کد خبر: ۸۵۴۶۸۴
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸ 26 May 2020
 
به گزارش تابناک سمنان: عرضه برنج در بازار به صورت سلیقه ای و اختیاری در حال انجام است و به طوری که عرضه کنندگان این محصول آن طور که دلشان می‌خواهد و به صلاحشان است اقدام به قیمت گذاری بر روی محصولات خود کرده و اقدام به فروش آن می‌کنند.

از طرفی از آنجایی که برنج قوت غالب اکثر خانواده‌های ایرانی بوده و تهیه آن برای خانوار‌ها ضروری است، آن‌ها مجبور به خرید این محصول و تامین نیاز‌های خود هستند و با وجود گرانی آن تن به خواسته‌های عرضه کنندگان و قیمت‌های واهی که این افراد بر روی این محصول گذاشتند، می‌دهند.

با بررسی‌هایی که انجام دادیم مشخص شد که امروزه برنج درجه یک ایرانی در بازار تهران کمتر از ۲۰ هزار تومان عرضه نمی‌شود و اگر هم این محصول با قیمت پایین تری به فروش برسد یا برنج مخلوط است یعنی اینکه با برنج‌های کم‌کیفیت مخلوط شده و به فروش می‌رسد؛ و یا اینکه از نوع درجه ۲ و ۳ است که توسط فروشندگان برنج عرضه می‌شود.

در همین رابطه به سراغ چند نفر از عرضه کنندگان برنج در بازار رفته و از آن‌ها علت افزایش قیمت این محصول را جویا شدیم.

یکی از برنج داران بازار در پاسخ به اینکه چرا قیمت برنج طی ماه‌های گذشته افزایش پیدا کرده است، گفت:《آقا دلال‌ها با دلار کار میکنن و وقتی که قیمت دلار بالا پایین میره قیمت برنج رو هم بالا پایین میکنن و ما هم این وسط ضرر می‌کنیم و کسی هم نیست صدامونو بشنوه》

عرضه کننده دیگری در بازار برنج در پاسخ به سوال ما گفت:《وقتی دلال برنج هاشمی رو سر شالیزار میخره ۸ تومن و میاد اینجا کیلویی ۲۳ تومن میفروشه و سودش میره تو جیب خودش، نتیجش میشه این وضع بازار》

عرضه کننده دیگری جواب داد:《برنج رو خود کشاورز باید مستقیم به فروشنده بازار بفروشه وقتی محصول دست به دست میشه، خودکار قیمتا سر به فلک کشیده میشن》

سوال اساسی این است که چرا محصولی تولید داخل کشور است و برای آن مبالغی مانند پول ترخیص از گمرک و ... پرداخت نشده است تا این حد گران است؟

از طرفی موضوع برنج‌های خارجی و وارداتی نیز به همین منوال است و قیمت این نوع از محصول نیز افزایش داشته و نسبت به ماه‌های گذشته برنج خارجی نیز با قیمت بالایی در حال عرضه در بازار است.

محمد علی اسفنانی مدیرکل تعزیرات حکومتی تهران گفت: بحث عرضه اقلام در بازار بایستی توسط نهاد‌های قیمت گذار بررسی شود که چه نرخی را برای فروش محصولات در بازار تعیین کردند.

وی افزود: در بحث گران فروشی برنج‌های وارداتی پرونده‌هایی تشکیل شده و به دنبال این هستیم تا مشخص شود که این محصولات آیا با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد بازار شده یا خیر.

به گفته اسفنانی شهروندان بایستی مراتب گرانفروشی را به تعزیرات حکومتی اعلام کنند تا از وقوع این گونه جرائم در بازار جلوگیری شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار