کارشناس زلزله‌شناسی با بیان اینکه زلزله‌های کوچک احتمال وقوع زلزله‌های بزرگ و قوی را کاهش می‌دهد، گفت: وقوع زمین‌لرزه‌های شدید در تهران منتفی است.
کد خبر: ۸۴۸۲۶۰
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱ 10 May 2020

سیدمسعود پیمان با بیان اینکه یکی از رسالت های محققان و دانشمندان اطمینان خاطر دادن به مردم و کاهش آسیب و اضطراب روانی آنان است، اظهار کرد: زلزله به قدری پیچیده است که دانش بشری درباره تمام زوایای آن ناتوان و نارسا است و نمی توان به یک منبع اتکا کرد.

وی با بیان اینکه نباید با برخی اظهارنظرهای غیرعلمی و احساسی مردم را ترساند، گفت: بر پایه اظهارات غیرمستحکم و غیرعلمی نمی توان گفت در جایی زلزله اتفاق می افتد یا نه، زیرا زلزله شناسی دانشی است که بر پایه آن می توان گفت منطقه ای قابلیت زلزله خیزی دارد و باید احداث بنا و تاسیسات در آن منطقه بسیار مقاوم در برابر زلزله باشد.

مدیر سابق امور زلزله شناسی نیروگاه های اتمی و سدهای بزرگ کشور، وقوع زلزله های کوچک و در حد پنج ریشتر را باعث آزاد شدن انرژی های انباشته شده در گسل ها و خروج گازهای زمین دانست و افزود: وقوع چنین لرزه‌هایی هدیه ای ارزشمند است که مانع وقوع زمین لرزه های بزرگ می شود و باید آن را به فال نیک بگیریم.

پیمان با بیان اینکه هیچ کس منکر زلزله خیزی شهرهای بزرگ نیست، خاطرنشان کرد: هیچ دلیل علمی مبنی بر وقوع زلزله بزرگ در تهران وجود ندارد و نباید برخی افراد با عنوان کارشناس هر از گاهی با اظهاراتی مبنی بر احتمال وقوع زلزله بزرگ در تهران، موجب وحشت و هراس مردم شوند بلکه رسالت محققان کاستن از نگرانی مردم و روحیه دادن به آنهاست.

وی با اشاره به وقوع زلزله های متعدد در شهر ری و احساس آن در تهران این امر را دلیلی بر وقوع زلزله بزرگ در تهران ندانست و گفت: چون ری بسیار نزدیک تهران است بنابراین هر زلزله ای که رخ می دهد طبیعی است که در تهران هم احساس شود.

پیمان خاطرنشان کرد: در تحقیقات زلزله باید منطقه را پهنه بندی کرد و ویژگی لرزه خیزی فاصله به فاصله و نقطه به نقطه فرق می کند.

وی با اشاره به وقوع زلزله در جاده هراز در سال ۱۳۶۰ و وحشت مردم تهران و بروز شایعات ناشی از آن، اظهار کرد: در آن زمان به دستور نخست وزیر وقت، بنده به همراه یک تیم متخصص زمین شناسی برای بررسی و مطالعه منطقه به دماوند رفتیم و بعد از مشاهدات میدانی اعلام کردیم که با آمار نمی توان گفت در تهران زلزله شدیدی رخ می دهد.

بامداد روز جمعه زمین لرزه ای با قدرت ۵.۱ ریشتری در ۷ کیلومتری گسل مشا و ۶ کیلومتری شهر دماوند رخ داد که موجب وحشت شهروندان تهرانی شده و دو نفر نیز جان خود را از دست دادند؛ پس از آن پس لرزه‌های متعددی در این منطقه رخ داده که بزرگترین آن ۳.۹ ریشتر بوده است.

برچسب ها: سیدمسعود پیمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار