رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی اراک:
رئیس اتاق بازرگانی اراک گفت:فساد در مسائل اقتصادی صدمات جبران ناپذیری را به صنعت وارد می کند،با وجود فساد نمی توانیم در حوزه اقتصادی به صورت کارآمد اقدام کنیم.
کد خبر: ۸۵۰۴۷۴
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۵:۲۶ 15 May 2020

 فساد در مسائل اقتصادی صدمات جبران ناپذیری را به تولید وارد می کند/ با وجود فساد نمی توانیم در حوزه اقتصادی به صورت کارآمد اقدام کنیم

به گزارش تابناک مرکزی، منوچهر توسطی درجلسه اعضا و هئیت رئیسه اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی اراک با منتخب مردم خمین در مجلس یازدهم افزود: بهترین زمان برای ارتباط با بخش خصوصی وپرداختن به موضوعات با توجه به مشکلات موجود در جامعه و مشغله کاری نمایندگان مجلس، حال حاضر است.

 وی با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت های مجلس برای کاهش مشکلات و موانع بخش تولید و اقتصاد استان گفت: اولین انتظار ما این است که به دور از هرگونه جناح بندی سیاسی مصالح و منافع ملی مد نظر نمایندگان مجلس قرار گیرد.

وی با بیان اینکه هر کدام از نمایندگان مجلس از هر استانی نماینده آحاد مردم در مجلس است یادآورشد: نمایندگان مجلس باید از صف بندی های سیاسی پرهیز کنند ومشکلات و موانع قانونی که به حوزه اقتصادی کشور لطمه زده است را برطرف کنند.

توسطی با اشاره به ضمانت اجرایی در حوزه قانون و قانونگذاری گفت: مقدسی نماینده فعلی مجلس به عنوان منتقد در این زمینه مطلبی را عنوان کرد، نظر بنده این است که ای کاش زمانی که مسئولیت داریم این انتقادها را بیان وپیگیری کنیم.

وی با اشاره به وجود قوانین بیشمار در حوزه های مختلف یادآورشد: در اجرای قانون ضعف داریم ،مجلس دهم در راس امور نبود و در بحث اجرا و نظارت بر قانون به خوبی عمل نمی کرد.

وی با اشاره به وجود صنایع مختلف در شهر های استان مانند اراک، ساوه، خمین و دلیجان گفت: استان مرکزی به نام صنعت شناخته شده و بر پیشانی آن این نام حک شده است بنابراین کسانیکه در این حوزه فعالیت می کنند،جهادگران حوزه اقتصادی هستند و از منظر دینی هم فعالیت آنها نوعی عبادت بشمار می رود.

توسطی با بیان اینکه کسانیکه در حوزه صنعت فعالیت می کنند ارزش بالاتری دارند نسبت به کسانیکه در مساجد در حال عبادت هستند افزود؛ این صنعت دچار گرفتاری است و با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند وبه نوعی می توان گفت با سیلی صورت خود را سرخ می کند زیرا گرفتار تامین مواد اولیه منابع مالی با سود بالا است.

وی با بیان اینکه درکشور ما تامین اعتبار برای فعالیت های تولیدی ۱۲ و فعالیت های خدماتی ۱۴ درصد است یادآورشد: زمانیکه این مسائل در کنار هم قرار می گیرند و مبالغ سود بالای ۲۰ درصد در نظر گرفته می شود بنابراین با این رقم ها هرگز صنعت رشد نخواهد کرد.

 

 فساد در مسائل اقتصادی صدمات جبران ناپذیری را به تولید وارد می کند/ با وجود فساد نمی توانیم در حوزه اقتصادی به صورت کارآمد اقدام کنیم

حامد امینی مصلح آبادی نایب رئیس اول اتاق بازرگانی اراک هم با بیان اینکه استان مرکزی به عنوان پایتخت صنعتی کشور با ۳ هزار واحد صنعتی شناخته می شود گفت: این استان صنعتی و بزرگ است و به تبع آن مشکلات آن هم متاسفانه بزرگ است.

وی با بیان اینکه بیشترین تبعات تحریم ها متوجه استان مرکزی و استانهایی است که در حوزه اقتصادی فعالیت دارند افزود:این مهم توجه ویژه مسئولان  استان و به ویژه نمایندگان مجلس را می طلبد.

 وی با بیان اینکه در استان مرکزی ۵یا۶ صنعت بزرگ وجود دارد که سبب بروز مسائل سیاسی شده اند گفت: این صنایع تمام ظرفیت مدیریتی استان را به خود مشغول کرده اند زیرا متاسفانه نه برای استان تولید داشته و سبب رونق اقتصاد شده اند و نه مالیات پرداخت می کنند.

 امینی ادامه داد: در مقابل در استان مرکزی سه هزار واحد صنعتی متوسط و کوچک داریم که هم مالیات به استان پرداخت می‌کنند و هم اشتغال در استان ایجاد کردند و هیچ دغدغه ومشکلی هم برای استان ندارند.

وی اظهارداشت:متاسفانه در چند سال گذشته توجه مسئولین استان بیش از ۷۰ درصد به سمت چند شرکت و کارخانه بزرگ در استاندارد معطوف شده که هیچ گونه خاصیتی برای استان ندارند.

وی با اشاره به ضرورت توجه مسئولان استان به بنگاه های کوچک و متوسط صنعتی استان افزود:می طلبد مسئولان به مسائل و مشکلات این بنگاه ها بپردازند چرا که بخشی از مشکلات این صنایع در سطح استانی و بخشی ازآن در سطح ملی قابل پیگیری و رفع شدن است.

  وی با بیان اینکه در این حوزه مشکلات حادی  وجودندارد گفت: مشکلات موجود در شورای گفتگو در ستاد تسهیل مطرح شده ودر این جلسات انچه در اختیار استان بوده است استفاده و مشکلات را مرتفع کرده ایم.

امینی با اشاره به مشکلات این صنایع درسطح ملی افزود: مشکلاتی از قبیل تامین مواد اولیه و روابط بین الملل، بخش صادرات صنایع استان را با چالش مواجه کرد و سبب تعطیلی کارخانه ها شده وهم اینک این صنایع با کاهش ۵۰ درصدی ظرفیت در حال ادامه فعالیت هستند.

 

 فساد در مسائل اقتصادی صدمات جبران ناپذیری را به تولید وارد می کند/ با وجود فساد نمی توانیم در حوزه اقتصادی به صورت کارآمد اقدام کنیم

عماد مردانی نایب رئیس دوم اتاق بازرگانی اراک هم با بیان اینکه استان مرکزی یک استان بسیار برخوردار و مظلوم کشور است گفت: همیشه نردبان عده ای شده ایم اما خود و مردم استان  از منابع خدادادی که در اختیار این خطه است محروم بوده ایم.

وی با بیان اینکه از ثروت های خدادادی برای مردم استان استفاده نشده است یادآورشد: بارها در این مجموعه به دنبال این احقاق حق بوده‌ایم، بخشی از آن محقق شد و بخشی نشده است.

وی با بیان اینکه  شهرستانهای مختلف استان مرکزی هر کدام در بخشی حرفی برای گفتن دارند افزود: شهر خمین به دلیل فاصله ۶۰ کیلومتری با مرکز استان یک مزیت خوب برای جذب سرمایه گذاربشمار می رود زیرا با استفاده از معافیت های مالیاتی جذابیت است ومی توان از این ظرفیت به نحو احسنت بهره برد.

مردانی با بیان اینکه در سال ۹۷ در حدود ۳ هزار میلیارد تومان واریزی به خزانه داشتیم گفت: درصد این مبلغ از ناحیه مالیات پرداختی بخش صنعت استان بوده است.

وی با بیان اینکه استان مرکزی تنها استانی است که ۱۰۰ درصد مالیات که دولت برای آن مشخص کرده را توانسته  محقق کند یادآورشد: متاسفانه فشار تامین مالیات بر روی دوش مردم استان است اما منافع آن به یک نفر می رسد که این موضوع اصلا پسندیده نیست.

مردانی گفت: در استان مرکزی ۷۳ شرکت با گردش مالی بیش از ۱۰هزارمیلیارد تومان وجود دارد که حاضر نیستند کارت بازرگانی خود را از استان مرکزی تهیه کنند و به تبع منافع  فعالیتهای آنها و مالیات پرداختی آن هم نصیب استان تهران می شود.

وی ادامه داد: این منافع باید به استان مرکزی تعلق  بگیرد چراکه آلودگی هوا و استفاده از زیر ساخت‌ها و آب و غیره از منابع این استان استفاده می شود و منافع آن در اختیار دیگران قرار میگیرد بنابراین می طلبد این موضوع پیگیری شود.

 

 فساد در مسائل اقتصادی صدمات جبران ناپذیری را به تولید وارد می کند/ با وجود فساد نمی توانیم در حوزه اقتصادی به صورت کارآمد اقدام کنیم

محمد حسین حیدری عضو هیئت نمایندگان و رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی هم با بیان اینکه در استان مرکزی از ۱۱۶ موجود در جدول مندلیف استان مرکزی ۳۶ عنصر را دارد گفت: در میان این عناصر کمیابی وجود دارد، استان مرکزی قبل از اینکه یک استان صنعتی باشد، استان معدنی بوده است.

وی با اشاره به نعمت های خدادادی در بخش صنعت، معدن و کشاورزی استان مرکزی اظهارداشت: این نعمات باید توسط مدیران دلسوز مورد توجه قرار گیرند تا مشکلات آنها در شرایط حاضر رفع شود.

وی با اشاره به ظرفیت های خمین در بخش معدن گفت: امید می رود بتوانیم با جذب سرمایه گذار و صنایع زیر دستی و فعالیت مداوم مانع صادرات خاک کنسانتره و مواد خام باشیم.

  حیدری یادآورشد: امید می رود بتوانیم منطقه قورچی باشی خمین را به عنوان برند سرب و روی ایران معرفی کنیم و با شهرستان زنجان در این حوزه رقابت کنیم و این موضوع دور از دسترس نیست.

 

 فساد در مسائل اقتصادی صدمات جبران ناپذیری را به تولید وارد می کند/ با وجود فساد نمی توانیم در حوزه اقتصادی به صورت کارآمد اقدام کنیم

ابوالفضل بابایی عضو هیئت رئیسه و خزانه‌دار اتاق بازرگانی هم با بیان اینکه مهمترین راهکار برای خروج از شرایط تحریم کشور گفت:  با توجه به تحریم های نفتی حداقل ارزی که می توانیم برای کشور وارد کنیم از محل صادرات کالاهای غیرنفتی است که در استان در این زمینه افراد به صورت فراوان در حال فعالیت هستند.

وی افزود: از منتخبین مجلس یازدهم درخواست داریم که رفع موانع صادراتی را با برقراری جلسات با صادرکنندگان به صورت مداوم پیگیری کنند.

 

فساد در مسائل اقتصادی صدمات جبران ناپذیری را به تولید وارد می کند/ با وجود فساد نمی توانیم در حوزه اقتصادی به صورت کارآمد اقدام کنیم 

بهنام آزادی دبیراجرایی اتاق بازرگانی هم با بیان اینکه در دو سال گذشته توانستیم گنجینه ارزشمندی از قوانین و مقررات مخل کسب و کار را جمع آوری کنیم گفت: این موضوع با حضور نمایندگان دستگاههای اجرایی و فعالین بخش خصوصی به صورت دقیق کارشناسی شده و ابعاد مختلف آن بررسی و با ارائه راهکار و پیشنهاد در اتاق بازرگانی آماده ارائه است، این اقدام ارزشمند می تواند به  نمایندگان‌مجلس  کمک کند  و نیاز به اصلاح دارد.

وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی استان مرکزی آمارهای ازمرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص فضای کسب و کار به صورت مرتب و فصلی منتشر می‌کند افزود: اتاق های اصناف و تعاون هم در تکمیل این آمارها نقش دارند.

آزادی با بیان اینکه به علت رفتارها و برداشت‌های سلیقه‌ای قوانین و مقررات استان مرکزی جز استان‌های بدتر و سختگیرانه قرار دارد یادآورشد: برای شهرستان خمین معافیت مالیاتی در نظر گرفته شده است تا هر شخصی به عنوان سرمایه گذار در شهرستانی کمتر برخوردار اقدام به سرمایه گذاری و از معافیت‌های مالیاتی استفاده کند اما متاسفانه یک مورد هم توسط اداره مالیاتی مورد پذیرش قرار نگرفته و اجرایی نشده است.

وی با اشاره به نامگذاری سال به نام جهش تولید گفت: برای تحقق شعار سال  باید هرچه سریعتر قوانین مخل کسب و کار را به سرعت رفع کنیم و در بحث مجوزهای کسب و کار هم باید تسریع شود و مجوزها به عنوان یک امتیاز و رانت دیده نشود.

 

 فساد در مسائل اقتصادی صدمات جبران ناپذیری را به تولید وارد می کند/ با وجود فساد نمی توانیم در حوزه اقتصادی به صورت کارآمد اقدام کنیم

علیرضا نظری منتخب مردم شهرستان خمین در مجلس یازدهم هم با بیان اینکه نگاه بنده در مبحث کلان در حوزه نظام و جهت گیری ها یک مسیر مشخص و ثابت دارد و قابل تغییر هم نیست گفت: در میدان کار معتقد به این موضوع نیستم که هر کسی مانند بنده فکر می کند باید انجام دهنده کار باشد، در هنگام انجام کار باید از همه سلیقه ها استفاده شود.

 وی افزود: خوشبختانه در دوره جدید مجلس برای دوره یازدهم یک همدستی  در همسویی و هم جهتی در بین نمایندگان استان وجود دارد.

 وی ادامه داد: در جلساتی که در چند ماه گذشته، پس از انتخابات تشکیل و مجمع نمایندگان منتخب استان در مجلس یازدهم برگزار شد، تصمیم گرفته شد که در تمام تصمیمات عمدتاً یک نامه با امضای تمام نمایندگان استان نوشته و درخواست اقدام شود تا از پتانسیل بیشتر وظرفیت بالایی برخوردار باشد.

نظری با بیان اینکه چنین فضایی در  سنوات گذشته به این شکل نداشته ایم. یادآودشد: بودجه سال ۹۹ عمدتاً مبتنی بر منابع تخیلی بسته شده است زیرا فروش یک میلیون بشکه نفت با ارزش بیش از ۵۰ دلار در نظر گرفته شده و این کاملا مشخص است که دست یافتنی نیست زیرا در صورتی که فروشی هم باشه به راحتی نمی‌توان آن را وصول کرد.

وی با اشاره به تصویب  منابع کسب ۱۶۵ هزار میلیارد تومان از محل مالیات  هم گفت:  با توجه به شرایط تولید در حال حاضر و وجود ویروس کرونا که مزید بر علت شده است، دولت باید در سه ماهه اول سال اعلام بخشودگی مالیاتی کند در سه ماه بعد هم وضعیت نامشخص است.

وی ادامه داد:در اولین هفته پس از تایید اعتبار نامه ها، زمانی که مجلس یازدهم رسماً کار خود را شروع کرد باید بحث اصلاح قانون بودجه مبتنی بر منابع واقعی پیش بینی شود.

نظری یاد آورشد: یکی دیگر از مشکلات ساختاری که در کشور وجود دارد و گرفتار آن هستیم، این است که بخشهای خصوصی در میدان عمل دچار مشکل شدند و فضای بروکراسی و اداری نشینی در کشور رشد کرده است.

وی اضافع کرد: متاسفانه صندوق‌های بازنشستگی در شرایط خوبی نیستند و دولت باید هم ۳ میلیون حقوق کارکنان خود را پرداخت کند و هم بخشی از توان مورد نیاز برای پرداخت حقوق مستمری بگیران را در نظر بگیرد و این موضوع موجب شده که دولت به یک دولت چاق حجیم بی تحرک تبدیل شود که تمام آورده را خرج امور جاری خود می کند.

وی گفت: در شرایط کنونی  چاره‌ای جز برگشت به ظرفیت های بخش خصوصی بخصوص ً بحث صنعت معدن و کشاورزی وجود ندارد.

نظری با اشاره به اینکه ایران اسلامی  بر اساس میزان جمعیت در جهان، یک درصد جمعیت دارد اظهارداشت: این درحالی است که ایران از نظر منابع سه درصد منابع جهان را در اختیار دارد بنابراین با این تفاسیر باید سرآمد می بودیم و زندگی ها دارای رونقی بهتری و اقتصادکشور باید شکوفاتر می بود اما متاسفانه بدترین شرایط ممکن را در حال حاضر داریم.

وی با بیان اینکه متاسفانه نتوانستیم یک آمایش سرزمینی مناسب را داشته باشیم. یادآورشد: سرمایه گذاری  برای ساخت پتروشیمی که در سنوات گذشته پیش بینی شده و درحال حاضر  ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما آورده ای این سرمایه گذاری برای استان ندارد.

 وی با بیان اینکه در خمین که با مشکلات آب دست و پنجه نرم می کند، یک صنعت آب بر را احداث کرده ایم گفت: در صورتی که آمایش سرزمینی به صورت صحیح در این شهرستان مد نظر قرار گرفته بود باید از ظرفیتهای دیگری استفاده می کردیم تنها آورده این سرمایه گذاری در نهایت ۱۱۰ شغل خواهد داشت.

نظری اظهار داشت:امروز صنایع بزرگ در دنیا اقبالی ندارند و دچار مشکلات بسیاری می شود.

وی افزود: امروزه صنایع کوچک تر بسیار راحت تر و با هزینه و آسیب های کمتر باقابلیت کنترل تکانه های اقتصادی بیشتر می توان کنترل کرد.

وی با اشاره به احصای قوانین مزاحم گفت: برای حذف قوانین دو پهلو و چند پهلو مزاحم آمادگی لازم  در میان نمایندگان استان وجود دارد واین کار به خوبی انجام خواهد شد.

 

 عبدالرحیم علیپور فعال سیاسی و فرهنگی استان مرکزی هم در این جلسه با توجه به اهمیت پیگیری این مسائل به حاضران توصیه کرد: در صورتی که جلساتی همانند این جلسه برگزار کنید اما پیگیری نکنید وقت خود را تلف کرده اید ، بنابراین  پیگیری مکرر وقرار دادن نمایندگان در شرایطی که تسهیل کنند امور باشند،ضروری است.

 

فساد در مسائل اقتصادی صدمات جبران ناپذیری را به تولید وارد می کند/ با وجود فساد نمی توانیم در حوزه اقتصادی به صورت کارآمد اقدام کنیمفساد در مسائل اقتصادی صدمات جبران ناپذیری را به تولید وارد می کند/ با وجود فساد نمی توانیم در حوزه اقتصادی به صورت کارآمد اقدام کنیم

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار