الهام فخاری از راه‌اندازی سامانه دست فروشان برای ساماندهی آنان خبر داد.
کد خبر: ۸۴۷۴۱۴
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱ 08 May 2020

معضلات شهری از قبیل مسئله بی خانمان ها و دست فروشان مقوله ای است که این روزها از جنبه بهداشتی و اقتصادی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند و مسئولین شهری در این راستا گام هایی موثر بردارند.

الهام فخاری، عضو شورای اسلامی شهر تهران، در این زمینه گفت: بسیاری از امور و مواردی همچون همکاری شهرداری تهران با ستاد ملی مقابله با کرونا و اموری که شورای شهر تهران در این راستا پیگیری می‌کند و پشتیبانی از مجموعه‌های شهری و سایر دستگاه‌ها از جمله کادر درمان و حوزه‌های تخصصی مدیریت، در حیطه کاری مستقیم شورا نبوده اما در این روزها خدمت به مردم در اولویت قرار دارد.

او افزود: در قانون اساسی تصویب شده که شورا به عنوان رکن نظام سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشورمان به فعالیت بپردازد و در واقع قرار بر این بوده به تدریج حوزه اختیارات شوراها گسترش پیدا کند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: وظیفه ملی و انجام خدمت به مردم وظیفه همه ما است و در تقسیم کار می‌توانیم بگوییم پاکیزه نگه داشتن، ضدعفونی کردن محوطه‌های فضاهای عمومی، تنظیم سیستم حمل و نقل عمومی و امثال آن جزو وظایف شهرداری بوده است. شهرداری تهران هیچکدام از خدمت رسانی‌های خود را تعطیل نکرد و با مسئولیت سنگینی که باز نگه داشتن مراکز برای شهرداری ایجاد می‌کرد ولی این امر را محقق کرد. 

 رئیس شورای اسلامی استان تهران با اشاره به حمایت از افراد بی خانمان در ایام کرونا اظهار کرد: استدلال ما این بود که فرد بی خانمان خانه‌ای ندارد که بخواهد در خانه بماند و قرنطینه شود و اگر خانه‌ای داشت به گرمخانه مراجعه نمی کرد بنابراین ما گرمخانه را به منزله خانه جایگزین آن‌ها فعال نگه داشتیم و این فعال نگه داشتن دستاوردهای مثبتی هم داشت. در گرمخانه‌ها همواره موارد مشکوک را مورد بررسی قرار می دادیم و خوشبختانه تا امروز انتشار و شیوع کرونا را در مراکز رویت نکرده و این به زحمت و دقت دست اندرکاران و کارگران و کارکنان مجموعه محقق شده است.

او افزود: تصور می‌کنم اقدامات انجام شده برای افراد بی خانمان تهران در بین کلان شهرهای جهان یک رکورد است در گفت و گوی آنلاینی که بین شهردار تهران و لندن برگزار شد، مشاهده شد که شهردار لندن هم به تفاوت عملکرد مجموعه مدیریت شهرداری تهران به صراحت اشاره کرد و آن را یک نقطه قوت بزرگ برای تهران محسوب کرد. همه ما می دانیم به لحاظ زیرساخت‌ها و تأمین دستگاه‌ها کشورمان محدودیت‌های جدی وجود دارد ولی ما هیچ نوع خدمتی را نه تنها کاهش ندادیم و اتفاقا خدمات 24 ساعته و کامل ارائه شد.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: حوزه های دیگر اصولا از شهرداری و شورا انتظار دارند که به مقابله با کرونا بپردازد اما در بسیاری موارد وظیفه و اختیار قانونی دستگاه‌های دیگر است. مسائلی همچون بحث کودکان کار که در اوایل گسترش بیماری برخی ابراز نگرانی کردند که کودکان کار چه می‌شوند با پیگیری که همکاران کمیسیون سلامت و محیط زیست با سازمان مدیریت پسماند داشتند هماهنگی‌هایی صورت گرفت و نظارت ها  را سعی کردیم بیشتر انجام بدهیم.

فخاری با اشاره به تداوم حضور زباله گردها در سطح شهر ادامه داد: این ادعا که زباله گردی و کودک کار در ایام کرونا در شهر وجود نداشته است صحت ندارد و این قشر در شهر تردد دارند به  خصوص در اوقات شب و کم  رفت و آمد مشاهده می کنیم که زباله‌گردها علی رغم همه دستورالعمل‌ها و مصوبه‌ها فعالیت می کنند اما  کمتر شاهد حضور آن ها در سطح شهر هستیم.

این عضو پارلمان شهری اذعان کرد: همکارانمان به اتفاق مدیران سازمان خدمات شهری و بعضی از مدیران دیگر به گودهایی مراجعه کردند که معروف به گودهای تفکیک پسماند هست و شاید خیلی از مردم تهران نام این گودها به گوششان نخورده باشد اما در حاشیه صنعت بازیافت و پسماند در تهران این محوطه‌ها وجود دارد.

فخاری با تاکید بر لزوم پیگیری سامان دهی کودکان کار گفت: تلاش شد که بچه‌ها در معرض خطر  کمتری قرار گیرند. واقعیت این است که از باب کنترل کارگاه‌ها و پیمانکاران باید گفت که بخشی که در مورد آن اختیار قانونی داریم، اقداماتی انجام شده است و بخش دیگر آن که مربوط به حضور بچه‌های اتباع غیرایرانی هست در حوزه ماموریت های ما نیست و مواردی از این دست از حیطه کار شهرداری تهران یا حوزه اختیارات مدیریت شهری خارج می‌شود.

او افزود: حمایت‌ های سازمان‌ های مردم‌ نهاد نیز در راه مقابله با کرونا چشم گیر است و این سرمایه اجتماعی یک ارزش ملی است که در این شرایط سخت همه با همدلی تلاش می‌کنند. همه می‌دانیم با حالت ایده آل فاصله داریم اما تلاشمان را در این راستا ارتقا داده ایم.

 رئیس شورای اسلامی استان تهران با اشاره به اهم فعالیت های حوزه سامان دهی دستفروشان به کاستی های این حوزه اشاره کرد و گفت: در عرصه گروه‌های اجتماعی و دست‌فروشان هنوز سامانه مشخصی که بتواند به طور جامع مشخص کند که چه افرادی به عنوان دستفروش سیار یا مستقر یا غرفه دار فعالیت می‌کنند وجود ندارد اما تلاش بر این شد ضمن اینکه آنهایی که در بازارچه‌ها فعال بودند و مشخصاتی از آنها هست اول مورد بررسی قرار گیرند و در فاز بعدی سایر اقشار دست فروشان را رسیدگی کنند. این ایام ضرورت سیستم‌‌ سازی حوزه دستفروشی را جدی‌تر مطرح کرده است.

فخاری تاکید کرد: بحث نگاه مثبت به حوزه دستفروشی از زاویه فرصت حتی زیبایی‌شناسی شهری و جاذبه‌های گردشگری که در بسیاری از کشورهای دیگر هم هست در دستور کار قرار گرفته است. از آن طریق یک شبکه ایمن و نسبتا عادلانه‌تری برای کسانی که یا علاقه‌مند هستند یا شرایطشان به گونه‌ای است که ناگزیر به دست فروشی هستند فراهم شده است.

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار