گرم شدن فضای رقابت برای ریاست مجلس یازدهم ، کش و قوس های سیاسی کاندیداهای این سمت نیز افزایش یافته است. البته یک بحث قدیمی هم در این میان وجود دارد که بد نیست اشاره کوتاهی به آن داشته باشیم. بعضی ها معتقدند مجلس رئیس ندارد ، سخنگو دارد. این حرف اشتباه است . جایگاه رئیس مجلس در ایران به دلیل حضورش در شوراهای عالی و نیز رویه های موجود مجلس بالاتراز سخنگوئی صرف است و این مساله مزید بر علت اهمیت ریاست مجلس است.
کد خبر: ۸۵۲۲۰۲
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰ 19 May 2020

از روز 7 خرداد ماه باید با مجلس دهم خداحافظی کنیم تا مجلس یازدهم کار خود را شروع کند. با گرم شدن فضای رقابت برای ریاست مجلس یازدهم ، کش و قوس های سیاسی کاندیداهای این سمت نیز افزایش یافته است. البته یک بحث قدیمی هم در این میان وجود دارد که بد نیست اشاره کوتاهی به آن داشته باشیم. بعضی ها معتقدند مجلس رئیس ندارد ، سخنگو دارد. این حرف اشتباه است . جایگاه رئیس مجلس در ایران به دلیل حضورش در شوراهای عالی و نیز رویه های موجود مجلس بالاتراز سخنگوئی صرف است و این مساله مزید بر علت اهمیت ریاست مجلس است.


بگذریم. یکی از رقبای جدی ریاست مجلس یازدهم محمد باقر قالیباف است . خیلی از منتقدین ، برای انتقاد یا بعضا تخریب او ، انگشت اشاره شان را به سمت مدیریت 12 ساله شهر تهران می برند . هرچند شاید از برخی جنبه ها حق با ایشان باشد ، اما قالیباف از این دوران مدیریت شهری یک تجربه مهم توسعه ای دارد که بسیار ارزشمند است و اصصلاحا باید در این خصوص گفت :الحسنات یذهبن السیئات . این تجربه ارزشمند ، در سبد عملکرد موفق او در شهرداری به تنهایی می تواند مبنای یک تحول اندیشه ای و تئوریک در یک فرد یا مجموعه تحت کنترل او باشد.


قالیباف 12 سال با شورای شهر کار کرده است. او لذت همراه کردن مردم و مشارکت دادن آنها در تصمیمات را چشیده است(نگاه کنید به سابقه تحول در شورایاری ها و محله سراهای تهران) ، راهش را آموخته است و امروز در کسوت کاندیدای بالقوه ریاست مجلس ،مدام اصول 7 و 101 تا 107 که مرتبط به شوراهای شهر و توسعه آنهاست را خاطرنشان ساخته و آشکارا آنها را بعنوان الگوی خود برای اصلاح نظام اداری –اجرایی کشور معرفی میکند. قالیباف از لزوم کاهش تصدی گری و ارتقای کیفیت نظارتی مجموعه حاکمیتی، تمرکززدایی از مرکز و درگیر کردن ساختاری مردم (از کوچکترین مباحث تا کلان ترین آنها)برای تمشیت امورشان سخن می گوید که اینها همگی از زیرساخت های اصلی توسعه اند. مباحثی که در دهه های اخیر توجه کمتری به آنها شده است.


بهرحال آنچه قالیباف با تکیه بر تجربه مدیریت اجرائی اش با نگاهی عقلانی و توسعه ای و باتوجه به ظرفیت ملی اش ، از خود بروز میدهد یک سر و گردن از بقیه کاندیداهای این سمت بالاتر ایستاده و این امیدواری وجود دارد که مجموعه نگاه او بتواند در راستای تحقق مجلسی کارآمد و پرکار نقشی جدی ایفا نماید.


غلامرضا منصوری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار