رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران:
رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: شکاف تولید در بسیاری از محصولات کشاورزی استان به دلایل مختلف به ویژه بی توجهی به نتایج تحقیقات و مسایل فنی و علمی بالا است و با اجرای طرح یاوران تولید تحقیقات کاربردی‌تر و در واقع شکاف تولیدکاهش می یابد.
کد خبر: ۸۵۵۴۷۴
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷ 28 May 2020

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: شکاف تولید در بسیاری از محصولات کشاورزی استان به دلایل مختلف به ویژه بی توجهی به نتایج تحقیقات و مسایل فنی و علمی بالا است و با اجرای طرح یاوران تولید تحقیقات کاربردی‌تر و در واقع شکاف تولیدکاهش می یابد.

ایرنا- عزیزالله شهیدی فر روز پنجشنبه در جلسه هماهنگی اجرای طرح "یاوران تولید" در حضور جمعی از مسوولان و کارشناسان در ساری افزود: در طرح "یاوران تولید" حضور بیش از پیش اعضای هیات‌ علمی و محققان مراکز تحقیقاتی در عرصه و در کنار بهره‌برداران، کارشناسان پهنه و مروجان کشاورزی پر رنگتر می شود.

طرح یاوران تولید از رویکرد های جدی وزیر جدید جهاد کشاورزی است و در نامه ای به تمامی سازمان های جهاد کشاورزی استان های کشور اعلام کرد که سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی باید با جدیت با موسسه آموزش و ترویج برای اجرای این طرح همکاری کند، زیرا اگر این طرح موفق شود تبدیل به یکی از الگوهای بسیار خوب برای بخش کشاورزی، پس از آن صنعت و سایر بخش‌ها خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران به اهمیت همکاری کارشناسان مراکز ۷۴گانه خدمات کشاورزی استان در اجرای طرح یاوران تولید اشاره کرد و ادامه داد: به طور یقین هرچه تحقیقات کشاورزی در مزارع کشاورزی استان عملی و کاربردی انجام شود، بهره وری و تولید نیز محقق خواهد شد.

شهیدی فر هدف نهایی طرح یاوران تولید مورد نظر وزیر جهاد کشاورزی را انتقال دانش محققان به عرصه‌های کشاورزی عنوان کرد و بیان داشت: با توجه به سال جهش تولید ، محققین و یافته‌های تحقیقاتی آن‌ها می‌تواند در جهش تولید در بخش کشاورزی مازندران بسیار موثر باشد.

وی با تاکید بر این که استان مازندران بیشترین فارغ التحصیلان بخش کشاورزی کشور را در اختیار دارد، بیان داشت: اگرچه تاکنون تحقیقات زیادی در حوزه کشاورزی انجام شده است، اما همه این نتایج روی زمین اجرایی نشده است و امید واریم در اجرای این طرح با همکاری کارشناسان و بهره برداران نتایج تحقیقات کاربردی شود.

وی به اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی در مازندران اشاره کرد و گفت: در دولت تدبیر و امید بر خلاف دولت نهم و دهم به فعالیت مراکز خدمات کشاورزی توجه جدی شده است تا به کشاورزی مهندسی و تولیدات ضربه نخورد.

وی با تاکید بر این نکته که تمام کارکنان ، کارشناسان و مسئولان جهاد کشاورزی مروجین کشاورزی هستند، گفت : وزارت جهاد کشاورزی دولت تدبیر و امید با احیاء مراکز خدمات کشاورزی به ترویج کشاورزی بر مبنای انتقال یافته های علمی در مزرعه توجه جدی کرده است و همسو با همین رویکرد وزیر جدید طرح یاوران تولید را در سال جهش تولید مطرح کردند.

بر اساس اعلام رسمی هم اکنون در بخش زراعت فاصله بین تولید اصولی و تولید کنونی سه برابر و در بخش باغی حدود هفت برابر است. علت این فاصله عدم انتقال درست دانش و آگاهی به کشاورزان ارزیابی شده است.

استان مازندران ۱۱ درصد ارزش افزوده اقتصادی تولیدات بخش کشاورزی کشور را در اختیار دارد و از این نظر حائز رتبه اول است و " برنج " به عنوان گل سرسبد کشاورزی مازندران با تولید بیش از یک میلیون تن برابر با حدود ۴۲درصد مورد نیاز کشور در این استان تامین می شود.
سالانه در مازندران هفت میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید می شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار