مایکل دندریا نام یک افسر سازمان سیا است که با نام مستعار آیت الله مایک مسئولیت برخی عملیات های امنیتی سازمان سیا را در برخی کشورهای آسیایی و آفریقایی از جمله ایران بر عهده داشته است. او در خرداد ماه ۱۳۹۶ به عنوان مدیر جدید اداره عملیات‌های مخفی سیا در ایران منصوب شد.
کد خبر: ۸۱۵۸۹۱
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶ 20 January 2020
مایکل دندریا نام یک افسر سازمان سیا است که با نام مستعار آیت الله مایک مسئولیت برخی عملیات های امنیتی سازمان سیا را در برخی کشورهای آسیایی و آفریقایی از جمله ایران بر عهده داشته است. او در خرداد ماه ۱۳۹۶ به عنوان مدیر جدید اداره عملیات‌های مخفی سیا در ایران منصوب شد.

 

به گزارش «تابناک»، بر اساس اطلاعات موجود دندریا در ویرجینیای شمالی بزرگ شده و اکنون ۶۰ سال سن دارد. همسر او دختر خانواده‌ای ثروتمند در جزیره موریس و با اصالتی گجراتی است و ۱۰ سال از دندریا بزرگتر است.

دندریا یا همان آیت الله مایک در سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۷ شمسی) به سازمان سیا پیوست و در ابتدا به عنوان نیرویی مبتدی در اردوگاه نظامی پیری (در ایالت ویرجینیا) مشغول به خدمت شد. طبق گزارش‌هایی که در دست است، دندریا مأموریت‌های فرا-مرزی خود را در آفریقا آغاز کرد، و به عنوان افسر خدمات خارجی در سفارت ایالات متحده آمریکا در دارالسلام، تانزانیا مشغول به خدمت شد.

او در سال ۲۰۰۶ به سمت ریاست مرکز مبارزه با تروریسم سازمان سیا منصوب و جایگزین رابرت گرنیر شد. دندریا در طول نه سال تصدی این سمت، فرماندهی بیش از صد‌ها مورد از حملات پهپادی آمریکا در پاکستان و یمن را برعهده داشت و برای توجیه و دفاع از این حملات در کنگره ایالات متحده آمریکا حضور یافته است.

مایکل در طول عملیات جستجو و شکار اسامه بن لادن، تجزیه و تحلیل فرضیه‌های رقیب را انجام می‌داد تا پیش‌بینی کند که چه کسانی ممکن است در پناهگاه اسامه بن لادن حضور داشته باشند و در کنار او هدف قرار گیرند.

از جمله فعالیت‌های دیگر دندریا، می‌توان به نظارت بر بازجویی‌های ابوزبیده، عبدالرحیم النشیری و خالد شیخ محمد اشاره کرد که در گزارش مجلس سنای ایالات متحده مصداق «شکنجه» دانسته شده بودند. آنطور که گفته شده، او در ترور شهید عماد مغنیه از فرماندهان ارشد حزب‌الله لبنان در دمشق، سوریه نقش داشته‌است.

پیشتر رسانه های فارسی زبان خارج از کشور مدعی شدند که حمله پهپاد نقطه‌زن در سوم ژانویه ۲۰۲۰، که به شهید شدن سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیرو‌های قدس سپاه و تعدادی از اعضای حشدالشعبی در نزدیکی فرودگاه بغداد انجامید، تحت مدیریت او انجام شده است و علت آن را نیز شباهت نوع این ترور با مجموعه ترورهایی پیشین دانستند که توسط سازمان سیا رخ داده است.

چندی پیش، «دی‌آندرا» گفته بود، او الهام بخش شخصیت «گرگ» در فیلم «سی دقیقه پس از نیمه‌شب» بوده است.

«سی دقیقه پس از نیمه‌شب» یا «سی دقیقه بامداد» ( Zero Dark Thirty) یک فیلم درام تاریخی آمریکایی به کارگردانی «کاترین بیگلو» و نویسندگی «مارک بول» است که بر اساس «داستان بزرگ‌ترین تعقیب یک جنایتکار در تاریخ برای خطرناک‌ترین مرد جهان» نوشته شده است.

در این فیلم، داستان عملیات یافتن و قتل اسامه بن لادن، رهبر القاعده توسط ایالات متحده آمریکا به تصویر کشیده شده است. این فیلم توسط بول، بیگلو و مگان الیسون تهیه شده است.

این فیلم کاندیدای چهار اسکار (کاندیدای اسکار بهترین تدوین ـ کاندیدای اسکار بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی ـ کاندیدای اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن ـ کاندیدای اسکار بهترین فیلم) در سال ۲۰۱۳ شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار