ابعاد جنایت وحشیانه هندو‌ها علیه مسلمان در هند آنچنان گسترده است که رسانه‌های مختلف جهان را نیز به واکنش واداشت.
کد خبر: ۸۲۸۶۷۵
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸ 05 March 2020

به گزارش تابناک سمنان: جنایت وحشیانه اخیر هندو‌های افراطی علیه اقلیت مسلمان آنچنان وحشیانه بوده که واکنش رسانه‌های سراسر جهان را نیز برانگیخته است.

ماجرا چیست؟
ماجرا از آنجا شروع می‌شود که در پی تصویب لایحه اعطای شهروندی به مهاجرانِ غیر مسلمان و نیز طرح ثبت‌نام ملی شهروندان، موسوم به NRC، موجی از اعتراضات ایالت‌های مختلف هند را تحت تأثیر خود قرار داد. معترضان، قانون جدید شهروندی را نوعی حمله به قانون اساسی سکولار هند و اقلیت مسلمان در این کشور ارزیابی می‌کردند.

اما این قانون جدید شهروندی، مهاجران غیر مسلمان هندو، سیک، بودایی، آیینِ جین، زرتشتیان و مسیحیانی بود که پیش از سال ۲۰۱۵ از کشور‌های پاکستان، بنگلادش و افغانستان گریخته و به هند آمده‌اند را شامل می‌شود و مسلمانان را مستثنی کرده است.

تصویب این قانون جنجالی در ۱۱ دسامبر سال گذشته میلادی در مجلس اعیان پارلمان هند در ابتدا باعث تظاهرات گسترده‌ای در ایالت شرقی آسام  شد؛ چرا که بخشی از معترضان می‌ترسیدند این قانون سبب شود که هزاران مهاجر غیرقانونی از بنگلادش به ساکنان قانونی هند بدل شوند.

در ایالت‌های دیگر هند نیز شماری نگران بودند که طرح ثبت‌نام ملی شهروندان که توسط دولت ناسیونالیست نارندرا مودی، نخست وزیر این کشور طراحی شده، طرحی برای شناسایی مسلمانانی باشد که اسناد قانونی اقامت در هند ندارند و در نهایت به اخراج آن‌ها منجر شود.

نکته اصلی اعتراضات
اما نکته اصلی اعتراضات این بود که قانون جدید، تنها اعطای شهروندی به شش فرقه مذهبی و قومی (یعنی هندو، سیک، بودایی، آیین جین، زرتشتی‌ها و مسیحیانی) را تضمین می‌کند که طبق ادعای نخست وزیر هند، از لحاظ تاریخی با آزار و اذیت در سه کشور همسایه هند روبرو بوده اند؛ اما این قانون یکی از اقلیت‌های مهم این کشور، یعنی مسلمانان را مستثنی کرده بود. منتقدان گفته اند این قانون مسلمانان را در نظر نگرفته است و این، تبعیضی آشکار علیه مسلمان است و  قانون اساسی سکولار هند را تضعیف می‌کند.

ابعاد جنایت وحشیانه هندو‌ها علیه مسلمانان در رسانه‌های بین المللی+ تصاویر

منتقدان دولت همچنین اعلام کردند این لایحه، بخشی از دستور کار دولت ملی‌گرای هندو برای به حاشیه‌راندن دویست میلیون مسلمان این کشور به شمار می‌رود. مسلمانان نگرانند که گام بعدی این قانون، سلب تابعیت از جمع کثیری از مسلمانان  به‌بهانه مهاجر بودن باشد.

انتقاد‌ها و اعتراض‎ها
انتقاد‌ها و اعتراضات به لایحه جنجالی دولت نارندرا مودی تنها به شخصیت‌های مسلمان در این کشور محدود نشد. پس از تصویب این لایحه بیش از ۷۰۰ شخصیت سرشناس هندی از جمله وکلا، دانشگاهیان و بازیگران سینما با امضای بیانیه‌ای این لایحه را محکوم کردند. از نظر منتقدان ظاهراً دولت هند مصمم است به تلاطمی شدید در جامعه هند دامن بزند. تا جایی که رائول گاندی، رهبر حزب کنگره ملی هند گفته است حامیان این لایحه درحال تخریب بنیاد‌های کشور هستند، اما مقامات دولتی از جمله، آمیت شاه، وزیر کشور مدعی شد  این لایحه علیه مسلمانان نیست.

خشونت هندو‌های افراطی در سایه سفر ترامپ به هند
پس از اعتراضات گسترده علیه قانون جنجالی دولت مودی، «کاپیل میشرا» سیاستمدار از حزب حاکم «بهارتیا جاناتا» (بی جی پی) در جمع هوادارانش تهدید کرد در صورتی که پلیس نتواند خیابان‌ها را از معترضان خالی کند، او و هوادارانش، خودشان دست به کار خواهند شد. این سخنان، به مانند، آتشی برای روی بحران اخیر هند بود و در پی آن، هندو‌های افراطی موسوم به «هندوتوا» به خانه ها، مغازه‌های تجاری و مساجد حمله کرده و آنجا را به آتش کشیدند که در این درگیری ها، نزدیک به ۵۰ نفر جان خود را از دست دادند.

<video src="https://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1398/12/14/11494053_666.mp4" width="100%" height="100%" controls>

اما در بحبوحه درگیری‌های خونین در هند، سفر دو روزه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز مزید بر علت شد. ترامپ در جریان سفر خود به هند در سخنانی که به نوعی حمایت آشکار از اقدامات افراط‍گرایانه هندو‌ها تلقی می‌شد، مسلمانان را «تروریست» نامید.

ترامپ در سخنرانی خود در تاریخ ۲۴ فوریه در برابر صد‌ها هزار نفر در استادیوم «موترا» در شهر احمد آباد و در کنار نارندرا مودی، نخست وزیر هند مدعی شد: هند و آمریکا متعهد شده اند تا از مردم در برابر «تروریسم اسلامی رادیکال» محافظت کنند.

ابعاد جنایت وحشیانه هندو‌ها علیه مسلمانان در رسانه‌های بین المللی+ تصاویر

سخنان ترامپ در زمانی بیان می‌شد که برعکس ادعای وی، مسلمانان با نوعی وحشیگری از سوی هندو‌های افراطی مواجه بودند.

ترامپ همچنین در جریان سفر خود در کنفرانسی خبری و در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص قانون جنجالی دولت هند علیه مسلمان تلاش کرد از پاسخ طفره برود و گفت: این مسأله به هند بستگی دارد!

نشریه آمریکایی پولیتیکو با تیتر «به هند بستگی دارد: ترامپ از پرسش‌ها در خصوص قانون شهروندی که مسلمانان را مستثنی می‌کند، طفره رفت» نوشت: ترامپ گفته است در خصوص این قانون که شهروندی را برای خارجی‌هایِ غیر مسلمان از کشور‌های همسایه اولویت بندی می‌کند، شنیده است؛ اما این مسأله بستگی به هند دارد.

ابعاد جنایت وحشیانه هندو‌ها علیه مسلمانان در رسانه‌های بین المللی+ تصاویر

بازتاب کشتار وحشیانه مسلمانان در رسانه‌های بین المللی
اما تلاش ترامپ نیز برای سرپوش‌نهادن به کشتار وحشیانه هندو‌های افراطی و حمله آن‌ها به اقلیت مسلمان نیز سبب نشد تا مسأله از دید رسانه‌های جهان پنهان بماند و رسانه‌های جهان سکوت خود را شکستند.

نشریه انگلیسی ایندیپندنت در گزارشی با تیترِ «مسلمانان در هند سلاخی می‌شوند و جهان اهمیتی نمی‌دهد» نوشت: در حالی که مسلمانان در هند کشته شده اند، به نظر می‌رسد جهان در محکوم کردن خشونت‌های اخیر در دهلی نو بی تفاوت است.

ابعاد جنایت وحشیانه هندو‌ها علیه مسلمانان در رسانه‌های بین المللی+ تصاویر

در بخشی از این مقاله آمده است: جمعیت هندو‌ها در خیابان‌های شهر پرسه می‌زنند و مساجد، خانه‌های مسلمانان، مغازه‌ها و شرکت‌ها را به آتش کشیده و مسلمانان را کشته و یا زنده به آتش می‌کشند و  پلیس هند مسلمان را بدون هیچ حمایتی رها کرده است.

 مقاله ایندیپندنت در شماری از رسانه‌های دیگر جهان، از جمله الجزیره قطر نیز بازتاب یافت.

ابعاد جنایت وحشیانه هندو‌ها علیه مسلمانان در رسانه‌های بین المللی+ تصاویر

 

همچنین نشریه انگلیسی گاردین این  جنایت علیه مسلمانان را با تیتر «خشونت در دهلی شورش نیست؛  وحشیگری است که مسلمانان را هدف گرفته است»

ابعاد جنایت وحشیانه هندو‌ها علیه مسلمانان در رسانه‌های بین المللی+ تصاویر

نویسنده مقاله گاردین «کنعان مالک»، نویسنده انگلیسی و عصب پژوه متولد هند است. کنعان مالک با اشاره به رخدادی تاریخی در حمله جوانانِ سفیدپوست به هندیان غربی در «ناتیگ هیل» لندن نوشته است : آن مسأله نیز به مانند همین خشونتی است که هفته گذشته بخش‌هایی از دهلی، پایتخت هند را درگیر کرده بود. آنچه دهلی هفته گذشته شاهد آن بود، معادل هندی «شکار کاکا سیاه» (Nigger یا کاکاسیاه، لفظی توهین آمیز علیه سیاه پوستان) است که خشونت علیه مسلمان را هدف قرار داده و از سوی هندو‌های ملی‌گرا که بیشترشان از طرفداران حزب حاکم هند (بی جی پی) هستند، هدایت می‌شود.

نویسنده مقاله همچنین با اشاره به سخنان مذکور و  نژادپرستانه کاپیل میشرا، مبنی بر اینکه در صورتی که پلیس تجمعات را جمع نکند، او و طرفدارانش خود دست بکار خواهند شد، افزود: ظرف چند ساعت از ضرب الاجل میشرا، گروه‌های بی جی پی (حزب حاکم) حمله به معترضان را آغاز کردند. آن‌ها ظرف چند روز خانه‌های مسلمانان، مغازه‌ها و حتی خود مسلمانان را آتش زدند.

نشریه آمریکایی فارن پالیسی نیز با پوشش جنایت هندو‌های افراطی علیه مسلمانان و با تیتر «مسلمانانِ هند، پلیس را به کشتار هدفمند متهم می‌کنند» به بیان داستان یکی از قربانیان این خشونت‌ها پرداخت.

ابعاد جنایت وحشیانه هندو‌ها علیه مسلمانان در رسانه‌های بین المللی+ تصاویر

فارن پالیسی نوشت: هر غروب پیش از تاریکی، «محمد آصف» پس از یک روز کار با ریکشای برقی (نوعی وسیله حمل و نقل سه چرخ که در هند رواج دارد) به خانه پدر و مادرش بازمی گشت؛ اما در تاریخ ۲۰ دسامبر ۲۰۱۹ در حالی که هوا کاملا تاریک شده بود، آصف هنوز به خانه بازنگشته بود و خانواده وی نگران بودند. آن شب در شهر میروت (در ایالت اوتار پرادش) در شمال هند، جایی که آن‌ها زندگی می‌کردند، صد‌ها نفر از هموطنان مسلمان وی علیه قانون جدید شهروندی دست به اعتراض زده بودند و با پلیس درگیر شده بودند. حوالی ۱۰ شب، یک نفر به خانواده آصف، تصویری از فرزندشان را که در واتساپ در حال چرخیدن بود، می‌فرستد که او را در حالی که مرده است، و دهانش باز مانده و سوراخی قرمز در سینه او دیده می‌شود، نشان می‌داد.

خانواده آصف به فارن پالیسی گفتند: مردی که او را به بیمارستان برده بود، گفت یکی از نیرو‌های پلیس را دیده که به پسرمان شلیک کرده است.

همچنین پایگاه اینترنتی شبکه الجزیره قطر نوشت: روزنامه فرانسوی لیبراسیون به نقل از یکی از شاهدان عینی فرانسوی نقل کرده که پلیس بسوی مسلمانان در هند آتش گشود و حملات از پیش طراحی شده بود.

ابعاد جنایت وحشیانه هندو‌ها علیه مسلمانان در رسانه‌های بین المللی+ تصاویر

طبق اعلام الجزیره، روزنامه فرانسوی لیبراسیون نوشت خیابان «جعفر آباد» در شمال شرقی دهلی‌نو، ظرف دو روز به مرکز خطر درگیری در جنگی دینی بدل شده است. خبرنگار این روزنامه فرانسوی به نقل از یک شاهد عینی هندو که نخواست نامش فاش شود می‌نویسد شاهد بوده گروهی در حدود ۵۰۰ الی ۷۰۰ نفر در حالی که پلاکارد‌هایی در دست داشتند، با همراهی نیرو‌های پلیس می‌آمدند و برخی از آن‌ها شمشیر و اسلحه در دست داشتند.

وی سپس می‌گوید شاهد درگیری‌های خونینی که به کوچه‌های مجاور نیز کشیده شد، برای چندین ساعت بودیم. همچنین شاهد دیگری می‌گوید ۳۰ الی ۴۰ افسر پلیس نیز به این گروه ملحق شدند و شروع به تیراندازی بسوی مسلمانان کردند.

وی سپس می‌گوید: این، جنایتی ضد بشری است که آنجا مرتکب شدند و بدتر آن است که شماری از هندی ها، آن را علیه هندی‌های دیگر به انجام رساندند. 

حال با این اوضاف، باید منتظر ماند و دید با وجود اینکه کشتار  مسلمانان ابعادی جهانی پیدا کرده است، آیا همچنان دولت نارندرا مودی به حمایت آشکار خود از گروه های افراطی هندو علیه مسلمانان ادامه می دهد یا تلاش خواهد کرد تا مسیر خود را عوض کند.

ترجمه و تنظیم: محمد حسن خلیلی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار