جالبتر اینکه دقیقا در همان روزی که سعید حجاریان در تهران مصاحبه کرد و فرمان حمله را صادر کرد، یک سایت محلی در کهگیلویه و بویراحمد نیز به بهانه ایراد بر اعتبارنامه دکتر غلامرضا تاجگردون، حملات ناجوانمردانه ای را متوجه دکتر محسن رضایی کرد.‌
کد خبر: ۸۵۷۶۴۱
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۳ 02 June 2020

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، محسن حیدری ، 
"سوزه وار" لری، افتخار محسن رضایی است

نویسنده: محسن حیدری 

در ماه جاری (خرداد ۹۹) شاهد یک جنگ قدرت در تهران و حملات گسترده سیاسیون پایتخت به دکتر محسن رضایی بودیم؛ از حسام آشنا تا خبرگزاری دولت (ایرنا) و حتی سعید حجاریان به میدان آمدند و علیه این سردار پرافتخار ایران و زاگرس به عقده گشایی پرداختند؛ آن هم در ماه خرداد که یادآور سالروز آزادی خرمشهر است و نماد قدرشناسی مردم ایران از سربازان این مرز و بوم. شاید از این رو خرداد را انتخاب کردند که کوشیدند اثبات کنند "از نگاه نانجیبان، دست لرها نمک ندارد". 

جالبتر اینکه دقیقا در همان روزی که سعید حجاریان در تهران مصاحبه کرد و فرمان حمله را صادر کرد، یک سایت محلی در کهگیلویه و بویراحمد نیز به بهانه ایراد بر اعتبارنامه دکتر غلامرضا تاجگردون، حملات ناجوانمردانه ای را متوجه دکتر محسن رضایی کرد.‌ 

در اینجا شایسته است یک دردل را مطرح کنم. چرا برخی طیفهای سیاسی در زاگرس در برابر حملات اخیر سیاسیون پایتخت به دکتر محسن رضایی سکوت کردند؟ چرا بعد از جنگ‌ روانی حسام آشنا و سعید حجاریان علیه دکتر محسن رضایی، یکی از رسانه های سیاسی حزبی زاگرس به تریبون اجاره ای پایتخت علیه سردار لرتبار و افتخار ایران تبدیل شد؟ چرا این سایت خبری به یاری سعید حجاریان شتافت؟ چرا این رسانه به جای دفاع متین از دکتر تاجگردون در برابر ادعاهای منتقدانش در مجلس، دچار خطای استراتزیک در شناخت دوست و دشمن شده است؟ چرا به بهانه رد یا ایراد بر اعتبارنامه دکتر تاجگردون، به جای اینکه سیاسیون مجلس و عاملان رد و ایراد بر اعتبارنامه را اقناع کند و یا شجاعانه و مستند مورد نقد و نظر قرار دهد، دیواری کوتاهتر از دکتر محسن رضایی ندیده و توپ را به سوی دروازی خودی فرستاده است؟

بسیاری از دلسوزان زاگرس در پهنه بزرگ و سرافراز اما مظلوم مناطق لرنشین شامل استان کهگیلویه بویراحمد، چهارمحال بختیاری، خوزستان، فارس، بوشهر، ایلام، اصفهان، لرستان، مرکزی، همدان و کرمانشاه و دیگر استانهای ایران، به این حملات و تبلیغات سیاسی که در ماه آزادسازی خرمشهر علیه سردار لرتبار و افتخار ایران منتشر شد، مشکوک هستند.‌ 

چرا در ادامه تهاجمات ناجوانمردانه سیاسیون پایتخت علیه دکتر محسن رضایی که در اردیبهشت و خرداد ۹۹ شدت گرفته، در یک روز یعنی دقیقا همان روز که سعید حجاریان در تهران فرمان آتش صادر کرد، این حمله صورت گرفت؟

یک نشانه مهم در متن منتشرشده وجود دارد که نشان می دهد نویسنده آن، لر نبوده بلکه متن سیاسی دلخواه سیاسیون پایتخت را علیه دکتر محسن رضایی منتشر کرده است.‌ چگونه؟ نویسنده متن یادشده، نام لری "سوزه وار" (سبزوار) را مورد تمسخر قرار داده و همین دقیقا نشان می دهد که نویسنده لر نبوده بلکه خود را در جغرافیای منافع تهران و در تقابل با لرها می داند و در چنین فضایی نفس می کشد. زیرا یک لر هرگز اصالت خود را مورد تمسخر قرار نمی دهد.‌

چند روز پیش که یکنفر از سیاسیون پایتخت همین اسم "سوزه وار" (سبزوار) را مورد تمسخر قرار داد، در پاسخ او در توییتر نوشتم: "در جنوب غرب ایران به سال پربرکت و پرباران که سبزه وار است، سال "سوزه واری" گویند. بیشتر اسم زمان است و کمتر اسم مکان. در خراسانات، بیشتر اسم مکان است. در جنوبغرب اگر بین پدیده ی ترسالی و قدم نوزاد، ارتباطی ببینند نام کودک را سوزه وار گویند".

دوباره در پاسخ توییت بعدی او که به تمسخر گفته بود "سبزوار اسم مکان است نه اسم شخص"، نوشتم: "‌‎معنی "وار" در جنوبغرب ایران، معادل "یک‌ گز" است؛ می گویند: وار است؛ کمّیت نیست و شمارش نمی شود. یک وار و دو وار نمی گویند. اشاره به امری معنوی و غیرکمّیتی است؛ برکت مرتع و بافه برداشت محصول. سبزوار اسم زمان است؛ سالی پربرکت را گویند که سبزه ها به ارتفاع خیره کننده یک متر برسد".

سعی کردم بدون اینکه مثل خودش به او پرخاش کنم، نجابت لری را در برابر نفرت و کینه و ستیزه جویی او به نمایش بگذارم بلکه شرمنده شود. و خیلی برایم جالب بود که مخاطبان توئیتر او (که اکثرا غیر لر بودند) گفتند فرهنگ و اسمهای لری (از جمله همین نام "سوزه وار") بسیار زیباست و عمق تاریخی و اصالت ایرانی خیره کننده و پرافتخاری دارد. و بسیار جالبتر بود که یک نفر آنجا نوشت ایکاش من در چنین فرهنگی بودم؛ زلال و در آغوش طبیعت و با دستانی پر از سخاوت و بخشش و بزرگواری، در مراتع پربرکتی که سبزه های آن، "وار" است. 

آری، ما لرها به نقاط درخشان فرهنگ و اصالت خود از جمله اسامی خود که‌ نماد برکت مراتع و کشتزارهای ما و سخاوت مادر طبیعت بوده و هست، افتخار می کنیم. امروز هم اگر نقد و نظری داریم دقیقا روی همین است که می خواهیم این برکت سرزمینمان حفظ شود و "سوزه" های سرزمینمان و البته سراسر ایران، "وار" باشد تا همه بتوانیم "سوزه وار" باشیم. "سوزه واری" یک وضعیت لری و مایه افتخار و رمز ماندگاری فرهنگ‌و اصال ماست. هر لر، یک "سوزه وار" است. "سوزه وار" باشیم.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
جعفري
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
من لر نيستم اما لرها غيوران بي همتاي ايرانند.
پاسخ ها
جواد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۱
سلام اولا وار یعنی محل زندگی خانوار بهمراه حیوانات در مرتع را وار میگویندکه در بین چهار لنگ ها به وارگه .معروف هست .و بهترین سال برای عشایر به سوزه وار معروف هستند .
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
تورک و لر و فارس اذری وعرب همه ایرانیند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
افسوس و صد افسوس كه بلاي اعتياد در ميان قوم لر رواج بسيار پيدا كرده وگرنه قوم به دلاوري و مردانگي لر در طول تاريخ كمتر پيدا ميشود
کریم سعیدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
من بیست و شس سال با خانواده در میان لرها زندگی کردم و انها را مردمانی خوب و خونگرم و بسیار مهمان نواز دیدم.
جلال
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
لرها تنها قومی هستند که سنی ندارند و یکدست شیعه اند.و هیچ مزاحمتی برای انقلاب نداشته اند و به آنها افتخار می کنم. مخلص هر چی لره هستم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
این حرف توهین به سنی هاس. مگر سنی بده؟!! ما کردها که سنی هستیم شما را برادر خودمان می دانیم اونوقت شما اینجور........ ضمنا آذری ها و گیلک ها و مازنی ها و سبستانی ها هم کاملا شیعه هستند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار