برخی افراد با افراط در خوردن مواد مضر به ویژه شیرینی جات در وعده‌های غذایی افطار و سحر باعث به خطر افتادن سلامت خود می‌شوند.
کد خبر: ۸۴۷۴۳۷
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۲ 08 May 2020

بر اساس تحقیقاتی که دانشمندان ارائه کرده اند، روزه داری در ماه مبارک رمضان می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی و سلامت بدن شود. اما یکی از نکات مهم برای سلامت بدن، داشتن رژیم غذایی مناسب در وعده‌های سحر و افطار است.

برخی افراد با افراط در خوردن مواد مضر به ویژه شیرینی جات در وعده‌های غذایی افطار و سحر، نه تنها به بدن خود کمک نمی‌کنند، بلکه باعث به خطر افتادن سلامت خود می شوند.

فرزانه خدایی منش، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک  گفت: زولبیا و بامیه یکی از خوراکی‌های محبوب و در عین حال پر ضرر در ماه مبارک رمضان است که مصرف آن در بین مردم مخصوصا روزه داران رواج دارد. زولبیا از موادی نظیر نشاسته، شکر فراوان و ماست تهیه شده که در روغن سرخ و در شیره غوطه ور می‌شود که با مصرف آن چیزی جز کالری زیاد وارد بدنمان نکرده ایم.

افزایش ناگهانی قند خون با مصرف زولبیا و بامیه

او افزود: این موارد درباره  بامیه نیز صدق می‌کند. قند موجود در زولبیا و بامیه بسیار بالا بوده و حاوی قند ساده است که به سرعت شکسته شده و وارد سلول‌های بدن می‌شود در نتیجه باعث افزایش ناگهانی قند خون و انسولین در بدن می‌شود.

خدایی منش ادامه داد: در تهییه زولبیا و بامیه از روغن جامد حاوی اسیدهای چرب با ترانس بالا استفاده شده که مصرف آن باعث گرفتگی عروق، بیماری‌های قلبی، بالا رفتن قند خون، بالا رفتن چربی و فشار خون و در نهایت سکته قلبی می‌شود.

او گفت: به طور کلی از مضرات خوردن قند و شکر می‌توان به کاهش هورمون رشد، کاهش عملکرد آنزیم ها، سرگیجه و خواب آلودگی، تضعیف سیستم ایمنی بدن، کاهش تمرکز، افزایش اضطراب، افزایش ریسک ابتلا به انواع سرطان ها اشاره کرد.

خدایی منش در پایان تاکید کرد: سعی کنید در ماه مبارک رمضان قندهای سالم شامل انواع میوه‌های خشک مانند خرما، توت، انجیر، مویز و... را جایگزین شیرینی‌ها و دسرهای تهیه شده با قند و شکر کنید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار