کد خبر: ۸۵۲۹۰۸
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷ 21 May 2020

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به رشد زیرساخت‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات طی چند سال گذشته، از بهره‌برداری از سه پروژه مهم فناوری اطلاعات در هفته جاری خبر داد.
 
                                                   خبرهای خوب آذری جهرمی برای مردم

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه فضای مجازی خبرگزاری صدا و سیما، اکنون دیگر ارتباطات به تلفن و اینترنت هم محدود نمی‌شود و اگرچه این مسیر بیش از ۱۵۰ سال پیش با تلگراف آغاز شد، اما با فناوری‌هایی مانند نسل پنجم اینترنت که صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات را دگرگون خواهد کرد، گره خورده و از آنجایی که سرعت رشد فناوری بسیار بالاست، در آینده شاهد تحولات بیشتری نیز خواهیم بود.

صنعت ارتباطات حدودا ۱۵۰ سال پیش با تلگراف آغاز شد و پس از آن تلفن بود که برای مدت زمان زیادی وظیفه برقراری ارتباط بین افراد را بر عهده داشت. اما عمر گوشی‌ همراه به کمتر از سه دهه می‌رسد و موبایل‌های امروزی با سیستم‌های عامل هوشمند، حتی عمری ۱۰ سال دارند. با وجود این در همین سال‌ها هم فناوری‌های جدید، ارتباطات را به نحوی دگرگون کردند که پیام‌ها از حالت متنی و صوتی به تصویری تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه فعالیت بخش آی‌سی‌تی در همه حوزه‌ها اعم از آموزش، سلامت و بانکداری فعال است، افزود: تقریبا هیچ کدام از این حوزه‌ها بدون استفاده از فضای ارتباطی و امکانات زیرساختی توفیقاتی که در حال حاضر دارند را نخواهند داشت به نوعی موفقیت‌هایشان وابسته به میزان استفاده از ظرفیت‌های حوزه آی‌سی‌تی است و آی‌سی‌تی هم تلاش کرده بهترین خدمات را برای این مجموعه‌ها فراهم کند.روز جهانی ارتباطات، هفدهم ماه می است و به همین مناسبت و به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در یک برنامه رادیویی، با اشاره به توسعه ارتباطات در کشور گفت: در حال حاضر در کشور با سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه روبرو هستیم و از طرفی بخش زیادی هم دولت سرمایه‌گذاری کرده است، خدمات ارتباطی نسل ۳ و ۴ در همه شهرهای کشور برقرار است و نزدیک به ۸۳ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور دسترسی به اینترنت دارند. بیش از ۷۰ میلیون کاربر شبکه اینترنت در کشور داریم و این آمار در بین کشورهای منطقه بی‌نظیر است.

رشد اقتصادی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با پیش‌بینی رشد اقتصادی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به رقم چهار درصد از سهم اقتصاد کشور گفت: سهم رشد اقتصادی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ابتدای دولت یازدهم حدود ۱,۷ درصد و در ابتدای دولت دوازدهم حدودا ۲.۵ درصد بوده و امروز این عدد به چهار درصد رسیده که عدد قابل توجهی است و نشان از رشد اقتصادی دارد.

آذری جهرمی با اشاره به رشد اقتصادی بخش ارتباطی کشور در سال ۹۷ که گزارش آن نهایی شده، افزود: با وجود اینکه بخش ارتباطی کشور به دلیل تحریم‌های ظالمانه رشد منهای ۴,۸ درصد را به لحاظ اقتصادی در سال ۱۳۹۷ تجربه کرده، رشد اقتصادی بخش آی‌سی‌تی یعنی ارتباطات مثبت ۱.۷ درصد و رشد اقتصادی بخش فناوری اطلاعات ما ۶.۴ درصد است.

وی به محسوس بودن دسترسی به امکانات و فناوری در ایام قرنطینه و شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: با شیوع کرونا در کشورهای مختلف، ما هم با این پدیده مواجه بودیم و می‌توان به عینه دید که اگر فناوری و اطلاعات در این چند سال توسعه پیدا نکرده بود، ما با شیوع کرونا به چه وضعیتی گرفتار می‌شدیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در چند روز آینده اخباری در مورد تکمیل زیرساخت‌های لایه‌های اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات اعلام می‌شود، افزود: این هفته خبرهای بسیار خوبی برای مردم داریم. اقداماتی که از دی ماه ۹۸ پس از صدور فرمان پنج مادهای مقام معظم رهبری برای تکمیل زیرساخت های لایه‌های اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات پیگیری شده بود به نتایج خیلی خوبی رسیده که در این هفته گزارش آن را به مردم می‌دهیم.

آذری جهرمی همچنین در توییتر خود با اشاره به اخبار خوب شبکه ملی اطلاعات، نوشت: همزمان با روز جهانی ارتباطات، سه پروژه‌ی مهم در این هفته، برای تکمیل زیرساخت‌های فناوری اطلاعات کشور، به بهره‌برداری خواهد رسید. ۲۵ درصد افزایش در ظرفیت مراکز داده کشور، خدمات ابری (Iaas) برای استارت‌آپ‌هایی که همواره از ما تقاضای سرور دارند و طرح «هرخانه‌ی ایرانی، یک ویدئوی اینترنتی».

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار