بامداد ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹خورشیدی در نزدیکی دماوند زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۱ ریشتر رخ داد که به دلیل نزدیکی مرکز زلزله به آتشفشان دماوند شایعه ای مبنی بر فعال شدن این آتشفشان منتشر شد اما بررسی‌ها نشان داد که گسل فعال مشا مسبب این زمین لرزه بوده است و ارتباطی به آتشفشان ندارد.
کد خبر: ۸۴۷۴۲۰
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۵ 08 May 2020

دماوند در شمال ایران، بلندترین قله، بلندترین آتشفشان آسیا و خاورمیانه و یکی از یک‌هزار و ۵۱۵ قله بسیار برجسته جهان به‌شمار می‌رود. این کوه در پاره مرکزی رشته‌کوه البرز در جنوب دریای مازندران جای دارد. بر اساس شواهد، آتشفشان‌شناسان، کوه دماوند را آتشفشان فعالی می‌دانند و وجود چشمه‌های آب گرم و خروج گازهای خروجی تنها شواهدی بر این گفته است اما چند وقتی است که در مورد هیجانات کوه دماوند مطالبی مبنی بر گرم شدن هوای دماوند و احتمالات دیگر مطرح می‌شود در جدیدترین این شایعات خبری مبنی بر فعال شدن این آتشفشان و منجر شدن به زمین لرزه تهران بازتاب داده شد اما این خبر کذب بود و محتمل‌ترین گسلی که می توان مسبب این زمین لرزه دانست جابجایی گسل مشا است. این گسل، یکی از مهمترین گسل های محدوده تهران و رودهن و بومهن است که از دماوند تا نزدیکی ارتفاعات کرج و طالقان ادامه می یابد.

شایعه: فعال شدن آتشفشان دماوند مسبب اصلی زمین لرزه‌ بامداد ۱۹ اردیبهشت به بزرگای ۵.۱ ریشتر در تهران بود.

پاسخ به شایعه: علی مرادی، رئیس مرکز لرزه نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در خصوص دلیل وقوع زلزله تهران گفت: با اطمینان می‌گویم که این زلزله مربوط به گسل مشا است و فعال شدن آتشفشان دماوند را تکذیب می‌کنیم. وی با بیان اینکه این زمین لرزه در نزدیکی روستای مشا و امامزاده هاشم رخ داده است، گفت: شرایط سنجش آتشفشان با زلزله کاملاً متفاوت است. بدین ترتیب با مشاهدات رئیس موسسه زلزله نگاری و همکارانش آتشفشان دماوند دلیل زلزله تهران نبوده است.

همچنین ابراهیم حق شناس معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله گفت: این زلزله ارتباطی با فعالیت آتشفشانی ندارد چراکه گسل مشا که نزدیکترین گسل به این آتشفشان است در طول تاریخ فعالیت های خود را داشته اشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار