهنجاری اجتماعی شاید مدیران مسن و فرسوده‌ای هستند که دیگر حوصله مراجعین خود را هم ندارند و از طرف دیگر خود را در اتاق کار مخفی می‌نمایند این در حالیست که شهید نور علی شوشتری در وصیت نامه خود نوشته بود: دیروز از هر چه بود گذشتیم، امروز از هر چه بودیم گذشتیم. آنجا پشت خاکریز بودیم و اینجا در پناه میز دیروز دنبال گمنامی بودیم و امروز مواظبیم نام‌مان گم نشود. جبهه بوی ایمان می‌داد و اینجا ایمانمان بو می‌دهد. آنجا بر درب اتاقمان می‌نوشتیم یاحسین فرماندهی ازان توست؛ الان می‌نویسیم بدون هماهنگی وارد نشوید.
و این جای افسوس دارد که در جامعه‌ای که اسلام را به عنوان الگو یدک می‌کشد و شهدا را تنها با عکس و تصویر مبارک‌شان یاد می‌کنند در حالیکه سیره و منش شهدا را گم کرده‌اند. چرا که یاد و خاطره سیدالشهدای جبهه مقاومت شهید حاج قاسم سلیمانی که تا ابد در دلها زنده خواهد بود می‌تواند مسیر مستقیم جبهه خدمت به خلق را برای مسئولین روشن سازد اما متأسفانه مدیران ما خلق نیکو ، زهد و تقوا و پارسایی و تعهد و خدمت جهادی او را فقط شعارگونه یاد می‌کنند در حالیکه با رویش مکتب سلیمانی در گام دوم انقلاب خوب است که مسئولین متدین و پایبند به اصول و ارزشهای انقلاب به شیوه شهدا در جاده انقلاب لذت خدمت به خلق را بچشند.

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار