چندروزی است که بی‌توجهی مردم به مراقبت‌های کرونایی در شهر تهران موجب بحران شده است. از یک طرف در جاده‌های شمالی ترافیک سنگینی را پیش رو داریم و از طرف دیگر آمار بستری‌های کرونایی در شهرستان‌های استان تهران روند صعودی به خود گرفته است.
کد خبر: ۸۴۷۸۱۱
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰ 09 May 2020
تهران در لبه پرتگاه کرونا/ یک گام دیگر تا برگشت به خانه اول

سیدمهدی حسینی: با شیوع بیماری کرونا از آنجا که تاکنون درمانی برای این بیماری مهلک کشف نشده است بهترین توصیه برای ایمن‌سازی جامعه  همان کنترل جمعی و مراقبت‌های انفرادی مردم از خود در محیط‌های شهری است که این دست‌آورد مهم در شرایط فعلی جز دو طریق به حداقل رساندن مراجعت‌های بیرون از منزل و استفاده مداوم از مواد و اقلام بهداشتی برای رفع آلودگی‌های احتمالی میسر نمی‌شود.

اما هم‌زمان با بازشدن تدریجی کسب و کارها در کشور و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، متأسفانه شاهد بی‌توجهی دوباره بعضی از مردم استان تهران نسبت به رعایت مراقبت‌های بهداشتی بودیم تا بدانجا که سخنگوی وزارت بهداشت نیز به این مسئله واکنش نشان داد و مردم را بار دیگر به رعایت توصیه بهداشتی و دوری از تماس با افراد مشکوک دعوت کرد.

چرا روند تهران نگران کننده است؟

عدم مسؤولیت پذیری شهروندان تهرانی را در کنار این واقعیت بگذارید، طبق آماری که دولت از وضعیت شهرهای سفید در کشور منتشر کرده، هیچ کدام از شهرهای این استان در این فهرست جایی ندارند و به عبارتی دیگر وضعیت‌شان سفید نیست. حال آنکه این استان با ۱۷ میلیون جمعیت پرازدحام‌ترین استان کشور است که خود می‌تواند عاملی برای گسترش هرچه بیشتر این بیماری شود.

 وضعیت نگران کننده آمار کرونا

بررسی روند ابتلا مبتلایان به بیماری کرونا در چند روز اخیر کشور حکایت از آن دارد که بار دیگر آمار ابتلا روند صعودی به خود گرفته است.

همزمان با آنکه روند صعودی کرونا از یک ماه پیش در کشور رو به کاهش گذاشت چنانچه در تاریخ ۱۳ فروردین کمترین میزان ابتلا (۸۰۲ نفر) گزارش شد موجی از رضایت مسؤولان را فرا گرفت اما متأسفانه در ۶ روز گذشته با افزایش آمار روبه‌رو بوده‌ایم که خود گواه این مطلب است که عدم رعایت نکات خودمراقبتی تا چه میزان می‌تواند بر روند صعودی این بیماری تأثیرگذار باشد.

شرق و شمال تهران زیربار ترافیک کرونایی/ مسافرنا زیاد‌تر شدند

در دگرسو نیز در روزهای گذشته نیز شاهد بازگشت ترافیک سنگین به جاده‌های ورودی شهرهای شمالی بوده‌ایم چنانچه سیاوش محبی فرمانده پلیس راه ویژه شرق استان تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در پردیس در خصوص وضعیت ترافیکی محورهای هراز، فیروزکوه، امام رضا(ع) و بزرگراه حرم به حرم اظهار کرد: عبور و مرور انواع وسایل نقلیه از جنوب به شمال محور هراز فوق سنگین و در محدوده امامزاده هاشم(ع) با پس زدگی چند کیلومتری بار ترافیکی روبه‌رو هستیم.

وی ادامه داد: آمد و شد انواع وسایل نقلیه از جنوب به شمال محور فیروزکوه نیز فوق سنگین و ورود حجم بالایی خودروها تردد با کندی همراه است.

هشدار دوباره فرمانده نگران

علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران که در این دوماه اخیر مرتب مردم را به رعایت نکات بهداشتی ترغیب می‌کند در یکی از آخرین اظهار نظرهای روزگذشته خود گفت: ما با امواج جدید بازگشایی و خطر جدی در کلانشهر تهران روبرو هستیم و شهروندان باید بیش از گذشته ملاحظات بهداشتی را رعایت کنند زیرا هنوز در تهران به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم که کاهش خطر را اعلام کنیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تهران شهری آلوده است و تغییر محسوسی در آمارها اتفاق نیفتاده و ما اصرار جدی برای رعایت دقیق پروتکل‌ها داریم و از مردم می‌خواهیم که از ترددهای غیرضروری در سطح شهر اجتناب کنند.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران یادآور شد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۹۲ مورد جدید در بخش عادی و ۷۱ بیمار جدید در بخش مراقبت‌های ویژه بستری و ۳۸۲ نفر از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تهران ترخیص شدند که این آمارها نشان می‌دهد تفاوت چشمگیری در مقایسه با سایر مناطق وجود ندارد که البته دلیل آن تأخیر بازگشایی یک هفته‌ای در تهران نسبت به سایر نقاط کشور است.

زنگ هشدار در اسلامشهر مجدداً به صدا درآمد

مسعود مرسلپور فرماندار اسلامشهر که خود از بهبودیافتگان بیماری کرونا است نیز با هشدار نسبت به روند صعودی آمار مبتلایان در این شهرستان ابراز داشت: اگر توصیه‌های بهداشتی و پروتکل‌های اعلامی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را رعایت نکنیم به شرایط سخت گذشته بازخواهیم گشت.

وی افزود: با همکاری خوب مردم روند ابتلا به ویروس کرونا در این شهرستان شیب نزولی داشت اما متأسفانه در روزهای اخیر شاهد صعودی شدن این بیماری در اسلامشهر هستیم.

فرماندار اسلامشهر بر ضرورت اجرای کامل طرح فاصله گذاری اجتماعی هوشمند در این شهرستان بویژه در واحدهای صنفی و اماکن عمومی تأکید کرد.

مرسلپور در پایان از مردم خواست از ترددهای غیرضرور در سطح شهرستان پرهیز کنند و حتی المقدور در منازل خود بمانند.

هم چرخ معیشت بچرخد و هم چرخ کاهش آمار ابتلا

 با این حال آنچه باید محل توجه قرار گیرد لزوم همکاری بیشتر مردم نسبت به رعایت توصیه‌های بهداشتی است. از یک طرف اگر کسبه و صنوف بسته باشند بسیاری از مردم در تهیه نیازهای روزمره و معیشتی خود دچار بحران می‌شوند به گونه‌ای که حتی در پیشرفته‌ترین کشورهای حال‌حاضر دنیا نیز توصیه‌هایی مبنی بر بازگشایی تدریجی صنوف در حال انجام است. از طرف دیگر نیز مردم باید خود را به ملزم به رعایت توصیه‌های بهداشتی کنند تا بتوانیم با به حداقل رساندن آمار کرونا زمینه‌ساز بازگشت کشور به شرایط عادی شویم.

در این میان با توجه به حجم جمعیتی بالای ساکنان استان تهران کوچک‌ترین غلفتی از سوی مردم این استان می‌تواند به افزوده شدن زمان ماندگاری چند ماهه این بیماری در استان و توأمان درکشور بیانجامد که نتیجه آن چیزی نیست جز به هدر رفتن تمامی زحمات کادر درمان و شهدای سلامت کشور، که با جانفشانی‌های خود زمینه ساز کاهش آمار ابتلا شده بودند.

انتهای پیام/۶۷۰۶۶/گ۱/س

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار