طبق تحقیقات علمی در سازمان‌های جهانی مرتبط با موضوع آب، ایران جزء کشورهای در حال ورود به نقطه بحرانی منابع آبی است و لازم است با حساسیت جدی در کشور به این امر مهم توجه شود. موضوع ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب، در بین اقشار مختلف بسیار کاربردی است.
کد خبر: ۸۱۷۸۵۵
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۶ 27 January 2020

به گزارش تابناک قم، معاون استاندار قم با اشاره به بحران کم آبی در سطح دنیا گفت: طبق تحقیقات علمی در سازمان‌های جهانی مرتبط با موضوع آب، ایران جزء کشورهای در حال ورود به نقطه بحرانی منابع آبی است.

بیژن سلیمان پور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم با حضور در نشست آموزشی و توجیهی«یازدهمین جشنواره فرهنگی فراگیری نخستین واژه؛ آب» ضمن تسلیت ایام حزن و اندوه حضرت فاطمه زهرا (س)، اظهار کرد: در کلام خداوند در قرآن و در فرهنگ دینی ما به ویژگی حیات‌بخشی آب در همه موجودات دلالت دارد لذا مسئله آب و صرفه‌جویی در مصرف آن بسیار مهم و حیاتی است و در تمام طول سال باید ارتقای دانش و فرهنگ استفاده بهینه از آب در دستور برنامه‌های آموزشی به ویژه در مقاطع ابتدایی قرارگیرد.

منابع آبی در حال ورود به نقطه بحرانی است

معاون استاندار قم بحران کم آبی در سطح دنیا را مورد توجه قرار داد و افزود: طبق تحقیقات علمی در سازمان‌های جهانی مرتبط با موضوع آب، ایران جزء کشورهای در حال ورود به نقطه بحرانی منابع آبی است و لازم است با حساسیت جدی در کشور به این امر مهم توجه شود.

سلیمان پور به بارندگی‌های چند روز اخیر در استان و سایر نقاط کشور اشاره کرد و گفت: برگزاری این نشست در فصل بارندگی اهمیت ویژه‌ای دارد، چرا که اساس برنامه‌ریزی برای حفظ منابع آب در زمان بارش و در موقعیتی است که مردم با مشاهده بارندگی‌ها فکرمی کنند مشکل کم آبی حل شده است، درحالیکه با توجه به شرایط سخت و دشوار تنش آبی کشور این تعداد بارندگی‌ها هیچ‌وقت کمبودها را جبران نمی‌کند.

وی برنامه‌ریزی در زمینه بهینه‌سازی مصرف آب و حفظ منابع آبی را وظیفه ذاتی مدیران متولی آب در استان دانست و ادامه داد: همه آحاد جامعه موظف‌اند تا در زمینه صرفه‌جویی و حراست از منابع آبی با خادمان خود همکاری نمایند لازم است در این زمینه فرهنگ‌سازی شود.

معاون استاندار قم با تاکید بر اینکه برگزاری نشست‌هایی با موضوع ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب، در بین اقشار مختلف بسیار کاربردی است، عنوان کرد: یکی از جوامع هدف تأثیر گذار در این زمینه مدارس و فرهنگیان هستند که می‌توانند نقش موثر آموزشی را در هدایت نسل جوان و دانش‌آموزان القاء کنند.

سلیمان پور به تلاش قابل قبول مسؤولان آب و فاضلاب برای تأمین نیازهای استان در این بخش اشاره کرد و گفت: مصرف‌کنندگان باید به خوبی با تلاش‌ها و اقداماتی که صورت می‌گیرد تا منابع آبی از مرحله استحصال آب و انتقال تا رساندن به مصرف‌کننده، آشنا شوند و قدر این نعمت الهی را به خوبی بدانند.

وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: با افزایش ثمردهی کشاورزی با تغییر نوع کشت، اصلاح روش‌های توزیع و مصرف آب، تعین اولویت در صنایع کم آب بر و اصلاح الگوی مصرف آب با بهبود وضعیت فرهنگی جامعه می‌توان به حل بحران آب در کشور کمک کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم نیز در این مراسم نقش معلمان را در پیشرفت و سعادت جامعه مهم دانست و گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته مهم‌ترین عامل پیشرفت در هر جامعه‌ای رشد انسانی و درک اجتماعی است که این مهم در آموزش و پرورش رقم می‌خورد.* به دنبال تربیت نسلی صرفه‌جو هستیم

وی با بیان اینکه شیوه درست زندگی موجب پیشرفت خواهد شد، اظهار داشت: باید عادات و رفتارهای صحیح زندگی را از دوران ابتدایی به دانش‌آموزان آموزش دهیم تا این رفتارها به مرور در آن‌ها شکل بگیرد که در این زمینه نقش معلمان بسیار برجسته است.

دکتر علی جان صادق پور با اشاره به کمبود آب در شهر کویری قم خاطرنشان کرد: درصد کمی از آب مورد نیاز قم از داخل استان تأمین می‌شود و مابقی آن را باید از استان‌های دیگر و فاصله‌ای دور و با هزینه سنگین به استان انتقال دهیم.

وی با بیان اینکه از دوران ابتدایی باید دانش‌آموزان با اهمیت آب و نحوه صحیح استفاده از این مایع حیاتی را فرابگیرد، ابراز داشت: در همین راستا شرکت آب و فاضلاب استان برنامه‌های آموزشی و ترویجی را با همکاری صمیمانه آموزش و پرورش، مدیران و معلمان در مدارس سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به کاهش سرانه مصرف آب در سال 97 نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت: بخشی از این کاهش سرانه مصرف نتیجه آموزش‌های مصرف بهینه آب است که در حوزه‌های مختلف به ویژه مدارس انجام می‌شود.

وی بر لزوم توسعه کمی و کیفی آموزش‌های فرهنگی و ترویجی تأکید و تصریح کرد: امیدواریم با همکاری متعهدانه مدیران و معلمان عزیز این آموزش‌ها به نسل آینده منتقل شود تا بتوانیم نسلی صرفه‌جو پرورش دهیم.

در ادامه این مراسم از مدیران و معلمان فعال در عرصه فرهنگ‌سازی مصرف بهینه آب در مدارس تجلیل شد.

در پایان این مراسم نیز کارگاه مدیریت مصرف آب برگزار شد و مدیران مدارس با وضعیت منابع آبی استان و روش‌های صحیح مصرف آب آشنا شدند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار