روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشت: ترکیه با فاجعه بسیار بزرگتری ناشی از شیوع ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند که ابعاد آن بسیار بزرگتر از ارقامی است که دولت اعلام کرده است.
کد خبر: ۸۴۰۹۳۶
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۷ 21 April 2020

به گزارش تابناک سمنان: روزنامه نیویورک تایمز به بررسی شیوع ویروس کرونا در ترکیه پرداخت و در این باره نوشت طی ماه‌های اخیر و در فاصله ماه‌های مارس تا آوریل (اسفند تا اردیبهشت) گذشته، استانبول دو هزار و ۱۰۰ مورد جدید مرگ را به ثبت رسانده است. تحقیقات نیویورک تایمز نشان می‌دهد استانبول در خصوص شمار تلفات ناشی از شیوع بیماری کووید-۱۹ پنهان‌کاری می‌کند.

در این مطلب آمده است: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، به مدت چند هفته تلاش می‌کرد تا عملکرد این کشور در قبال شیوع ویروس کرونا را به عنوان یکی از موفق‌ترین عملکرد‌ها در جهان نشان دهد، و کنترل سخت‌گیرانه خود را بر انتشار اطلاعات درباره شیوع این بیماری حفظ کند.

نیویورک تایمز: ترکیه درباره فاجعه شیوع کرونا پنهان‌کاری می‌کند

کاخ ریاست جمهوری ترکیه یک کارزار تبلیغاتی را که به دقت هماهنگ شده بود، در دستور کار قرار داد و اطمینان حاصل کرد بیمارستان‌ها، گورستان‌ها و بستگان افرادی که بر اثر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ فوت می‌کنند، در خصوص مرگ و میر‌ها ساکت بمانند. پزشکانی که در رسانه‌های اجتماعی اطلاعاتی را منتشر می‌کردند، به شدت مورد انتقاد قرار می‌گرفتند، و ۴۱۰ نفر نیز در ماه مارس به علت انتشار مطالب «تحریک‌کننده و مصداق سوء استفاده»، بازداشت شدند.

اما داده‌های جمع‌آوری شده از سوی نیویورک تایمز از سوابق مرگ و میر در استانبول حاکی از آن است که ترکیه با فاجعه بسیار بزرگتری ناشی از شیوع ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، که ابعاد آن بسیار بزرگتر از ارقامی است که دولت اعلام کرده است.

در استانبول در فاصله نهم مارس (نهم اسفند) تا دوازدهم آوریل (بیست و چهارم فروردین)، در مقایسه با ارقام متوسط هفتگی مربوط به دو سال گذشته، نزدیک به دو هزار و ۱۰۰ مورد مرگ و میر جدید به ثبت رسیده است. این رقم بسیار بیشتر از ارقام گزارش شده رسمی مرگ و میر‌ها در سرتاسر ترکیه در این مدت زمان است.

البته همه این موارد مرگ و میر، الزاما به صورت مستقیم قابل نسبت دادن به ویروس کرونا نیست. این در حالی است که این آمار حاکی از افزایش شدید شمار مرگ و میر‌هایی است که با آغاز شیوع ویروس کرونا همزمان بوده است. این موضوع، نشانه‌ای اولیه و مورد استفاده محققانی است که تلاش می‌کنند ابهامات در خصوص این بیماری همه‌گیر را رفع کنند و شمار واقعی قربانیان این بیماری را مورد ارزیابی قرار دهند.

حتی بر اساس آمار‌های رسمی اعلام شده، موارد ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در ترکیه روز دوشنبه به بیش از ۹۰ هزار نفر افزایش یافت، و بدین ترتیب ترکیه از این لحاظ بالاتر از چین قرار گرفت و تبدیل به هفتمین کشوری شد که بیشترین شمار مبتلایان به این بیماری را در جهان دارد. شمار مرگ و میر‌های ناشی از این بیماری در ترکیه به رقم دو هزار و ۱۴۰ نفر رسیده است.

دولت ترکیه همچنان اصرار دارد که در این خصوص، به سرعت عمل کرده، و در ماه فوریه (بهمن-اسفند) پرواز‌ها را متوقف و گذرگاه‌های مرزی را با پنج کشوری که بیشترین موارد آلودگی را داشته‌اند، مسدود کرده است. همچنین دولت ترکیه مدارس، رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌ها را در اواسط ماه مارس و پس از تایید شدن نخستین مورد ابتلا به بیماری در این کشور تعطیل کرده است. اما آمار و ارقام جمع آوری شده تایمز نشان می‌دهد تا آن زمان، بیماری همه‌گیر، آسیب‌های خود را به ترکیه وارد کرده بوده است.

دولت ترکیه تاریخ نخستین مورد مرگ ناشی از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ را در این کشور، هفدهم مارس (بیست و هفتم اسفند) اعلام کرد. اما آمار و ارقام نیویورک تایمز حاکی از آن است که حتی در حوالی همین تاریخ، شمار کل مرگ و میر‌ها در استانبول بسیار بالاتر از متوسط‌های تاریخی بوده است که این موضوع نشان می‌دهد ویروس کرونا، چند هفته قبل از این تاریخ وارد ترکیه شده بوده است.

با وجود همه این مسائل، اردوغان در تاریخ هجدهم مارس (بیست و هشتم اسفند) و پس از تایید شدن دومین مورد مرگ ناشی از آلودگی به ویروس کرونا، به ملت ترکیه اطمینان داد که این کشور «همه اقدامات احتیاطی را به سرعت در دستور کار قرار داده است.»

با وجود این، اقدامات اردوغان از اوایل ماه فوریه، آشکار کننده اولویت‌های وی بوده است. اردوغان بار‌ها تلاش کرده است تا به مردم ترکیه اطمینان دهد، و بدین منظور در سخنان خود گفته است که هر روز صبح یک قاشق شهد شاه توت می‌خورد تا گردش خون را در بدن خود تقویت کند. او همچنین در تلاش برای ادامه عملکرد دست‌کم بخشی از اقتصاد کشور، از صدور دستور تعطیلی سراسری خودداری کرده است.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، سقوط اقتصادی باعث رقم خوردن فاجعه در دوران ریاست جمهوری اردوغان خواهد شد. محبوبیت وی با توجه به افت عملکرد اقتصاد و افزایش نرخ بیکاری در کشور، در حال کاهش بوده است و این موضوع حتی به قبل از شیوع ویروس کرونا در ترکیه باز می‌گردد.

در عوض، اردوغان اقدام به معرفی گام‌های تدریجی برای ترغیب مردم به رعایت فاصله اجتماعی و محدود کردن سفر‌های داخلی کرده و دستور ممنوعیت رفت و آمد را برای افراد مسن‌تر از ۶۵ سال و جوان‌تر از ۲۰ سال صادر کرده است. با وجود همه این موارد، شمار افراد آلوده به ویروس کرونا در استانبول و ازمیر به شدت افزایش یافته است. این شهر‌های بزرگ، محل فعالیت کسب و کار‌های بین‌المللی و کانون‌های گردشگری ترکیه هستند. شمار موارد آلوده به ویروس همچنین در شهر‌های مرکزی ترکیه افزایش داشته است. در این شهرها، شش هزار زائر که از عربستان سعودی باز گشته‌اند، قوانین قرنطینه را رعایت نکردند.

دولت ترکیه اعلام کرده است شمار بالای موارد ابتلا در این کشور به علت انجام گسترده آزمایش از مردم است. در این کشور تا کنون بیش از ۶۰۰ هزار آزمایش ابتلا به بیماری کووید-۱۹ صورت گرفته است. دولت ترکیه همچنین اعلام کرده است نرخ آلودگی به ویروس در این کشور رو به کاهش است. با وجود این، تایمز به این موضوع پی برده است که موارد مرگ و میر در استانبول طی مدت زمان پنج هفته (از نهم مارس تا دوازدهم آوریل) تقریبا ۳۰ درصد بیشتر از متوسط‌های تاریخی بوده است.

طی دو هفته نخست ماه آوریل (اواخر فروردین)، بر اساس جدیدترین آمار و ارقامی که در دسترس قرار گرفته است، شمار مرگ و میر‌ها در استانبول نزدیک به ۵۰ درصد بیشتر از رقم متوسط بوده است. استفانی هلرینگر کارشناس جمعیت شناسی در دانشگاه جانز هاپکینز در این باره گفت افزایش این آمارها، مایه نگرانی است و ظاهرا به طور واضح، با شیوع بیماری مرتبط است.

قطعی قلمداد کردن هر گونه آمار و ارقام مربوط به مرگ و میرها، در بحبوحه یک بیماری همه گیر، اقدامی دشوار خواهد بود و این گونه آمار‌ها را باید آمار‌های اولیه قلمداد کرد. بسیاری از کشور‌های اروپایی درگیر تلاش با هدف بهبود دقت آمار مربوط به مرگ و میر‌های خود هستند، و همچنان اذعان می‌کنند که این آمار‌ها کامل نیستند.

آمار مرگ و میر‌ها در استانبول ممکن است هم شامل موارد مرگ و میری باشد که مستقیما به ویروس کرونا مرتبط هستند، و هم مواردی که بر اثر دیگر عوامل رخ داده است؛ از جمله سرطان و بیماری‌های قلبی. علت نیز آن است که با توجه به تکمیل ظرفیت پذیرش بیمارستان‌ها و خودداری افراد از رفتن به بیمارستان، این بیماری‌ها در میان مردم شایع‌تر شده است.

وزارت بهداشت ترکیه تنها اقدام به انتشار اطلاعات محدودی درباره شیوع ویروس کرونا کرده، و صرفا یک بار، شمار موارد ابتلا به بیماری کووید-۱۹ را در شهر‌های مختلف اعلام کرده است. اعلام این آمار‌ها در تاریخ اول آوریل صورت گرفت. دکتر فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت ترکیه، اعلام کرد استانبول که ۱۶ میلیون نفر جمعیت دارد، ۶۰ درصد موارد تایید شده ابتلا به بیماری کووید-۱۹ را در این تاریخ (یکم آوریل) در خود جای داده است.

نام چند شهر دیگر، از جمله آنکارا و ازمیر، به عنوان کانون‌های فزاینده ابتلا به بیماری اعلام شده است. ترکیه در تاریخ دهم آوریل، تعطیلی اجباری در روز‌های پایان هفته را در ۳۱ منطقه کلانشهری آغاز کرد.

مقامات ترکیه از جمله دکتر کوجا تاکید کرده اند که نظام بهداشت و درمان این کشور، طی دو دهه اخیر و در زمان اردوغان به شدت گسترش پیدا کرده است، اینکه بیماران در حال بهبود یافتن از بیماری هستند و اینکه ترکیه، ظرف حدود یک هفته آینده اوج بیماری را پشت سر خواهد گذاشت. اما کارشناسان پزشکی هشدار داده‌اند که ترکیه احتمالا بر شیوع این ویروس کنترلی ندارد. 

ترکیه نیز تنها در حال شمارش مواردی از ابتلا به کووید-۱۹ است که به واسطه انجام آزمایش‌های مربوطه، مورد تایید قرار گرفته‌اند. «انجمن پزشکی ترکیه» که یک انجمن حرفه‌ای مستقل است و نزدیک به ۱۲۰ هزار عضو دارد، خواستار شفافیت بیشتر دولت در این خصوص شده است تا بدین ترتیب، پزشکان بتوانند درک بهتری را از این بیماری داشته باشند.

هر چند نتایج نظرسنجی‌های اخیر نشان داده است ۶۳ درصد از مردم ترکیه از عملکرد دولت این کشور در کنترل بیماری همه‌گیر ناشی از ویروس کرونا رضایت دارند، هجوم مردم برای خرید کالا‌های ضروری در سرتاسر این کشور پس از اعلام ناگهانی ممنوعیت رفت و آمد در شهر‌های بزرگ در تاریخ دهم آوریل، حاکی از نگرانی رو به افزایش مردم بود.

نیویورک تایمز در ادامه افزود: دولت اردوغان اکنون دسترسی کافی به نقدینگی ندارد و با کاهش منابعی روبرو شده است که لیر ترکیه را طی سال گذشته، قدرتمند نگه می‌داشت. با تعطیلی کسب و کار‌ها و توقف گردشگری که یکی از مهمترین منابع درآمدی ترکیه است، دولت این کشور تاکنون مجبور شده است چندین بار کمک‌های مضاعف را به کارگران و کسب و کار‌ها ارائه کند.

ویروس کرونا هم اکنون قدرت رو به تمرکز مخالفان اردوغان را به نمایش گذاشته است. سیاستمداران مخالف اردوغان که اکنون به شدت اطمینان به نفس دارند و بر فعالیت‌های خود افزوده‌اند، از جمله افرادی مانند شهردار استانبول و شهردار آنکارا، تک‌تک گام‌های اردوغان را زیر نظر گرفته‌اند و در ارائه کمک به حوزه‌های خدمت خود، از اردوغان پیش افتاده اند.

شهرداران مخالف اردوغان او را وادار کرده اند تا ماسک را در اختیار همه مردم این کشور قرار دهد. این اقدام، یک هزینه مضاعف برای دولت ترکیه محسوب می‌شود، زیرا دولت در ابتدا قصد داشت شرکت‌های خصوصی را برای فروش ماسک به مردم، به کار بگیرد. دولت ترکیه همچنین مراقبت‌های بهداشتی و درمانی را به صورت رایگان برای همه مردم تامین کرده است؛ از جمله افرادی که در برنامه تامین اجتماعی این کشور مشارکت نداشته‌اند.

مخالفان دولت ترکیه که از تنگنا‌های اقتصادی آن به خوبی آگاه هستند، فشار‌ها را در زمان شیوع همه گیری به هیچ وجه کاهش نداده‌اند. در واقع مخالفان اردوغان تلاش‌های خود را به شدت افزایش داده‌اند تا بدین ترتیب اطمینان حاصل کنند مردم ترکیه، در این جریان بازنده نخواهند بود.

«کمال قلیچدار اوغلو»، رهبر حزب جمهوریخواه خلق، که از احزاب مخالف دولت شمرده می‌شود در این باره در گفت‌وگویی که از شبکه تلویزیونی ملی «هابر ترک» پخش شد اعلام کرد «دولت ویران شده است. آن‌ها نمی‌دانند چه کنند. هیچ پولی باقی نمانده است. واقعیت این است.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار