صدای چرخ دنده‌های بزرگترین کارخانه قند استان فارس بلندتر از همیشه به گوش می رسد.
کد خبر: ۸۵۹۰۱۶
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۰ 06 June 2020

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: ده سالی بود که کارخانه قند پارس در شهرستان کَوار دیگر رونقی نداشت و چراغ امیدِ کارگرانش کم سو شده بود. در این سال‌ها، بار‌ها کارخانه به حالت تعطیل یا نیمه تعطیل در آمد و کام کارگرانش را تلخ کرد. ده‌ها کارگر کواری که چشم امید خانواده به آن‌ها دوخته شده بود؛ گاه دست از پا درازتر به خانه بر می‌گشتند.

 

چغندرکارانی هم که شاهد این وضع نابسامان بودند دیگر دست و دلشان به کاشت چغندر نمی‌رفت. اما روز‌های آخرِ اردیبهشت نوید بخش بازگشت روز‌های شیرین به کارخانه بود. آقا مرتضی یکی از کارگران کارخانه پس از مدت‌ها بیکاری، صبح زود عزم رفتن به کارخانه را کرد. همسرش در نخستین روز کار پشت سرش آب ریخت و برایش دعا کرد.
رونق دوباره
مسولان استان فارس عزمشان را جزم کرده اند تا چرخ هیچ واحد تولیدی و صنعتی در استان از چرخش نایستد.
اوایل اردیبهشت ماه امسال حجت الاسلام و المسلمین سید کاظم موسوی رییس کل دادگستری فارس در سفر به شهرستان کوار و بازدید از کارخانه قند پارس تاکید کرد مشکلات تولید در استان را جهادی پی گیری می‌کنیم و با استفاده از همه ظرفیت‌های قضایی در حمایت از بخش تولید، هرگز اجازه تعطیلی و توقف هیچ واحد تولیدی را نخواهیم داد.

سید عبدالنبی نجیبی دبیر ستاد اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دادگستری فارس هم می‌گوید با هدف رونق تولید و کسب و کار، از پارسال کارگروه حمایت قضایی راه اندازی شده که در این مدت با بررسی حدود ۶۳۰ پرونده، برخی شرکت‌های تولیدی که به حالت نیمه تعطیل در آمده بودند احیا شدند.
به گفته نجیبی با توجه به سال جهش تولید باید در مقایسه با سال‌های گذشته در حوزه تولید و تحقق اقتصاد مقاومتی در فارس به شکلی عمل شود که تاثیرات آن در زندگی مردم قابل مشاهده باشد.

روز‌های شیرین همچنین با هدف اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تأمین رشد پویا و بهبود وضع تولید در استان فارس، سند پیشران توسعه استان که پارسال با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری رونمایی شد در حال اجراست.
یدالله رحمانی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس می‌گوید تمام مراحل اجرایی و عملیاتی شدن این سند که زمینه‌ساز بهبود شاخص‌های فضای کسب و کار و و ایجاد اشتغال در استان است از سوی مجموعه مدیریت ارشد استان و دستگاه‌های اجرایی با جدیت پی گیری می‌شود.

برطرف کردن مشکلات واحد‌های تولیدی تملک شده، واحد‌های تولیدی راکد، واحد‌های تولیدی مشکل‌دار و بحرانی، واحد‌هایی که بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و واحد‌هایی که قابلیت واگذاری به بخش خصوصی دارند در این سند گنجانده شده است.
حالا کارخانه قند پارس کوار هم با تزریق هزار و ۲۰۰ میلیارد ریالی سرمایه بخش خصوصی جان دوباره گرفته و داستان بیکاری کارگرانش به پایان رسید.

تاریخچه کارخانه قند پارس به سال ۱۳۴۱ بر می‌گردد. این کارخانه با مساحت ۴۰۰ هزار مترمربع و زیر بنای ۱۸۰ هزار مترمربع در ۵۶ کیلومتری غرب شیراز در شهرستان کوار واقع شده است.
کارخانه قند پارس سال‌ها با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کرد. به گفته عبدالحمید اخلاصی معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس، فرسودگی ماشین آلات، ناهماهنگی سهامداران، نبود یا کمبود چغندر، کمبود نقدینگی و بدهی معوق به بانک و دیگر سازمان‌ها از مشکلات اساسی این کارخانه بوده است.
اخلاصی اضافه می‌کند سال ۹۷ مشکل خشکسالی‌های چند ساله هم مزید علت شد و کارخانه قند پارس به حالت نیمه فعال درآمد. تا اینکه تابستان گذشته کارخانه به بخش خصوصی واگذار شد و پس از نوسازی و بازسازی ماشین آلات و خطوط تولید، رونق دوباره گرفت.

محمد عوض پور رییس کارخانه می‌گوید تا کنون ۶۰ میلیارد ریال بدهی کارخانه را تسویه کرده ایم و با همت مهندسان بومی و تلاش کارگران، دوباره چرخ کارخانه را به حرکت در آوردیم و آماده خرید نقدی چغندر و شکر خام هستیم.
به گفته عوض پور این کارخانه با ظرفیت تبدیل روزانه هزار و ۵۰۰ تن چغندر قند و تصفیه ۴۰۰ تن شکر خام، در تولید شکرِ کشور سهم ۱۰ درصدی دارد.
کارخانه قندِ پارس کوار برای ۳۰۰ نفر به طور مستقیم شغل ایجاد کرده است.


جهش تولید به همت جوانان


کارخانه قند پارس کوار به همت مهندسان جوانش دیگر معطل نمی‌ماند.
در سال جهش تولید، مهندسان و کارگران این کارخانه همه پای کار آمدند و طعم روز‌های تلخ این کارخانه را شیرین کردند.
آقای برجی مدیر فنی کارخانه قند پارس کوار می‌گوید از نظر قطعات کارخانه مشکلی نداریم. حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد قطعات توسط مهندسان بومی تولید و بازسازی شده است.

به گفته برجی از ریزترین قطعه تا بزرگترین چرخ دنده‌های کارخانه همه و همه را مهندسان بومی این کارخانه تولید می‌کنند.
مدیر فنی قند پارس کوار ادامه می‌دهد این کارخانه با هدف افزایش تولید بیشتر برای خودکفایی در شکرِ مصرفی کشور تجهیزات خود را نیز به روز کرده است. به طور مثال برای اولین بار سیستم کوره بخار کارخانه، اتوماسیون شده تا روند کار بهتر شود. کارخانه قند پارس حالا شبانه روز و در سه شیفت کاری فعال شده و در گام نخست شکر خام را تصفیه و به سراسر کشور ارسال می‌کند. این واحد صنعتی همچنین توانایی تبدیل چغندر قند به فرآورده‌هایی همچون ملاس و شیره چغندر قند را داراست.

قند و شکر تولیدی پنج کارخانه قند استان در شهرستان‌های اقلید، مرودشت، کوار، فسا و ممسنی، کام ۳۰ درصد از ایرانیان را شیرین می‌کند.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس می‌گوید همه کارخانه ها‌ی قند استان به بخش خصوصی واگذار شده است.
به گفته اخلاصی خشکسالی‌های چند سال اخیر و کمبود چغندر قند، فرسودگی ماشین آلات و مشکل واردات شکر خام برای فعالیت‌های فصلی از عمده‌ترین مشکلات کارخانه‌های قند استان فارس بوده است با این وجود این کارخانه‌ها به فعالبت خود ادامه داده اند که حاصل این تلاش‌ها تصفیه شکر خام به میزان حدود ۲۵۲ هزار تن در سال بوده که نزدیک به ۲۵ تا ۳۰ درصد تولید کشور را به خود اختصاص داده اند.

معاون امور صنایع سازمان صنعت و معدن استان فارس ادامه می‌دهد در سال جهش تولید با هدف افزایش ظرفیت کارخانه‌های قند، کشت چغندر قند از طرف سازمان جهاد کشاورزی استان در اولویت برنامه‌های کاری قرار گرفته است.

حسین پژمان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس می گوید امسال سطح کشت ابلاغ شده برای چغندر قند حدود ۱۱ هزار هکتار است که تاکنون حدود ۳ هزار هکتار به زیر کشت بهاره رفته است و این روند همچنان ادامه دارد . برای کشت پاییزه نیز ۲۱۳ هکتار در نظر گرفته شده و در کل حدود ۱۰ هزار تن تولید چغندر قند پیش بینی شده که به کارخانه های داخل و خارج استان تحویل داده می شود .
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هم تاکید می‌کند در سال جهش تولید با هدف رفع مشکل کارخانه‌های قند و افزایش عملکرد آن‌ها با استفاده از ظرفیت کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، بازسازی و نوسازی کارخانه‌های قند از محل تسهیلاتِ رونق تولید در اولویت سیاستگذاری‌های این سازمان قرار گرفته است.
کارخانه‌های قند استان ، چرخ زندگیِ حدود ۱۲ هزار فارسی را به طور مستقیم و غیر مستقیم به حرکت در آورده است.


صنایع غذایی میان بُری به سمت توسعه

کارخانه های قند به عنوان بخشی از صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی، در توسعه اقتصادی نقش به سزایی ایفا می کنند. به گفته کارشناسان و صاحبنظران، صنایع غذایی بیش از ۸۵ درصد صنایع تبدیلی و تکمیلی مربوط به بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده اند و می‌توانند در کمک به توسعه بخش کشاورزی و امنیت غذایی، ایجاد اشتغال مولد و پایدار به ویژه در مناطق روستایی، جلوگیری از فسادپذیری و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی و استفاده بهتر از منابع و امکانات موجود تأثیرات قابل ملاحظه‌ای داشته باشند .

اهمیت صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی را زمانی بیشتر می‌توان دریافت که پس از صنایع سنگین، صنایع غذایی که غلات، قند، لبنیات و روغن را در بر می گیرد؛ از نظر وسعت و گستردگی، دومین مقام را در جهان داراست. بنابراین کارشناسان اقتصادی معتقدند با توجه به میزان ارزش افزوده در این صنایع که با ارزش افزوده در صنایع پتروشیمی برابری دارد با جایگزینی صدور این محصولات به جای صدور قسمتی از نفت، می­ توان به عنوان میان بری مطمئن به سمت توسعه گام برداشت و به شکوفایی اقتصادی به عنوان یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی، نزدیک تر شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار