کد خبر: ۸۱۸۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۲ 30 January 2020

آزمون SAT سات

آزمون SAT یا سات (Scholastic Aptitude Test) مناسب افرادی است که در پایه های 11 و 12 دبیرستان تحصیل نموده و قصد ورود به مقطع لیسانس دانشگاه های آمریکا، استرالیا، انگلیس، نروژ، کانادا و سایر کشورهای انگلیسی زبان را دارند. نتایج حاصل از آزمون SAT نشان می دهند که مهارتهای دوران دبیرستان را تا چه سطحی فرا گرفته و به چه میزان قادر به استفاده از این مهارتها در دوران دانشگاه می باشید.
این آزمون برای افراد با سن 17 تا 18 سال و بالاتر که دارای مدرک دیپلم بوده و قصد ادامه تحصیل دارند، بسیار مفید می باشد. آزمون اس ای تی برای اولین بار در سال 1926 در کشور آمریکا و توسط مؤسسه ی غیردولتی College Board پایه گذاری شد.
در صورت تمایل به کسب اطلاعات و جزئیات کامل در ارتباط با آزمون SAT در ادامه مقاله با ما همراه باشید.


زمان برگزاری و مهلت ثبت نام در آزمونSAT


آزمونSAT برای افراد ساکن آمریکا سالی 7 بار و در ماه های مارس، می، ژوئن، آگوست، اکتبر، نوامبر و دسامبر و برای متقاضیان غیرساکن آمریکا سالی 4 بار و در ماه های مارس، می، اکتبر و دسامبر برگزار می گردد.
نکته ی مهم این که شما می توانید تا ۴ هفته قبل از برگزاری آزمون به صورت آنلاین ثبت نام نمایید. همچنین آخرین مهلت ثبت نام در آزمونSAT تا ۲ هفته قبل از برگزاری آزمون بوده که در اینصورت نیز بایستی مبلغی را بعنوان جریمه ی تأخیر پرداخت نمایید.
آزمونSAT سالانه در کشورهای آمریکا، کانادا، نروژ، انگلیس، استرالیا و هزاران مرکز آزمون در سراسر جهان برگزار می گردد.

ضرورت، مزایا و کاربرد آزمون SAT


در صورت کسب نمره ی قبولی عالی در این آزمون تا حدود 50% از شانس بیشتری برای تحصیل در دانشگاه های تراز اول کشور آمریکا و دیگر کشورهای انگلیسی زبان چون نروژ، انگلستان و ... برخوردار خواهید بود.
قبولی در آزمون SAT بویژه با نمره ی عالی به شما اعتبار ویژه ای در کشور محل تحصیل می بخشد.
جالب اینکه قبولی در این آزمون علاوه بر مزایای فوق العاده ای که از لحاظ تحصیلی برای شما به ارمغان می آورد، در زمینه ی یافتن فرصت های شغلی مناسب در کشور مقصد نیز بسیار مؤثر و کمک کننده خواهد بود‌. به نحوی که با در دست داشتن این مدرک، شرکت های تراز اول آن کشور شما را به عنوان شخصی حرفه ای و بروز شناخته و لذا امکان استخدام شما در این شرکت ها فراتر می رود.
در آزمونSAT ، سطح سه مهارت بسیار مهم محاسباتی، نگارشی و درک مطلب شما ارزیابی و مشخص می گردد که تا چه میزان قادر به بکارگیری مهارتهای آموخته شده مقطع دبیرستان در دانشگاه می باشید.

محل برگزاری آزمونSAT


این آزمون سالانه در هزاران مرکز برگزاری در داخل آمریکا و نیز در خارج از آمریکا و کشورهایی چون استرالیا، ژاپن، انگلیس، کانادا، نروژ، مکزیک، هلند، فرانسه، آلمان، چین، آذربایجان، ترکیه، افغانستان، عربستان صعودی و ده ها کشور دیگر برگزار می گردد.
سریع ترین روش جهت اطلاع از نزدیکترین مرکز آزمون به محل زندگی خود مراجعه به وبسایت College Board و بررسی لیست ارائه شده در این سایت می باشد.


قوانین و شرایط آزمونSAT


این مقررات به شرح ذیل می باشند:

آزمونSAT در واقع دارای هیچ محدودیت سنی نبوده اما برای افراد بالای 16 سال دارای مدرک دیپلم و یا اشخاصی که در حال تحصیل در مقاطع 11 و 12 دبیرستان می باشند توصیه می گردد.
از به همراه داشتن اصل پاسپورت خود اطمینان حاصل نمایید. توجه نمایید که کپی پاسپورت به هیچ عنوان قابل قبول نمی باشد.
به هیچ وجه مجاز به استفاده از ساعت مچی، هایلایتر، مداد رنگی و لاک غلط گیر در این آزمون و یا حتی به همراه داشتن موارد مذکور نمی باشید. بعلاوه لازم است اکیداً از به همراه داشتن خوراکی و سیگار کشیدن خودداری نمایید.
درب حوزه ی آزمون در زمان تعیین شده بسته و پس از آن فرد به هیچ عنوان حق ورود به جلسه آزمون را نداشته و هزینه پرداختی نیز عودت نمی گردد.
بدیهی است که در طول برگزاری آزمون به هیچ وجه حق صحبت با سایر شرکت کنندگان در جلسه را ندارید.
فقط در صورت هماهنگی با مسئولین مربوطه قادر به خارج کردن برگه ی آزمون از جلسه بوده و همچنین اکیداً حق خروج از جلسه امتحان بدون هماهنگی را ندارید.
جلسه آزمونSAT توسط دوربین های مداربسته کنترل می گردد و در صورت به همراه داشتن دیکشنری، لوازم الکترونیکی و هر گونه تقلب از جلسه اخراج خواهید شد.
همانطور که قبلاً نیز اشاره نمودیم زمان مجاز برای ثبت نام در آزمون سات تا ۴ هفته قبل از برگزاری آزمون بوده و در صورت تأخیر حداکثر تا ۲ هفته قبل از آزمون قادر به ثبت نام آنلاین خواهید بود که در اینصورت مشمول جریمه ی دیرکرد می باشید.
نکته ی بسیار مهم اینکه نتایج آزمون SAT فقط به خود شرکت کننده تحویل داده خواهد شد. از قرار دادن اطلاعات محرمانه ی خود در اختیار دیگران به شدت اجتناب نمایید. در غیراینصورت مسئولیت هرگونه عواقب ناشی از آن فقط و فقط بر عهده ی خودتان خواهد بود.


چه کسانی می توانند در آزمون SAT شرکت نمایند


آزمون سات نیز همانند هر آزمون دیگری دارای یک سری ضوابط و شرایط مختص به خود می باشد که بر اساس آن افراد واجد شرایط و غیر واجد شرایط جهت شرکت در آزمون تعیین می گردند. جهت اطلاع از جزئیات در ادامه با ما همراه باشید.


افراد واجد شرایط:


افرادی که مقطع دبیرستان را گذرانده و جهت ورود به دانشگاه نیاز به اخذ مدرک SAT دارند می توانند در این آزمون شرکت کنند.
کسانی که حداقل میزان تسلط آنها به زبان انگلیسی متوسط به بالا باشد.
افرادی که خواهان تحصیل در مقطع کارشناسی کشورهای انگلیسی زبان (کشورهایی که زبان اولشان انگلیسی است) می باشند.


افراد غیر واجد شرایط:


از آنجایی که اعتبار مدرک سات، ۲ سال می باشد لذا بهتر است افراد زیر ۱۶ سال از شرکت در این آزمون اجتناب نمایند؛ چرا که تا رسیدن به سن مجاز جهت ورود به دانشگاه - یعنی ۱۸ سالگی - اعتبار این مدرک به پایان خواهد رسید.

افرادی که سطح زبان انگلیسی آنان متوسط به پایین است نیز واجد شرایط نمی باشند؛ چرا که قادر به درک مفهوم سؤالات آزمون و لذا پاسخ دهی نخواهند بود.


دوره ها وکلاس های مرتبط با آزمون SAT


دوره ها وکلاس های مرتبط با آزمون SAT که در سطح جهانی نیز شناخته شده و متقاضیان بسیاری دارند را در بخش ذیل معرفی می نماییم.
اگر به دنبال دوره SAT با کیفیت، هدفمند و منطبق با اهداف آزمون اصلی SAT هستید، مراجعه به مؤسسه ی Kaplan می تواند بسیار مفید و راهگشا باشد. این مؤسسه که در سطح جهانی شناخته شده و معروف می باشد علاوه بر کتب و مقالات، اطلاعات لازم در اتباط با آزمون SAT و نیز پروسه ی پذیرش در دانشگاه مقصد را در اختیار داوطلبان قرار می دهد. تعداد جلسات آمادگی آزمون SAT در مؤسسه ی Kaplan به رشته ی دانشگاهی مورد نظر بستگی دارد.
یکی دیگر از مؤسسات تراز اول و شناخته شده در سطح جهانی مؤسسه ی The Princeton Review می باشد که تست ها و نمونه سؤالات منطبق با ساختار آزمون اصلی SAT را در اختیار متقاضیان قرار می دهد. تعداد جلسات دوره ی آمادگی در این مؤسسه نیز بر حسب رشته ی دانشگاهی مورد نظر متفاوت می باشد. متقاضیان در سراسر جهان می توانند به صورت آنلاین در دوره های آمادگی مؤسسه یThe Princeton Review شرکت نمایند.
همچنین اگر به دنبال کلاس های آمادگی بسیار با کیفیت و کسب نمره ی عالی در آزمون SAT می باشید، می توانید به صورت حضوری یا آنلاین در دوره های مؤسسه ی آکادمیک Ivay Bound شرکت نمایید. لازم به ذکر است که داوطلبان شرکت کننده در دوره های آمادگی این مؤسسه، جزو 1% برتر در نتایج آزمون SAT بوده اند. در نهاد Ivay Bound نیز طول دوره وابسته به رشته ی تحصیلی مورد نظر می باشد.
مؤسسات و نهادهای دیگری که برگزار کننده ی این دوره ها می باشند عبارتند از :
Education Unlimited و Saturday Academy ، Applerouth ، College Prep Genius


نمره ی قبولی در آزمون SAT


آزمون SAT شامل دو بخش ریاضیات و بخش شفاهی (شامل درک مطلب، نگارش و زبان) می باشد. شما در هر بخش یک نمره بین 200 تا 800 دریافت می کنید و مجموع نمرات این دو بخش، نمره ی کلی در آزمون را تعیین می کنند. سقف نمره ی آزمون سات 1600باشد.
معیار اصلی برای نمره ی قبولی آزمون SAT ، دانشگاه و رشته ی تحصیلی مورد نظر شما می باشد. به طوری که ممکن است با نمره ی 900 در یک دانشگاه و رشته پذیرفته شده ولی همان نمره در دانشگاه و رشته ای دیگر قابل قبول نباشد. در حالت کلی نمره ی بالای 1068 ، نتیجه ای عالی در این آزمون محسوب می گردد.


زمانبندی اعلام نتایج آزمون SAT


بسته به تاریخ و روز شرکت در آزمون SAT ، زمان اعلام نتایج نیز متفاوت خواهد بود. اگر در تابستان (ماه های ژوئن و آگوست) در آزمون شرکت کرده باشید، بایستی جهت اعلام نتایج 6 هفته صبر نمایید. در صورتی که در ماه های اکتبر، نوامبر، دسامبر، مارس یا می در آزمون شرکت نموده باشید، نتایج حدود 10 روز بعد به دست دانشگاه ها و 2 الی 3 هفته بعد از تاریخ آزمون نیز به دست شما خواهند رسید. در آزمون SAT بخش جداگانه ای به نام essay نیز وجود دارد که اختیاری بوده و در صورت انتخاب این بخش نیز نتایج آن به صورت جداگانه و حدود 5 روز پس از اعلام نتایج قبلی در اختیار شما قرار می گیرند.


آزمون SAT برای تحصیل در چه کشورها و دانشگاه هایی مناسب می باشد


دانش آموزانی که دارای مدرک دیپلم بوده و خواهان ادامه ی تحصیل در مقطع لیسانس کشورهایی هستند که زبان اولشان انگلیسی است (آمریکا، انگلیس، نروژ، کانادا و ...) بایستی در آزمون SAT شرکت نموده و در صورت کسب نمره ی قبولی در دانشگاه و رشته ی مورد نظر وارد مقطع کارشناسی گردند.
این آزمون دارای هزاران مرکز برگزاری در سراسر جهان بوده، در ده ها کشور و بیش از 700 مؤسسه در اقصی نقاط دنیا پذیرفته و معتبر می باشد.
آزمون SAT در ترکیه یکی از آزمون های ورودی دانشگاه های ترکیه برای تحصیل پزشکی در ترکیه , تحصیل دندانپزشکی در ترکیه,تحصیل داروسازی در ترکیه و تمامی رشته ها و کلید ورود به دانشگاه حاجت تپه  به شمار آورد.
مدت اعتبار مدرک SAT
مدرک آزمون SAT از زمان دریافت آن به مدت دو سال اعتبار داشته و لازم است پس از اتمام این مدت، مجدداً در آزمون شرکت، نمره ی قبولی را کسب و مدت زمان اعتبار آن را تمدید نمایید.


اما ضرورت و علت تمدید اعتبار مدرک SAT چیست؟


یکی از دلایل اصلی آن فرار بودن زبان انگلیسی می باشد؛ به نحوی که ممکن است فرد دارنده ی مدرک در طی دو سال تسلط خود به این زبان را از دست داده و لذا جهت مرور مجدد و همچنین احراز تسلط کافی به زبان انگلیسی بایستی مجدداً در آزمون SAT شرکت و نمره ی قبولی را کسب نماید.
از طرفی در طی دو سال ممکن است یک سری شرایط و ضوابط جدید برای این آزمون برقرار و یا بخشی از شرایط پیشین تغییر نمایند که شخص دارنده ی مدرک موظف است با شرکت مجدد در آزمون SAT خود را منطبق با شرایط جدید و آخرین تغییرات نموده و بعبارتی آپدیت باشد.


سطح و میزان سختی و آسانی آزمون SAT


شاید تاکنون شاهد مکالماتی این چنینی در ارتباط با آزمون SAT بوده اید: آزمون SAT بسیار مشکل می باشد بخصوص در بخش های ریاضیات و ریدینگ! قبولی در این آزمون کار هرکسی نیست و مکالماتی از این قبیل که شاید در نگاه اول شما را نسبت به اهدافتان و قبولی در آزمون SAT دلسرد کنند. اما آیا واقعاً این چنین است؟
خبر خوب اینکه، SAT یکی از استانداردترین و در عین حال عادلانه ترین آزمون ها در سطح جهانی است. سؤالات آزمون نیز کاملاً شفاف و واضح بوده و هیچ جنبه ی مبهمی ندارند. آزمون SAT در دو بخش اصلی ریاضیات و بخش شفاهی (شامل درک مطلب، نگارش و زبان) برگزار شده و سطح مهارت ها و معلومات شما در این بخش ها و میزان توانایی تان در به کارگیری این مهارتها در دانشگاه را می سنجد. البته بخش سومی نیز در آزمون SAT وجود دارد که شرکت در آن اختیاری می باشد. در کل اگر واقع بین باشیم SAT ، آزمون آسانی نبوده، سؤالات از آسان تا سخت قرار گرفته و مهارت و دقت شما را به چالش می کشند؛ پس اگر از آمادگی و مهارتهای لازم برخوردار نباشید بالطبع قادر به کسب نمره ی قبولی نیز نخواهید بود.


تعداد سؤالات آزمون SAT


آزمون SAT در حالت کلی از سه بخش ریاضیات، نگارش و درک مطلب و بخش تألیف (که اختیاری است و شرکت در آن ملزم به پرداخت هزینه ی اضافی در زمان ثبت نام می باشد) تشکیل گردیده است.
بخش ریاضیات شامل 45 سؤال می باشد که خود به دو قسمت تقسیم می گردد. در یک بخش مجاز به استفاده از ماشین حساب بوده و 55 دقیقه زمان برای پاسخگویی دارید و در بخش دیگر مجاز به استفاده از ماشین حساب نبوده و زمان پاسخگویی 25 دقیقه خواهید بود. در کل مدت زمان در نظر گرفته شده برای بخش ریاضی 80 دقیقه می باشد.
در بخش دوم درک مطلب شامل 52 سؤال و بخش نگارش نیز شامل 44 سؤال می باشد. مدت پاسخگویی به سؤالات درک مطلب (reading)، 65 دقیقه و مدت زمان در نظر گرفته شده برای پاسخگویی به سؤالات نگارشی (writing)، 35 دقیقه می باشد و در مجموع 100 دقیقه زمان برای پاسخگویی به سؤالات بخش دوم دارید.
بخش سوم یا همان بخش اختیاری شامل 1 سؤال بوده و 50 دقیقه زمان برای پاسخگویی به آن خواهید داشت.


پروسه ی آزمون SAT در حالت کلی از چه مراحلی تشکیل می گردد؟


برای شرکت در آزمون SAT پس از ورود به سایت مربوطه نوع آزمون خود (آنلاین، کاغذی و همچنین شامل بخش اختیاری essay یا بدون آن) و نیز تاریخ مورد نظر برای آزمون را انتخاب و اکانت College Board را ایجاد می نمایید. در آخر نیز پس از پرداخت هزینه، ثبت نام خود را نهایی می نمایید.
سپس در تاریخ آزمون با حضور در حوزه ی امتحانی مورد نظر سؤالات سه بخش ریدینگ و رایتینگ، ریاضیات و بخش اختیاری essay را پاسخ داده و در مرحله ی بعد بر اساس جدول زمانبندی اعلام نتایج آزمون (که در بخش های پیشین توضیح داده شد) نتایج را دریافت می نمایید.


انواع آزمون SAT


این آزمون فقط دارای یک نوع بوده و متقاضیان بر اساس رشته ی مورد نظر خود می توانند بخش essay را نیز انتخاب نمایند. در صورت کسب نمره ی قبولی در این آزمون می توانید وارد مقطع کارشناسی دانشگاه های آمریکا، استرالیا، کانادا، نروژ، انگلیس، فرانسه و ... شوید که مدرک دریافت شده در بیش از 700 مؤسسه ی غیر انتفاعی در سراسر جهان معتبر و قابل پذیرش می باشد.


سطح اعتبار بین المللی آزمون SAT


نمره ای که در آزمون SAT دریافت می کنید به دانشگاه مورد نظر نشان می دهد که تا چه حد به مهارتهای محاسباتی، نگارشی و درک مطلب آموخته شده در مقطع دبیرستان تسلط داشته و تا چه میزان جهت به کارگیری این مهارتها در دانشگاه حرفه ای و مستعد هستید. مدرک آزمون SAT در ده ها کشور و در بیش از 700 مؤسسه ی عالی در سراسر دنیا معتبر بوده و لذا می توان گفت که این آزمون دارای اعتبار جهانی بالایی است.

بخش بندی های آزمون SAT


آزمون SAT در سه بخش درک مطلب و نگارش، ریاضیات و بخش (اختیاری) essay طراحی شده است.
بخش درک مطلب و نگارش به ترتیب شامل 52 و 44 سؤال چهارگزینه ای استاندارد می باشند. سؤالات این بخش شامل کلمات مربوط به هم در داخل متن، درک مفهوم متن و مکالمات انگلیسی است. کل زمان در نظر گرفته شده برای بخش اول 100 دقیقه می باشد.
بخش ریاضیات نیز شامل 45 سؤال چهار گزینه ای در زمینه ی ریاضیات پیشرفته، تحلیل داده، هندسه و حل مسأله می باشد که در این بین 13 سؤال توسط خود شرکت کننده پاسخ داده می شوند. همانطور که قبلاً نیز اشاره نمودیم سؤالات این بخش در کل به دو دسته تقسیم می شوند که در یک بخش داوطلب مجاز به استفاده از ماشین حساب بوده و در بخش دیگر مجاز نمی باشد. برای پاسخگویی به سؤالات بخش ریاضیات در کل 80 دقیقه زمان خواهید داشت.
در بخش اختیاری یا همان بخش سوم، مقاله ای را در ارتباط با موضوع مطرح شده می نویسید. کل زمان در نظر گرفته شده برای بخش مقاله نویسی 50 دقیقه است.
کل زمان آزمون SAT با در نظر گرفتن بخش اختیاری 3 ساعت و 50 دقیقه و بدون در نظر گرفتن آن 3 ساعت می باشد.


اهمیت بخش های مختلف آزمون SAT در نمره دهی


دو بخش اصلی آزمون یعنی بخش نگارش و درک مطلب و نیز بخش ریاضیات هر دو امتیاز یکسانی از لحاظ نمره دهی داشته و نمره ی هر بخش بین 200 الی 800 بوده؛ لذا نمره ی کل آزمون بین 400 الی 1600 می باشد. در ارتباط با بخش سوم می توان گفت که این بخش فقط برای برخی دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در رشته هایی چون علوم انسانی و ... را دارند مفید بوده و داوطلبان در صورت کسب نمره ی قبولی در این بخش نسبت به سایر شرکت کنندگان در همان رشته ها از شانس بیشتری جهت پذیرش در دانشگاه مقصد برخوردار خواهند بود.


مصاحبه ی آزمون SAT چه زمانی صورت می پذیرد؟


در این آزمون مصاحبه ای صورت نمی پذیرد. اگر قصد تحصیل در مقطع لیسانس یکی از دانشگاه های ترکیه را دارید، فقط بایستی دانشگاه مقصد را انتخاب و پس از طی پروسه ی ثبت نام در آزمون شرکت نمایید. در صورت کسب نمره ی قبولی قادر به تحصیل در دانشگاه و رشته ی مورد نظر بوده و نیازی به مصاحبه نخواهید داشت.


نکات مهم و باید ها و نبایدهای آزمون SAT


از به همراه داشتن اصل پاسپورت خود اطمینان حاصل نموده دقت کنید که تاریخ انقضای آن به پایان نرسیده باشد.
کپی پاسپورت به هیچ عنوان قابل قبول نمی باشد.
از چند روز قبل، محل برگزاری جلسه آزمون را به دقت بررسی و سریع ترین مسیر به آن را نیز شناسایی نمایید. قوانین آزمون SAT سخت گیرانه بوده، سر زمان تعیین شده دربها بسته و در صورت تأخیر به هیچ عنوان اجازه ی ورود به جلسه را نخواهید داشت.
ثبت نام خود را بموقع انجام دهید؛ چرا که در روزهای آخر تاریخ ها و مکان های برگزاری آزمون محدود خواهند شد.
اگر رشته ی مورد نظرتان نیازی به بخش مقاله نویسی ندارد، از ثبت نام در این بخش و پرداخت هزینه ی اضافی اجتناب نمایید؛ چرا که تأثیری در نتایج آزمون نخواهد داشت.


مزایا و معایب شرکت در آزمون SAT در ایران


متأسفانه این آزمون در ایران برگزار نمی گردد و جهت شرکت در آن بایستی به کشورهای نزدیکتر چون ترکیه، آذربایجان و ... مراجعه نمایید. همچنین SAT آزمونی جهانی است و بر خلاف شایعات در برخی کشورها، آسان تر و یا مشکل تر نبوده و سطح یکسانی دارد.


مزایا و معایب شرکت در آزمون SAT در کشورهای دیگر


همانطور که در بخش فوق نیز اشاره نمودیم آزمون SAT در یک کشور (بعنوان مثال آذربایجان) آسان تر و در کشوری دیگر (بعنوان مثال آلمان) سخت تر از کشورهای دیگر نمی باشد، سطح و نوع آزمون در تمامی کشورها یکسان و استاندارد بوده، مسئولین برگزاری آزمون همگی معتمد سازمان های برگزاری آزمون SAT بوده و از فیلترهای سخت گیرانه ی این سازمان ها عبور نموده اند. از طرفی نمرات داوطلبان پس از درج توسط این نمایندگان یک بار هم از فیلتر استانداردهای خود سازمان عبور کرده و با این استاندارد ها تطبیق داده می شوند تا صحت نمره ی درج شده تأیید گردد. در یک کلام هیچ فرقی بین آزمون SAT در یک کشور با کشور دیگر وجود ندارد و شرکت در آزمون SAT یک کشور شانس قبولی شما را نسبت به کشورهای دیگر بالا یا پایین نمی برد.


حداکثر ظرفیت داوطلبان آزمون SAT


از آنجائیکه قبولی در آزمون SAT به معنای کسب مجوز برای تحصیل در دانشگاه های مطرح دنیا چون دانشگاه هاروارد و ... می باشد؛ لذا سالانه به تعداد متقاضیان این آزمون افزوده شده و در نتیجه آزمون SAT سقفی از لحاظ تعداد داوطلبان شرکت کننده ندارد. هر چند به دلیل محدودیت های مکانی ممکن است ظرفیت شرکت کنندگان در یک حوزه ی امتحانی خاص محدود باشد؛ اما از لحاظ تعداد کلی شرکت کنندگان در سراسر جهان محدودیتی وجود ندارد. بدیهی است که هرچه زودتر نسبت به ثبت نام اقدام نمایید دستتان برای انتخاب حوزه های امتحانی مورد نظر بازتر بوده و با نزدیکی به زمان آزمون، دایره ی انتخاب شما محدود تر خواهد گردید.


هزینه ی دوره های آمادگی آزمون SAT


هزینه ی برگزاری کلاس های آمادگی آزمون SAT در سراسر دنیا بسته به سطح، استاندارد و اهداف آموزشی مؤسسات (چون تقویت مهارت زبان ترکی داوطلبان، افزایش مهارت های محاسباتی یا درک مطلب و ...)، سوابق مؤسسه ی مربوطه، شهر و کشور محل آموزش و نیز سطح آموزشی اساتید مؤسسه و برخی عوامل دیگر متفاوت می باشد.
به عنوان نمونه دوره های آنلاین آمادگی برای آزمون SAT هزینه ای بالغ بر 70 الی 500 هزار دلار دارد.


هزینه ی شرکت در آزمون SAT


هزینه ی شرکت در آزمون SAT نیز بسته به عوامل مختلف چون نوع و کیفیت سرویس دهی مؤسسات برگزار کننده ی آزمون متفاوت بوده و در حالت کلی هزینه ی ثبت نام 47.5 دلار می باشد. در صورت انتخاب بخش اختیاری آزمون نیز هزینه ی آن 64.5 دلار خواهد بود.
در صورتیکه در ثبت نام تأخیر نموده و تا دو هفته قبل از برگزاری جلسه ی آزمون اقدام به ثبت نام نمایید بایستی مبلغ 30 دلار بعنوان جریمه پرداخت نمایید. ثبت نام به صورت تلفنی نیز هزینه ی اضافی معادل 15 دلار در پی خواهد داشت. در صورت تغییر مکان، زمان و نوع برگزاری آزمون SAT نیز بایستی مبلغی معادل با 30 دلار پرداخت و در صورت تمایل به دریافت سریع تر نتایج باید 12 دلار بپردازید.


آزمون SAT کاغذی است یا سیستمی


این آزمون به هر دو صورت کاغذی و سیستمی اجرا می گردد که در هر دو مورد سطح و نوع سؤالات کاملاً استاندارد و مشابه هستند. امروزه با پیشرفت هرچه سریع تر و بیش تر تکنولوژی متقاضیان آزمون سیستمی یا همان کامپیوتری هر سال رو به افزایش می باشد. اما در ایران با توجه به کمبود امکانات و عدم هماهنگی با سرورهای College Board بیشتر شیوه ی آزمون کاغذی انتخاب می گردد.


آزمون SAT به صورت کاغذی چه مزایا و معایبی در پی دارد؟


مزایا:بزرگترین مزیت آزمون کاغذی این است که داوطلبان قادر به یادداشت برداری، دایره کشیدن، علامت گذاری و نوشتن نکات مهم در برگه ی آزمون می باشند. این کار دقت داوطلب در مکان یابی جواب صحیح و نیز بررسی پاسخ و ایده های خود قبل از وارد کردن جواب در برگه ی پاسخنامه را بالا خواهد برد.
معایب:از بزرگترین معایب آزمون کاغذی دست خط بد و یا خط خوردگی ها است به نحوی که گاه تصحیح کنندگان قادر به خواندن جواب نبوده و داوطلب امتیاز آن سؤال را از دست می دهد. از طرفی از آنجائیکه در این روش پاسخ ها از برگه ی سؤالات به پاسخنامه انتقال داده می شوند، لذا ممکن است داوطلب بعنوان مثال در برگه ی سؤالات پاسخ درست را انتخاب نموده اما در پاسخنامه، جواب را در گزینه ی اشتباهی وارد سازد. خطاهایی از این قبیل در روش کاغذی متداول هستند.


آزمون SAT به صورت سیستمی یا کامپیوتری چه مزایا و معایبی در پی دارد؟


مزایا:یکی از بزرگترین مزایای آزمون SAT به صورت کامپیوتری این است که دست شما از لحاظ انتخاب تاریخ و مکان آزمون بازتر خواهد بود چرا که تاریخ های برگزاری و نیز تعداد مؤسسات برگزار کننده ی آزمون سیستمی در مقایسه با آزمون SAT به روش کاغذی بیشتر می باشند.
همچنین در این روش براحتی اشتباهات تایپی خود را تصحیح نموده و بر خلاف آزمون کاغذی مشکل خط بد یا قلم خوردگی و امثال آن وجود ندارد. از طرفی سرعت تایپ در کامپیوتر بالاتر از سرعت نوشتن بر روی کاغذ بوده و لذا روش کامپیوتری به لحاظ زمان نیز مقرون به صرفه می باشد. ضمن اینکه از روی ساعت کامپیوتر قادر به مدیریت زمان خود خواهید بود.
از طرفی در این روش مشکل حواس پرتی لحظه ای، ورق زدن برگه ها و ... را نخواهید داشت.
معایب:بدیهی است که پس از نگاه کردن طولانی مدت به صفحه ی مانیتور چشم ها احساس خستگی می کنند و از طرفی صدای تایپ کلمات نیز می تواند استرس آفرین باشد. همچنین در این روش قادر به نکته برداری نخواهید بود.

اعتراض به نتایج آزمون SAT


داوطلبان در صورت اعتراض به نتایج آزمون می توانند در زمان تعیین شده (اغلب تا 5 ماه پس از اعلام نتایج) با پر نمودن فرم مربوطه، درج توضیحات کامل و همچنین ارسال فیش واریزی به مبلغ 55 دلار (برای هر بخش) ، اعتراض خود را نسبت به نمره ی آزمون اعلام نمایند. دانشگاه مربوطه پس از 3 الی 5 هفته نتیجه ی اعتراض را اعلام می کند.
نکته:
در صورت وارد بودن اعتراض هزینه ی پرداختی به شما عودت داده خواهد شد.
بازبینی بخش مقاله نویسی (قسمت اختیاری آزمون) فقط در صورتی امکان پذیر است که این بخش به درستی اسکن نشده باشد. در صورتیکه اشتباه صورت گرفته در تصحیح بخش essay به دلیل دستخط ناخوانا و یا نوشتن با مدادی غیر از نوع مجاز، صورت پذیرفته باشد هزینه ی اعتراض عودت داده نخواهد شد.

منابع آزمون SAT


از آنجائی که کتاب های منبع آزمون SAT شناخته شده هستند؛ لذا ما در این بخش به معرفی منابع آنلاین این آزمون که بسیار مفید و کمک کننده نیز می باشند می پردازیم


Khan Academy


این منبع آنلاین هزاران نمونه سؤال و فیلم آموزشی تراز اول در زمینه ی آزمون SAT را بصورت رایگان در اختیار تمامی متقاضیان از سراسر دنیا قرار می دهد. مؤسسه ی خصوصی Khan Academic به دلیل همکاری مشترک با مؤسسه ی College Board بسیار معروف می باشد.


The Princeton Review


این مؤسسه نیز بسیار شناخته شده بوده و انواع منابع را شامل تست ها، تمرین و آموزش، نحوه ی پذیرش و ... در اختیار داوطلبان قرار می دهد. دوره های این مؤسسه بسته به نوع آن (خصوصی و یا عمومی) ، طول دوره و هزینه ی متفاوتی را (بین 900 تا 3000 دلار) در بر می گیرند.


Prep Scholar


افرادی که در دوره های آنلاین این مؤسسه ی خوشنام شرکت نموده اند نتایج بسیار عالی را از آزمون SAT کسب نموده اند. هزینه ی شرکت در این دوره ها بین 600 تا 6900 دلار متغیر است و این مؤسسه نیز هزاران تست، تمرین و نمونه سؤال را در اختیار متقاضیان قرار می دهد.


زمان ثبت نام آزمون SAT


قبلاً درباره ی زمان و تعداد دفعات برگزاری آزمون SAT در داخل و خارج از آمریکا بحث نموده ایم. فراموش ننمایید که مهلت ثبت نام تا 4 هفته قبل از آزمون بوده و حداکثر تا 2 هفته قبل از برگزاری آزمون (آن هم با پرداخت جریمه ی دیرکرد) قادر به ثبت نام خواهید بود.


آیا ثبت نام در آزمون SAT بدون شرکت در کلاس های آموزشی نیز امکان پذیر می باشد؟


بله. شما می توانید با استفاده از منابع آنلاین که در بخش های فوق به آن اشار نمودیم و یا منابع فیزیکی (مانند انواع کتاب) و بصورت خودخوان جهت شرکت در آزمون SAT آماده شوید.
از جمله کتاب های بسیار مفید در بخش درک مطلب، کتابی با عنوانThe Critical Reader – The Complete Guide to SAT Reading می باشد. در این کتاب انواع نمونه سؤالات، روشهای افزایش سرعت تست زنی و آموزش های لازم در ارتباط با بخش درک مطلب آورده شده است.
یک منبع معتبر دیگر برای آزمون SAT نیز کتاب The New Sat – 1500 Practice Questions می باشد. همانطور که از نام آن پیدا است، در این کتاب 1500 نمونه سؤال و تست جهت آمادگی برای آزمون SAT آورده شده است.
از جمله منابع معتبر دیگر می توان به Master The SAT ، BARRONs SAT 2400 وNovas SAT Prep Course اشاره نمود.

استفاده از نمونه سؤالات آزمون های قبلی SAT


مرور نمونه سؤالات آزمون های پیشین می تواند به شما در آشنایی بهتر با سطح سؤالات و جو آزمون و نیز کاهش استرس کمک کند. در این بخش به برخی از این منابع اشاره می نماییم.
نمونه سؤالات و مسائل بخش ریاضیات را می توانید در کتاب Mometrix SAT Math Practice Test مطالعه نمایید.
نمونه سؤالات و موضوعات بخش Reading را می توانید در کتابMometrix SAT Reading Practice Test مطالعه نمایید.
نمونه سؤالات و موضوعات بخش Writing را می توانید در کتابMometrix SAT Writing Practice Test مطالعه نمایید.
بعلاوه می توانید با مراجعه به سایت College Board ، نمونه سؤالات آزمون های قبلی را مطالعه نموده و از طریق سایت 4 Tests نیز نمونه سؤالات رایگان را دریافت نمایید.

زبان آزمون SAT


این آزمون برای تمامی داوطلبان از هر جای دنیا و با هر زبان مادری، به زبان انگلیسی برگزار می گردد.

مدت زمان آزمون SAT و مدیریت زمان


مدت زمان این آزمون با احتساب بخش essay ، 3 ساعت و 50 دقیقه و بدون احتساب این بخش 3 ساعت می باشد. در این بخش به نکاتی بسیار مهم در ارتباط با مدیریت زمان در طول آزمون اشاره می نماییم
Reading:
سؤالات را به دقت و با تمرکز بخوانید.
در صورت ندانستن معنای برخی کلمات سعی کنید که از طریق کلمات پس و پیش، معنای آن را حدس زده در غیر اینصورت به هیچ عنوان وقت تلف نکرده به سراغ بخش ها و سؤالات دیگر بروید.
قبل از خواندن متن ابتدا سؤالات را بخوانید. این کار به شما کمک می کند که فقط بر روی بخش های مورد نیاز تمرکز نموده و زمان خود را بیهوده هدر ندهید.
بر روی یک سؤال بیش از حد معین زمان نگذارید.
برای هر سؤال زمانی را جهت گشتن، خواندن و درک مطلب تعیین نموده و حتماً مطابق با آن جلو بروید.
Mathematics:
ابتدا سؤالاتی که پاسخ آنان را می دانید در الویت قرار داده و سپس به سراغ سؤالات سخت تر بروید.
Essay:
ابتدا در ارتباط با موضوع مطرح شده به خوبی فکر کنید و ایده ها و مواردی را که به نظرتان می رسند با کلمات کلیدی یادداشت کنید. سپس با توجه به این کلمات و با دقت در اصول نگارشی و املایی شروع به نوشتن متن نمایید تا از اتلاف وقت جلوگیری شود.


تعداد دفعات مجاز برای شرکت در آزمون SAT


از لحاظ تعداد دفعات هیچ محدودیتی برای شرکت در این آزمون وجود ندارد.


شرکت در آزمون SAT بهتر است یا در آزمون ACT؟


این دو آزمون از لحاظ مدرک دریافتی هیچ برتری بر یکدیگر ندارند و اصول کلی آزمون در هر دو مشابه بوده و مهارتهای محاسباتی و نگارشی داوطلبان را می سنجند. برخی دانشگاه های انگلیسی زبان مدرک ACT و برخی مدرک SAT را می پذیرند که بایستی نسبت به آن جهت شرکت در هر یک از این آزمون ها اقدام نمایید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار