تابناک گیلان/ تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.
کد خبر: ۸۳۴۰۲۳
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹ 26 March 2020
تابناک گیلان/ تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
توئیت کنایه‌آمیز هیلاری درباره توصیه‌های پزشکی ترامپ

توئیت هیلاری کیلنتون که در آن به طعنه نوشته: «لطفا از کسی که مستقیم به خورشیدگرفتگی نگاه می‌کند، توصیه پزشکی قبول نکنید»، بازتاب گسترده‌ای داشته است. ترامپ چند روز پیش اعلام کرد از یک داروی ضد مالاریا برای درمان بیماری «کووید-۱۹» استفاده خواهد شد.

درخواست هزاران تن از مردم انگلیس برای لغو تحریم‌های ضد ایرانی

بعیدی نژاد، سفیر ایران در لندن: تا امروز ۱۲ هزار و ۸۲۴ تن از مردم انگلیس، دادخواست خطاب به دولت آمریکا برای تعلیق تحریم‌های علیه ایران در دوره‌ی مقابله با کورونا را امضا کرده اند. ️بر اساس قانون، دولت انگلیس لازم است پاسخ خود را به درخواست‌های با امضای بیشتر از ده هزار نفر اعلام نماید. امیدواریم دولت انگلیس در راستای حمایت از خواسته‌های بحق مردم جهان و برای تقویت توان لجستیک و مالی ایران جهت مقابله با بحران ویروس کورونا، اعلام نماید که تحریم‌های آمریکا را رعایت نخواهد نمود و توان سیاسی و‌ دیپلماتیک خود را برای لغو این تحریم‌ها به کار گیرد.

سرفه‌های خشک به همراه تب؛ ستاره ورزش ایران کرونا دارد؟

احسان حدادی قهرمان پرتاب دیسک کشورمان در آخرین مصاحبه‌ای که انجام داده از این گفته که این روز‌ها علائم بیماری کرونا را دارد! ️من الان واقعیتش نمی‌دانم که آیا مبتلا به کرونا شدم یا خیر. ️با توجه به اینکه هم سرفه‌های مکرر دارم و هم از دیشب دچار تب و سردرد شدم و همچنین بدنم خیلی عرق می‌کند، احساس می‌کنم مبتلا به کرونا شده ام. متأسفانه در این چند روز اخیر مراعات نکردم و از خانه بیرون رفتم و در حال حاضر شرایط خوشایندی ندارم. بالاخره ایران هم ورزشکار کرونایی می‌خواهد و من حاضرم به‌جای همه کرونا بگیرم، اما بقیه در سلامت کامل باشند.

آخرین وضعیت دو عضو باشگاه استقلال پس از ابتلا به کرونا

امین نوروزی، عضو هیات رئیسه فدراسیون پزشکی ورزشی و معاون پزشکی باشگاه استقلال تهران: متاسفانه آقای ستوده به کرونا مبتلا شده و در حال حاضر بستری است که امیدواریم با پیگیری دقیق روند درمان، هر چه زودتر سلامت کامل خود را به دست بیاورد. همچنین خلیل زاده رئیس هیات مدیره باشگاه نیز به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان فیروزگر تهران تحت مداواست و برای ایشان نیز آرزوی سلامتی داریم.

درخواست‌ها برای پایان دادن به تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ایران حال افزایش است

تخت روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل در تویتر خود نوشت: دولت‌ها، نمایندگان مجالس (از جمله آمریکا)، مقامات سازمان ملل و سازمان های مردم نهاد، همگی خواستار این هستند که ایالات متحده تحریم‌ها را لغو کند تا ما بتوانیم بهتر با کرونا بجنگیم. اگر ایالات متحده به این ندا پاسخی ندهد، همه باید تحریم‌ها را زیر پای بگذارند.
 
۲۹ نماینده تهران اعتبار نامه خود را دریافت کردند

اعتبار نامه ۲۹ نماینده منتخب حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس با حضور استاندار و فرماندار تهران اعطا شد. به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی فرمانداری تهران، در راستای اجرای انتخابات دوم اسفند سال ۱۳۹۸ یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و برگزیده شدن ۳۰ تن از منتخبین تهران، ری، شمیرانات اسلامشهر و پردیس، روز چهارشنبه جلسه هیات نظارت و هیات اجرایی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و با حضور انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران در فرمانداری تهران برگزار شد. در این جلسه اعتبار نامه ۲۹ نفر از ۳۰ نفر منتخب مجلس شورای اسلامی تهران صادر شد و به امضای عیسی فرهادی معاون استاندار و فرماندار مرکز حوزه انتخابیه تهران رسید. لازم به یادآوری است سی امین نماینده منتخب تهران «فاطمه رهبر» به دلیل ابتلا به بیماری کرونا فوت کرد.
 
غرضی: مردم اعصاب‌شان را از دست داده‌اند

غرضی به اعتمادآنلاین گفت: مردم حال و روز خوبی ندارند، اعصاب‌شان را از دست داده‌اند و دیگر در این شرایط کرونایی حس و حال خوشحالی کردن ندارند. دولت همان‌ طور که جاده می‌کشد و برای رفاه مردم طرح‌های عمرانی را افتتاح می‌کند و خدمات بهداشتی فراهم می‌سازد، باید در این روز‌ها به کسانی که مشکل مالی دارند، کمک کند. اگر مشکلات حل نشود، در کنار آن‌هایی که بر اثر کرونا از بین می‌روند، عده‌ای هم از غصه‌های زندگی تلف می‌شوند. بدون شک از بین رفتن دسته دوم به مراتب بیشتر باعث شکسته شدن روحیه‌ها خواهد شد. /اعتماد آنلاین
 
افزایش خشونت خانگی در روز‌های کرونایی

اخبار خشونت خانگی در روز‌های شیوع ویروس کرونا، از گوشه و کنار دنیا به گوش می‌رسد.با هشدار دولت ترکیه برای ماندن در خانه طی روز‌های گذشته، ده زن در خانه‌هایشان به قتل رسیده‌اند. گلسوم کاو، سرپرست انجمن مبارزه با جنایات‌ علیه زنان گفت: از آغاز دوران قرنطینه تاکنون ده زن به قتل رسیده‌اند که همه از طرف مردان در داخل خانه کشته شده‌اند. کاو افزود: درخواست کمک زنانی که در معرض خشونت قرار گرفته‌اند هم در ده روز گذشته بسیار افزایش پیدا کرده است. وی ادامه داد: زنان در گذشته برای در امان ماندن از خشونت خانگی به خارج از خانه فرار می‌کردند، اما حالا به دلیل قرنطینه چاره‌ای جز ماندن در خانه ندارند.
 
درگیری با پلیس و اصرار برای ورود به خوزستان!

سرهنگ دولتشاهی رئیس پلیس راه خوزستان: برخی از مسافران و رانندگان خارج از خوزستان اصرار بی‌مورد برای تردد و ورود به این استان را دارند و در برابر ماموران پلیس مقاومت می‌کنند و گاهی باعث درگیری و توهین می‌شوند که توصیه می‌کنیم همکاری لازم را با ماموران مستقر در ورودی‌ها داشته باشند تا این بیماری ازبین برود.
 
ربیعی: کمک‌ها و تجهیزات اهدایی پزشکان بدون مرز را استفاده می‌کنیم

سخنگوی دولت: ضمن احترام به همه کشور‌ها و سازمان‌های بین‌المللی که تاکنون پیشنهادهایی درخصوص کمک به ایران در مبارزه با کرونا ویروس مطرح کردند، سیاست ما در خصوص کمک‌های انسان‌دوستانه کشور‌های خارجی و نهاد‌ها این است که هر نهادی به هر مقدار که بخواهد کمک کند آن را دریافت خواهیم کرد. سفر پزشکان بدون مرز به ایران در هماهنگی کامل با دستگاه‌های ذی‌ربط صورت گرفته است. ضمن ارج نهادن به کمک‌های پزشکان بدون مرز، تجهیزات اهدایی آن‌ها در منطقه مورد نیاز وزارت بهداشت استفاده خواهد شد. از همه ایرانیان در داخل و خارج از کشور دعوت می‌شود که در امر مبارزه با کرونا مشارکت داشته باشند و در این شرایط با هر گونه امکانات معنوی، فنی، مالی، دانش و ... خود، نظام سلامت را کمک کنند که این وظیفه دینی، ملی و انسانی همه ماست. / ایرنا
 
بخشنامه وزارت کشور به استانداری‌ها درباره احتمال وقوع سیلاب

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور: اقدامات معاونین عمرانی استانداری‌ها صرفاً ناظر بر گزارش خسارات‌ نباشد و تدابیر پیشگیرانه را با جدیت اتخاذ نمایند. لزوم ارتقای آمادگی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای مقابله با حوادث احتمالی در شهر‌ها و روستا‌ها و پیرو اطلاعیه‌های صادره از سوی سازمان هواشناسی کشور، مبنی بر فعالیت سامانه‌های بارشی از روز پنجشنبه هفتم فروردین ماه در بخش عمده‌ای از استان‌ها به ویژه نیمه غربی کشور و احتمال بروز سیلاب، آب گرفتگی معابر شهری و روستایی و بروز خسارت در فضا‌های شهری و روستایی. /تسنیم
 
ماجرای شایعه‌سازی ضدانقلاب علیه سپاه پاسداران

خبری در برخی رسانه‌های ضدانقلاب منتشر شد، مبنی بر اینکه سپاه از مردم برای تجمع در مرکز شهر اهواز دعوت کرده است؛ اما واقعیت چیست؟ بنا بر این گزارش، تصاویر منتشره مربوط به عملیات رزمایش دفاع بیولوژیک و عملیات پاکسازی محیطی توسط نیروی زمینی سپاه بود که روز گذشته در اهواز برگزار شد. این برنامه بدون دعوت از مردم و جهت ضدعفونی سطح شهر برای مقابله با شیوع ویروس کرونا انجام شد و از تعدادی از عابران که در خیابان ایستاده بودند، خواسته شد که به منازل بازگردند. رزمایش دفاع بیولوژیکی شهدای سلامت با هدف ارتقای سطح آمادگی یگان‌های جنگ نوین در اهواز برگزار شد. سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خصوص اقدامات سپاه برای مقابله با شیوع کرونا گفت: در یک ماه گذشته، اقدامات خوبی در جهت پاکسازی مراکز تفریحی، عمومی، فرودگاهی، پایانه‌های مسافربری و فروشگاه‌ها توسط تجهیزات جنگ نوین نیرو زمینی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام شده که مثمر ثمر بود و خیلی از عملیات‌ تخصصی بوده است.
فرمانده نیروی زمینی سپاه افزود: آنچه توسط جنگ نوین سپاه انجام شده عملیات خاص بود، چرا که با تجهیزات مختص به آلودگی‌های خاص پاکسازی صورت گرفته است.
 
نظر میرسلیم درباره وظیفه مجلس یازدهم

میرسلیم درباره اولویت‌ها در مجلس یازدهم گفت: مجلس یازدهم باید موجبات بازگشت اعتماد مردم را به حکومت فراهم سازد و نشان دهد که خالصانه به فکر خدمت به مردم است و لحظه‌ای را در این راه از دست نخواهد داد. وی خاطرنشان کرد: مجلس یازدهم راهکار‌های قانونی برخورد ریشه‌ای با فساد را باید تدوین کند، زیرا بدون حذف فساد اقدامات اصلاحی نفوذ لازم را پیدا نمی‌کند. فساد را باید از ریشه خشکاند و به‌ ویژه اگر به کوچکترین شکل آن در خود مجلس راه یافته باشد، باید بدون فوت وقت چاره‌جویی شود. میرسلیم با بیان این‌که مجلس در رأس امور است، اظهار کرد: یعنی اگر در کشور فسادی باشد، باید رأس آن را در مجلس جست و اگر در کشور پیشرفت و اصلاحی صورت گیرد، لاجرم از مجلس سرچشمه می‌گیرد؛ به این پالایش باید اولویت داد. وی خاطرنشان کرد: البته باید به موازات مبارزه با فساد دربارۀ راه حل‌های خروج از بن بست رکود و تورم و سقوط ارزش پول ملی و اشتغال جوانان و استحکام خانواده، با استفاده از سیاست‌های کلی ابلاغی، اقدام فوری و مؤثر انجام داد. این عضو حزب موتلفه اسلامی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این‌که در سال جدید دولت و مجلس چگونه باید کشور را اداره کنند، بیان کرد: دولت و مجلس باید در این یک سالی که از عمر دولت دوازدهم باقی مانده است، مبنا را بر تفاهم بگذارند.
 
وجود بخش مبارزه با اجنه در وزارت اطلاعات تکذیب شد

یک منبع آگاه در دفتر وزیر اطلاعات با تکذیب خبر منتشر شده در فضای مجازی در خصوص راه اندازی بخشی در وزارت اطلاعات جهت مقابله با اقدامات اجنه تاکید کرد: خبر منتشر شده در خصوص راه اندازی بخشی در وزارت اطلاعات جهت مقابله با اقدامات اجنه، جعلی و غیر واقعی است و وزیر اطلاعات تاکنون مصاحبه‌ای در این زمینه انجام نداده است. این منبع آگاه با اشاره به انتشار خبری در فضای مجازی در خصوص راه اندازی بخشی در وزارت اطلاعات جهت مقابله با اقدامات اجنه اظهار کرد: فردی با انتشار مصاحبه جعلی از وزیر اطلاعات با یکی از خبرگزاری‌ها در فضای مجازی، چنین موضوعی را مطرح و تصریح کرد: خبر منتشر شده در خصوص راه اندازی بخشی در وزارت اطلاعات جهت مقابله با اقدامات اجنه جعلی و غیر واقعی است و وزیر اطلاعات تاکنون مصاحبه‌ای در این زمینه انجام نداده است.

سرنخ های جدید از منشا کرونا در ایران
معاون بهداشت وزیر بهداشت سرنخ‌های جدید درباره منشاء بروز کرونا در ایران گفت: از روزی که اولین مورد بیماری را در قم پیدا کردیم، تیم اپیدمیولوژی قوی مطالعات‌شان را در این زمینه شروع کردند. بر اساس مطالعات انجام شده، این بیماری در قم واضحا و مشخصا در ارتباط با چینی‌هایی بود که در این استان بودند؛ تعدادی کارگر چینی که در بهمن ماه رفت و آمد داشتند و همچنین یک سری دانشجو که در قم بودند. دکتر علیرضا رییسی در ارتباطی ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره آخرین یافته‌های وزارت بهداشت در زمینه منشاء بروز بیماری کرونا در کشور، گفت: از روزی که اولین مورد بیماری را در قم پیدا کردیم، تیم اپیدمیولوژی قوی مطالعات‌شان را در این زمینه شروع کردند. بر اساس مطالعات انجام شده، این بیماری در قم واضحا و مشخصا در ارتباط با چینی‌هایی بود که در این استان بودند؛ تعدادی کارگر چینی که در بهمن ماه رفت و آمد داشتند و همچنین یک سری دانشجو که در قم بودند. وی افزود: ابتدا احتمال می دادیم منشاء اولیه بیماری از قم بوده که به جاهای دیگر نیز سرایت کرده است. اما اکنون این احتمال را هم می‌دهیم که منشاء در دو نقطه بوده؛ هم در قم و هم گیلان. تاکید می‌کنم که در ارتباط با گیلان هنوز اطلاعات‌مان کامل نیست و در این زمینه به سر نخ‌هایی رسیدیم که تعدادی از دانشجویان ساکن ووهان، قبل از قرنطینه ووهان به استان گیلان بازگشته‌اند و این احتمال در این مورد وجود دارد. تاکید می‌کنم اطلاعات‌مان هنوز در این زمینه کامل نیست، به محض تکمیل اطلاعات، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

معاون استاندار: حضور زائران پاکستانی در قم کذب است
معاون سیاسی امنیتی استاندار قم گفت: کلیپی که مربوط به حضور زائران پاکستانی در این شهر منتشر شده را تکذیب می‌کنم. بیژن سلیمان پور روز چهارشنبه در گفت‌وگویی افزود: کلیپی که از حضور زائران پاکستانی در فضای مجازی منتشرشده، صحت ندارد، زیرا اتوبوس‌های کشور پاکستان شکل خاص خود را دارد، ولی اتوبوس‌هایی که در این کلیپ دیده می‌شود، وی آی پی و مربوط به ایران است. وی اضافه کرد: افرادی که در این کلیپ دیده می‌شوند، ۲۶۰ زائر پاکستانی هستند که از مدت‌ها قبل در قم حضور داشتند و ساعت ۱۴:۳۰ روز گذشته پنجم فروردین‌ماه با هفت‌دستگاه اتوبوس برای خروج از کشور به فرودگاه انتقال داده شدند. وی تاکید کرد: پذیرش توریست یا زائر جدید طی یک ماه گذشته از هیچ کشوری در استان قم موضوعیت نداشته است. روز گذشته کلیپی در فضای مجازی از زائران پاکستانی که در حال ترک شهر قم بودند، منتشر شد که با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا، مورد انتقاد بسیاری قرار گرفت.

زالی: شاید لازم باشد برای برخی افراد از اقدامات قهری استفاده کرد
دکتر زالی، ٖ با تاکید بر اینکه همکاری مردم در مقابله با کرونا نقش اساسی دارد، گفت: در کنار تمامی اقدامات خود مردم در مقابله با این ویروس نقش اساسی دارند. اقناع مردم راهبرد بسیار مهمی در این زمینه است. ما در روز گذشته که گشتی هوایی در تهران داشتیم متاسفانه دیدیم که برخی از مردم در بوستان هایی که فاقد حصار و ورودی بوده مستقر شده و پیک‌نیک برگزار کردند. این نشان می دهد که بخشی از مردم اهمیت موضوع را درک نکرده اند. شاید لازم باشد در خصوص این گروه از افراد که اقدامات اغنایی و نصیحت اجتماعی بر روی آنان موثر واقع نشده، از اقدامات قهری و بازدارنده استفاده کنیم. به عنوان نمونه ما دیروز از مجموعه عزیزان در نیروی انتظامی و تعزیرات استفاده کردیم و به تعطیلی اماکنی پرداختیم که نباید تا ۱۵ فروردین باز می‌شدند و جزو گروه کسب و کارهای غیر ضروری بودند.

سفر پزشکان بدون مرز با هماهنگی وزارت اطلاعات صورت گرفت
ایسنا نوشت: ایجاد یک بیمارستان صحرایی ۴۸ تخته توسط سازمان پزشکان بدون مرز، توسط وزارت بهداشت و وزارت کشور با هماهنگی کامل وزارت اطلاعات صورت گرفته و وزارت امور خارجه تنها اقدام به صدور ویزا به درخواست نهادهای ذکر شده کرده است. بر اساس پیگیری های ایسنا، موافقت با ایجاد یک بیمارستان صحرایی ۴۸ تخته توسط سازمان پزشکان بدون مرز، توسط وزارت بهداشت و وزارت کشور با هماهنگی کامل وزارت اطلاعات صورت گرفته و وزارت امور خارجه تنها اقدام به صدور ویزا به درخواست نهادهای ذکر شده کرده است. همچنین بر اساس یافته های ایسنا ،میزان بار حمل شده توسط سازمان مزبور ۲۶ تن شامل تجهیزات کامل بیمارستانی برای ۴۸ تخت شامل تجهیزات یک اتاق آی سی یو، و یک ژنراتور برق است که مجموعا به بیش از ۹۵۰ هزار یورو بالغ می گردد. لذا اقلام تحقیرآمیزی که برخی ذکر کرده اند صحت ندارد. همچنین هیچکدام از پزشکان همراهِ تجهیزات ارسالی، آمریکایی نیستند و نهادهای ایرانی به ویژه وزارت امور خارجه با پیروی از منویات رهبر معظم انقلاب برای هیچ پزشک آمریکایی ویزا صادر نکرده اند و هیچ تجهیزات یا دارویی از آمریکا نپذیرفتند.

علی مطهری: وزیر بهداشت دلایل لغو برنامه "پزشکان بدون مرز" را به مردم اعلام کند
علی مطهری در پیامی توییتری به اقدام وزارت بهداشت نسبت به لغو برنامه پزشکان بدون مرز انتقاد کرد. علی مطهری نوشت: وزیر بهداشت دلایل لغو برنامه "پزشکان بدون مرز" را به مردم اعلام کند. تصمیم گیر در این موضوع وزارت بهداشت و دولت بوده است یا نهاد دیگری و چه نهادی؟ نیز توضیح دهد که این رفتار چه تناسبی با تعلیمات اسلام درباره رفتار با غیرمسلمان و نیز نجات بیماران و حق مردم دارد.

 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار