تابناک / عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا درباره مصرف خوراکی الکل و مشروبات الکلی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا توسط برخی افراد گفت: مصرف الکل صنعتی و مشروبات الکلی نه باعث پیشگیری از ابتلا به این بیماری و نه باعث درمان آن می‌شود.از مردم خواهش می کنیم الکل صنعتی را برای مصرف خوراکی استفاده نکنند. 

 

براساس اعلام وزارت بهداشت در هجدهمین روز از شیوع ویروس کرونا در کشور ۴۷۴۷ نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند و ۱۲۴ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. همچنین بیش از ۹۱۳ مبتلا بهبود یافته و از مراکز درمانی ترخیص شده‌اند. در طول این مدت، بیش از ۱۵ هزار و ۹۸۱ مورد مشکوک در بیمارستانها بستری شده‌اند که براساس آمار اعلامی تهران با دارابودن ۱۴۱۳ فرد مبتلا به ویروس کرونا به عنوان یکی از اصلی‌ترین کانون‌های این بیماری به شمار می‌آید.اگرچه براساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مهدهای کودک، مراکز روزانه بهزیستی، مدارس و دانشگاه‌ها تا پایان سال تعطیل هستند، اما از امروز شنبه ۱۷ اسفندماه ساعت کار تمامی ادارات مانند سابق بوده و هیچ کاهش ساعت کاری اجرا نخواهد شد.همچنین از سوی استانداران گیلان و مازندران محدودیت سفر برای مسافران این استان‌ها در نظر گرفته شده و خودروهای با پلاک غیربومی اجازه ورود به این دو استان را نخواهند داشت.

مراجعه روزانه چندین نفر به بیمارستان لقمان به دلیل مسمومیت الکلی

«مسعود مردانی» عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره مصرف خوراکی الکل و مشروبات الکلی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا توسط برخی افراد گفت: مصرف الکل صنعتی و مشروبات الکلی نه باعث پیشگیری از ابتلا به این بیماری و نه باعث درمان آن می‌شود.از مردم خواهش می کنیم الکل صنعتی را برای مصرف خوراکی استفاده نکنند.

“مرگ” و “کوری” از تبعات مصرف الکل صنعتی

مردانی خاطرنشان کرد: روزی دو الی سه مورد با موضوع مسمومیت با الکل متالیک به بیمارستان لقمان مراجعه می‌کنند و ما از مردم می‌خواهیم که از الکل برای درمان و پیشگیری از بیماری کرونا  استفاده نکنند.

تصریح کرد: ما توصیه می‌کنیم، در حد امکان برای ضدعفونی کردن از الکل صنعتی نیز استفاده نشود، چراکه اگر خدایی نکرده به صورت اشتباه خورده شود، باعث صدمات زیادی به بدن از جمله کوری می‌شود. مسمومیت با الکل متالیک شود که باعث مرگ هم می‌تواند بشود.

وی در پاسخ به این سوال که بیماری کرونا تا چه زمانی ادامه دارد، تصریح کرد: این بیماری بسیار مشکل است، اما خوشبینانه‌ترین سناریو ما این است که این بیماری تا بعد از تعطیلات نوروز فروکش کند.

او در پاسخ به این سوال که به نظر شما تعطیلی ادارات به خود قرنطینگی کمک بیشتری نمی‌کند؟ خاطرنشان کرد: ممکن است، تاثیرگذار باشد، اما این موضوع در اختیار ستاد ملی مقابله با کرونا است و آنها در این زمینه تصمیم‌گیرنده هستند.

تجهیز  ۸ سوله مدیریت بحران به ۵۰۰ تخت بیمارستانی

«زهرا صدراعظم نوری» رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره تجهیز سوله‌های مدیریت بحران به تخت بیمارستانی گفت: مدیریت شهری اعلام آمادگی کرده است که ۵۰ سوله مدیریت بحران شهرداری را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد و از این تعداد تاکنون ۸ سوله با ظرفیت ۵۰۰ تخت بیمارستانی تجهیز شده است. قرار نیست این سوله‌ها به عنوان بیمارستان صحرائی استفاده شوند، چراکه امکانات آنها متفاوت است و دستور داده‌ایم تجهیز و آماده باشند و در صورت نیاز به هر نحوی که وزارت بهداشت به آنها نیازمند است، استفاده شود. البته از نظر ما نمایشگاه شهر آفتاب به دلیل فاصله‌ای که از شهر تهران دارد، مکان مناسب‌تری برای این منظور است.

او با اشاره به اینکه این مراکز نمی‌توانند به عنوان فضایی برای نگهداری بیماران استفاده شوند به تصمیم وزارت بهداشت برای چگونگی استفاده از آنها اشاره کرد و گفت: احتمالا این سوله‌ها برای استقرار کادر درمانی و دپوی تجهیزات مورد استفاده قرار می‌گیرند.تصمیم‌گیری درباره نحوه استفاده از سوله‌ها  با تایید و نظر وزارت بهداشت انجام می‌شود و مهم این است که اکنون فضاهای آماده‌ای داریم که وزارت بهداشت هر زمانی که بخواهد، می‌تواند از آنها استفاده کند.

نحوه استفاده از ظرفیت سوله‌ها منوط به نظر وزرات بهداشت است

او درباره کمبود ملزومات بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده گفت: اکنون شرایط مناسب است و شهرداری خوب عمل کرده  و به موقع اقدامات موثری را انجام داده و مشکل خاصی از نظر تجهیزات ندارد، البته برخی کمبودها وجود دارد که این با توجه به شرایط خاص کشور است و در حقیقت در تمام بخش‌ها با کمبود روبرو هستیم.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست  و خدمات شهری شورای شهر تهران درباره اعمال محدودیت در مراکز تحت نظر شهرداری تهران از جمله فروشگاه‌های شهروند که در این روزها با افزایش حضور شهروندان روبروست، گفت: محدودیت‌ها را ما نمی‌توانیم ابلاغ کنیم و باید تابع پروتکل‌های وزارت بهداشت باشیم. تمهیدات لازم در این مراکز فراهم است و مواد ضدعفونی کننده و دستکش بین مردم و کارکنان پخش می‌شود و اگر اقدام دیگری بخواهد، انجام شود باید از سوی وزارت بهداشت و دولت به ما ابلاغ شود.

نوری ادامه داد: امیدواریم مردم نکات بهداشتی را بیشتر رعایت کنند و شتاب‌زده عمل نکنند. مواد غذائی و نیازمندی‌های مردم به اندازه کافی موجود است و مشکلی در این زمینه نیست، در نتیجه بهتر است تا جائی که امکان دارد مردم از خانه بیرون نروند و خریدها در نوبت‌های مشخص و با برنامه‌ریزی انجام شود.

او همچنین درباره اعمال محدودیت‌های رفت و آمد در شهر تهران گفت: اشتیاق به سفر در بین مردم بسیار زیاد شده است که این مساله خطرناکی است و می تواند توسعه ویروس را شدت ببخشد و رسانه ها باید در این زمینه جدی تر تبلیغات کنند. اگر ضرورت باشد محدودیت های بیشتر ایجاد می شود اما مهمتر از همه این است که خود شهروندان به این درک برسند که بیرون رفتن از منزل در این شرایط به صلاح نیست. دشمن ویروس کرونا پیشگیری است که با رعایت بهداشت فردی و به حداقل رساندن جابجایی میسر می شود. خانه ها اکنون امن ترین اماکن هستند و مردم باید بدانند که در این مدت به جز موارد غیرضروری نباید از منازل خارج شوند.

تصمیمی درباره ممنوعیت ورود به استان تهران گرفته نشده است

«سردار کمال هادیانفر» رییس پلیس راهور ناجا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره اخباری مبنی بر  ممنوعیت ورود به استان تهران گفت: چنین تصمیمی برای تهران گرفته نشده است و تنها در محور گیلان و مازندران این تصمیم اتخاذ شده است.

وی ادامه داد: بیشترین محدودیت در محور گیلان و مازندران اعمال شده است، اما متاسفانه با اعمال این محدودیت ما روز گذشته باز هم شاهد بار ترافیکی در این محور بودیم. بسیاری از افرادی که در این مسیر به اطلاع رسانی‌ها توجه نکردند، مجبور شدند از نیمه راه برگردند.

رییس پلیس راهور ناجا درباره مراکز شماره‌گذاری خودرو تصریح کرد: به تدبیر فرمانده ناجا ۱۰ روزی است که به دنبال راهکار حقوقی هستیم که قراردادها و وکالت‌نامه‌های مردم دچار خدشه نشده و بتوانیم شرایطی را به وجود بیاوریم که این مراکز را تعطیل کرده تا به مردم و کارکنان صدمه وارد نشود و امیدواریم در چند روز آینده این اتفاق بیفتد.

تلاش پلیس راهور برای تعطیلی مراکز شماره‌گذاری خودرو

سردار هادیانفر درباره الکترونیکی شدن این خدمات تصریح کرد: اقدامات لازم برای ارائه این خدمات به صورت الکترونیک انجام شده، اما بعید است بتوانیم قبل از سال جدید از آن استفاده کنیم. از نظر نرم‌افزاری همه چیز مهیا است، اما یک مقدار مشکلات زیرساختی وجود دارد و باید برطرف شود.

وی با بیان اینکه این مراکز شماره‌گذاری تا ساعت ۵ هر روز خدمات ارائه می‌دهند، تصریح کرد: طبق قانون ضرب پلاک شهرستان‌ها در سایر استان‌ها انجام نمی‌شود و برای شماره‌گذاری خودرو کد هیچ شهری به شهر دیگری داده نمی‌شود و افرادی که از شهرهای دیگر برای دریافت خدمات به مراکز شماره‌گذاری خودرو در تهران مراجعه می‌کنند، بی‌فایده است، چراکه نمی‌توانند خدمات لازم را دریافت کنند.

افزایش جمعیت گرمخانه‌های تهران در پی شیوع کرونا

«سید مالک حسینی» سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آخرین وضعیت گرمخانه‌های پایتخت پس از شیوع کرونا گفت: خوشبختانه شرایط بسیارخوبی در گرمخانه‌ها به نسبت سایر مراکز مراقبتی وجود دارد. پذیرش معتادین متجاهر در مراکز ماده ۱۶ متوقف شده است و بسیاری از ندامتگاه‌ها و زندان‌ها مرخصی داده‌اند تا افراد در مراکز جمعی نگهداری نشوند و عامل انتقال ویروس کرونا نباشند، اما وضعیت در گرمخانه‌ها متفاوت است، چرا که در این مراکز افرادی را نگهداری می‌کنیم که هیچ سرپناهی ندارند. به همین دلیل گرمخانه‌ها تعطیل نشدند و تلاش کردیم با تشدید مراقبت‌ها و خدمات‌دهی شرایط مناسبی را برای افراد بی‌سرپناه فراهم کنیم.

او با بیان اینکه این روزها شاهد افزایش جمعیت در گرمخانه‌ها هستیم، ادامه داد: چرا که برخی از معتادان متجاهر به گرمخانه‌ها مراجعه می‌کنند و هیچ ممانعتی نیز برای آنها وجود ندارد، اما به بهداشت و سلامتی آنها توجه ویژه‌ای می‌شود.

حسینی تصریح کرد: اکنون تمامی مراکز مجهز به تب سنج هستند و در همه مراکز با جمعیت بالاتر از ۸۰ نفر اتاق ایزوله در نظر گرفته شده است و اگر کسی به علائم اولیه کرونا مشکوک باشد در این اتاق‌ها نگهداری می‌شود.

تست ۲۶ مورد مشکوک منفی شد

او درباره مبتلایان احتمالی به کرونا در گرمخانه ها اظهار داشت: تا امروز بیش از ۲۶ مورد مشکوک در گرمخانه‌ها به مراکز اورژانس منتقل شدند، اما هیچ مورد مثبتی از ابتلا به کرونا گزارش نشد.

حسینی همچنین با اشاره به اقداماتی که برای مددکاران حاضر در گرمخانه‌ها انجام شده است، گفت: از مددکاران که در خط مقدم گرمخانه‌ها هستند نیز آزمایش پیش نشانگر کرونا گرفته می‌شود و تاکنون موردی از ابتلا به کرونا در بین مددکاران ثبت نشده است. در این مدت سعی کردیم ملزومات پزشکی را برای مددکاران تامین کنیم و اکنون از گان‌های معمولی در مراکز استفاده می‌شود، اما در تلاش هستیم گان و لباس باکیفیت برای آنها فراهم کنیم.

او با تاکید بر اینکه در گرمخانه‌های پایتخت جای نگرانی وجود ندارد با اشاره به تغییر برنامه غذایی افراد حاضر در گرمخانه‌ها گفت: تلاش کردیم غذای مقوی‌تری برای تقویت سیستم ایمنی آنها فراهم شود.

اختصاص ۲ گرمخانه برای قرنطینه مبتلایان احتمالی

حسینی همچنین از آماده شدن دو گرمخانه بانوان و آقایان برای قرنطینه احتمالی افراد مبتلا به کرونا خبر داد و گفت: دو گرمخانه پایتخت به طور ویژه برای قرنطینه احتمالی در نظر گرفته شده و افراد حاضر در این گرمخانه‌ها را در سایر مراکز مستقر کرده‌ایم.

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که با توجه به شیوع کرونا محدودیت رفت و آمد برای افراد حاضر در گرمخانه‌ها در نظر گرفته شده یا خیر؟ گفت: به محض ورود افراد به گرمخانه‌ها معاینه اولیه روی آنها انجام می‌شود. اکنون یکی از مشکلات ما  در گرمخانه‌ها حضور افراد دارای اعتیاد است، چرا که این افراد برای مصرف مواد به بیرون مراجعه می‌کنند و به همین منظور از فرمانداری تهران درخواست کردیم تا اجازه ارائه خدمات مصرف کنترل شده با نظارت نیروی انتظامی و ستاد مبارزه بامواد مخدر را در طی مدتی که با شیوع کرونا مواجه هستیم به ما بدهند، آنها خودشان نیز این دغدغه را دارند، اما هنوز به ما اطلاع نداده‌اند.

او تاکید کرد: به هیچ وجه منع پذیرش نداریم، اما در حال بررسی میزان تردد هستیم تا آن را برطرف کنیم.

حسینی درباره آموزش‌های خودمراقبتی به افراد حاضر در گرمخانه‌ها با اشاره به برخورداری از سطح اندک امکانات و آموزش در این قشر جامعه گفت: در گرمخانه‌ها هر شب موضوعات آموزشی برای افراد به طور مستمر بیان می‌شود و براساس رفتارهایی که از مراکز منعکس می‌شود تاثیر آموزش‌ها در گرمخانه‌ها مثبت بوده و نمایان است.

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران همچنین درباره وضعیت کودکان کار با توجه به دستور دادستانی مبنی بر ممنوع شدن فعالیت آنها در سطح شهر گفت: کودکان کار را در این شرایط باید به سه دسته تقسیم کرد که شامل کودکان کار، کودکان کار خیابانی و کودکان کار خیابانی زباله‌گرد است. اکنون دغدغه مردم فقط کودکان کار زباله گرد است، اما کودکانی را داریم که در کارهای سیاه مشغول و در گودهای زباله‌گردی در حال کار هستند و بیشترین آسیب متوجه آنها است، اما هیچ‌وقت هم دیده نمی شوند. با سازمان‌های مردم نهاد در این باره ورود کردیم و به دنبال این هستیم که چرخه حضور کودکان کار نه تنها در محیط دید ما بلکه در جایی که جلوی چشم ما نیست، هم حذف شود.

غربالگری کودکان کار در گودهای زباله‌گردی و کوره‌های آجرپزی

او با اشاره به اینکه جمعیت این کودکان سیال است و به صورت جمعی زندگی می‌کنند به خطری که آنها در این روزها با آن مواجه هستند، اشاره کرد و گفت: این کودکان در محیط‌هایی با جمعیت‌های بین ۱۰ تا ۱۰۰ نفری زندگی می‌کنند و به محض احساس خطر محل زندگی آنها تغییر داده می‌شود در نتیجه باید برای رفع مشکلات آنها دقت و زمان بیشتری صرف شود.

حسینی ادامه داد: همچنین توافقی با تشکل‌های غیردولتی داشتیم که در بحث آموزش و توزیع تجهیزات بهداشتی در محل‌هایی که تشکل‌های مردم نهاد امکان حضور دارند با ما همکاری کنند. همچنین از هفته آینده با مشارکت سمن‌ها در مراکز پرخطر از جمله گودهای زباله گردی و حتی گودهایی که در بیرون از تهران قرار دارند و کوره‌های آجرپزی حضور پیدا می‌کنیم و با کمک پزشکان داوطلب نسبت به غربالگری و معاینه این کودکان اقدام می‌کنیم.