رصد‌خانه «تابناک»؛ خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: روایت آخوندی از بزرگترین یادگار آیت‌الله هاشمی / چه گروه‌هایی از پرداخت عوارض خروج از کشور مستثنی شدند؟ / برخی داوطلبان قصد طرح دعوا علیه کدخدایی را دارند و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۱۶۲۶۳
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۳ 21 January 2020
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.
رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
هدیه جالب سفیر یمن در ایران به فرزند حاج قاسم

سفیر یمن در ایران به منزل سردار سلیمانی رفت. ابراهیم الدیلمی در این دیدار شهادت حاج قاسم سلیمانی را به خانواده او تبریک و تسلیت گفت و پیام تسلیت و همدردی «عبدالملک الحوثی» رهبر جنبش انصارالله و «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن را ابلاغ کرد. سفیر یمن همچنین یک خنجر یمنی به فرزند سردار سلیمانی اهدا کرد.
 
روایت آخوندی از بزرگترین یادگار آیت‌الله هاشمی

وزیر سابق راه و شهرسازی گفت: مرحوم آیت الله هاشمی، علاقه زیادی به آبادانی کشور داشت، به همین خاطر خیلی از بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی و آبادانی در زمان ایشان اتفاق افتاد. عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم، در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص شخصیت این مرحوم گفت: به نظر من بزرگ‌ترین اثری که از آیت الله هاشمی رفسنجانی به یادگار مانده است، آبادانی است. او افزود: مرحوم آیت الله هاشمی، علاقه زیادی به آبادانی کشور داشت، به همین خاطر خیلی از بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی و آبادانی در زمان ایشان اتفاق افتاد.
 
اصولگرایان همین الان ۱۵۸ بر صفر از اصلاح طلبان جلو هستند

روزنامه اعتماد نوشت: «اما همین دلایل نوظهور که متقن بودن آن مشخص نیست امکان رقابت را به کمترین حد ممکن رسانده است. فیض‌الله عرب‌سرخی از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به استناد آمار گفته است که رد صلاحیت‌ها باعث شده در برخی حوزه‌های انتخابیه اساسا رقابتی شکل نگیرد.این فعال سیاسی اصلاح‌طلب مستند به آمار وزارت کشور مدعی شده با نظارت استصوابی در ۱۵۸ حوزه انتخابیه رقابتی وجود ندارد و نماینده بدون رقیب نیز اصولگراست که از هم‌اکنون و پیش از برگزاری انتخابات هم باید او را راه یافته به مجلس تلقی کرد. همین آمار اولیه نشان می‌دهد تقریبا تکلیف اکثریت مجلس شورای اسلامی دور یازدهم روشن است. مجلسی با اکثریت قدرتمند اصولگرا.»
 
مرتضی طلایی: «پایداری» سرمایه اجتماعی ندارد

مرتضی طلایی گفت: برخلاف آنچه ادعا می‌شود جبهه پایداری موقعیت و سرمایه اجتماعی زیادی ندارد و به تنهایی داری وزن خاصی نیستند، اما شورای ائتلاف به‌نوعی نمایندگی اکثر تشکل‌های اصولگرایی را می‌کند و مردمی که به سمت نیرو‌های اصولگرا گرایش دارند بی‌تردید در انتخابات اسفندماه مجلس به لیست شورای ائتلاف رأی خواهند داد.
 
آیت‌الله جوادی آملی: ترور در هیچ مکتبی قابل قبول نیست

مرجع تقلید شیعیان گفت: در قرآن آمده که با رهبران کفر مبارزه کنید چراکه این‌ها به هیچ امضا و میثاقی پایبند نیستند و این مبارزه نه به‌خاطر کفر آن‌ها بلکه به‌خاطر پایبند نبودنشان به میثاقشان است. آیت‌الله عبدالله جوادی آملی از مراجع عظام تقلید در پیام تصویری به «دومین کنفرانس بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری با محوریت تروریسم دولتی آمریکا و انتقام سخت» که صبح امروز (سه‌شنبه اول بهمن‌ماه) در لانه جاسوسی سابق آمریکا برگزار شد، اظهار داشت: موضوع حقوق بشر در قرآن کریم هم آمده و انسان باید جهانی فکر کند و قرآن حیات طیبه را به انسان آموخته است. وی با بیان اینکه در سوره «مدثّر» سه بار کلمه بشر آمده است، گفت: قرآن مدعی دو رسالت است؛ سفیری از آسمان به نام جبرئیل به زمین آمد و وحی آورد و یک سفیر به نام پیامبر اکرم (ص) آمد و وحی را گرفت و به بشریت مطالب ارزشمندی آموختند.این مرجع تقلید تصریح کرد: در قرآن به مباحث مختلف ملی و بین‌المللی اشاره‌هایی شده و وجود مبارک پیامبر، ستم‌های فراوانی از مشرکان دید، اما نسبت به هیچ کافری شبانه حمله نکرد و در مکتب اسلام چنین چیزی وجود ندارد؛ اما ترامپ کافر، شبانه حاج قاسم سلیمانی را ترور کرد و این مسئله در هیچ مکتبی قابل قبول نیست.آیت‌الله جوادی آملی ادامه داد: در قرآن آمده که با رهبران کفر مبارزه کنید چراکه این‌ها به هیچ امضا و میثاقی پایبند نیستند و این مبارزه نه بخاطر کفر آن‌ها بلکه بخاطر پایبند نبودنشان به میثاقشان است.
 
لیست ۱۵۹ نفره نامزد‌های شورای ائتلاف مشخص شد

لیست اولیه ۱۵۹ نفره نامزد‌های شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس مشخص شد. لیست اولیه ۱۵۹ نفره نامزد‌های شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس مشخص شد. قرار است، لیست نهایی ۳۰ نفره تهران از میان این ۱۵۹ نفر انتخاب شود.
 
درخواست کواکبیان از شورای نگهبان

یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ضمن تاکید بر لزوم افزایش مشارکت مردم در انتخابات از شورای نگهبان خواست تا صلاحیت کاندیدا‌های رد صلاحیت شده فاقد محکومیت مالی و اخلاقی را تایید کند. مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی در جلسه علنی امروز مجلس درباره اقدامات اخیر اروپایی‌ها در موضوع برجام گفت: قطعا شما‌ها با تمام سر و صدای خود نمی‌توانید هیچ اقدامی در موضوع مکانیزم ماشه داشته باشید پس پادویی آمریکا بی فایده است. این عضو فراکسیون امید مجلس افزود: حضور در انتخابات کشور را بیمه می‌کند، به همین دلیل لازم است اقدامات لازم را برای حضور پرشور مردم در نظر داشته باشیم. تاکنون توانسته‌ایم ۶۰ نفر در سراسر کشور را برای حزب خود در لیست قرار دهیم؛ لذا اگر به فلسفه احزاب برای افزایش مشارکت در انتخابات توجه می‌کنیم شورای نگهبان باید نسبت به تایید صلاحیت کاندیدا‌های رد صلاحیت شده‌ای که موضوع مالی و اخلاقی ندارند اقدام لازم را انجام دهد.
 
"پرویز اسماعیلی" سفیر شد

معاون سابق ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور سفیر جدید کشورمان در کرواسی شد.۲۱ مهرماه سال جاری بود که پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور با انتشار پستی در فضای مجازی از این مسئولیت خداحافظی کرد. علیرضا معزی نیز با حکم محمود واعظی رئیس‌دفتر روحانی جایگزین اسماعیلی در این معاونت شد. صبح امروز ۱۳ نفر از سفرای جدید جمهوری اسلامی ایران در کشور‌های جهان پیش از عزیمت به محل مأموریت خود با رئیس‌جمهور دیدار و گفتگو کردند که نام پرویز اسماعیلی به‌عنوان سفیر جدید ایران در کشور کرواسی به چشم می‌خورد.
 
واکنش آمریکا به احتمال خروج ایران از «ان‌پی‌تی»

یک مقام ارشد دولت آمریکا در امور خلع سلاح احتمال خروج ایران از «ان‌پی‌تی» را پیامی منفی توصیف کرد و گفت: ایران باید نه تنها در مورد مسئله هسته‌ای، بلکه در ارتباط با برنامه موشکی خود هم با آمریکا مذاکره کند. دولت آمریکا روز سه‌شنبه به احتمال خروج ایران از پیمان منع گسترش هسته‌ای (ان‌پی‌تی) واکنش نشان داده و این امر را «پیامی بسیار بسیار منفی» توصیف کرد. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «رابرت وود» نماینده آمریکا در امور خلع سلاح در این مورد گفته است که تهدید ایران به خروج از این پیمان «مسئله‌ای بسیار بسیار ناخوشایند است و پیامی بسیار بسیار منفی به جامعه بین‌الملل می‌فرستد.»
 
گرامی‌مقدم: رد صلاحیت‌ها را قبول نداریم

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت: انتخابات دوم اسفند می‌تواند قدرت جمهوری اسلامی و وحدت ملی را به جهانیان نشان دهد. اسماعیل گرامی مقدم عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: روشن است که انتخابات دوم اسفند می‌تواند قدرت جمهوری اسلامی و وحدت ملی را به جهانیان نشان دهد. او ادامه داد: همان طور که رهبر انقلاب فرمودند: انتخابات باشکوه و پرمشارکت باعث قوی شدن کشور می‌شود. منافع ملی هم ایجاب می‌کند که انتخابات با مشارکت بالایی را داشته باشیم. گرامی‌مقدم افزود: اگر احزاب را قبول داریم باید حضور اعضای احزاب در انتخابات فراهم شود. رد صلاحیت‌ها را قبول نداریم و آن‌ها را از مبانی قانونی پیگیری می‌کنیم و انتظار داریم تجدید نظر شود.
 
محور گفتگوی بن‌علوی و ظریف در تهران

وزیران امور خارجه ایران و عمان بر روابط برادرانه، ممتاز و راهبردی دو کشور تاکید و در خصوص آخرین تحولات منطقه‌ای گفت: وگو و تبادل نظر کردند. به گزارش اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان که برای دیداری کوتاه و در چارچوب رایزنی‌های مستمر سیاسی دو کشور به ایران سفر کرده است بعد از ظهر امروز - سه شنبه - با محمد جواد ظریف دیدار و گفت: وگو کرد. دو طرف در این دیدار ضمن تاکید بر روابط برادرانه، ممتاز و راهبردی دو کشور در خصوص آخرین تحولات منطقه‌ای گفت: وگو و تبادل نظر کردند. سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه روز گذشته از سفر مهم یکی از مقامات کشور‌های منطقه خبر داده بود. این دیدار در حالی انجام می‌شود که وزیر امور خارجه روز جمعه در بازگشت از سفر هند در توقف کوتاهی که در مسقط داشت، با همتای عمانی خود دیدار کرده بود.
 
رئیس جمهور آمریکا امروز در سنا استیضاح می‌شود

در پی به تصویب رسیدن بند‌های مربوط به استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا، سنا امروز جلسه محاکمه‌ای را به این منظور برگزار خواهد کرد. پس از اندرو جانسون و بیل کلینتون، ترامپ سومین رئیس جمهور تاریخ آمریکاست که رسوایی استیضاح را در کارنامه خود خواهد داشت. /باشگاه خبرنگاران

تعداد ردصلاحیت‌شدگان کاهش می‌یابد؟

فرهاد تجری، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: قاعدتا کسانی که تخلفات مستندی دارند جایگاهی در مجلس آینده نخواهند داشت، اما در مورد برخی از افرادی که مباحث غیر مستندی علیه آن‌ها مطرح شده انتظار این است که شورای نگهبان این اشکالات را برطرف کند و قطعا در روز‌های آینده تعداد رد صلاحیت‌ها کاهش خواهد یافت. /ایسنا

میزان جریمه عدم استفاده «پزشکان» از کارتخوان اعلام شد

معاون نظارت سازمان نظام پزشکی گفت: استفاده از کارتخوان توسط پزشکان یک الزام است. تاکنون بیش از ۵۰ درصد پزشکان برای دریافت کارتخوان ثبت‌نام کرده‌اند. در قانون و سامانه مودیان مالیاتی جرائمی در نظر گرفته شده و ۲ درصد از درآمد کل پزشک در صورت عدم استفاده از کارتخوان به عنوان جریمه دریافت می‌شود که این موضوع را به جامعه پزشکی انتقال داده‌ایم. /فارس

نامه خصوصی هاشمی به فتاح درباره پدرش

محسن هاشمی در واکنش به سخنان پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان در مورد آیت‌الله هاشمی و دفتر وی در کاخ مرمر گفت: نامه‌ای به صورت خصوصی برای فتاح نوشتم و گله کردم. چرا که متاسفانه به صورت ناخواسته سخنانی مطرح شد که از صحبت‌های وی سوء استفاده شد. امروز نیز تلفنی با وی صحبت می‌کنم و می‌خواهم صحبت کند تا سوء استفاده‌ها رفع شود؛ در غیر این صورت از آنجایی که باید از جایگاه آیت‌الله دفاع کنم قطعا صحبت خواهم کرد. /ایسنا

تصمیم عجیب کمیسیون تلفیق به نفع نجومی بگیران

کمیسیون تلفیق در اقدامی تعجب برانگیز، به کاهش نرخ و تعداد پلکان‌های مالیات حقوق در لایحه بودجه ۹۹ رأی داد. این اقدام علاوه بر تبعات زیانبار اقتصادی-اجتماعی، موجب افزایش نارضایتی مردم و کاهش ۵ هزار میلیارد تومانی منابع درآمدی دولت می‌شود. بر این اساس از سال ۹۹، کسی که ۱۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرد، به جای پرداخت ۱.۱ میلیون تومان مالیات، تنها ۷۰۰ هزار تومان مالیات پرداخت خواهد کرد که معادل کاهش ۴۰ درصدی مالیات پرداختی قشر پردرآمد خواهد بود. /مهر

چه گروه‌هایی از پرداخت عوارض خروج از کشور مستثنی شدند؟

دارندگان گذرنامه‌های سیاسی و خدمت، خدمه وسایل نقلیه عمومی زمینی و دریایی و خطوط پروازی، دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور (دارندگان اجازه خروج دانشجویی)، بیمارانی که با مجوز شورای پزشکی جهت درمان به خارج از کشور اعزام می‌گردند، دارندگان پروانه گذر مرزی و مرزنشینان، جانبازان انقلاب اسلامی که برای معالجه به کشور‌های دیگر اعزام می‌شوند، زائران ایرانی که در ایام اربعین حسینی (ع) به مقصد عراق از کشور خارج می‌شوند و ایرانیان مقیم خارج از کشور که دارای کارنامه شغلی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند از پرداخت مالیات موضوع این ماده، مستثنی هستند.

برخی داوطلبان قصد طرح دعوا علیه کدخدایی را دارند

محمود صادقی گفت: کجای قانون انتخابات این اجازه را به شورای نگهبان داده که وقتی نمی‌تواند جزئیات را بگوید همه را متهم کند. آقای کدخدایی به عنوان سخنگو حق ندارد این حرف‌ها را بزند، اما او وارد مسایلی می‌شود که در حیطه کار سخنگویی نیست. اظهارات آقای کدخدایی در متهم ساختن نمایندگان رد صلاحیت شده قابل تعقیب است. برخی داوطلبان قصد طرح دعوا علیه آقای کدخدایی را دارند. وقتی درباره انتشار جزئیات پرونده نامزد‌ها صحبت شود نمی‌توان قانون انتخابات را مقصر دانست. اگر نمایندگان بگویند که نظارت استصوابی نباشد یا در صدد تغییر آن باشند شورای نگهبان باید آن را تأیید کند، اما خودش جلویش را می‌گیرد. نحوه عملکرد شورای نگهبان در اجرای قانون فعلی هم بر اساس تفسیر سلیقه‌ای است. ما که قانون انتخابات را اصلاح کردیم، اما شورای نگهبان رد کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار