دیروز در نبود اهالی رسانه، مدیرعامل انتشارات علمی فرهنگی با 38 سال قدمت، تغییر کرد و مسعود کوثری، جای خود را نادره رضایی داد. زنی که در شمار امضاءکنندگان نامه فعالان سیاسی به باراک اوباما در حمایت از ۵۵ زندانی سیاسی بود.
کد خبر: ۸۱۱۲۹۹
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴ 05 January 2020
نادره رضایی

صبح روز گذشته در جلسه‌ای بدون حضور اهالی رسانه، مدیرعامل انتشارات علمی ـ فرهنگی تغییر کرد و مسعود کوثری، صندلی مدیریت را تحویل نادره رضایی داد.

تا پیش از این ۵۱ درصد سهام این انتشارات برای سازمان تامین اجتماعی و ۴۹ درصد سهام متعلق به وزارت علوم بود که چند سالی است سازمان تامین اجتماعی ۱۰۰%سهام را خریداری کرده و در اختیار دارد.

بدون اینکه خبری منتشر شود، طی روزهای گذشته حکم جایگزینی مدیرعامل صادر شد و آن، حکم مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی برای مدیریت این انتشارات بود. سالاری، زن جوانی را که هیچ سابقه فرهنگی و انتشاراتی در کارنامه ندارد به عنوان مدیرعامل موسسه‌ای معرفی کرد که پس از ادغام دو موسسه بزرگ، ۳۸ سال قدمت دارد و از سال ۱۳۶۰ تاکنون فعالیت‌های قابل توجهی در حوزه کتاب داشته است.

در پایگاه این موسسه آمده است: «شرکت انتشارات علمی و فرهنگی دارای سابقه‌ای طولانی و میراثی غنی در عرصه چاپ و نشر است که از ادغام دو مؤسسه انتشاراتی قدرتمند به نام‌های «بنگاه ترجمه و نشر کتاب» و «مؤسسه انتشارات فرانکلین» به وجود آمد.»

با این وجود، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی برای کسی حکم زد که در انتصابش حرف و حدیث بسیار است و مهم‌ترین انتقاد، بی‌تجربگی او در حوزه نشر است. هرچند نادره رضایی مدیرعامل جدید، اغلب مدیریت‌ها را مزمزه کرده و از سازمان و شرکتی به نهادی دیگر رفته و عادت به تجربه کردن دارد، این بار هم او بر مسند علمی فرهنگی تکیه کرد.

وی یکی از امضاکنندگان نامه موسوم به ۴۶۶ فعال سیاسی و مدنی به باراک اوباما در حمایت از نامه ۵۵ زندانی سیاسی به شمار می‌رود. او فردی است که هنگام انتخابات در ستاد بانوان حسن روحانی فعالیت سیاسی داشت.

در کارنامه «نادره رضایی» مشاور مدیرعامل ایران‌خودرو در امور مسئولیت‌های اجتماعی، مشاور اجتماعی رئیس جمعیت هلال احمر و عضویت غیرموظف شرکت لیزینگ خودروی غدیر دیده می‌شود، اما هر کدام به اندازه جرعه‌ای اندک! ناگفته نماند رایزنی برای «مدیرکلی اداره کار استان تهران» مدنظر برخی مسئولین بود که فشارها رضایی را از آن سمت‌ها دور کرد.

حالا او مسؤولیت بخش‌های مهم فرهنگی ـ هنری از جمله «شرکت بازرگانی کتاب گستر»، «شرکت فرهنگ فیلم تهران» و همچنین «شرکت چاپ و نشر کتیبه» به عنوان سه شرکت وابسته به انتشارات علمی و فرهنگی را بر عهده گرفته است که بودجه سالانه آنها حدود ۲۰ میلیارد تومان است. 

گفته می‌شود که نزدیکی «نادره رضایی» به برخی افراد حاضر در دولت موجب این انتخاب شده است، اما مدیری که اندک آشنایی لازم را با حوزه کتاب ندارد، چگونه می‌تواند یک موسسه انتشاراتی با حدود نیم قرن سابقه را اداره کند؟

نکته جالب این‌که وی در انتخابات شورای شهر تهران رد صلاحیت شده و از نزدیکان شهین دخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور حقوق شهروندی است. زنی که اظهاراتش، همواره حاشیه‌ساز بوده است.

پیش از این مسعود کوثری مدیر انتشارات علمی فرهنگی بود که از ۳۰ تیر ماه ۱۳۹۳ برای دو سال تصدی این موسسه حکم گرفت، اما حدود پنج سال در این بنگاه انتشاراتی مدیر بود.

با توجه به موضوع ادغام موسسات معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، گمان می‌رفت یکی از مدیران موسسات سه‌گانه در حال ادغام، مسؤولیت انتشارات علمی ـ فرهنگی را عهده‌دار شود که با معرفی و معارفه نادره رضایی، این اتفاق نیفتاد.

نکته جالب این‌که همچنان نام مسعود کوثری به عنوان مدیرعامل انتشارات علمی ـ فرهنگی در سایت این موسسه ثبت شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: نادره رضایی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار