کد خبر: ۸۱۸۱۹۳
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۳ 27 January 2020

در هشتمین قسمت از نسیم حیات با محوریت «آب مجازی» و جایگاه این مقوله راهبردی در سیاستگذاری های ملی، از سامانه سیار تصفیه آب برای آب‌رسانی به دورترین نقاط کشور و مناطق بحران‌زده رونمایی شد.

هشتمین قسمت از برنامه نسیم حیات با موضوع «آب مجازی» به تهیه کنندگی امیرحسن خواجوی یکشنبه ششم بهمن ماه ساعت 21:30 از شبکه پنج سیما پخش شد.
در این قسمت از نسیم حیات از صدها و بلکه هزاران لیتر آبی صحبت شد که صرف کِشت و تولید ساده‌ترین محصولاتی می شود که ما به‌طور روزمره مصرف و یا شاید اصراف می کنیم. این آب ها در خانواده ای به نام «آب مجازی» قرار می گیرند. البته ظاهراً هر چیز با صفت مجازی همراه می‌شود، از هر واقعیتی واقعی‌تر است.
مهمانان این قسمت از نسیم حیات دکتر مهدی ضرغامی عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز و مهندس محسن صفدری پژوهشگر ارشد مجتمع فناوری های آبی حیات بودند و به ابعاد و زوایای «آب مجازی» از حیث زیست‌محیطی، امنیت غذایی و بحران کم‌آبی پرداختند.
ضرغامی ابتدا به اینکه هم شورای ملی آب در مصوبه نهم و هم سند ملی آب، مقوله آب مجازی را مورد توجه قرار داده اند اشاره کرد که باستانی مجری برنامه بلافاصله گفت: این یعنی طبق معمول روی کاغذ برنامه داریم و در عمل شاید هیچ.
صفدری، دیگر مهمان نسیم حیات صحبت های خود را اینطور آغاز کرد که مفهوم «آب مجازی» حدوداً سه دهه است که در دنیا رایج است و جا دارد کشور ما به دلیل شرایط اقلیمی خشک و نیمه خشک و قرار گرفتن در مرز تنش های آبی به این مقوله با دقتی مصاعف و جدیتی بیشتر بپردازد.
ضرغامی در ادامه صحبت هایش با طرح اینکه میزان واردات و صادرات آب مجازی در وزارت جهاد کشاورزی محاسبه شده است گفت: در حال حاضر ما از واردکنندگان آب مجازی هستیم و سالیانه در حدود 30 میلیارد متر مکعب داریم آب مجازی وارد می کنیم. برای مثال وقتی گوشت از برزیل وارد می کنیم، به همراهش میلیون ها متر مکعب آب وارد کشور می شود. همینطور وقتی پسته صادر می کنیم نیز باید متوجه باشیم که میلیاردها متر مکعب آب دارد از کشورمان خارج می شود.
صفدری در واکنش به آمار ارائه شده از جانب ضرغامی عنوان داشت: درباره آب مجازی متأسفانه آمارهای روی کاغذ با داده های واقعی تطابق ندارد و اخبار متقابلی درباره میزان صادرات و واردات آب مجازی ایران وجود دارد.
وی ادامه داد: مسئولین ذیربط علیرغم علم به اهمیت این موضوع، به بهانه اینکه طرح آن مسائل کلان را تحت‌الشعاع قرار می دهد، ترجیح می دهند چراغ خاموش کار را جلو ببرند. این در حالی است که ما طی این سال ها حداقل می توانستیم جامعه را با مفهوم آب مجازی آشنا کنیم و گام بزرگی در مدیریت آن برداریم.
در ادامه ضرغامی در تکمیل صحبت های پیشین خود گفت: در حال حاضر مفهوم جدیدی به نام خوداتکائی جایگزین خودکفایی شده است و در برنامه ششم توسعه هم به خوداتکائی در حوزه کشاورزی پرداخته شده است. در اینجا این سوال مطرح است که «آیا در خود اتکائی لازم است ما همه مایحتاج کشاورزی‌مان را در کشور خودمان تولید کنیم؟». در حال حاضر بسیاری از تجار محصولات کشاورزی در چین، در آفریقا زمین اجاره و محصولات مورد نظر خود را در آنجا کشت می کنند.
در این قسمت، دوربین نسیم حیات در بخش «ایداب» که به معرفی ایده های نوین در حوزه آب می پردازد در مجتمع فناوری های آبی حیات حاضر خواهد شد. دکتر محمد همت، عضو دپارتمان ارزیابی این مرکز به معرفی سامانه سیار تصفیه آب پرداخت که در مواقع بحرانی از جمله سیل، زلزله و ... قادر است با حضور در مناطق حادثه دیده، آب های همان منطقه را طی فرایندی سریع از موارد مضر و میکرب ها پاک و جهت شرب آماده کند.
همت در پایان عنوان داشت: دیر نخواهد بود روزی که محصولات مورد نیاز داخل، با اتکاء به دانش بومی و جوانان دغدغه‌مند ایران، در مرزهای کشور تولید و با حروف و اعداد فارسی به دست هموطنانمان برسد.
نسیم حیات کاری از گروه اجتماعی شبکه پنج است که هر هفته یکشنبه ها به تهیه کنندگی امیرحسن خواجوی و با اجرای اسماعیل باستانی از ساعت 21:30 به مدت 50 دقیقه روی آنتن شبکه پنج سیما خواهد رفت و تکرار آن روز بعد ساعت 13:30 دقیقه پخش خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار