معاون پیشگیری از جرم دادگستری فارس با بیان اینکه فوت شدگان مصرف الکل در شیراز از کرونا بیشتر است، گفت: در روزهای اخیر بدلیل شایعات و مطالب غیرعلمی و پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا متاسفانه تعداد 36 نفر از هم استانی‌ها فوت، 20 نفر به نارسایی شدید کلیه، کبد و نابینایی دچار و بیش از 100 نفر بخاطر مسمومیت در بیمارستان‌ها بستری شده اند.
کد خبر: ۸۳۱۶۴۶
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۴ 16 March 2020

تابناک فارس به نقل از ایلنا: احمد رحمانیان با اشاره به شیوع بحران بیماری کرونا در ایران افزود: برخی از افراد سودجو و فرصت طلب از جهل و ناآگاهی مردم سوء استفاده کرده و الکل صنعتی یا متانول که تاثیرات مخربی بر روی بینایی انسان دارد و مصرف کمتر از نصف قاشق چایخوری آن باعث نابینایی یا مرگ می شود را تحت عنوان جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا به مردم می فروشند.

معاون قضایی دادگستری فارس با اشاره به آمار رسمی فوت شدگان ناشی از بیماری کرونا در فارس گفت: آمار فوت شدگان ناشی از مصرف الکل در شیراز حتی از فوت شدگان ناشی از بیماری کرونا بیشتر بوده و غالب آنها جوان و بطور میانگین 30 ساله بوده اند که کمترین آنها 15 سال و بیشترین 63 سال سن داشته اند.

رحمانیان در ادامه به ماده 264 قانون مجازات اسلامی اشاره کرد و گفت: مصرف مشروبات اعم از اینکه مست کننده باشد یا نه، مجازات آن 80 ضربه شلاق می باشد و غیر مسلمانان نیز مجاز نمی باشد که در معابر عمومی به عمل مستانه تظاهر نمایند.

وی بیان کرد: متانول یا همان الکل صنعتی به ‌عنوان ضدیخ، حلال و سوخت بکار برده می‌شود و ماده ای سمی است که از طریق تنفس و پوست و آشامیدن نیز می‌تواند جذب شود و به هیچ وجه نمی توان به عنوان ضد عفونی کردن پوست از آن استفاده کرد و حتی هنگام استفاده از آن برای ضدعفونی کردن سطوح حتما باید از ماسک و دستکش استفاده کرد اما به دلیل ارزان و در دسترس بودن آن، بعضی افراد سودجو به عنوان محلول ضدعفونی کننده و مشروب آن را به افراد غافل و جاهل به فروش می رسانند.

این مقام قضایی در ادامه به مصرف الکل طبی یا اتانول نیز اشاره کرد و گفت : بر اساس مستندات علمی مصرف خوراکی الکل طبی یا اتانول هیچگونه تاثیری در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا ندارد و صرفا خطر بروز مسمویت ناشی از مصرف اتانول را به همراه دارد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس ضمن هشدار جدی به این دسته از سودجویان اعلام کرد: خرید و فروش مشروبات الکی، دائر کردن مکان برای شرب خمر و حمل و نگهداری آن جرم است و قانونگذار مجازات حبس، شلاق و جزای نقدی را برای آنان در نظر گرفته است.

وی از همشهریان تقاضا کرد: به تبلیغات دروغین پزشک نماها در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و ماهواره ای توجه نکنند و بدانند جدا از حرمت شرعی و قانونی مصرف مشروبات الکلی، اکثر این مشروبات که حتی به عنوان اصل عرضه می شود تقلبی است و در صورت استفاده به راحتی سبب کوری و مرگ می شود لذا به هیچ عنوان به فروشندگان این اقلام اطمینان نداشته باشند و به منظور صیانت و حفظ جان خود و سایر شهروندان، سریعا این فروشندگان را به مراجع انتظامی و قضایی معرفی کنند.

متانول یا همان الکل چوب ماده ای بسیار خطرناک و کشنده است که متاسفانه تعدادی از هموطنان ما بدلیل عدم آگاهی از عوارض آن و تحت تاثیر تبلیغات واحی و خلاف واقع در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی آن را مصرف کرده اند که موجب مرگ، مسمومیت و نقض عضو دائمی از قبیل نابینایی یا از کار افتادن کلیه ها و ایراد شدید به کبد آنان شده است.

 

برچسب ها: الکل ، جرم ، فوت شدگان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار