معاون حفاظت و امور اراضی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: اهالی مناطق جنگلی این استان به ۶۰۰ دستگاه آبگرمکن خورشیدی نیاز دارند که تاکنون نیمی از این افراد این تجهیزات را دریافت کردند.
کد خبر: ۸۵۴۴۲۹
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۹ 25 May 2020

داریوش سعیدی افزود: توزیع آبگرمکن های خورشیدی با هدف کاهش و حذف عوامل تخریب، جلوگیری و قطع درختان جنگل برای تامین سوخت، و صیانت از جنگل‌های زاگرسی و جایگزینی سوخت فسیلی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه بی‌نیازی ساکنان به سوخت فسیلی و کاهش وابستگی به چوب درختان مستلزم تامین اعتبارات است، ادامه داد: تامین  این مقدار  آبگرمکن خورشیدی برای زیر پوشش قرار دادن تمامی یک هزار و ۱۴۰ خانوار مناطق جنگلی استان بیشتر در غرب، با قیمت و نرخ‌های کنونی به اعتباری بالغ بر سه میلیارد تومان نیاز دارد.

سعیدی خاطرنشان کرد: در پنج سال گذشته تاکنون تعداد۶۴۰ دستگاه آبگرمکن خورشیدی بین خانوارهای ساکن در منطقه پشتکوه اول و دوم فریدونشهر در  غرب استان توزیع و نصب و راه اندازی شد تا علاوه بر جلوگیری از قطع جنگل و بوته‌کنی از مزایای این فناوری از جمله پاک بودن، ،رایگان بودن و فقدان آلایندگی بهره‌مند شوند.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان اضافه کرد: در یک سال اخیر این نهاد با تهیه و نصب ۲۰۵ دستگاه آبگرمکن خورشیدی در روستاهای واقع در ناحیه رویشی زاگرس در شهرستان فریدونشهر با اعتباری حدود ۸۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی قدم بزرگی در این ارتباط در مقایسه با سال‌های قبل از آن برداشت.

وی با بیان اینکه اقدامات مرتبط با جایگزینی سوخت فسیلی در قالب نصب آبگرمکن‌های خورشیدی، پرداخت یارانه حمل سیلندر گاز و تهیه لوازمی از جمله تنور گازی طی سال‌های گذشته تاکنون در حال اجراست، اظهارداشت: این طرح که هدف عمده آن تقویت پوشش گیاهی و حفاظت از جنگل‌های منطقه بوده توانسته ضریب حفاظتی از جنگلها را بالا ببرد تا جایی که استفاده از درختان جنگلی برای تامین سوخت به حداقل ممکن رسیده است.

وی اضافه کرد: سالانه بالغ بر ۲۰ هزار سیلندر گاز در مناطق جنگلی استان توزیع می‌شود تا حفظ جنگل‌ها و کاهش وابستگی ساکنان به چوب به کمترین میزان خود برسد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار