در زمانی که برخی از کشور‌های دنیا دست به تحریم ایران زده‌اند، جوانان ما علم و صنعت را درآمیخته و به دستاورد جهانی منهای اقتصاد نفتی رسیده‌اند.
کد خبر: ۸۱۹۴۹۹
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱ 02 February 2020

به گزارش تابناک سمنان: وزارت‌خانه ارتباطات و فناوری اطلاعات و حیطه فعالیتش در این چند روز در کنار فراز و نشیب‌های خبر‌های سیاسی جهان به یکی از مباحث داغ روز ایران تبدیل شده است و همه دست به دست هم دادند تا ماهواره ظفر بر روی ماهواره‌بر سیمرغ قرار بگیرد و در روز موعود حامل پیامی ایرانی باشد. ماهواره‌ای که قرار است در مدار کره زمین قرار بگیرد و تصاویر جهانی را به ایران مخابره کند.

در زمانی که آمریکا به تحریم فرد به فرد نسبت به کشور ایران رسیده، نخبگان و دانشجویان ایرانی تحریم‌ها را دور زدند و در زمانی که نگاه دنیا به اتفاقات روز ایران است، ماهواره‌های ظفر ۱ و ۲ روی ماهواره‌بر سیمرغ قرار گرفته‌اند و درآینده‌ای نزدیک در مدار کره زمین قرار خواهند گرفت.

طبق گفته‌های سید احمد حسینی سخنگوی گروه فضایی سازمان هوافضای وزارت دفاع در گفت‌‍وگوی تلوزیونی با برنامه چرخ شبکه چهارم سیما: «ماهواره‌بر سیمرغ می‌تواند تا وزن ۲۵۰ کیلوگرم را در مدار ۵۰۰ کیلومتری قرار دهد.»

همچنین حسینی ادامه داد: «برای پرتاب سیمرغ قراردادی که با سازمان فضایی برای پرتاب ماهواره ظفر داریم، حدودا ۳/۵ میلیون دلار است در حالی که اگر با کشور دیگری قرارداد ببندید، به شرطی که شرایط سیاسی اجازه دهد و صف پرتاب وجود نداشته باشد چرا که در حال حاضر صف پرتاب در دنیا تا سال ۲۰۲۲ پر است، هزینه بیشتری صرف خواهد شد.»

همانطور که محمد جواد جهرمی وزیر ارتباطات فناوری در صفحات شخصی خود اعلام کرده؛ ماهواره ظفر به همراه ماهواره‌بر سیمرغ که هفته گذشته معرفی شد، قرار است به مدت ۸ دقیقه در فاصله ۵۳۰ کیلومتری کره زمین مستقر و در مدار قرار بگیرد.

بومی‌سازی صنعت هوا و فضا منهای اقتصاد نفتی؛ آیا ماهواره ظفر می‌تواند باموفقیت در مدار قرار بگیرد؟

بومی‌سازی صنعت هوا و فضا منهای اقتصاد نفتی؛ آیا ماهواره ظفر می‌تواند باموفقیت در مدار قرار بگیرد؟

بومی سازی و تولید ماهواره ظفر به تعبیری ذخیره ارزی و بدست آوردن ۱۰ میلیون یورو برای کشور است. ماهواره ظفر که با کمتر از ۲ میلیارد یورو ساخته شده می‌تواند کارکردی بیش از دو سال داشته باشد و بسیاری از تصاویری که منبع خارجی دارد را برای ایران مخابره کند.

ماهواره ظفر و ماهواره‌بر سیمرغ تنها بخشی از دستاورد‌های این وزارت‌خانه است که توانسته با همراهی دانشگاهیان، علم و صنعت را منهای نفت تبدیل به سود ارزی کنند و در خزانه مالی کشور حفظ نمایند. همچنین در ادامه فعالیت‌ها نیز می‌توانیم به ماهواره پیام اشاره کنیم، ماهواره‌ای که آن هم با ماهواره‌بر سیمرغ پرتاب شده بود، تا بتواند تصاویری با دقت ۴۵ متر به زمین ارسال کند، اما  پرتابی موفقیت آمیز نداشته و طبق صحبت‌های آذری جهرمی نتوانست بر مدار اصلی جای بگیرد.

لازم به ذکر است که طرح اصلی ماهواره «پیام» از سال ۱۳۸۴ با مشارکت چهار دانشکده مهندسی هوافضا، برق کامپیوتر و مکانیک و ۱۶ نفر از استادان دانشکده‌های دانشگاه امیر کبیر آغاز شد و علاوه بر آن بخشی از عمده فعالیت‌ها بر عهده دانشجویان ارشد و دکتری بوده‌است.

حالا با یک تجربه ناتمام ماهواره پیام و طراحی جدید دانشگاهیان به همت دانشگاه علم و صنعت در طراحی ماهواره ظفر باید دید تا چه اندازه وزیر جوان دولت دوازدهم می‌تواند در پرتاب این ماهواره موفق باشد! ماهواره‌ای که می‌تواند با ویژگی‌های خاص به خود ضمن برقراری ارتباط صوتی یکطرفه، پیام خود را هم به کاربر مقصد برساند.

ویژگی‌های طراحی ماهواره ظفر

  •  ارتفاع مدار: ۵۳۰ کیلومتر
  •  نوع مدار: LEO دایروی
  • وزن ماهواره: ۱۱۳ کیلوگرم
  •  دوره گردش: حدود ۹۴ دقیقه
  •  محموله‌ها: محوله تحقیقاتی تشعشعات فضایی، محوله ذخیره و ارسال S&F و محموله تصویربرداری
  •  کاربردها: پایش مرز دریاچه‌ها، پایش خطوط ساحلی، بروزرسانی نقشه کاربری اراضی، بروزرسانی نقشه مرز پهنه‌های کشاورزی، بروزرسانی نقشه پهنه‌بندی و پایش تغییرات دریاچه‌های دائمی و فصلی، شناسایی مناطق تخریب‌شده بعد از بحران در نواحی شهری، تهیه نقشه‌های ساختاری (شناسایی گسل‌ها و چین‌ها) و تعیین مرز گسترش شهری و پایش رشد مناطق شهری

 

<video src="https://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1398/11/13/11303523_591.mp4" width="100%" height="100%" controls>

 

گفتنی است؛ تا امروز ۱۰ ماهواره با نام‌های ناهید، امید، مصباح ۱، مصباح ۲، سینا ۱، طلوع، رصد، نوید، فجر و پیام پرتاب شده است که پرتاب و برقراری ارتباط ۶ ماهواره ناموفق و تنها ۴ ماهواره موفق بود. البته تا امروز امتیاز پرتاب ناموفق یک ماهواره در کارنامه دولت دوازدهم ثبت شده است و ان‌شاالله که ظفر بتواند پرتابی موفق و قرارگیری ثابت در مدار کره زمین داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار