احتمالا در این روز‌های کرونایی، از زبان بسیاری از مسئولان شنیده‌ایم که ویروس کرونا، مرگبارتر و کشنده‌تر از آنفلوآنزا نیست؛ گزاره‌ای که سازمان بهداشت جهانی در ساعات اخیر آن را مردود دانست و تاکید کرد که ویروس کرونا از نظر آماری، کشنده‌تر از آنفلوآنزای فصلی بوده است. این در حالی است که در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد موارد ابتلای گزارش شده در جهان، ۱۷ برابر موارد آن در چین بوده است.
کد خبر: ۸۲۹۲۸۹
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۴:۳۲ 08 March 2020
تابناک اجتماعیبگذارید همین ابتدا یک نکته را تاکید کنیم؛ اینکه منظورمان از «جدید»، اتفاقاتی است که تا در ۲۴ ساعت منتهی به تنظیم این گزارش یعنی تا ساعت ۰۳:۳۰ بامداد شنبه (۱۷ اسفند ۹۸) به وقت ایران، معادل ساعت ۰۰:۰۰ به وقت گرینویچ ـ که شروع روز جدید در تقویم میلادی است ـ به وقوع پیوسته و شامل به روزرسانی‌های آمار بعد از آن نیست!

به گزارش «تابناک»؛ در روز‌هایی که اغلب ایرانیان قرنطینه خودخواسته را بهترین راهکار برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونای جدید و بیماری ناشی از آن یعنی کووید ۱۹ یافته، بعضی از هموطنانمان، مجبور به حضور در محل کار هستند و برخی ترجیح داده اند فرصت تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها را به شروع سفر ماجراحویانه گره بزنند؛ تقریبا نیمی از کشور‌های کره خاکی با چالش‌های ریز و درشتی مواجهند که رهاورد شیوع گسترده و سریع ویروس نوپدید است.


یک- ۹۷ به علاوه یک

بر اساس آمار‌های سازمان بهداشت جهانی، تاکنون ۹۷ کشور جهان رسما با کووید ۱۹ دست به گریبان شده‌اند و افزون بر این کشورها، یک پهنه خشکی از نوع فلزی هم با ویروس کرونای جدید درگیر شده و تلفات داشته است؛ منظور کشتی کروز تفریحی با نام «شاهزاده خانم الماس» (Diamond Princess) است که تست ۶۹۶ تن از سرنشینانش مثبت بوده و ۶ تن از ایشان جان به جان آفرین تسلیم کرده‌اند.


دو- ۱۸ به علاوه یک

بر اساس آمارها، تاکنون کووید ۱۹ در هجده کشور و آن کشتی تفریحی (که نامش یکی از کابوس‌های بزرگ این روز‌های مردم ژاپن، کره جنوبی و چند کشور دیگر را رقم زده)، قربانی بر جای گذاشته است. البته مبنای این آمار، گزارش‌های رسمی است وگرنه کیست که نداند شمار کشور‌هایی که این ویروس در آن‌ها جان گرفته، بیش از اینهاست!


سه- رتبه ۱ ایتالیا

در ۲۴ ساعت اخیر، ۱۰۷ تن در نقاط مختلف کره خاکی بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند. افرادی که حتما می‌دانید ۱۷ تن از ایشان از جمله هموطنان ما بودند و از ۹۰ تن دیگر، ۴۹ تایشان شهروندان ایتالیا محسوب می‌شدند. کشوری اروپایی که بحران کرونا در آن با سرعت در حال پیشرفت است و بر اساس گزارش ها، کانون شیوع این ویروس در اروپا و حتی قاره‌های دیگر است.
 
۸ نکته جدید و جالب توجه در آمار شیوع ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته

چهار- ۹ کشور اولین
کاستاریکا با زنی که از سفر نیویورک (آمریکا) به کشورش بازگشته بود، کلمبیا با دختر جوان دانشجویی که از میلان به میهنش بازگشته، توگو با زنی ۴۲ ساله که اخیرا از سفر به کشور‌های بنین، آلمان، فرانسه و ترکیه به کشورش بازگشته، پرو با مرد جوان ۲۵ ساله‌ای که اخیرا به کشور‌های اسپانیا، فرانسه و جمهوری چک سفر کرده، اسلواکی با بیمار ۵۲ ساله‌ای که سفر نکرده، اما پسری دارد که اخیرا از ونیز (ایتالیا) بازگشته، کامرون با توریست فرانسوی ۵۸ ساله‌ای که دست کم یک هفته پیش به این کشور وارد شده، صربستان با شهروند ۴۳ ساله اش که اخیرا بوداپست (پایتخت مجارستان) رفته، واتیکان یعنی یکی از کشور‌های متفاوت کره خاکی در قلب ایتالیا و بوتان یا همان پادشاهی بوتان که پیرمرد ۷۶ ساله آمریکایی از هند به آن سفر کرده و تستش مثبت شده، ۹ کشوری هستند که در ۲۴ ساعت اخیر به صف کشور‌های درگیر با کووید ۱۹ افزوده شده و احتمالا ویروس جدید کرونا برایشان معنا و مفهوم متفاوتی یافته است.

پنج- رکورد ایرانی
در آمار‌های جهانی مربوط به ابتلا به ویروس کرونا در جهان در ۲۴ ساعت گذشته، یکجا نام ایران به شدت پررنگ‌تر از نام دیگر کشورهاست؛ آنجایی که شمار مبتلایان جدید به کووید ۱۹ در کشورمان ۱۲۳۴ تن ذکر شده است. عددی بسیار بزرگ که قابل قیاس با ۷۷۸ ابتلای قطعی در ایتالیا، یا ۳۰۹ مورد مثبت جدید در کره جنوبی، یا ۲۳۰ ابتلا در فرانسه نیست. بد نیست بدانید چین با ۱۴۳، آلمان با ۱۲۵، اسپانیا با ۱۱۹، آمریکا با ۹۸، سوییس با ۹۴، بلژیک با ۵۹، ژاپن با ۵۶، انگلیس با ۴۷، هلند با ۴۶ و سوئد با ۴۲ مبتلای جدید، رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده اند.


شش- تداوم ۲ رتبه سومی ایران

پس از آنکه در بروزرسانی آمار در روز ۵ مارس، ایتالیایی‌ها در تعداد جان باختگان کووید ۱۹ از ایران پیشی گرفتند و بعد از چین، دومین کشور از نظر تعداد کشته لقب گرفته و ایران را به رتبه سوم سقوط دادند، این روند در ۲۴ ساعت اخیر ثابت ماند تا چین با ۳۰۴۲ و ایتالیا با ۱۹۷ فوتی رتبه اول و دوم را داشته باشند و ایران با ۱۲۴ جان باخته در رتبه سوم بماند. جز این، رتبه سوم کشورمان از نظر شمار مبتلایان هم با رکوردشکنی ذکر شده در بند پنج، پابرجا ماند تا چین صدرنشینِ به ظاهر ابدی باشد، کره با ۶۵۹۳ مبتلا رتبه دوم را داشته باشد و بعد ایران و در ادامه ایتالیا قرار داشته باشند که رقابت تنگاتنگی با هم بر سر رتبه سوم دارند!

 

۸ نکته جدید و جالب توجه در آمار شیوع ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته


هفت- ۱۰۰ هزارتایی

حتما دیده‌اید که برخی چهره‌های مشهور اینستاگرامی با رسیدن دنبال کنندگان شان به اعداد بزرگ، جشن می‌گیرند و اعلام می‌کنند که فلان قدر کا (K که مخفف کیلو یا همان هزار است؛ به عنوان مثال ۱۰ کا یعنی ده هزار) دنبال کننده دارند. اگر برایتان سوال شده که ارتباط این مطالب با ویروس کرونا چیست، بد نیست بدانید که در ۲۴ ساعت اخیر کرونا از مرز ۱۰۰ هزار مبتلای قطعی عبور کرد؛ صد کا شدن ویروسی که به سرعت در حال شیوع در سراسر جهان است تا جایی که دو هفته و نیم قبل ایران ۲۸ مین کشوری بود که این ویروس رسما در آن شناسایی شد و حالا شمار کشور‌های درگیر با ویروس کرونا به حدود یکصد کشور رسیده است.

هشت- عقب نشینی WHO
احتمالا در این روز‌های کرونایی، از زبان بسیاری از مسئولان شنیده‌ایم که ویروس کرونا، مرگبارتر و کشنده‌تر از آنفلوآنزا نیست؛ گزاره‌ای که سازمان بهداشت جهانی در ساعات اخیر آن را مردود دانست و تاکید کرد که ویروس کرونا از نظر آماری، کشنده‌تر از آنفلوآنزای فصلی بوده است. تدروس ادهانوم گبریسوس، رئیس این سازمان با تاکید بر سبقت رفتن کرونا از ویروس مرگبار آنفلوانزا، از درک نکردن خطر «کووید ۱۹» در برخی کشور‌ها گلایه کرد و گفت: «در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد موارد ابتلای گزارش شده در جهان، ۱۷ برابر موارد آن در چین بوده است.»
برچسب ها: کرونا ویروس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار