تابناک گیلان/ تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.
کد خبر: ۸۳۱۸۷۲
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳ 17 March 2020

تابناک گیلان/ تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

 

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

تعطیلی حرم حضرت معصومه (س) و مسجد جمکران تا اطلاع ثانوی

تولیت حرم حضرت معصومه (س)، تولیت مسجد مقدس جمکران و استاندار قم با صدور اطلاعیه‌ای از بسته شدن درب‌های حرم مطهر و مسجد جمکران تا اطلاع ثانوی خبر دادند. متن اطلاعیه‌ای که با امضای آیت الله سید محمد سعیدی تولیت استان مقدس حضرت معصومه (س)، محمد حسن رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران و بهرام سرمست استاندار قم منتشر شد به این شرح است: شهر مقدس قم و حرم نورانی حضرت معصومه (س) مطابق نص صریح روایات ملجأ و مأوای شیعیان و آشیانه آرام اهل بیت عصمت و طهارت بوده و هست، اماکن مقدسی که آسمانی‌ترین اماکن زمین هستند و قرن‌هاست دل‌های مؤمنان پیوندی ناگسستنی با آن‌ها دارند. از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور آستان مقدس حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران به منظور رعایت جوانب پیشگیرانه و حفظ سلامت زائران و مطابق با دستورالعمل‌های بهداشتی علاوه بر انجام ضدعفونی مکرر روزانه، اقدام به اعمال محدودیت‌های لازم و تعلیق مراسم‌ها و برنامه‌های مرسوم خود کردند. اکنون نیز به اطلاع دلدادگان خاندان نبوت و امامت می‌رساند به منظور کمک به قطع زنجیره این بیماری به شدت مسری، و بنابر درخواست و تاکید ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا، تا اطلاع ثانوی درب‌های حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران بسته خواهد بود. امید آنکه با لطف خداوند متعال و توسل به اهل بیت (ع) و رعایت همه جوانب بهداشتی این بیماری به زودی زود از جامعه رخت بر بندد و بیش از پیش پذیرای زائران و شاهد محافل باشکوه معنوی در این اماکن مقدس باشیم.

پنهان کاری در مورد ابتلا به کرونا تا یک سال حبس دارد

مدیرکل پیشگیری‌های امنیتی و انتظامی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه از تحت تعقیب قرار گرفتن نقض کنندگان توصیه‌های پیشگیری از شیوع کرونا خبر داد. مسعودی‌فر گفت: عدم رعایت توصیه‌های پیشگیری از شیوع ویروس کرونا بعنوان تهدید علیه بهداشت عمومی قابل تعقیب کیفری است. وی افزود: با توجه به امکان شیوع گسترده این ویروس در تجمعات انسانی چنانچه برگزار کنندگان نمایشگاه‌ها، جشنواره‌های فروش و فروشگاه‌ها تدابیر لازم را برای پیشگیری از انتشار ویروس پیش بینی نکنند و به تذکرات وزارت بهداشت توجه نداشته باشند، با اعلام وزارت بهداشت یا دانشگاه‌های علوم پزشکی استان به اتهام تهدید علیه بهداشت عمومی و مطابق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی مجازات شوند.
مسعودی‌فر تاکید کرد: مطابق قانون مزبور اقدام علیه بهداشت عمومی تا یک سال حبس دارد. مدیرکل پیشگیری‌های امنیتی و انتظامی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه ادامه داد: همچنین افرادی که با علم و اطلاع از مبتلا بودن به کرونا اقدامات پیشگیرانه مثل قرنطینه یا مراجعه به مراکز درمانی را انجام ندهند و موجب انتشار و ابتلای دیگران شوند نیز ممکن است مشمول مجازات مقرر در قانون عنوان شده قرار گیرند. وی تصریح کرد: با توجه به ضرورت حفظ جان شهروندان، انجام اقدامات پیشگیرانه وظیفه همگانی است و افراد نباید تفریح، خرید یا گردش خود را به بهای بیماری دیگران انجام دهند.

بازداشت عوامل ویدئو‌های باران بادمجان در تهران

رئیس پلیس امنیت گفت: روز گذشته ویدیویی تحت عنوان بارش بادمجان در پایتخت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که پلیس امنیت سریع عوامل آن را شناسایی و دستگیر کرد. سردار علی ذوالقدر رئیس پلیس امنیت پایتخت صبح امروز در گردهمایی (ویدیو کنفرانس) فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اظهار داشت: روز گذشته ویدیویی تحت عنوان بارش بادمجان در پایتخت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که پلیس امنیت سریع عوامل آن را شناسایی و دستگیر کرد. این گروه ۵ نفره بوده که به پلیس امنیت هدایت شدند. رئیس پلیس امنیت پایتخت گفت: این افراد مدعی شدند که در حال انجام یک کار تحقیقاتی در بخش جلوه‌های ویژه بودند که یکی از این کلیپ‌ها اتفاقی در فضای مجازی پخش شده است. وی افزود: این گروه تأکید داشتند به اطلاع مردم برسانند که وابسته به هیچ گروه و جناح خاصی نیستند.

حسین کروبی آزاد شد

محمد جلیلیان، وکیل حسین کروبی گفت: آقای محمدحسین کروبی عصر امروز از زندان اوین خارج و آزاد شد. محمدحسین پسر مهدی کروبی که هم اکنون در حصر قرار دارد، پس از ۶۳ روز حبس در زندان اوین با سپردن وثیقه ۷۰۰ میلیونی آزاد شد.

احتمال بسته شدن در‌های بهشت زهرا (س) در پنجشنبه آخر سال

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) با اشاره به همکاری خوب شهروندان در عدم مراجعه به بهشت زهرا در پنجشنبه و جمعه هفته گذشته، بر لزوم ادامه این همکاری در روز‌های آینده تاکید کرد و افزود: امیدواریم با همکاری شهروندان شرمنده آن‌ها نشویم و در‌های بهشت زهرا را روی مردم نبندیم. سعید خال درباره مراجعه شهروندان به سازمان بهشت زهرا (س) برای زیارت اهل قبور گفت: بر اساس تدابیر اتخاذ شده در صورت نیاز در روز پنجشنبه هفته جاری در‌های بهشت زهرا (س) بسته خواهد شد. از همکاری شهروندان خوب تهرانی در پنجشنبه و جمعه هفته گذشته قدردانی می‌کنم که با همکاری آن‌ها بهشت زهرا (س) یکی از روز‌های خلوت خود را در این دو روز پشت سر گذاشت. وی افزود: از شهروندان تهرانی عاجزانه استدعا دارم که این هفته هم این همت را تکرار کنند و به بهشت زهرا (س) نیایند و اگر لازم باشد در‌های بهشت زهرا بسته خواهد شد؛ امیدواریم شرایط به‌گونه‌ای نشود که شرمنده مردم شویم. مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) تاکید کرد: همچنین خانواده شهدا، ایثارگران و جانبازان و به‌ویژه والدین معظم شهدا توجه داشته باشند که برابر مصوبه استانداری‌ها، هیچ مراسم رسمی در زمان تحویل سال در گلزار‌های سراسر کشور برگزار نخواهد شد. در زمان تحویل سال نیز در گلزار شهدا هیچ برنامه‌ای برگزار نخواهد شد.

سردار سلامی: برای مقابله با کرونا آرایش جنگی گرفته ایم

سرلشکر حسین سلامی به صورت ویدئو کنفرانس در قرارگاه زیستی با فرماندهان سپاه در شهر‌های مختلف موضوع کرونا را بررسی و ارزیابی کرد و گفت: همه سپاه‌های استانی در کنار دانشگاه علوم پزشکی آرایش واقعاً جنگی گرفته‌اند. سرلشکر حسین سلامی به صورت ویدئو کنفرانس در قرارگاه زیستی با فرماندهان سپاه در شهر‌های مختلف موضوع کرونا را بررسی و ارزیابی کرد و گفت: همه سپاه‌های استانی در کنار دانشگاه علوم پزشکی آرایش واقعاً جنگی گرفته‌اند. وی گفت: حضور رهبری و کلامشان و توصیه‌هایشان در این شرایط برای ما بسیار آرامش بخش و نجات بخش و نعمت بزرگی است و رهبر معظم انقلاب با تاکید بر امداد و کمک به مردم در شرایط سخت، شرایط اضطرار و شرایط بحرانی؛ برای ما فرمان می‌دهند و ما در همان ابتدای حادثه به فضل الهی حضور پیدا کردیم و در همان موج اولیه سپاه پاسداران در لبه جلوی پیکان و در کنار جامعه پزشکی فداکار و مومن به مستهلک کردن موج اولیه این ویروس پرداخت. وی گفت: ۲۰ بیمارستان ثابت نیروی زمینی سپاه و ۹ بیمارستان سیار در سراسر کشور گسترش یافته و آماده خدمت هستند و نیروی دریایی سپاه ۴ بیمارستان ثابت و ۴ بیمارستان سیار را گسترش داده و علاوه بر آن‌ها همه سپاه‌های استانی در کنار دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور آرایش واقعاً جنگی به خود گرفته‌اند.

خبر خوب از وضعیت محمدرضا شجریان

بیمارستان جم که در طول دوران بستری شدن محمدرضا شجریان در این بیمارستان سعی کرده هر روز درباره وضعیت استاد آواز ایران اطلاع‌رسانی کند در آخرین بیانیه‌اش از انتقال این خواننده از بخش مراقبت‌های ویژه به بخش و آماده‌سازی برای ترخیص او خبر داد. در این بیانیه آمده است: «در راستای اطلاع‌رسانی به مردم هنردوست و هم‌میهنان عزیز در کمال مسرت به استحضار می‌رساند با توجه به بهبود شرایط عمومی، قلبی عروقی و تنفسی ایشان از بخش ICU به بخش عادی منتقل شده و تحت مراقبت‌های پرستاری و پزشکی در بخش می‌باشند و آمادگی‌های لازم جهت انتقال ایشان به منزل در حال انجام است.»

واکنش واعظی به کاخ نشین خواندن رییس جمهور

رئیس دفتر رئیس جمهور با انتقاد از انتشار برخی مطالب خلاف واقع در برخی رسانه‌ها در خصوص محل برگزاری نشست‌های دکتر روحانی، این مطالب را موجب تشویش اذهان عمومی کشور و سوءاستفاده رسانه‌های بیگانه عنوان کرد و خواستار رعایت اخلاق و انصاف از سوی این رسانه‌ها شد. دکتر محمود واعظی روز دوشنبه در پاسخ به پرسش پایگاه اطلاع رسانی دولت گفت: دستورالعمل و پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت و ستاد ملی مدیریت کرونا برای همگان الزامی است؛ دولت و ریاست جمهوری بر اساس این دستورالعمل‌ها ملاقات‌ها و جلسات را با شرایط جدید تشکیل میدهد. جلسات دولت و برخی از شورا‌ها لازم است در فضایی تشکیل شود که ملاحظات بهداشتی کاملا رعایت شود و به همین جهت جلسات دولت و شوراهادر مجموعه حافظیه که در سال ۷۶ احداث شده است، تشکیل می‌شود. رئیس دفتر رئیس جمهور در بیان دلیل برگزاری جلسات در ساختمان حافظیه، گفت: با توجه به اینکه در مجموعه پاستور سالن مناسبی برای برگزاری جلسات با پروتکل‌های خاص تعیین شده از سوی وزارت بهداشت وجود ندارد، اظهار داشت: ساختمان حافظیه دارای سالن جلسات مناسبی است که می‌توانیم با حفظ پروتکل‌های تعیین شده از جمله حفظ فاصله میان افراد، جلسات را در این مکان برگزار کنیم. دکتر واعظی ادامه داد: کاخ‌های سعدآباد در مجموعه‌ای دیگر و در مجاورت ساختمان حافظیه است که رئیس جمهور تنها در یکی از آن‌ها از روسای جمهور و مهمانان خارجی استقبال رسمی می‌کند.

عبدالله ناصری: چه قالیباف قوی و چه زاهدی ضعیف رئیس مجلس شوند، اتفاقی خاصی نمی‌افتد

گرچه اصلاح طلبان و مستقلان چشم امیدی برای کسب کرسی ریاست مجلس آینده ندارند، قطعا رأی بلوکی آن‌ها به یک نامزد می‌تواند ریاست او را تضمین کند. عبدالله ناصری در گفت‌وگو با نامه نیوز درباره احتمال ائتلاف اصلاح طلبان و مستقلین در مجلس یازدهم و تشکیل فراکسیون مشترک گفت: این احتمال وجود دارد، اما معتقدم معادلات و موضوعاتی که ادوار گذشته مجلس مطرح بود، دیگر در مجلس آینده طرح آن‌ها موضوعیت ندارد. وی درباره نوع نگاه اصلاح طلبان و مستقلین به چهره‌های اصولگرای مدعی کسب کرسی ریاست اعم از قالیباف، زاکانی، حاجی بابایی و مهدی زاهدی اظهار کرد: چه آقای قالیباف که به لحاظ اجرایی قوی و قدر است و چه آقای زاهدی که گرچه دوره‌ای وزیر علوم بود، اما در حد مدیرکل هم نبود، در کل هر کسی رئیس مجلس شود، هیچ اتفاقی خاصی در سرنوشت مجلس رخ نخواهد داد. عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات اظهار کرد: در اوایل خرداد ۹۹ که مجلس آینده رسما آغاز کار می‌کند، کماکان کشور درگیر تبعات اقتصادی و اجتماعی بیماری کرونا است، بنابراین موضوع ترکیب هیأت رئیسه مجلس آینده در زمره موضوعات اصلی حوزه رسانه‌ای و سیاسی کشور قرار نمی‌گیرد. وی ادامه داد: چه آرای اصلاح طلبان و مستقلین بر معادلات و تصمیم گیری‌های مجلس آینده اثرگذار باشد و چه نباشد؛ اساسا مجلس آینده بلاموضوعی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار