کد خبر: ۸۱۷۰۰۸
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۷ 24 January 2020

جلسه شورای اسلامی استان تهران با تمرکز بر امور تعاون در استان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی استان تهران، جلسه‌ی این شورا به ریاست الهام فخاری و با حضور اعضاء و همچنین مدیران ارشد بخش تعاون و اشتغال وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برگزار گردید. در این جلسه آقایان علیرضا ناطقی، مدیر کل دفتر تعاونی‌های خدماتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کمال عبادزاده مدیر امور تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران، سعید دهقان مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران حضور پیدا کردند.

طی این نشست مسائلی چون تعاونی‌های عمران شهری، گردشگری و بوم‌گردی، حمایت از ایجاد مراکز رشد و استارت‌آپ‌ها و حمایت از طرح‌های توسعه روستایی مورد بررسی قرار گرفت.

جلسه شورای اسلامی استان تهران با تمرکز بر امور تعاون در استان برگزار شد.

مسائل فرهنگی به‌عنوان حاشیه و کار زینتی تلقی نشود

رئیس شورای استان تهران، الهام فخاری ضمن تسلیت ایام فاطمیه، شهادت سردار سلیمانی و جمعی از شهروندانِ ایرانی و غیر ایرانی در حوادث اخیر از جمله حادثه‌یِ تلخ حاشیه مراسم تشییع سردار سلیمانی، حادثه خونبار هواپیمای اوکراین، رخدادهای تلخ پی‌درپی را به منزله‌ی یک هشدار معرفی نمود که بر اساس آن می‌بایست حوزه مدیریت اجتماعی و فرهنگی بحران و چالش‌هایی اجتماعی مورد توجه بیشتری واقع شود و مسائل فرهنگی به‌عنوان حاشیه و کاری زینتی در فعالیت‌های شهری و روستایی تلقی نگردد.

اقتصاد فرهنگی

وی با اشاره به نزدیک شدن فصل بودجه در مدیریت شهری از اهمیت بحث اقتصاد فرهنگی و اهمیت تخصیص بودجه‌ی نهادهای عمومی به موضوعات فرهنگی و اجتماعی سخن گفت: "این موضوع که بودجه‌های دولتی و نهادهای عمومی تا چه اندازه باید صرف مسائل فرهنگی شوند، مستقیما به میزان درآمد کشور و سازمان‌های فرهنگی آن مرتبط است اما حوادث اخیر نشان می‌دهد مدیریت شهری صرفاً کار خدمات، پاک‌سازی و پاکیزگی شهر و عمرانی را بر عهده ندارد و قطعا نگهداشت اجتماع و خدمات فرهنگی ضرورت ویژه‌ای دارد."

جلسه شورای اسلامی استان تهران با تمرکز بر امور تعاون در استان برگزار شد.

ضروری بودن تخصیص بودجه به مسائل فرهنگی

فخاری افزود: "از طرفی این گفتمان مطرح است که صنایع خلاق و مراکز فرهنگی، نقش فرهنگ را در رشد اقتصادی، اجتماعی و فردی مهم می‌کنند و به آن پتانسیلی بزرگ برای ارتقا و تغییر به جامعه می‎دهند. از طرف دیگر اما حمایت‌های فرهنگی و اجتماعی هنگام رکود یا مشکلات اقتصادی، لغو می‎شوند. متأسفانه بودجه فرهنگی یکی از غیرضروری‌ترین بودجه‎ها دانسته می‌شود. درحالی‌که فرهنگ یکی از بنیادی‌ترین و اولین مسیرهای موجود برای نوآوری، رقابت و جهانی‌شدن است. اگر بناست که خدمات شهری ارائه شود برای همین مردم باید ارائه شود. درصورتی‌که تخصیص‌ها صورت گیرد می‌توان به مدیریت مشارکتی با مردم دست پیدا کرد. فرهنگ و هنر هر کشوری از ابزارهای اصلی آن کشور برای اتحاد جمعی و پیشرفت به‌سوی یک هویت واحد هستند، هویتی که در عین اتحاد همه افراد جامعه با هر سلیقه و گرایشی را در چارچوب قانون در برمی‌گیرد."

درتهدیدهایی که قدرت‌های جهانی به‌ناحق علیه مردم ایران اعلام می‌کنند، صراحتاً از 52 نقطه و پایگاه فرهنگی به میان می آورند که نشان می‌دهد فرهنگ نقش مهمی در جدال‌ها و جنگ‌های رسانه‌های و احتمالی دارد.

مسئله‌ای مهمِ نگهداشت اجتماعی

الهام فخاری با تاکید بر اهمیت نگهداشت اجتماعی در کلان‌شهر تهران نادیده انگاشتن این مسئله را در مقابل نگهداشت زیرساخت‌ها و خدمات شهری را مورد توجه قرار داد: "هزینه‌ای که شهرداری بابت نگهداشت اجتماعی پرداخت می‌کند، از دید بسیاری از کسانی که نگاهی اقتصادی به مسائل اجتماعی دارند، قیمت عمده بودجه صرف نگهداشت زیرساخت و خدمات شهری می‌شود و توجیه می‌شود که نمی‌توان یک روز هم زباله‌های شهر را روی زمین گذاشت اما از سوی دیگر بودجه فرهنگی و اجتماعی کاهش پیدا می‌کند."

الهام فخاری در ادامه با بیان ویژگی‌های اختصاصی استان تهران و فشارهای جمعیتی ناشی از مهاجرات گفت: "شهرستان‌های تهران تبدیل به خوابگاهی شبانه برای افرادی شده که در این شهر کار می‌کنند. مهاجرانی که سرپناه ندارند به سمت تهران می‌آیند زیرا امید به کسب درآمد از فضای بین 9 تا 12 میلیون نفری تهران دارند. با این نگاه باید نگهداشت اجتماعی در شهرها و روستاهای تهران را باید جدی گرفت. آنچه باعث ایجاد توازن در جامعه می‌شود و مانع سقوط شهر می‌شود، همین رسیدگی‌ها در حوزه نگهداشت اجتماعی است."

تلاش‌های شورای پنجم در جلوگیری از رویکرد سازه محور

الهام فخاری به تضاد رویکرد اجتماعی - فرهنگی شورای پنجم در ایام انتخابات با کاهش بودجه فرهنگ از ۹ درصدی به کم‌تر از ۶ درصد در حال حاضر اشاره نمود و اعلام داشت: "در حالی که بحران‌های اقتصادی-اجتماعی بیش‌تر از قبل شده است و این شورا، تلاش کرده از رویکرد سازه محور جلوگیری کرده و با شعار تهران شهری برای همه و بازگرداندن شهر به مردم بر مسند تصمیم‌گیری شهری نشسته است. اما در تصمیم‌گیری‌های بودجه‌ای این شعار کم‌رنگ است." فخاری همچنین از همکاران خود تقاضا کرد از مسئولیت‌ها و وظایف اجتماعی و فرهنگی و ایفای نقش اجتماعی مدیریت شهری غافل نشوند و اهتمام ویژه‌ای در این امر داشته باشند.

جوانان سهم خود را از فرصت‌ها و سرمایه‌های ملی می‌خواهند

فخاری در پایان بیان داشت: "جوانان امروز فراتر از توجه، سهم خود از فرصت‌ها و سرمایه‌های ملی را می‌خواهند و باید پاسخگو بود. توجه بدون زمینه‌سازی دسترسی عادلانه مردم به فرصت‌ها و فضای کار شدنی نیست و جامعه را راضی نمی‌کند."

چگونگی استفاده از ظرفیت بخش تعاون

دیگر سخنرانِ این جلسه علیرضا ناطقی، مدیرکل دفتر تعاونی‌های خدماتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود او به موفقیت بخش تعاون در کشورهای اروپایی به نسبتِ سایر کشورها پرداخت و ظرفیت بخش تعاون در جهت بهبود مشکلات اقتصادی و اجتماعی طرح نمود: "در دنیا بر اساس نیاز مشترک بحث همکاری و مشارکت شکل می‌گیرد. در این همکاری است که تجمیع سرمایه‌های خرد به وجود می‌آید."

ناطقی در ادامه از گذرِ اقتصادهای جهانی از مزیت نسبی به مزیت رقابتی و سپس به مزیت مشارکتی سخن گفت و به ضعفِ ایران در این حوزه در اثر فقدانِ دانش و آگاهی کامل اشاره نمود.

 وی به ارائه آماری زمینه وجودِ صد هزار تعاونی فعال در ایران فعال پرداخت و بیان داشت: "2 هزار تعاونی در حوزه گردشگری در کشور وجود دارد در حوزه‌های تولیدی نیز 50 هزار تعاونی داریم در حوزه خدمات حدود 30 هزار تعاونی در ایران وجود دارد. حدود 12 میلیون نفر در این تعاونی‌ها عضو هستند."

این مقام وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی به چگونگی تشکیل و بایسته‌های شکل‌گیری تعاونی توسعه و عمران در قانون پرداخت که بر این اساس اعضای آن می‌بایست متولد، شاغل و یا ساکنان شهرستان باشند و حداقل نیم درصد جمعیت شهرستان در آن حضورداشته باشند.

بوم‌گردی و گردشگری

ناطقی به ظرفیت دو برابری درآمدزایی بخش گردشگری و بوم‌گردی در تناسب با نفت نیز پرداخت و به آماده بودنِ بستر بوم‌گردی در کل روستاهای ایران اشاره نمود.

استارت آپ‌ها

مدیرکل دفتر تعاونی‌های خدماتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین از زمینه‌های شغلی و نقش فعال استارت‌آپ‌ها در کنترل رشد مهاجرت به شهرها صحبت کرد و وعده داد: "در استان و شهر تهران به‌زودی مرکزی به وجود خواهد آمد که استارت‌آپ‌ها حمایت شوند تا در قالب تعاونی به رشد خود ادامه دهند."

نگاه به بخش تعاون از دریچه اجتماعی است

کمال عبادزاده مدیر امور تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران در این نشست با اعلام این نکته که همکاری‌هایی در راستای حضور حداکثری مردم در بعد اجتماعی با فرمانداران در جریان است بر نگاه اجتماعی به بخش تعاون تاکید نمود: "فرهنگ ظرفی است که باید برنامه سیاسی و اقتصادی را برای شکل‌گیری آن در هم آمیخت.  ازاین‌رو اگر از ظرفیت فرهنگی استفاده نکنیم، اهداف محقق نخواهد شد." عبادزاده همچنین از وجود 18 هزار تعاونی در تهران خبرداد و توجه به اقتصاد روستایی را بهترین زمینه برای اقتصاد درون‌زا خواند.

وی در ادامه مثال‌هایی در زمینه تعاون‌های موفقِ حوزه فرش، گل و گیاه در استان تهران زد و از کندی پاگرفتن گردشگری علیرغم در نظرگرفته شدنِ اعتبارات مناسب سخن گفت و برخی چالش‌های تعاونی مسکن مهر در استان را نام برد.

کافی بودن اعتبارات برای ایجاد اشتغال در بخش روستایی

سعید دهقان مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران نیز در جلسه حاضر بود او نیز ظرفیت‌های قانونی و حقوقی برآمده از وزارتخانه متبوعِ خود را بر شمرد: "در حوزه مشاغل خانگی به هر تعداد که مجوز لازم باشد صادر می‌کنیم و تا سقف 250 میلیون تومان هم اعتبار وجود دارد. اگر یک نفر در بتواند 5 نفر را در حوزه مشاغل خانگی کرد هم جمع کند تا سقف 250 میلیون تومان با سود 4 درصد اعتبار داده می‌شود."

او نیز به بحث بوم‌گردی نیز در استان تهران پرداخت و از 80 میلیارد تومان اعتبار با سود 6 درصد نام برد و گفت: "به هر میزان که در روستاهای شهرستان‌های تهران طرح بوم‌گردی وجود داشته باشد می‌تواند اعتبار بگیرد." دهقان از آمادگی اعطاءِ مجوز مراکز شتاب‌دهنده، مراکز مشاوره و مجوز کافه‌های کارآفرینی در هرکدام از شهرستان‌ها خبر داد و به برخی ظرفیت‌های دولت در صندوق کارآفرینی امید و تسهیلات معافیت بیمه‌ای جهت کارفرمایان و مزایای طرحِ کارورزی اشاره نمود.

عملکرد نامطلوب تعاونی‌های مسکن

محمود نقیبی، عضو شورای اسلامی استان تهران در این جلسه به مشکلات تعاونی‌های بخش مسکن بالاخص در دماوند پرداخت و عملکرد آنها را نامطلوب خواند و آن را بعضاً زمینه‌ساز برخی اعتراضات مردم در دماوند شناسایی کرد. به گفته‌ی او یکی از تعاونی‌های مسکن مهر در محکِ دماوند، علیرغم وجود 1500 عضو همچنان به ثمر ننشسته است. واحدهای تولیدی فعال و نیمه فعال در شهرک‌های صنعتی از جمله دیگر مسائلی بود که این عضو شورای استان بدان توجه نمود.

انتقاد از عدم حمایت دولت از پروژه‌های فرهنگی

محمد عظیمی، نماینده شهرستان قرچک در شورای اسلامی استان تهران از عدم حمایت دولت از پروژه‌های فرهنگی ورزشی در سطح شهرستان‌ها انتقاد کرد. عظیمی برای شرح بیشتر مثال‌هایی در شهرستان قرچک زد از جمله این‌که در بودجه فرهنگی به‌رغم اینکه مصوباتی برای ایجاد فرهنگ‌سرا دریکی از محلات شهر قرچک وجود داشته است اما بودجه لازم از سوی دولت در این زمینه اختصاص پیدا نکرده است.

وی هچنین در همین راستا از ایجاد چند سرای محله در طی زمانی که از دوران شورای پنجم می‌گذرد خبر داد. عظیمی در بحث خود به بخش تعاونی نیز پرداخت و پیشنهاد استفاده از ظرفیت داخلی شهرستان‌ها را ارائه نمود.

قرار بود 60 درصد اقتصاد تعاونی باشد.

ناصر عبدی آذر دیگر عضو شورای استان تهران پیش نیازهای فرهنگی ایجاد تعاونی را محور بحث خود قرار داد. او بیان داشت: "بنا بود 60 درصد اقتصاد در دست تعاون باشد اما متأسفانه تعاونی‌ها یا خانوادگی شد یا به سمت تعاونی مسکن حرکت کرد." عبدی آذر به تاکید قانون‌گذار بر این مسئله ورود کرد: "شوراها موظف هستند تعاونی توزیع تولید و مصرف را تشکیل دهند تا خدمات به مردم ارائه دهند."

وی پیشنهاد داد بر اساس همین بندهای قانونی و تجربه جلسه‌ای را تشکیل دهیم و در قالب تفاهم‌نامه این بند اجرایی شود. هدف اشتغال و پیشرفت مملکت است. در این چهار سال شورای استان همین بند را اجرایی کند گام بزرگی برداشته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار