این روزها تب و تاب خرید سهام و ورود به بازار بورس در تمام خانواده‌های ایرانی به چشم می ‌خورد. برخی نیز تصویری از این بازار به مردم ارایه می کنند که کمی غیر واقعی است. در این باره باید چند نکته را با صراحت یادآور شد: 

۱) بازار بورس بازاری پر ریسک است. همانقدر که امکان رشد دارد، امکان سقوط هم دارد. معمولا در دوران افول این بدنه کم اطلاع و کم دانش است که بیشترین ضربه را متحمل میشود. بنابراین تشویق همه مردم برای ورود به این حوزه مالی کاری (به دلیل نداشتن دانش لازم) نادرست است.

۲) اشتباه دوم حضور تمام قد در بورس است، به این معنا که فردی با سودای سودهای سرشار تمام زندگی خود را فروخته و با نقدینگی آن وارد بورس شود. هیچ کارشناسی چنین توصیه ای به مردم نمی کند. با ملاحظه بند ۱ و ریسک واقعی باید مبلغی وارد بورس شود که در صورت سقوط، توان تاب آوری در مقابل خسارت احتمالی و صبر برای رسیدن به روزهای رشد وجود داشته باشد. لذاست که کارشناسان توصیه می کنند که اگر پولی مازاد در اختیار دارید یکی از راه ها که میتواند به رونق تولید در کشور کمک کند سرمایه گذاری در بورس است.

۳) خرید و فروش سهام با قرعه کشی و ... متفاوت است و نیازمند اطلاعات بسیاری از بازارهای جهانی، اقتصاد و وضعیت کشور، در آمد و هزینه شرکت، تیم مدیریتی و آینده پژوهشی بازار مرتبط است. از این رو مردم عادی هیچگاه نمی توانند در بورس به سود برسند مگر آنکه از مشاورین امین و مورد تایید (فرد یا شرکت) برای خرید و فروش بهره بگیرند.

۴) بورس اساسا برای سرمایه گذاری کوتاه مدت مناسب نیست و باید نگاهی فرآیندی با رعایت بند ۳ به آن داشت.

۵) برای افرادی که اطلاعات اندکی از این بازار پر ریسک دارند بهتر است سرمایه خود را برای خرید سهم عرضه اولی مصرف کنند چرا که ریسک کمتری دارد و هرچند ممکن است لازم باشد زمان بیشتری برای رشد آن صبر کرد.

۶) اگر از گذشته دارای سهام پراکنده ای بوده اید لازم است با مراجعه به کارگزاری ها (در بانک ها و ...) و دریافت کد سجام اقدام به تجمیع همه سهام خود در شرکت های مختلف نمایید تا هم راحت تر قابل مدیریت (خرید و فروش) باشد و هم از میزان سرمایه گذاری و سود و زیان خود مطلع می شوید.

7- توجه به این نکته ضروری است که فروش  سهام دولتی به مردم با این گستردگی را نمی توان خصوصی سازی اقتصاد تلقی کرد .
چرا که این سهام‌های فروخته شده به کثیری از مردم نقشی در مدیریت مجموعه های اقتصادی که بخشی ازسهام آن واگذار شده ندارند و این دولت است که  ضمن جمع کردن نقدینگی مردم  باز طبق روال گذشته آنها را اداره می‌کند، نه نه مردم .