کد خبر: ۸۵۸۲۷۸
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۷ 04 June 2020

طبق آمار دولتی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به امروز ۱۵ خرداد ۹۹، بیش از ۳۵۰۰ نفر مبتلا به کرونای جدید شناخته شدند. این در حالیست که تا پیش از این بیشترین آمار مربوط به روز ۱۱ فروردین ۹۹ با ۳۲۰۰ مبتلا بود.

به این ترتیب امروز ۱۵ خرداد ۹۹ ، رکورد آمار مبتلایان به کرونا در ایران با عدد ۳۵۷۴نفر شکسته شد! به اعتقاد متخصصان اپیدمیولوژی، این امر به وضوح بیانگر پیک دوم کرونا در ایران میباشد.

مهمترین عاملی که زمینه ساز این واقعه تأسف‌بار شده تصور کاذب، اتمام یا کاهش قدرت و گسترش کرونا در بین مردم بوده است.

عادی سازی های غیرعلمی و غیرمنطقی و بازگشایی اماکنی نظیر مساجد، حرم ها، رستورانها و برخی اماکن تفریحی و تفریحگاه‌ها از عواملی است که باعث شده بسیاری از مردم، به غلط تصور کنند که کرونا پایان یافته است. و به همین جهت بدون رعایت اصول ایمنی مثل استفاده از ماسک و دستکش و فاصله گذاری در جامعه حاضر شوند و یا به مسافرت بروند.

به اعتقاد متخصصین بهداشت، از مهمترین عوامل پیک‌ مجدد کرونا در ایران، استفاده بیشتر از وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس، مترو و تاکسی می باشد.

در چنین شرایطی، طبق تصمیم شهرداری تهران، از ۱۷ خرداد اجرای طرح ترافیک که از ابتدای کرونا لغو شده بود مجدداً اجرا می‌شود. در حالیکه این امر به دلیل کمبود و محدودیت تعداد وسائل نقلیه عمومی، منجر به شلوغی بیش از حد آنها شده و با توجه به اینکه درصدی از مردم از ماسک و دستکش استفاده نمی‌کنند و حتی در صورت استفاده، به دلیل ازدحام شدید، عملاً در اتوبوس و مترو ،امکان عملی فاصله گذاری استاندارد به هیچ وجه میسر نیست. و همین مساله به اعتقاد کارشناسان به زودی منجر به گسترش فاجعه بار کرونا در تهران خواهد شد!

ضمناً بر اساس بررسی ها، در حال حاضر ، نه معضل ترافیک و نه آلودگی هوا، هیچ کدام وضعیت حادی در تهران ندارند. به همین دلیل اکثر کارشناسان وزارت بهداشت به طور جدی مخالف این تصمیم شهرداری تهران هستند و خواهان ادامه لغو طرح ترافیک برای استفاده کمتر از حمل و نقل عمومی در شرایط کنونی هستند.

بدون تردید، بعد از ۱۷ خرداد ۹۹، درصورت افزایش مجدد پیک کرونا و فشار شدید بر کادر درمان کرونای تهران، که خسته و مستهلک شده‌اند و در صورت افزایش آمار مرگ و میر شهروندان، مسئولان شهرداری تهران مقصر و متهم ردیف اول این فاجعه احتمالی خواهند بود، که در حالی که قدرت و توان ایجاد ظرفیت کافی برای حمل و نقل عمومی ایمن و فاصله گذاری شده را ندارد با اصرار بیجا و با اهداف صرفاً سودجویانه، سلامت مردم را به خطر می اندازد و قطعاً برای اصرار بر اجرای بدون تدبیر این طرح باید پاسخگوی شهروندان تهران و کادر درمان باشند.

 

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار