در گفتگو با کارشناس مسائل بین الملل عنوان شد؛
کارشناس مسائل بین الملل گفت: طرح معامله قرن فرصت مناسبی برای مبارزین با اسرائیل و آمریکا را فراهم خواهد کرد و این طرح می تواند احساسات ضد آمریکایی و اسرائیلی را به حد اعلاء برساند و اسرائیل و آمریکا به واسطه این طرح می خواهند لباس مشروعیت در قامت تمامی مسائلی که خلاف حقوق بین الملل بوده است بپوشانند.
کد خبر: ۸۲۱۴۹۵
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵ 07 February 2020

علیرضا عرب کارشناس مسائل بین الملل در گفتگویی اعلام کرد؛ با بیان اینکه بررسی طرح معامله قرن را می توان در سه بخش مفاد و ساختار، زمان رونمایی و چشم انداز این طرح بررسی کنیم، گفت: طرح معامله قرن یک طرح آمریکایی صهیونیستی است به این معنا که این طرح ساخته و پرداخته آمریکا است.

معامله قرن؛ طرحی آمریکایی صهیونیستی است

وی با اشاره به اینکه در طراحی معامله قرن ترامپ، داماد و مشاور او و همچنین سفیر آمریکا در اسرائیل نقش اساسی داشته اند، ابراز کرد: بنابراین ترامپ و دولت آمریکا در تدوین این طرح نقش آفرین بوده اند.

با پذیرش طرح معامله قرن چیزی از هویت فلسطین باقی نمی‌ماند

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه این طرح در سه سطح قابل بررسی است، ادامه داد: سطح اول فلسطینی است که در این سطح حل و فصل مسائل فلسطین یک بار برای همیشه به نفع اسرائیل در نظر گرفته شده است؛ به این معنا که دیگر کشور مستقل فلسطین را نخواهیم داشت و فرهنگ، هویت ملت فلسطین نادیده گرفته شده است.

عرب با بیان اینکه در  طرح معامله قرن هویت ملت فلسطین به مرور زمان از بین خواهد رفت، تصریح کرد: هدف این طرح در سطح فلسطینی؛ حل مسئله فلسطین یک جانبه و به صورت تحمیلی و کاملا به نفع اسرائیلی ها است.

مقابله و تضعیف محور مقاومت در سطح منطقه ای معامله قرن لحاظ شده است

وی در خصوص سطح منطقه ای این طرح افزود: عادی سازی روابط عراق و اسرائیل در این سطح در نظر گرفته شده است که این مسئله فرآیندی دراز مدت است؛ همچنین مقابله با محور مقاومت و تضعیف این محور در سطح منطقه در طرح معامله قرن لحاظ شده است.

با پذیرش طرح معامله قرن چیزی از هویت فلسطین باقی نمی‌ماند

این کارشناس مسائل بین الملل عنوان کرد: هدف بین المللی طرح معامله قرن این است که مناسباتی که در قالب این طرح بین فلسطینی ها و اسرائیلی ها منعقد می شود در سازمان های جهانی و نهادهای بین الملل مشروعیت پیدا کند و دیگر نهادها و افراد نیز این مسئله را بپذیرند.

عرب اظهار کرد: زمانی که به سطح منطقه ای این طرح نگاه می اندازیم مشاهده می کنیم که ترامپ و دولت آمریکا در ارتباط با ایران و محور مقاومت تضعیف این محور را در دستور کار خود قرار داده اند و علیه جمهوری اسلامی ایران فشار حداکثری را پیگیری می کنند و در این راستا گسترش تحریم ها را مد نظر قرار داده اند.

ترور سرداران مقاومت در راستای اجرای این طرح بوده است

وی با تأکید بر اینکه بین طرح معامله قرن و راهبرد ترامپ علیه ایران و محور مقاومت همچون ترور سرداران مقاومت حلقه وصلی وجود دارد، متذکر شد: ترور سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و یاران آنان با هدف تضعیف محور مقاومت و در راستای اجرای طرح معامله قرن بوده است.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: ترامپ و دولت آمریکا اینگونه گمان می کردند که با فشار بر جمهوری اسلامی ایران و گسترش دایره تحریم ها اجرای طرح معامله قرن راحت تر انجام می شود و چنانچه فشارها بر ایران کمتر شود؛ اجرای این طرح نیز سخت تر خواهد بود.

عرب ابراز کرد: با بررسی ماهیت طرح معامله قرن مشاهده می کنیم که در این طرح مشروعیت دادن به آنچه که در سرزمین های اشغالی انجام شده، مد نظر قرار گرفته است و این در حالی است که واقعیت های میدانی که اسرائیل با زرو، تهدید، اشغال و تحمیل در جغرافیای فلسطین انجام داده، غیر قانونی و بر خلاف قطعنامه های بین المللی است.

با پذیرش طرح معامله قرن چیزی از هویت فلسطین باقی نمی‌ماند

مشروعیت دادن به مسائل خلاف حقوق بین الملل از اهداف این طرح است

وی ادامه داد: اسرائیل و آمریکا به واسطه این طرح می خواهند لباس مشروعیت در قامت تمامی مسائلی که خلاف حقوق بین الملل بوده است بپوشانند و بنابراین یکی از اهداف این طرح این است که برآنچه که طی سالیان گذشته از فلسیطنی ها گرفته شده، لباس مشروعیت بپوشانند.

این کارشناس مسائل بین الملل  افزود: در طرح معامله قرن مشاهده می کنیم که طی بازه چهار ساله امیداواری به فلسطینی ها داده می شود که به کشور خواهید رسید؛ در حالی که اگر فلسطینی ها به شرایط  سخت گیرانه ای که در چهارچوب این طرح تدوین شده است مقید باشند به کشوری که نه تنها حاکمیت ندارد بلکه منطقه ای که تنها اسم کشور را یدک می کشد می توانند داشته باشند.

عرب تصریح کرد: در این طرح حَکم خود اسرائیلی ها هستند و آنان حق وتو دارند که آیا فلسطینی ها به مفاد در چهارچوب طرح پایبند بوده اند یا خیر؛ بنابراین آنچه که مربوط به اسرائیل است از هم اکنون محقق می شود؛ اما کشور ادعایی که قرار است به فلسطینی ها اسمیت داشته باشد نه دارای حق حاکمیت است و نه بقیه شروط لازمه یک کشور را دارد.

عدم وجود تعادل در تعهدات از نظر زمان و توازن در طرح معامله قرن

وی با اشاره به اینکه در طرح معامله قرن آنچه که مربوط به فلسطین است به اسرائیل واگذار شده، اظهار کرد: این طرح دارای مشکلات فراوانی است از جمله اینکه در این طرح از نظر زمان و توازن در تعهدات تعادلی وجود ندارد و عدالتی در آن ایجاد نشده است.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: در این طرح حق بازگشت فلسطینی ها به طور کامل منتفی است و قدس به عنوان پایتخت دائمی اسرائیل شناخته خواهد شد و تنها در حومه قدس شرقی روستایی را به نام ابودیس که خارج از دیوار است به عنوان پایتخت فلسطین در نظر گرفته شده است.

عرب با اشاره به مطلب فوق ادامه داد: قطعا با این اقدام رابطه فلسطینی ها با حرم شریف و مسجد الاقصی قطع خواهد شد و محلات اطراف مسجد الاقصی که در قدس شرقی قرار دارند و به طور کل قدس شرقی و غربی در اختیار اسرائیلی ها قرار می گیرد.

یهودی سازی امان مقدسه در فلسطین هدف این طرح است

وی بیان کرد: با این رویکرد اسرائیلی ها به سمت یهودی سازی حرم شریف و مسجد الاقصی می روند و این هم یکی از فجایعی است در این طرح مد نظر قرار گرفته است که رابطه فلسطینی ها قطع و یهودی سازی امان مقدسه تسریع شود.

این کارشناس مسائل بین الملل با تأکید بر اینکه در این طرح ارتباط فلسطین با بحر المیت قطع خواهد شد، عنوان کرد: این دریاچه بین مرزهای اردن و فلسطین اشغالی قرار گرفته و در یک چهارم کرانه باختری واقع شده است؛ بنابراین بر اساس طرح معامله قرن فلسطینی ها به هیچ وجه با بحر المیت ارتباط نخواهند داشت و یک ساحل اسرائیلی به صورت استجاری در اختیار فلسطینی ها قرار خواهد گرفت.

عرب با اشاره به اینکه منطقه کرانه باختری دارای سه بخش الف، ب و ج است، تصریح کرد: بخش «الف» شامل شهرهای بزرگ فلسطین نشین است که این بخش دارای حاکمیت سیاسی و امنیتی است؛ در بخش «ب» حاکمیت سیاسی منطقه به دست فلسطینی ها و حاکمیت امنیتی به دست اسرائیلی هاست و در بخش «ج» حاکمیت سیاسی و امنیتی منطقه به دست فلسطینی ها نیست.

مسائل امنیتی اسرائیل در این طرح لحاظ شده است 

وی افزود: بنابراین کل منطقه«ج» که بیش از ۵۰ درصد کرانه باختری است به اسرائیل ملحق می شود و بخش دیگری از منطقه«ج» که دره اردن است که آن هم به اسرائیل ملحق می شود و بنابراین در این شرایط کشور فلسطین ارتباطی با اردن نخواهد داشت.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه فقط دو پل «ملک حسین» و «امیر محمد» کشور فلسطین به اردن متصل می شود، ابراز کرد: در چهارچوب این طرح تمامی ملاحظات امنیتی اسرائیل مو به مو لحاظ شده و بنابراین این طرح این قابلیت را پیدا کرده که وقتی مطرح می شود کلیه سردمداران رژیم صهیونیستی از آن حمایت کنند.

عرب ادامه داد: رابطه کرانه باختری و غزه به وسیله تونل ۳۴ کیلومتری برقرار می شود و در ازای مناطق کرانه باختری که به اسرائیل ملحق می شود؛ همچنین دو منطقه در جنوب سرزمین های اشغالی که منطقه ای مسکونی، کشاورزی و صنعتی است به صحرای نگب داده می شود که این مسئله نیز بسیار مهم است.

بر اساس این طرح کلیه مرزهای فلسطین اشغالی در اختیار اسرائیل قرار می گیرد

وی با اشاره به اینکه کلیه مرزهای فلسطین اشغالی اعم از دریایی، هوائی و زمینی در اختیار اسرائیلی ها قرار می گیرد، عنوان کرد: بر اساس طرح معامله قرن کشور فلسطینی که در چهارچوب این طرح تصور می کنیم هیچ یک از مشخصات چهارگانه ای که یک کشور، دولت و ملت باید داشته باشد؛ در نظر گرفته نشده است.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: چهار ملاکی که یک کشور را می توانیم مستقل بدانیم شامل جمعیت، حاکمیت، حکومت و جغرافیا است که جغرافیا مشخص است که بر مرزها و منابع آبی فلسطین کنترلی وجود ندارد و می توان گفت جغرافیایی که برای فلسطین در چهار چوب طرح معامله قرن ترسیم شده، جغرافیایی پراکنده و به صورت جزایر مجزا است که با استفاده از پل، راه ها و تونل  که تحت حاکمیت اسرائیل است، به هم متصل می شوند.

عرب بیان کرد: کلیه شهرک هایی که در منطقه «ج» وجود دارند، شهرک صهیونیستی خواهند ماند و نکته قابل تأمل این است که مدیریت، حاکمیت و ادراه این شهرک ها با اسرائیل خواهد بود؛ بنابراین چیزی به عنوان جغرافیای یکپارچه به معنای تشکیل یک کشور در این طرح وجود ندارد.

طرح معامله قرن کاملا نامتوازن و یک جانبه است

وی با اشاره به اینکه در منطقه «ب» فلسطینی ها ارتش ندارند و تنها در این منطقه حضور پلیس پیش بینی شده است، ابراز کرد: بنابراین حاکمیت منهای ارتش در این منطقه در نظر گرفته شده است  و شاهد هستیم که هیچ یک از ملاک های وجود یک کشور مستقل در چهارچوب طرح معامله قرن مطرح نشده است.

این کارشناس مسائل بین الملل با تأکید بر اینکه فلسطینی ها تنها مرزی که با دنیا خارج دارند مرز غزه است و می توان گفت آنان کاملا در دل رژیم صهیونیستی محصور هستند، اظهار کرد: فلسطینی ها نمی توانند از ساحل غزه برای تجارت دریایی استفاده کنند و چنانچه تا قبل از این در دو بندر اسرائیل تجارت داشته اند زین پس فضای فلسطین در اختیار اسرائیل قرار خواهد گرفت.

عرب  با اشاره به اینکه طرح معامله قرن به عنوان چشم انداز صلح مطرح شده است که با این اقدام جایی برای چانه زنی ایجاد می شود، اذعان کرد: در رونمایی طرح معامله قرن یک طرف که سرزمین، هویت و ملت فلسطین است حضور و در تدوین آن مداخله ای نداشته و این مسئله باب چانه زنی را بسیار اندک باز کرده است.

بررسی دلایل به تعویق انداختن رونمایی از این طرح

وی گفت: این مسئله به عنوان مشوقی برای فلسطینی ها در نظر گرفته شده است که پای میز مذاکره بیایند؛ بنابراین اسم این طرح را چشم انداز صلح نامگذاری کرده اند؛ این در حالی است که با توجه به موارد یاد شده این طرح کاملا نامتوازن و یک جانبه است.

این کارشناس مسائل بین الملل در خصوص چرایی رونمایی از این طرح در این زمان با بیان اینکه بر روی طرح معامله قرن قریب به سه سال کار شده است، گفت: به منظور رونمایی از این طرح هر بار بهانه ای بوده است؛ در ابتدا قرار بود که در آوریل ۲۰۱۹ و اواخر ۲۰۱۸ از این طرح رونمایی شود که با توجه به انحلال دولت در رژیم صهیونیستی این اقدام به تعویق افتاد.

عرب افزود: چنانچه این طرح در آوریل ۲۰۱۹ رونمایی می شد نوعی دخالت در عرصه سیاسی داخلی اسرائیل تلقی می شد و ترامپ نمی خواست که این شائبه ایجاد شود که با رونمایی از این طرح به نفع یکی از رقبا دخالت در عرصه سیاسی اسرائیل توسط آمریکا انجام شده است.

اقدامات انجام شده آمریکا به نفع اسرائیل در به تعویق انداختن رونمایی از طرح معامله قرن

وی با اشاره به اینکه مقرر شد که این طرح در سپتامبر ۲۰۱۹ رونمایی شود که باز به بهانه انتخابات به تعویق افتاد، اظهار کرد: اینکه در این زمان و درست پنج هفته قبل از انتخابات دوم مارس ۲۰۲۰ این کار انجام می شود به این دلیل است که صرفا نمی توان تعویق افتاد رونمایی را به انتخابات اسرائیل ارتباط داد و همچنین دلیل دیگر این است که مکانیزم اجرایی این طرح با طرح های دیگر فرق دارد.

این کارشناس مسائل بین الملل با تأکید بر اینکه مهندسین و طراحان این طرح رونمایی سریع را در دستور کار قرار نداده بودند، عنوان کرد: هدف از به تعویق انداختن رونمایی از طرح معامله قرن بر این اساس بوده است که برخی اقدامات یک جانبه و جانبدارانه آمریکا به نفع اسرائیل و به ضرر فلسطینی ها انجام شود.

عرب تأکید کرد: در مدت عدم رونمایی از طرح معامله قرن؛ آمریکایی ها قدس را پایتخت ابدی اسرائیل دانستند و سفارت خود را از تلاوویو به قدس شریف منتقل کردند همچنین مالکیت اسرائیل را بر بلندای جولان را به رسمیت شناختند؛ آنان دفاتر تشکیلات خودگردان را در آمریکا برچیدند و شهرک سازی را قانونی اعلام کردند.

با پذیرش این طرح از سوی فلسطین؛ چیزی از هویت این سرزمین باقی نمی ماند

وی تصریح کرد: این اقدامات به این منظور بوده است که فلسطینی ها را در مقابل برخی اقدامات یک جانبه قرار دهند تا آنان به این نتیجه برسند که اگر بیشتر از این در پذیرش این طرح تأخیر کنند؛ امتیازات بیشتری را از دست خواهند داد و از سوی دیگر امتیازات راهبردی را ارائه دادند تا فلسطینی ها تشنه تر شوند تا میانجی گری آمریکایی ها را بپذیرند.

این کارشناس مسائل بین الملل اظهار کرد: چنانچه فلسطینی ها این طرح را بپذیرند چیزی از هویت و سرزمین فلسطین باقی نخواهد ماند و چنانچه نخواهند این فرآیند ادامه پیدا کند؛ این امر به این معنا است که آمریکایی ها می خواهند دائما به اسرائیلی ها امتیازات بیشتری دهند.

عرب با بیان اینکه مساعد ساختن سطوح منطقه و بین المللی از جمله دلایل تأخیر در رونمایی از طرح معامله قرن بوده است، اذعان کرد: در سطح بین الملل انگیزه هایی که ترامپ و نتانیاهو داشته اند به مسائل بین خودشان باز می گردد به این معنی که نتانیاهو در آستانه انتخابات پنج هفته دیگر قرار گرفته است و موقعیت بسیار متزلزلی را به دلیل سه پرونده قضائی دارد.

ترامپ تصور می‌کند دولت قوی اسرائیل می تواند ضامن اجرای طرح معامله قرن باشد

وی افزود: ترامپ نیز همزمان با رونمایی از این طرح در حال استیضاح بوده است بنابراین این طرح می توانست توجهات را به نفع آنان منحرف کند و همان گونه که مشاهده کردیم در زمان رونمایی از طرح معامله قرن ترامپ رقیب نتانیاهو را به کاخ سفید دعوت می کند و می توان گفت که با این طرح دو جناح اسرائیلی متحد و بن بست سیاسی داخلی اسرائیلی ها مرتفع می شود.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: ترامپ متصور است که با این اقدام دو رقیب رژیم صهیونیستی با هم ائتلاف خواهند کرد و دولت قوی می تواند ضامن اجرای طرح معامله قرن باشد و کمک بسیار بزرگی برای شخص نتانیاهو و همچنین ترامپ نیز انتخابات ۲۰۲۰ را پیش رو دارد و احتیاج به لابی اسرائیلی دارد و با اجرای این طرح لابی اسرائیل خشنود خواهد شد.

عرب اظهار کرد: از تابستان ۲۰۱۹ شاهد حملات اسرائیل به پایگاه های حشد الشعبی عراق هستیم و ترجمه این حملات این است که حشد الشعبی وابسته به ایران است و ایران از خاک عراق برای جنگ های خود استفاده می کند؛ در پائیز ۲۰۱۹ شاهد آغاز اعتراضات در کشور عراق هستیم و بعد در لبنان و سپس در ایران.

خط رسانه ای در اعتراضات عراق توسط اسرائیلی ها انجام می شد

وی افزود: مشاهده می کنیم که در فضای رسانه ای گزاره دیگری تبلیغ می شود که ایران از سیاستمداران فاسد و ناکارآمد عراق حمایت می کند که گفتنی است این خط رسانه ای توسط صهیونیست ها دنبال می شود و با ادامه اغتشاشات عراق، آمریکایی ها به این نتیجه می رسند که هم اکنون موقعیت مناسبی برای تضعیف محور مقاومت وجود دارد.

این کارشناس مسائل بین الملل ابراز کرد: با مشاهده این اقدامات متوجه خواهیم شد که ترامپ دست به یک قمار بسیار بزرگ زده است؛ آمریکایی ها تصور می کردند با ادامه اعتراضات محور مقاومت تضعیف خواهد شد و بنابراین دست به ترور سرداران مقاومت زدند تا با این اقدام تضعیف مقاومت سرعت بیشتری پیدا کند.

عرب با بیان اینکه سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی جایگاه، تفکر و گفتمان مقاومت داشتند، تصریح کرد: با مشاهده تشییع باشکوه سرداران مقاومت در عراق و ایران مشخص شد که آمریکایی ها بدون توجه به روانشناسی اجتماعی و سیاسی شیعه دست به ترور سرداران مقاومت کرد.

ترور سرداران مقاومت موجب اتحاد ملت ایران شد/ طرح معامله قرن با عدم پذیرش فلسطین، طرحی مرده است

وی افزود: با این اقدام باعث اتحاد ملت ایران شدند و این ملت دوباره مقاومت را تأیید کردند و همچنین در عراق نیز همین اتفاق افتاد پس از تظاهرات میلیونی و باشکوه ضد آمریکایی اخراج آمریکایی ها به وسیله مجلس، نخست وزیری و ملت عراق خواسته شد.

این کارشناس مسائل بین الملل با تأکید بر اینکه آمریکا با رونمایی از طرح معامله قرن اشتباه بزرگی را انجام داد، ابراز کرد: تمام مسلمانان اعم از شیعه و سنی در کل خاورمیانه و منطقه احساسات ضد آمریکایی و ضد اسرائیلی شان به حد اعلا رسید.

عرب با بیان اینکه طرح معامله قرن اجرا نخواهد شد مگر آنکه فلسطینی ها آن را بپذیرند، گفت: زمانی که این طرح را فلسطین نپذیرد، طرحی مرده است  و به سرانجام نخواهد رسید.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اما این طرح فرصت مناسبی برای مبارزین با اسرائیل و آمریکا را فراهم خواهد کرد و این طرح می تواند احساسات ضد آمریکایی و اسرائیلی را به حد اعلاء برساند و این مسئله فرصت بسیار مغتنمی پیش روی محور مقاومت قرار می دهد.

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار