به طور متوسط افراد سیگاری بیش از ۱۰ سال زودتر از افراد غیرسیگاری می‌میرند.
کد خبر: ۸۵۶۹۵۴
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰ 01 June 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: مهناز زادانی فرد کارشناس بهداشت عمومی دانشکده بهداشت شیراز اظهار کرد: هر ساله به مناسبت بزرگداشت روز جهانی بدون دخانیات در تاریخ ۳۱ ماه می، اقدامات هماهنگ و گسترده‌ای در سراسر جهان برای روشن سازی افکار عمومی در خصوص مضرات مصرف دخانیات انجام می‌شود.

او ادامه داد: این روز برای جلب توجه مردم نسبت به تاثیرات تنباکو بر سلامت انسان در نظر گرفته شده است.

مهناز زادانی فرد تصریح کرد: در حال حاضر دخانیات منجر به مرگ و میر بالغ بر ۶ میلیون نفر در سال شده و در کنار این معضل، حدود ۶۰۰ هزار مرگ غیرمستقیم تنها به دلیل استنشاق دود سیگار از افراد سیگاری حاصل می‌شود.

کارشناس بهداشت عمومی دانشکده بهداشت شیراز بیان کرد: به طور متوسط افراد سیگاری بیش از ۱۰ سال زودتر از افراد غیرسیگاری می‌میرند. بیش از ۵ هزار ماده شیمیایی موجود در دود سیگار وجود دارد که تمام این ترکیبات برای سلامتی مضر هستند.

او گفت: تمام جایگزین‌های سیگار مانند قلیان، سیگار برگ، یا سیگار‌های دست پیچ همگی خطرات بهداشتی مرتبط با توتون و تنباکو را دارند.

مهناز زادانی فرد اضافه کرد: دست کم ۶۹ ماده شیمیایی موجود در سیگار می‌تواند منجر به سرطان شود. سیگار برگ سطح بالاتری از مواد سرطان زا و سموم را نسبت به سیگار معمولی در خود داشته و استنشاق دود ناشی از قلیان نیز خطرناک‌تر از دود سیگار بوده و ترکیبات سمی و مونوکسید کربن بیشتری نسبت به سیگار دارد.

آسیب‌های ناشی از مصرف دخانیات
سیستم عصبی مرکزی
او بیان کرد: یکی از مواد تشکیل دهنده دخانیات، نیکوتین است که به طور مستقیم روی مغز اثر می‌گذارد و تاثیر آن به سرعت آشکار می‌شود.

کارشناس بهداشت عمومی دانشکده بهداشت شیراز اظهار کرد: این ماده، محرک سیستم عصبی مرکزی است و اثرات زودگذر آن منجر به احساس انرژی بیشتر می‌شود. این اثر به سرعت فروکش کرده، خستگی و کرختی جایگزین آن می‌شود. نیکوتین موجود در سیگار خطر ابتلا به آب مروارید و ضعف بینایی را افزایش می‌دهد. همچنین می‌تواند حواس چشایی و بویایی را تضعیف کند؛ بنابراین فرد مصرف کننده سیگار کمتر از مواد غذایی و طعم آن‌ها لذت می‌برد.

دستگاه تنفسی
مهناز زادانی فرد با بیان اینکه هنگام استنشاق دود سیگار، به بافت ریه آسیب می‌رسد، ادامه داد: با گذشت زمان ریه توانایی خود را برای فیلتر کردن مواد شیمیایی مضر از دست می‌دهد.

او تصریح کرد: سیگاری‌ها بیشتر در معرض خطر عفونت‌های تنفسی، سرماخوردگی و آنفلوآنزا هستند.

کارشناس بهداشت عمومی دانشکده بهداشت شیراز افزود: برونشیت مزمن و آمفیزم نیز با گذشت زمان به همراه بیماری انسدادی مزمن ریه خود را نشان خواهد داد. در درازمدت سرطان ریه آخرین نتیجه مصرف سیگار خواهد بود. علاوه بر این کودکان والدین سیگاری، بیشتر در معرض خس خس سینه، تنگی نفس و آسم هستند. عفونت‌های گوش و ذات الریه نیز در این کودکان نیز شایع‌تر است.

سیستم قلب و عروق
مهناز زادانی فرد با بیان اینکه سیگار کشیدن کل سیستم قلبی عروقی را درگیر خود می‌کند، اضافه کرد: نیکوتین باعث افزایش قند خون شده و پس از مدت کوتاهی احساس خستگی را ایجاد می‌کند.

او گفت: نیکوتین همچنین باعث سفت شدن رگ‌های خونی و محدودیت جریان خون به قلب می‌شود. سیگار باعث کاهش سطح کلسترول خوب و افزایش فشار خون شده و در نتیجه با افزایش و تجمع کلسترول بد، منجر به تصلب شرائین می‌شود.

کارشناس بهداشت عمومی دانشکده بهداشت شیراز با بیان اینکه سیگار همچنین خطر لخته شدن خون را افزایش می‌دهد، ادامه داد: در درازمدت افراد سیگاری بیشتر در معرض سرطان خون یا لوسمی هستند. به علاوه قرار گرفتن در معرض دود دست دوم، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب و سکته مغزی را بالا می‌برد.

او بیان کرد: سیگار کشیدن به قلب و سیستم گردش خون آسیب زده و خطر بیماری‌هایی مانند حمله قلبی، سکته، بیماری عروقی محیطی، بیماری‌های مغز و اعصاب را افزایش می‌دهد. مهناز زادانی فرد تصریح کرد: مونوکسید کربن موجود در دود و نیکوتین هر دو بر قلب فشار وارد کرده و باعث می‌شوند تا قلب سریع‌تر کار کند. سیگار کشیدن خطر حمله قلبی را دو برابر می‌کند.

سیستم تولید مثل
کارشناس بهداشت عمومی دانشکده بهداشت شیراز تصریح کرد: سیگار با محدود کردن جریان خون، فرد را در معرض ناباروری قرار می‌دهد. زنانی که سیگار می‌کشند، ممکن است یائسگی در سنین پایین‌تر را نسبت به دیگران تجربه کنند. سیگار کشیدن خطر ابتلای یک زن به سرطان گردن رحم را نیز افزایش می‌دهد. مصرف سیگار در مردان هم باعث سرطان پروستات می‌شود.

فرایند بارداری
او افزود: بانوان مصرف کننده سیگار بیشتر سقط جنین، مشکلات مربوط به جفت و زایمان زودرس را تجربه می‌کنند. به علاوه احتمال تولد نوزاد با وزن کم در این گروه بیشتر است.

مهناز زادانی فرد اظهار کرد: نوزادان متولد شده از مادران مصرف کننده سیگار بیشتر در معرض نقص‌های هنگام تولد و سندرم مرگ ناگهانی نوزاد هستند. عفونت گوش و حملات آسم نیز در این کودکان شایع است.

او با بیان اینکه سیگار کشیدن می‌تواند موجب ناتوانی جنسی در مردان شود، اضافه کرد: همچنین می‌تواند باعث آسیب رساندن به اسپرم‌ها شده و تعداد اسپرم‌ها را کاهش دهد. کارشناس بهداشت عمومی دانشکده بهداشت شیراز بیان کرد: سیگار کشیدن می‌تواند باروری بانوان را کاهش داده و ریسک ابتلا به سرطان رحم را افزایش دهد.

کارشناس بهداشت عمومی دانشکده بهداشت شیراز تصریح کرد: بانوان مصرف کننده سیگار کمتر قادر به خلاص شدن از عفونت HPV هستند، زیرا این عفونت می‌تواند در مواردی منجر به سرطان شود. بی نظمی‌های قاعدگی، قطع قاعدگی، یائسگی یک یا دو سال زودتر و افزایش خطر سرطان دهانه رحم در این گروه از بانوان دیده می‌شود.

پوست، مو و ناخن
او گفت: برخی از نشانه‌های واضح سیگار کشیدن شامل تغییر ساختار پوست است. سیگار باعث تغییر رنگ پوست، چین و چروک و پیری زودرس می‌شود، به طوری که می‌تواند ۱۰ تا ۲۰ سال پوست را زودتر پیر کرده و سه برابر چین و چروک‌ها را در اطراف چشم‌ها و دهان بیشتر کند. ناخن‌ها و پوست انگشتان دست نیز ممکن است در اثر م سیگار زرد شوند.

دهان و دندان
مهناز زادانی فرد با بیان اینکه افراد سیگاری بیشتر در معرض مشکلات دهان و دندان هستند، اظهار کرد: مصرف دخانیات می‌تواند منجر به التهاب لثه و آسیب به حس چشایی یا بیماری‌های پریودنتال شود.

او با بیان اینکه این مشکلات منجر به از دست دادن دندان‌ها و بوی بد دهان می‌شود، گفت: سیگار کشیدن باعث مشکلاتی از قبیل تنفس بدبو و دندان‌های خراب شود. جدی‌ترین آسیب ناشی از سیگار، افزایش خطر ابتلا به سرطان لب، زبان، گلو و مری است. بروز لکه‌های زرد یا قهوه‌ای روی دندان‌ها نیز شایع است.

مقاومت به انسولین
کارشناس بهداشت عمومی دانشکده بهداشت شیراز افزود: مصرف سیگار سبب بروز مقاومت به انسولین می‌شود و فرد را بیشتر در معرض دیابت نوع دو قرار می‌دهد.

دستگاه گوارش
او ادامه داد: مصرف دخانیات منجر به کاهش اشتها، بروز تهوع و در نهایت ابتلا به زخم‌های گوارشی می‌شود.

تاثیر بر استخوان‌ها
مهناز زادانی فرد اضافه کرد: سیگار کشیدن می‌تواند باعث ضعیف شدن استخوان‌ها شود. به ویژه بانوان باید مراقب باشند، زیرا بیشتر دچار پوکی استخوان می‌شوند.

تاثیر بر معده
او بیان کرد: سیگاری‌ها شانس زیادی برای ابتلا به سرطان معده یا زخم معده دارند. سیگار کشیدن یک عامل مهم برای ابتلا سرطان کبد است.

تاثیر بر سیستم ایمنی
کارشناس بهداشت عمومی دانشکده بهداشت شیراز افزود: سیگار کشیدن سبب آسیب پذیری بیشتر در برابر عفونت‌هایی نظیر ذات الریه، آنفولانزا، بیماری‌های شدیدتر و طولانی تر، سطح پایین آنتی اکسیدان‌های حفاظتی مانند ویتامین C در خون می‌شود.

عوارض کلی سیگار
او گفت: به یاد داشته باشیم افراد سیگاری در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مرگبار قرار دارند؛ مانند سرطان ریه، دهان، بینی، حنجره، زبان، سینوس بینی، مری، گلو، پانکراس، مغز استخوان، کلیه، گردن رحم، تخمدان، مثانه، روده و معده، برونشیت مزمن و بیماری انسدادی ریه.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار