کد خبر: ۸۴۴۷۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳ 02 May 2020
صنعت گردشگری ایران طی ماه‌های فروردین و اسفند که فصل‌های طلایی گردشگری ایران به شمار می‌آیند، متحمل بیش از پنج هزار میلیارد تومان خسارت شد.
 

بلیط هواپیما

ایران در صنعت گردشگری و سفر متحمل خسارت‌های شدیدی شده است. در ماه‌های فروردین و اسفند گذشته، شیوع ویروس کرونا ۵،۳۰۰ میلیارد تومان (برابر با ۳۳۰ میلیون دلار) زیان بر صنعت گردشگری ایران وارد کرده است. جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه‌ی هتلداران ایران با اشاره به خسارت‌های مالی این صنعت از گسترش کرونا افزوده است که ۲۴۰ هزار نفر به‌طور مستقیم و ۵۵۰ هزار نفر دیگر نیز به‌طور غیرمستقیم در صنعت سفر و گردشگری مشغول به کار و کسب درآمد هستند. شرح کاملی از خسارات وارده بر صنعت گردشگری در اثر شیوع کرونا را در سایر مقاله‌های کجارو بخوانید.

رئیس جامعه‌ی هتلداران ایران از دولت خواست تا صنعت گردشگری را از پرداخت مالیات معاف کند. چراکه هتل‌ها، آژانس‌های مسافرتی و مراکز اقامتی به‌خاطر تعطیلی کامل در زمان شیوع ویروس کرونا، درآمد‌های خود را از دست داده‌اند. به گفته‌ی وی، شیوع ویروس کووید ۱۹ که به نام ویروس کرونا شناخته می‌شود، هتل‌ها را به‌تن‌هایی متحمل سه میلیارد تومان (برابر با ۱۸۷ میلیون دلار) زیان کرده است.
 

خسارت‌پنج هزار میلیارد تومانی کرونابه صنعت گردشگری

 

دولت ایران برای کسب‌وکار‌هایی که در اثر شیوع کرونا دچار زیان شده‌اند، کمک مالی یک ساله‌ای را در نظر گرفته است که شامل وام با نرخ بهره‌ی ۱۲ درصد است. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز بسته‌ی حمایتی برای کسب‌وکار‌های مشغول در گردشگری معرفی کرده است که تصمیم‌گیری درباره‌ی آن هنوز نهایی نشده است. با این حال، کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که با اینکه کمک‌های مالی ذکر شده اقدام‌های مثبتی در جهت حل مشکلات این صنعت هستند، از توان کافی برای این کار برخوردار نیستند.

امیر پویان رفیعی شاد، رئیس انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری استان تهران، می‌گوید کمک‌های مالی اعلام شده درد زیادی را درمان نمی‌کنند. او به این واقعیت استناد می‌کند که همه‌گیری کرونا، گردشگری را در دو ماه گذشته به‌طور کامل متوقف کرده است.

سال گذشته سالی پر از دست‌انداز برای صنعت گردشگری ایران قلمداد می‌شود که شاهد وقوع سیل در نقاط مختلف ایران در فصل بهار، ناآرامی‌های آبان ماه و سقوط هواپیمای اوکراینی در روز‌های انتهایی سال بود. می‌توان گفت که شیوع ویروس کرونا، آخرین ریسمان‌های امید این صنعت به نجات را نه‌تن‌ها در ایران بلکه در سرتاسر جهان از هم گسست.
 

 خسارت‌پنج هزار میلیارد تومانی کرونابه صنعت گردشگری

 

رفیعی شاد با اشاره به این نکته که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای حمایت از صنعت گردشگری، پیشنهاد تاخیر در پرداخت مالیات بر ارزش افزوده را مطرح کرده است، می‌گوید به‌خاطر تعطیلی تمامی آژانس‌های مسافرتی، هیچ معامله‌ای طی دو ماه گذشته انجام نشده است. وی معتقد است که دولت باید صنعت گردشگری را در سال مالی جاری مشمول بخشودگی مالیاتی قرار بدهد و با تامین رفاه اجتماعی کارکنان این بخش از آن‌ها حمایت کند. تمامی دولت‌ها وعده‌هایی مبنی بر کاهش نرخ بیکاری می‌دهند، اما به‌گفته‌ی رفیعی شاد، این حمایت‌های مالی است که می‌تواند مشاغل را نجات بدهد و از ورشکستگی آژانس‌های مسافرتی جلوگیری کند.

رئیس انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری استان تهران تعداد آژانس‌های مسافرتی تهران را ۲۰ هزار دفتر اعلام کرد و با فرض اینکه هرکدام از آن‌ها به ۱۰ نفر حقوق پرداخت می‌کنند و هر کارمند به‌طور میانگین دارای خانواده‌ای با چهار عضو است، این‌گونه برآورد کرد که دولت با حمایت از این قشر می‌تواند تنها در پایتخت معاش ۸۰ هزار نفر را تامین کند.

 
 خسارت‌پنج هزار میلیارد تومانی کرونابه صنعت گردشگری
 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار