با پیشرفت سیستم‌های تلفن تجاری VoIP در چند سال گذشته، زمان خوبی است که شرکت‌ها از یک ارائه‌دهنده سنتی به یک سولوشن ویپ VoIP سوئیچ کنند. در بیشتر موارد، می‌توانید با هزینه بسیار کمتری ویژگی‌های مشابه یا حتی پیشرفته‌تری از سیستم تلفن سنتی دریافت کنید.
کد خبر: ۸۵۳۰۸۲
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۲ 21 May 2020

با پیشرفت سیستم‌های تلفن تجاری VoIP در چند سال گذشته، زمان خوبی است که شرکت‌ها از یک ارائه‌دهنده سنتی به یک سولوشن ویپ VoIP سوئیچ کنند. در بیشتر موارد، می‌توانید با هزینه بسیار کمتری ویژگی‌های مشابه یا حتی پیشرفته‌تری از سیستم تلفن سنتی دریافت کنید.

برای راه اندازی مرکز تلفن ویپ این هفت مرحله را دنبال کنید:

مشخص کنید چه تعداد کاربر نیاز دارید

اولین قدم برای راه‌اندازی VoIP این است که بدانید چه تعداد کارمند دارید. سپس می‌توانید تعیین کنید چه تعداد خط مورد نیاز، چه شبکه اینترنت مطابق حجم تماس شرکت باید پشتیبانی شود و چه ویژگی‌هایی بیشتر از همه مهم است.

سرعت بالای اتصال اینترنت

هنگامی که تعداد کاربران تعیین می‌شوند، می‌توانید اتصال به اینترنت را آزمایش کنید تا ببینید آیا ویپ می‌تواند آن حجم از کاربران را کنترل کند؟ این آزمایش به دلیل صرفه‌جویی در وقت و مشکلات احتمالی صورت می‌گیرد.

تعداد خطوط پشتیبانی شده براساس پهنای باند

  • سرعت دانلود اینترنت را در 1000 ضرب کنید: این واحد را از Mbps به Kbps تبدیل کنید.
  • نتیجه مرحله 1 را بر 445 تقسیم کنید: این عدد خطوط تلفنی که می‌تواند پشتیبانی کند می‌دهد.
  • نتیجه مرحله 1 را به 100 تقسیم کنید: اگر اتصال اینترنتی شما با ثبات و پایدار باشد و هیچ پهنای باندی برای فعالیت‌های دیگر استفاده نشود، سیستم VoIP می‌تواند از این تعداد خط تلفن پشتیبانی کند.

بودجه VoIP را تعیین کنید

VoIP ویژگی‌های گسترده‌ای ارائه می‌دهد و استفاده از افزودنی‌های مختلف آن‌، آسان نیست. به همین دلیل مهم است که بودجه راه‌اندازی سیستم ویپ را مشخص کنید. این امر کمک می‌کند تا بودجه راه‌اندازی ویژگی‌ها و برنامه‌های مناسب شرکت شما افزایش پیدا نکند.

تعیین کنید که مهم‌ترین ویژگی‌ها کدام است

ویژگی‌های مختلفی در سیستم ویپ در دسترس است، مانند شماره تلفن‌های منحصر به فرد برای هر کارمند، روتر اتوکال، تماس کنفرانسی، برنامه‌های تلفن همراه و موارد دیگر. با توجه به نوع فعالیت کارمندان و شرکت، باید ویژگی مناسب ویپ را انتخاب کنید. اگر می‌خواهید یک سیستم VoIP مستقر در خانه برای دفتر داشته باشید، در این صورت  یک برنامه کامل تلفن همراه لازم دارید. یا شاید می‌خواهید سیستمی با بیش از 10 خط داشته باشید، در این حالت مسیریابی تماس، ضروری است.

  • به طور خاص آنچه را که می‌خواهید سیستم ویپ انجام دهد و کاربردهای اصلی آن را بنویسید بطور مثال: (تماس تلفنی، کنفرانس تلفنی، تماس با موبایل و غیره)
  • تحقیقاتی در مورد ویژگی‌های VoIP که مستقیماً به نیازهای شرکت مربوط می‌شود، انجام دهید.
  • دو لیست تهیه کنید: یکی با ویژگی‌های ضروری و دیگری با ویژگی‌هایی که دوست دارید؛ اما کاملاً نیازی به داشتن آن‌ها ندارید.

این دو لیست از ویژگی‌ها، روند انتخاب را بسیار سریع‌تر و کارآمدتر می‌کنند.

یک سرویس‌دهنده خدمات تلفن VoIP انتخاب کنید

اکنون زمان آن رسیده است که ارائه‌دهنده سیستم ویپ شرکت را انتخاب کنید. قبل از تصمیم‌گیری، تعداد کاربران، لیست بودجه و ... را برای مراجعه تهیه کنید.

سفارش تلفن و سخت‌افزار

پس از تنظیم سرویس، زمان آن رسیده است که سخت‌افزار را سفارش دهید. بیشتر خدمات VoIP بدون تلفن‌های ویژه VoIP قابل استفاده هستند. به عنوان مثال، در صورت تمایل به ادامه استفاده از آن‌ها، معمولاً می‌توانید آداپتورهایی خریداری کنید که بتوانید تلفن‌های آنالوگ را به آن وصل کنید. یا در بسیاری موارد می‌توانید از کامپیوتر، تبلت یا تلفن همراه استفاده کنید.

با این حال، برای استفاده کامل از تمام ویژگی‌های اضافی VoIP، ممکن است نیاز به خرید دستگاه‌های تلفن VoIP داشته باشید. نکته خوب این است که انواع بسیار متنوعی از تلفن‌های تحت شبکه ویپ VoIP، از ارزان تا پیشرفته و گران در دسترس است. شرکت ایده آل گستر ارائه دهنده انواع تلفن‌های تحت شبکه می‌باشد. از جمله آن‌ها تلفن تحت شبکه (اطلاعات بیشتر) VoIPپاناسونیکـ، گرنداستریم، یالینک می‌باشند.

سیستم VoIP را تنظیم و پیکربندی کنید

در بیشتر موارد، کافی است تلفن را به سیستم اترنت خود وصل و تنظیمات را بر روی تلفن پیکربندی کنید. در بعضی موارد، اگر فایروال دارید، ممکن است مجبور شوید از شرکت ارائه‌دهنده سرویس کمک بگیرید.

به کمک کارشناسان فنی و حرفه‌ای می‌توانید مراحل راه‌اندازی را مرحله به مرحله طی کنید.

مراحل نصب نرم‌افزار تلفن تحت شبکه VoIP

  • به سرور PBX وارد شوید.

شما این کار را با وارد کردن آدرس IP انتخابی خود در دامنه سرور انجام می‌دهید.

  • ارائه‌دهنده VoIP را تنظیم کنید.

این به معنای پیکربندی سرور برای برقراری ارتباط با خطوط خارج از دفتر از طریق ارائه‌دهنده VoIP انتخابی شما است. بدون این مرحله ، شبکه شما فقط قادر به برقراری ارتباط داخلی خواهد بود.

  • TRUNK را (روی سرور PBX) تنظیم کنید.

تنظیم TRUNK (اطلاعات موردنیاز):

نام TRUNK: نام ارائه‌دهنده

Outbound CallerID: شماره جدید VoIP به شما اختصاص داده شده است

CID Options: در هنگام راه‌اندازی " allow any CID" را تنظیم کنید، پس از اتمام نصب، به " block foreign CIDs" تغییر دهید (این شبکه شما را ایمن نگه می‌دارد)

PEER details: اطلاعات ورودی در مورد ارائه‌دهنده (این اطلاعات باید توسط ارائه‌دهنده شما ارائه شود)

Register string: اطلاعاتی که از طریق شناسه حساب و رمز عبور، شبکه شما را با ارائه‌دهنده تأیید می‌کند.

این اساس ارتباط بین شبکه و ارائه دهنده VoIP شما است.

مسیر ورودی یا inbound route را تنظیم کنید

این قسمت به شما امکان می‌دهد تماس‌های خارجی دریافت کنید. تعداد نامحدودی از مسیرهای ورودی که می‌توانید در اکثر سیستم‌ها تنظیم کنید وجود دارد، اما هرکدام که می‌خواهید شبکه شما را اداره کند باید با یک عدد متفاوت نشان داده شود.

مقصد را برای مسیر ورودی (destination for the inbound route) تعیین کنید

این قسمت تعیین می‌کند که تماس‌ها مسیر ورودی شما به چه مکانی هدایت می‌شود. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید این کار را مستقیماً روی پسوند گیرنده خود تنظیم کنید. از طرف دیگر، ممکن است مایل باشید یک گیرنده دیجیتالی را تنظیم کنید که تماس‌های دریافتی را با یک پیام خوش آمدید شروع کند.

اکستنشن‌ها را پیکربندی کنید این یک فرآیند دو بخشی است:

قسمت A = پیکربندی برنامه‌های افزودنی PBX

قسمت B = پیکربندی دستگاهی که نرم‌افزار VoIP میزبان خود باشد. این قسمت برای هر تلفن یا کامپوتر (میزبان نرم افزار) متفاوت خواهد بود، بنابراین روند راه‌اندازی در اینجا بسیار متغیر خواهد بود.

تنظیم مسیرهای برون مرزی

پس از اتمام مرحله قبل، می‌توانید تماس‌های خارجی دریافت کنید. برای برقراری تماس، باید دستگاه خود را پیکربندی کنید تا بتوانید سناریوهای مختلف شماره گیری را کنترل کنید.

دو سناریو اساسی وجود دارد که باید دستگاه خود را برای آن تنظیم کنید.

سناریو اول: شماره‌گیری یک پسوند داخلی

در رابط نرم‌افزار انتخابی خود، باید گزینه "add route" به شما ارائه شود. این مورد را انتخاب کنید و سپس مراحل ارائه شده را کامل کنید. این مراحل به احتمال زیاد از شما می‌خواهد داده های زیر را وارد کنید:

نام مسیر (Route name): داخلی

نوع مسیر (Route type): درون شرکت

گروه زمانی (Time group): دائمی

الگوی شماره‌گیری (Dial pattern): در قسمت "match pattern field" وارد کنید: ZZZZ

سپس این مسیر را ذخیره کنید. این قسمت به سیستم می‌گوید که وقتی کسی شماره چهار رقمی را شماره‌گیری می‌کند، باید به یک پسوند داخلی هدایت شود. با قرار دادن بیشتر یا کمتر Z ، تعداد رقم موجود در پسوندهای داخلی شما متفاوت خواهد بود.

سناریو دوم: شماره‌گیری شماره تلفن خارج از کشور

مجدداً باید گزینه "add route" را در رابط نرم‌افزار انتخاب کنید. برای این سناریو، از شما خواسته می‌شود اطلاعات زیر را وارد کنید:

نام مسیر (Route name): خارج از کشور

نوع مسیر (Route type): بدون بررسی

گروه زمانی (Time group): دائمی

الگوهای شماره گیری (Dial pattern): تعداد زیاد یا معدودی الگوی شماره گیری اینجا اضافه کنید. با این کار سیستم VoIP امکان برقراری تماس‌های خارجی با شماره‌های عادی و خارجی را برقرار می‌کند.

Trunk sequence: Trunk sequence ویپ را در اینجا وارد کنید.

سپس، "submit" کنید.

اکنون می‌توانید از طریق سیستم تلفن VoIP تماس برقرار کرده و تماس دریافت کنید. چه سیستم VoIP سخت‌افزاری و چه نرم‌افزاری دارید، می‌بایست نسبتاً سریع و آسان تنظیم شود.

سولوشن‌های VoIP مجموعه‌ای کامل از ویژگی‌های قدرتمند تلفن را با قیمت پایین تری از یک سیستم تلفن ثابت ارائه می‌دهند. اگر قادر به وصل کردن چند مؤلفه اصلی و تنظیمات نرم‌افزار هستید، تمام مهارت‌های لازم برای نصب سرویس را دارید. با این حال، می توانید از متخصصین فنی نصب سرویس تلفن تحت شبکه ویپ شرکت ایده آل گسترwww.idehal.org؛ نمایندگی پاناسونیک و سایر محصولات اصیل مخابراتی، کمک بگیرید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار