کد خبر: ۸۵۹۰۰۷
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰ 06 June 2020

اولیای دم، یک جوان یاسوجی را که به جرم قتل در انتظار قصاص بود، بخشیدند.

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، به نقل از ایسنا با تلاش فرمانده انتظامی استان، مسئولان استانی، ریش سفیدان و متنفذین محلی جهت صلح و سازش و اصلاح ذات البین یک قاتل با رضایت اولیاء دم پس از حدود ۵ سال از قصاص رهایی یافت و بخشیده شد.

سردار مهدی انصاری، فرمانده انتظامی استان کهگیلویه و بویراحمد در مراسم اصلاح ذات البین(صلح و سازش) بین دو خانواده "براتی" و "اکبری" از ایل تامرادی و سروک در شهرستان بویراحمد که به میزبانی فرماندهی انتظامی استان برگزار شد، گفت: با تلاش ها و همکاری علما و روحانیت استان تاکنون ۱۸مورد قتل را در سطح این استان را اصلاح و به صلح و سازش ختم کرده ایم.

وی افزود: ظرفیت مهم و خوبی در استان برای انجام عمل پسندیده صلح و سازش و اصلاح ذات البین داریم که می توانیم از طرفیت ریش سفیدان، افراد متنفذ محلی و مسئولان و علما و روحانیت در این خصوص استفاده کنیم.

انصاری اظهارکرد: با تلاش های صورت گرفته سه مورد قتل در استان به صلح و سازش ختم شده است.

فرمانده انتظامی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: بی شاز ۴ سال است که برای اصلاح ذات البین و صلح و سازش این قتل تلاش کرده ایم.

انصاری تصریح کرد: مقتول تک فرزند خانواده براتی بوده که ۵ خواهر دارد و بعلت یک اشتباه به قتل رسید، حکم اعدام قاتل صادر شده که با همکاری خانواده، ریش سفیدان و متنفذین محلی و با برگزاری بیش از ۵۰ جلسه رسمی در دفتر ستاد فرماندهی انتظامی استان نهایتا به رضایت اولیاء دم منجر شد.

وی ادامه داد: تاریخ از غیرت، شهامت و بزرگی ایل تامرادی سخن می گوید و در تمام صحنه های انقلاب حضور و مشارکت دارند و شهدای زیادی را تقدیم انقلاب کرده اند.

فرمانده انتظامی استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: همهر ا دعوت می کنم که برای صلح و سازش و اصلاح ذات البین پای کار بیایند و نگذارند اختلافات قومی و قبیله ای موجب سلب آسایش و ارامش از مردم شود.

انصاری با بیان اینکه طی چند سال اخیر با تلاش های صورت گرفته از جمله فرهنگ سازی، وجود روحانیت و تذکرات، ریش سفیدان، متنفذین، پلیس و برخورد قاطع دستگاه قضایی شاهد کاهش نزاع در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد بوده ایم، تاکید کرد: هم اکنون در بین استانهای کشور، سی و یکمین استان در زمینه نزاع قرار داریم و این در حالی است که در گذشته جزو استانهای اول بوده ایم.

همچنین سید نصیر حسینی، نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد  نیز در این مراسم گفت: باید در جهت داشتن صبر و حوصله و افزایش آستانه تحمل در سطح استان بیشتر تلاش و فرهنگ سازی کرد.

وی افزود: ریش سفیدان، متنفذین، علما، روحانیون و مسئولان استان در زمینه ایجاد صلح و سازش تلاش کنند چراکه لذتی که در عفو و بخشش است در انتقام و قصاص نیست.

حسن نگین تاجی، رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این مراسم که با حضور خانواده های دو طرف برگزار شد، گفت: فرهنگ صلح و سازش در سطح استان آنطور که پیشینه داشت، نیست و باید کار اساسی در این زمینه شود.

وی افزود: رسانه ای کردن و مستند کردن موارد صلح و سازش می تواند در ترویج این فرهنگ موثر واقع شود.

نگین تاجی اظهارکرد: طرح سفیران صلح و همیاران شورای حل اختلاف که متشکل از افراد صاحب نفوذ و کلام است در سطح استان تشکیل شده که به ایجاد صلح و سازش اقدام می کنند و برای اولین بار در کشور از این استان مطرح شد که مورد تشویق رئیس قوه قضائیه قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد پیشگیر از وقوع جرم، دادرسی ارزان، مشارکت مردم در حل و فصل دعاوی را از مهمترین ثمرات صلح و سازش عنوان کرد.

گفتنی است که حدود ۵ سال پیش در پی گزارشی مبنی بر وقوع نزاع، آقای براتی توسط آقای اکبری به قتل رسید و پس از رسیدگی‌های قضائی رأی دادگاه مبنی بر وقوع قتل و حکم قصاص صادر می‌ شود.

مراسم ذات البین و صلح وسازش دو خانواده اکبری و براتی روز شنبه ۱۷ خرداد ماه با حضور نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد، رئیس کل دادگستری استان، فرماندار بویراحمد، جانشین سپاه فتح استان، معاون سیاسی و امنیتی استاندار، فرمانده انتظامی استان، روحانیت، برخی مسئولان محلی، ریش سفیدان، متنفذین محلی، و دو خانواده قاتل و مقتول برگزار شد و در پایان اولیاء دم مقتول از اجرای حکم قصاص گذشت کرده و رضایت خود را اعلام داشتند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار