کد خبر: ۸۴۴۶۴۳
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷ 02 May 2020
رشد اجاره‌بها، زیر خط تورمی است

تهران - نایب رییس اتحادیه املاک تهران با پیش‌بینی رشد معقول اجاره بها ( زیرخط تورم) در سال ٩٩، گفت:‌ سال گذشته که مسکن تجربه رشد صددرصدی را داشت، اجاره بها تا سقف ٣٠ درصد رشد کرد. البته امسال پیش‌بینی می‌کنیم که رشد اجاره بها به مرز تورم نخواهد رسید و زیرخط تورم خواهد بود.

«حسام عقبایی» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: بازار مسکن چه در حوزه اجاره و چه خرید و فروش با تورم و افزایش قیمت‌ها مواجه است اما افزایش قیمت ها مانند سال گذشته جهشی و سونامی‌گونه نیست.

وی گفت: ٣٧ درصد از جمعیت شهرنشینان کشور مستاجر هستند که از دهک های ضعیف و متوسط جامعه بوده واغلب حقوق بگیر و کارمند هستند و افزایش حقوق آنها تا سقف ٢٢ درصد بوده است؛ بنابراین اگر قرار باشد اجاره بها به میزان رشد قیمت مسکن باشد از عهده قیمت ها بر نمی‌آیند. 

وی گفت: البته سال گذشته که مسکن تجربه رشد صددرصدی را داشت و با سونامی قیمت مسکن مواجه شدیم، اجاره بها تا سقف ٣٠ درصد رشد داشت، امسال نیز پیش‌بینی می‌کنیم که رشد اجاره بها به مرز تورم نخواهد رسید و زیرخط تورم خواهد بود.

نایب رییس اتحادیه املاک استان تهران ادامه داد: با این حال افزایش اجاره بها حتی زیر خط تورم برای مستاجران سنگین است چرا که رشد حقوق به میزان رشد تورم نبوده است و لازم است دولت تمهیداتی برای تقویت بنیه مالی مستاجران با ارائه سوبسید و تسهیلات مالی کم بهره در نظر بگیرد.

عقبایی با اشاره به اینکه قرار بود سال گذشته تسهیلات مالی به مستاجران داده شود گفت: اکنون زمان اعطای تسهیلات مالی است چرا که فصل جابجایی شروع شده و زمان عملیاتی شدن پیشنهاد سال گذشته دولت اکنون است.

وی تاکید کرد که وام‌هایی اعطایی به مستاجران باید کم بهره و تنها با کارمزد ٤ درصد باشد و اعطای این تسهیلات نباید دوباره باعث بدهکار کردن آنها شود  بلکه هدف کاهش حاشیه نشینی مستاجران است.

نایب رییس اتحادیه املاک تهران عدم توزان در عرضه و تقاضا را عامل اصلی روند صعودی قیمت مسکن دانست و گفت: از طرفی تسهیلات کافی در اختیار خریداران مسکن قرار نمی‌گیرد و همین موضوع باعث مستاجر ماندن جمعیت بیشتری می‌شود، در مناطقی که عدم توازن بین عرضه و تقاضا وجود دارد رشد اجاره بها نیز بیشتر خواهد بود.

وی گفت: رشد قیمت مسکن در شش ماهه نخست امسال تدریجی و قابل قبول و نزدیک نرخ تورم اعلامی از سوی مرکز آمار کشور است و با جهش قیمت ها حداقل در شش ماه نخست سال مواجه نیستیم اما لازم است که دولت فورا برای اجاره نشین ها بسته های حمایتی در نظر بگیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار