وزیر بهداشت:
نمکی گفت: بزرگترین آفت ما عادی‌انگاری مردم و بدترین از آن عادی‌انگاری مسئولان درخصوص بیماری کرونا است.
کد خبر: ۸۵۷۵۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳ 02 June 2020

به گزارش تابناک سمنان: سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صبح امروز در جلسه کمیته علمی کشوری سیاستگذاری بیماری کووید۱۹ که در بیمارستان قلب شهید رجایی برگزار شد، اظهار کرد: ویروس کرونا با ویروس‌های دیگر فرق می‌کند و باید از منظر‌های مختلف به این بیماری نگاه کنیم. همچنین رشته‌های مختلف برای مقابله با این بیماری ورود کنند.

او افزود: باید مرحله به مرحله عوارض ناشی از بیماری کرونا را بر روی ریه بیماران دیده و سپس نتایج بررسی‌های خود را اعلام کنیم. 

وزیر بهداشت گفت: در چند روز گذشته یک پرستار در بندر عباس با بیماری کرونا مثبت فوت کرده که به جز خستگی هیچ علامت دیگری نداشته است.

نمکی بیان کرد: برای مقابله با بیماری کرونا نیازمند همکاری‌های بین بخشی در سازمان‌های مختلف هستیم.

او تاکید کرد: برای مقابله با بیماری کووید ۱۹ به یک کار مستمر نیاز داریم و با تمام قوا باید با کرونا مبارزه کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: کرونا یک پاتوژن عادی نبوده و با هیچ کدام از اجدادش قابل مقایسه نیست؛ چراکه علائم و درمان‌های آن به بسیاری از بیماری‌های مختلف شباهت دارد.

باید با یک عینک ویژه به کرونا نگاه کنیم

نمکی اظهار کرد: اولین روز‌های آشنایی خود با کرونا را طی می‌کنیم و باید با یک عینک ویژه به این ویرس نگاه کنیم.

او مطرح کرد: یافته‌های جهانی درباره کرونا لزوماً برای ما کارساز نیست؛ چراکه برخورد کرونا در مناطق مختلف فرق دارد و در خود ایران ما در مناطق مختلف کشور برخورد‌های مختلفی از کرونا مشاهده کردیم.

بزرگترین آفت ما عادی‌انگاری مردم و مسئولان درخصوص کروناست

وزیر بهداشت تاکید کرد: بزرگترین آفت ما عادی انگاری مردم و بدتر از آن، عادی‌انگاری مسئولان در خصوص بیماری کرونا است.

نمکی افزود: ما باید کووید ۱۹ را طوری مدیریت کنیم که مرگ و میر را کاهش دهیم، نباید اجازه دهیم که آمار فوتی‌های کرونا دوباره ۳ رقمی شود. همچنین باید تلاش کنیم تا پروتکل درمانی مبتنی بر واقعیت باشد و شرکت‌های دارویی ما را به سمت خاصی نبرند.

او با اشاره به اینکه در فصل پاییز شاید بیماری کرونا همراه با آنفلوانزا باشد، گفت: باید از ظرفیت تابستان که ویروس تا حدودی به سمت خاموشی و توقف می‌رود استفاده بهینه کنیم.

لزوم تربیت نیروی ویژه آی سی یو در کشور

وزیر بهداشت تاکید کرد: تاکنون نتوانسته‌ایم دانشجویان رشته‌های پرستاری و مامایی را به صورت مجازی آموزش دهیم. بهتر است برای مداوای گروه‌های در معرض خطر از روش‌های تله مدیسین استفاده کنیم.

نمکی با اشاره به اینکه در شب عید حدود ۹۰۰ تخت ‌ای سی یو و دستگاه تنفس مصنوعی به مراکز درمانی کشور اضافه کردیم، افزود: در جریان بیماری کرونا مشاهده کردیم که اتاق ‌ای سی یو وجود داشت، اما کادر درمانی مخصوص این بخش کم بود و باید نیروی مجرب ویژه‌ ای سی یو بیشتری در کشور تربیت کنیم.

او اضافه کرد: اعتقادی به توسعه تخت‌های بیمارستانی به شکل گذشته ندارم؛ زیرا تخت بیماران را درمان نمی‌کند و کادر درمانی مجرب کار مراقبت از بیماران را انجام می‌دهد.

ناگفته‌هایم را در کتابی می‌نویسم

وزیر بهداشت گفت: برای عدم‌بازگشایی مدارس ایستادگی زیادی کردم و ناگفته‌های خود را در کتابی می‌نویسم و در آینده به مردم ارائه می‌کنم.

نمکی در جمع خبرنگاران گفت: از همان روز‌های اول که ویروس کرونا در کشور چین شناسایی شد یک کمیته علمی برای بررسی آن در کشور تشکیل دادیم.

او افزود: از همان روز‌های اول شیوع بیماری کرونا پروتکل‌های تشخیصی، درمانی و بازتوانی بیماران تدوین شد و در روز‌های اول کار سختی در زمینه تهیه ماسک و کاور داشتیم. در شرایط تحریم و حداقل منابع و امکانات کار را به جلو بردیم.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ما بیماران کرونایی را با بی پولی و حداقل امکانات درمان کردیم، گفت: در کشور‌های پیشرفته بیماران کرونایی روی زمین مانده و درمان نمی‌شوند.

او با بیان اینکه ویروس کرونا با گرما مهار نمی‌شود، ادامه داد: ویروس کرونایی که در قم و گیلان بوده اکنون در استان‌های گرمسیر پیر و جوان را درگیر کرده است.

نمکی اظهار کرد: همانگونه که مردم در روز سیزده بدر در خانه ماندند باید با ما همکاری کنند و  این مسئله را باور داشته باشند که ویروس فعال است و از یک اقلیم به سرزمین دیگر می‌رود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار