در این مطلب ۱۲ مورد از خواص نمک را معرفی می‌کنیم که در موارد گوناگون مانند بهبود عوارض پوستی یا کاهش علائم بیماری‌های عفونی نقش دارد.
کد خبر: ۸۵۱۵۳۹
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰ 18 May 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: نمک از گذشته تا امروز به‌عنوان طعم‌دهندۀ اصلی غذا و ماده‌ای ضدعفونی‌کننده به کار می‌رفته است. این روز‌ها انقدر همه جا صحبت از مضرات نمک است که شاید توجه ما را به خواص این ماده معدنی مفید کمتر کرده است.

در این مطلب ۱۲ مورد از خواص نمک را معرفی می‌کنیم که در موارد گوناگون مانند بهبود عوارض پوستی یا کاهش علائم بیماری‌های عفونی نقش دارد.

۱. آفت دهان

شست‌وشوی دهان با آب‌نمک به کاهش درد و بهبود سریع‌تر آفت دهان کمک می‌کند. یک قاشق چای‌خوری نمک را در نصف لیوان آب حل کنید. محلول را در دهان بچرخانید و سپس خارج کنید. این عمل را چند بار در روز انجام دهید تا آفت دهان بهبود یابد.

۲. زخم ناخن پا

گاهی اوقات ناخن انگشت بزرگ پا به درون گوشت فرو می‌رود و گیر می‌افتد. در گوشت فرو رفتن ناخن می‌تواند بسیار دردناک باشد. برای کاهش ورم و حساسیت ایجادشده، پای خود را چند بار در روز در محلول آب و نمک قرار دهید. بعد از این کار، از پماد آنتی بیوتیک استفاده کنید و باندپیچی‌اش کنید. اگر بهبودی حاصل نشد، به پزشک مراجعه کنید.

۳. آب‌ریزش بینی

بهبود مجاری تنفسی در هنگام سرماخوردگی یا آلرژی یکی از مهم‌ترین خواص نمک است. این روش مقرون‌به‌صرفه‌تر هم هست! از اسپری‌های بینی‌شورِ موجود در داروخانه‌ها یا از محلول آب و نمک خانگی برای شست‌وشوی مجاری بینی استفاده کنید.

۴. پسوریازیس و اگزما

نمک موجود در چشمه‌های آبگرم یا دریاچه‌های نمکی در بهبود بیماری‌های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس مؤثر است. شنا کردن در این آب‌ها باعث کاهش التهاب و حفظ رطوبت پوست می‌شود. اگر این مناطق در دسترس شما نیستند، ۱۵ دقیقه در محلول آب و نمک دریا در وان حمام، دراز بکشید. حتی یک فنجان نمک معمولی در آبی که استحمام می‌کنید به کاهش تورم اگزما کمک می‌کند.

۵. سوزش معده

جوش شیرین نوعی نمک است و خاصیت ضداسیدی دارد. یک قاشق چای‌خوری از این ماده را در آب سرد حل کنید و پس از صرف غذا بنوشید. اگر دچار سوزش معده مزمن هستید، خوددرمانی را ادامه ندهید و حتما به پزشک مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که جوش‌شیرین حاوی سدیم است، پس اگر رژیم غذایی کم‌نمک دارید یا مصرف نمک برای‌تان ضرر دارد، با تأیید پزشک باید از دارو‌های جایگزین استفاده کنید.

۶. نیش یا گزیدگی حشرات

خمیر جوش‌شیرین با مقداری آب می‌تواند هر نوع سوزش یا خارش یا ورم ناشی از نیش حشرات را بهبود ببخشد. همچنین استفاده از آن در کاهش عوارض پوستی ناشی از نیش زنبورعسل، آنژیوادم و تماس با گیاهان سمی مفید است.

۷. گلودرد

یکی از شناخته‌شده‌ترین خواص نمک، استفاده از آن در بهبود علائم سرماخوردگی است. غِرغِره کردن محلول نمک و آب گرم، در کاهش ورم گلو و بهبود گلودرد بسیار مؤثر است. نصف قاشق چای‌خوری نمک را در یک لیوان آب ولرم حل کنید و چند بار در روز غِرغِره کنید.

۸. خستگی پا

دو فنجان نمک فرنگی حل‌شده در آب گرم، گزینه‌ای مناسب برای رفع درد و خستگی پا است. نمک فرنگی دارای منیزیم است. منیزیم در کارکرد عضلات بدن نقش دارد. البته بعید است که منیزیم از طریق پوست جذب شود و احتمالا این آب ولرم است که حس آسودگی را در پا‌های ما ایجاد می‌کند. بااین‌حال، یک تشت آب‌نمک ولرم در رفع خستگی پا مؤثر است.

۹. بوی بد دهان

اگر بوی بد دهان شما یا دیگران را آزار می‌دهد، احتمالا ناشی از خشکی دهان یا آفت‌های دهانی است. برای رفع بوی بد دهان یک قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین را در یک لیوان آب حل کنید و دهان‌تان را یک دقیقه شست‌وشو دهید. این کار را چند بار در روز تکرار کنید. نمک موجود در جوش‌شیرین، باکتری‌های دهان را از بین می‌برد و تا سه ساعت بوی بد دهان را رفع می‌کند.

۱۰. رفع گرفتگی عضلات ناشی از گرما

اگر به‌مدت طولانی در گرما ورزش یا کار کنید، بدن‌تان مقدار زیادی آب و نمک از دست می‌دهد. این مسئله باعث بروزِ درد شدید و گرفتگی عضلات می‌شود. برای پیشگیری از آن، باید در حین فعالیت به‌مقدار کافی آب‌معدنی حاوی نمک و املاح موردنیاز بدن بنوشید. می‌توانید از آب معدنی‌های تجاری استفاده کنید یا اینکه با حل کردن یک قاشق چای‌خوری نمک در یک لیتر آب، خودتان آن را تهیه کنید.

۱۱. یبوست

۲ تا ۶ قاشق چای‌خوری نمک فرنگی (منیزیم سولفات) را در یک لیوان آب حل کنید و بنوشید. می‌توانید کمی آب لیمو هم به آن اضافه کنید تا طعم بهتری پیدا کند. مصرف این محلول در درمان یبوست مفید است.

۱۲. زردی دندان

برخی تحقیقات نشان داده است که استفاده از خمیر دندان‌های حاوی جوش‌شیرین در براق و سفید کردن دندان مؤثر است. نمک موجود در جوش‌شیرین، لکه‌های سطح دندان را پاک می‌کند.

برچسب ها: نمک ، خواص نمک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار