کلیات لایحه بودجه ۱۳۹۹شهرداری تبریز در صحن علنی شورا مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر: ۸۲۳۴۲۲
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸ 16 February 2020

به گزارش تابناک تبریز،  محمد باقری بهشتی گفت: لایحه بودجه ۹۹ در ۲۹ دی ماه به شورا تحویل شد که ویژه‌گی های منحصربه فردی دارد.

وی اظهار داشت: نحوه بودجه نویسی در گذشته بر مبنای ۲۰ ماده بود که در روش جدید این مواد حذف شده و در واقع ساختار بودجه نویسی تغییر کرده است.


بهشتی تصریح کرد: در بودجه ۹۹ نظام درآمد و هزینه شهرداری متمرکز خواهد شد با متمرکز شدن خزانه و ایجاد سیستم متمرکز بسیاری از مشکلات شهرداری از بین‌ خواهد رفت.
وی گفت: اعضای شورای شهر از طرف کمیسیون‌های شورا به مرکز پژوهش‌ها می‌آیند و واقعا فعال هستند.
این عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: به دلیل وجود کاستی ها در ساختار مالی شهرداری، تفریق بودجه با مشکل مواجه است .
محمد باقر بهشتی بیان داشت: حداقل یک درصد و حداکثر سه درصد از کل اعتبارات باید صرف پژوهش شود.
بهشتی تاکید کرد: در بررسی بودجه باید سیاست های کلی کشور در نظر گرفته شده و احکام بودجه را مشخص کنیم تا کل بودجه شفاف باشد
وی ادامه داد: در این میان از شهرداری بخاطر طراحی واقع بینانه بودجه تشکر می‌کنیم .
عضو شورای اسلامی شهر تبریز با اشاربه تفاوت بودجه سال ۹۸ و ۹۹ گفت: ۲۶۶۸۰ میلیارد ریال بودجه سال ۹۸ که در سال ۹۹ این مقدار در پیشنهاد شهرداری به ۳۵۸۰۰ میلیارد ریال رسیده است.
وی تصریح کرد: مقرر شده بود که ۴۵۰۰ میلیارد ریال اوراق مترو اعمال شود که با بررسی های مجدد این اقدام به سال آینده موکول شد و اگر این رقم‌ را از ۳۵۸۰۰ میلیارد ریال کسر ‌کنیم، تقریبا ۱۵ درصد افزایش خواهیم داشت.
بهشتی اظهار داشت: شهرداری۱۳۷۱۰ میلیارد ریال پیشنهاد اعتبارات جاری داده بود که در مرکز پژوهش‌های شورای شهر این مقدار به ۱۳۷۶۰ میلیارد ریال افزایش یافت.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: پیشنهاد شهرداری در زمینه اعتبارت عمرانی ۱۶۵۷۰ میلیارد ریال بود که در مرکز پژهش‌ها به ۱۶۸۰۷ میلیارد ریال افزایش یافت
بهشتی اضافه کرد: اعتبارات هزینه های مالی همان پیشنهاد شهرداری یعنی ۵۵۲۰ میایارد ریال باقی مانده است.
بهشتی گفت: پیشنهاد شهرداری برای کل بودجه ۳۵۸۰۰ میلیارد ریال بدون ارقام تکراری که این مقدار به ۳۶۰۹۴ میلیارد ریال تغییر یافت.
غلامحسین مسعودی ریحان تاکید کرد: ۵۳ درصد از بودجه جاری و ۵۸ درصد از بودجه مربوط به حوزه عمرانی سال آینده است که این تناست درست نبوده و باید حداقل ۶۰درصد بودجه عمرانی‌ و ۴۰ درصد بودجه جاری در نظرگرفته شود.
وی گفت: افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارگران معقول نیست اگر شورای عالی کار درصد بیشتری درنظر بگیرد شهرداری با کسر بودجه دچار مشکل می شود.
وی تصریح کرد: بودجه سال ۹۸ را در سال ۹۹ نباید خرج کرد .
خزانه دار شورای اسلامی شهر تبریز هرمقدار میزان بودجه کمتر باشد متعاقبا شهرداری نیز راحت تر خواهد بود
مسعودی ریحان گفت: حداقل ۵۰۰ میلیاردتومان‌ در بودجه افزایش داشته باشیم تا بودجه به ۴ هزار میلیارد تومان افزایش یابد .
وی تاکید کرد: پایین بودن میزان بودجه موجب شده کارکنان شهرداری با مشکل مواجه شوند و شهرداری نمی‌تواند به وظایف خود به طور کامل رسیدگی کند.
فرج قلیزاده نیز در ادامه گفت: ۳۵ درصد افزایش بودجه نسبت به سال قبل وجود دارد.
قلیزاده گفت: اوراق ۴۵۰ میلیارد تومانی درآمد حساب می‌شود اما درواقع شهرداری برای آن سود ۲۹ درصدی پرداخت خواهد کرد باید این مقدار را از بودجه کنار بگذاریم.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: در دهه هشتاد بودجه های عمرانی از ۶۰ درصد بیشتر و جاری از ۴۰ درصد کمتر بود و امروز این مقدار تغییر کرده است.
وی ادامه داد: هزینه جاری ماندگار نیست و فقط هزینه های عمرانی برای شهر باقی می‌ماند .
قلیزاده گفت: در سازمان‌هایی همچون آتش نشانی و شرکت واحد نیز ۶۰ درصد بودجه عمرانی و ۴۰ درصد جاری را در نظر بگیریم.
رییس شورای اسلامی شهر تبریز عنوان کرد: ۴۵۰۰ میلیارد ریال بودجه قطار شهری در سال جاری است که باید در بودجه سال آینده نیز تعریف شود چون هزینه خواهد شد .
شهرام دبیری گفت: بودجه پیشنهادی ۳۵۸۰ میلیارد تومان است که مرکز پژوهش‌های شورای شهر این مقدار را به ۳۶۰۹ میلیارد تومان افزایش داده است.
شهردار تبریز نیز اظهارداشت: در دوسال گذشته بدهی‌های گذشته شهرداری را پرداخت کرده‌ایم. خرید اوراق برای شهرداری درآمد است و به ما کمک‌ می‌کند تا مطالبات خودرا از دولت دریافت کنیم.
عبداله تقی‌ پور نیز در ادامه گفت: شهرداری به جهت انباشت بدهی‌ها نتوانسته پروژه ‌های عمرانی خود را به درستی کامل کند . اگر شهرداری این بودجه را به ما داده ما نیز تحقق ۱۰۰ درصدی این بودجه را از شهرداری بخواهیم. باید بودجه را به سمت تحقق کامل سوق دهیم نه اینکه مبلغ آنرا افزایش داده و تحقق آنر ا کم کنیم
در ادامه فریدون بابایی اقدم با اشاره به اینکه برای بررسی بودجه باید سه ماهه سال ۹۷ و ۹ ماهه سال ۹۸ را بررسی می‌کردیم تاکید کرد: باید بودجه ای را تصویب کنیم که از تحقق آن مطمئن باشیم.
وی گفت: در برهه‌‌ای در شهرداری تبریز وام اخذ شد که اقدامی در خصوص پرداخت به موقع اقساط آن صورت نگرفت و در نهایت مبالغ کلانی برای دیرکردهای آن پرداخت شد.
این عضو شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: کل بدهی‌های بانکی شهرداری باید مشخص شود تا مقدار و نحوه پرداخت آن تعیین شود
وی ادامه داد: برای نمونه شهرداری منطقه دو در گذشته ۷۰ میلیارد تومان برای بودجه عمرانی وام اخذ کرده است که امروز با توجه به جریمه دیرکرد باید ۲۸۰ میلیار تومان از جیب شهروندان به بانک پرداخت شود.
سعید نیکو خصلت همچنین در ادامه سخنان دیگر اعضا شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به پروهشی علمی گفت: در پژوهشی در زمانی مقررمیزان غذای خانم ها و آقایان را از ۴ تا ۵۰ درصد کاهش دادند و در نتیجه وزن بانوان ثابت ماند اما وزن آقایان به طور محسوس کاهش یافته است.
وی اظهار داشت: این تحقیق نشان می‌دهد آقایان با وجود کاهش وزن سیستم بدنی‌شان همچنان قوی باقی می‌ماند اما بانوان با وجود حفظ وزن اما سیستم دفاعی شان ضعیف می‌شود.
نیکوخصلت ادامه داد: این پژوهش نشانگر این است که امروز وضعیت شهرداری در دوران تحریم و کمبود و مشکلات مالی باید برای شهروندان شفاف شود.
وی اضافه کرد: چگونه شهرداری شهر را اداره کرده و از چه کارهایی کاسته و چه کار‌هایی را رونق داده است.
دبیر شورای اسلامی شهر تبریز گفت: در بودجه باید قبل از ایجاد رفاه به سمت مقبولیت و رضایت شهروندان حرکت کنیم.
محمد حسن اسوتچی نیزبا بیان اینکه شهرداری بدهی‌های بسیاری دارد گفت: نخستین بدهی شهرداری به کارکنان و کارمندان شهرداری است.
وی گفت: جلب رضایت کارمندان باید در اولویت قرار گیرد.
استوتچی اضافه کرد: اگر شهرداری مدعی است که اخذ اوراق صرفه اقتصادی دارد در نتیجه باید اوراق را برای پرداخت بدهی ها استفاده کند.
این عضو شورای اسلامی شهر تبریز تصریح کرد: در شورای چهارم گفتند وام‌های شهرداری را تسویه کردیم اما واقعیت اینگونه نبوده است.

در پایان کلیات بودجه سال ۱۳۹۹ براساس ماده واحده به تصویب اعضای شورای شهر رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار