کد خبر: ۸۴۱۵۳۴
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱ 24 April 2020

محسن هاشمی رفسنجانی در رشته توییتی مجددا از پنهان‌کاری وزارت بهداشت که موجب تحمیل خسارات گسترده به کشور و مردم شد، انتقاد کرد:

نبايد تقصيرها را به گردن مردم بيندازيم چون ديوار آنها کوتاهتر از مسئولان و دستگاه‌هاست، مردم براساس ميزان اطلاعات و آگاهي خود عمل مي‌کنند و اگر اطلاع رساني درست و به موقع و با دقت انجام شود، طبيعتا رفتار مردم تابع اطلاعاتشان خواهد بود.

ما در رسانه‌هاي رسمي در مورد ⁧کرونا⁩ تا هفته اول اسفند، به‌صورت انکار و تکذيب عمل مي‌کرديم، بعد کم‌کم جدي گرفتيم. اينکه مسئولان دولتي مي‌گويند تا ۳۰ بهمن خبر نداشتيم، حتي اگر قابل باور باشد به‌نظر عذرموجهي نمي‌آيد. وقتي در جهان سه ماه قبل يعني از آذرماه اخبار شيوع منتشر شد، بايد تدابيري براي کنترل و تست پيشبيني مي‌شد و بعد از آنهم به‌دليل عدم تست کافي، ميزان ابتلا و قربانيان با دقت و سرعت لازم به مردم اعلام نشد.

اگر ما دو هفته زودتر موضوع را جدي مي‌گرفتيم قطعا شاهد کاهش قابل توجه سفرهاي نوروزي بوديم و الان هم نبايد سلامتي مردم را تحت الشعاع عادي شدن وضعيت کشور و اقتصاد قرار بدهيم.

ايرانيان به‌دليل تجربه بحران‌هاي مختلف مانند جنگ، زلزله، سيل، ناهنجاري‌هاي معيشتي، مقاومت رواني و تاب‌آوري اجتماعي بيشتري در مقايسه با کشورهاي در حال توسعه دارند و اکثريت مردم کنترل نسبتا خوبي نسبت به رفتار خود داشتند. حکومت نيز از تجربه مديريت بحران خود استفاده کرد. و ديديم که امکانات نظامي و لجستيکي و هم‌افزايي دستگاه‌هاي مختلف به‌سرعت انجام شد. اما اين رفتار متفاوت نبايد موجب تحقير يا تمسخر ديگر کشورها شود و بايد توجه داشته باشيم که هر ملتي براساس ذهنيت، تجربيات و آمادگي خود در بحران‌ها رفتار مي‌کند.

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار